Calitate / Pret
Pentru a se salva de la faliment, Seat a avut o politică diferită de cea a părintelui Volkswagen. Nici nu putea avea alta, dacă mă întrebați pe mine. Modelele spaniolilor au fost mereu ușor mai ieftine decât cele Volkswagen și, uneori, chiar mai ieftine decât cele Skoda. Se mai respectă însă regula?
Crossover-ul Ateca pleacă de la 18.400 de euro, dar versiunea testată de mine, adică motor diesel de 190 de cai putere, tracțiune integrală, cutie DSG și nivel de echipare de top Xcellence, are un preț de 34.600 de euro pe piața din România.
Skoda Karoq este mult mai ieftin, însă e și vorba de o versiune mai modestă, de 150 CP.
Ford Kuga în versiunea 2.0 TDCI de 180 CP cu 4x4 și automată, alături de eciparea Vignale, scoate din buzunar 36.200 de euro. La fel de scump este și Mazda CX-5 în versiunea de 175 CP, cu 4x4 și automată, nivel de echipare Revolution Top, care ajunge la 36.800 de euro.
Opel Grandland X Ultimate cu motorul de 177 cai putere diesel, cu automată dar fără 4x4, ajunge să coste aproape cât Ateca, la 33.300 de euro. Și Peugeot 3008 este mai ieftin la 29.000 de euro, însă motorul său diesel de 150 CP nu are nici automată, nici 4x4.
Kia Sportage rămâne chilipirul segmentului, cu o versiune comparabilă la numai 28.600 de euro, însă Hyundai Tucson, cu 185 CP, 4x4, automată și echipare Luxury ajunge la aproape 38.000 de euro.
Am ajuns și la Volkswagen Tiguan, 2.0 TDI de 190 CP, cu DSG, 4Motion și echipare Highline. SUV-ul german pare să contrazică regula de care aminteam la începutul acestui capitol, pentru că are un preț ușor mai mic decât Ateca: 34.400 de euro.
Am păstrat pentru final un detaliu important despre mașina de test. Pe lângă nivelul de echipare Xcellence, care include cam tot ce îți poți dori, au mai fost și câteva opționale, care au urcat prețul total al versiunii testate la 42.200 de euro. Destul de mult pentru un SUV compact de volum.
Alăturarea termenilor SUV + sportivitate îmi pare-n continuare o contradicție, în ciuda primei litere din acronim. Iar dacă mai adăugăm și *diesel*... OK, dieselul rămîne încă o soluție pentru arhitectura gen dulap + greutatea SUV-urilor, dar la puteri spre 200 CP vedem cum consumul nu prea mai e de diesel (12 l/100 km urban în cazul de față.) În fine, asta cere piața *millenials*-ilor, nu a retrograzilor depășiți ca mine - implicit asta se dă. Ontopic, mașina pare OK, cu excepția bordului identic cu al Leon-ului, dar și a prețului totuși - a nu se uita că mult mai sportivul Ateca Cupra (tot 4x4, 2.0 TSI 300 CP) e așteptat la vreo 39.000...