Motor / Transmisie

4.0

În urmă cu două săptămâni, Rafale a primit o nouă motorizare plug-in hybrid, care oferă 300 de cai putere și o autonomie pur electrică de până la 100 de kilometri. Această nouă versiune va fi comercializată începând cu toamna acestui an.

Până atunci, clienții au la dispoziție o singură configurație pur hibrid, fără încărcare la priză. Pe aceasta am condus-o și noi în Spania.

Sistemul de propulsie este preluat de la modelul Austral și are la bază un motor termic, de 1.2 litri, cu 3 cilindri, care dezvoltă singur 130 de cai putere și 205 Nm cuplu.

Unitatea termică este asistată de două motoare electrice: cel principal este capabil de 70 CP și 205 Nm, iar cel de-al doilea are rol de starter generator și dezvoltă 25 kW și 50 Nm

Acesta din urmă pornește motorul termic și gestionează schimbarea treptelor în cutia de viteze multimodală, care are 4 rapoarte pentru motorul termic și două pentru unitatea electrică. Arhitectura este una de tip serie-paralel.

În total, ansamblul dezvoltă 200 de cai putere. Din pachet face parte și o baterie de 2 kWh, cu arhitectură la 400V. Această capacitate, la prima vedere redusă, are un avantaj major și anume că acumulatorul se încarcă foarte repede, astfel că poți să parcurgi o distanță destul de mare cu motorul termic oprit.

Ca la majoritatea hibrizilor fără încărcare la priză, de la padelele montate în spatele volanului nu schimbi treptele, ci reglezi nivelul de regenerare al energiei.

Dacă selectezi nivelul care trimite cea mai multă energie către baterie, frânarea este destul de agresivă, dar sistemul nu funcționează până la oprirea completă. Așadar, nu poți să conduci, cel puțin în oraș, cu o singură pedală.

Chiar și așa, dacă te apropii de un sens giratoriu și nu folosești frâna, sistemul va încetini îndeajuns încât să ieși din sens utilizând doar motorul electric. La fel se întâmplă și la pornirile de pe loc, acolo unde motorul termic este, de cele mai multe ori, oprit.

În ceea ce privește cei 200 de cai putere ai sistemului hibrid, i-aș denumi mai degrabă ponei. Sau cai mai leneși. De la volan, Rafale nu se simte ca un SUV sportiv atunci când calci pedala de accelerație mai hotărât. Cel puțin nu pe măsura designului exterior.

Dacă lași sistemul să își facă treaba în ritmul său, nu vei observa acest lucru. Dar, la câteva depășiri și chiar la urcarea unor pante, unde am apăsat mai tare pedala de accelerație, sistemul hibrid a fost destul de ezitant și uneori chiar am experimentat unele întreruperi de putere.

Înțeleg că inginerii Renault au calibrat sistemul hibrid al lui Rafale pentru a fi cât mai eficient, dar, cu siguranță, nu i-ar strica puțin mai mult elan.

Modul Sport, pentru că ai și un mod de rulare Sport, nu ajută foarte mult. Direcția devine puțin mai precisă și turațiile cresc, dar nu într-atât încât să simți vreo diferență majoră. În schimb, modul Eco "adoarme" și mai mult sistemul hibrid.

  • Diana Șosoacă, joi, 13.06.2024 15:21

    Planor da ! Avion, cu siguranta, niciodata ! Renault chiar a intrat in vrie, și-a pierdut identitatea.

  • alex_cu_a_mic, joi, 13.06.2024 15:29

    Nava amiral cu motor de 1.2 preluat de pe Clio. Bravo Renault, ai prins super-reteta de Oscar. Si nu inteleg daca Rafale este in aceiasi clasa cu Tiguan, Arkana/Koleos in ce clase-or mai fi?

  • Wow, joi, 13.06.2024 15:57

    4.5 stele pentru un Renault cu "prețul piperat" si "sistem hibrid ezitant"? De ce? Pentru "design exterior", "sistemul 4Control", "spațiul pe locurile din spate" si "plafonul SolarBay"? Interesant. La fel ca notele primite de acest Rafale de la presa din UK: - 3 stele (din 5) de la Car Magazine; - 3.5 stele (din 5) de la Autocar; - 3.5 stele (din 5) de la Auto Express; - 7 (din 10) de la Top Gear. Avion? Forma fara fond, mai degraba.

  • @Wow, joi, 13.06.2024 16:21

    AM nu dă niciodată note mai mici de 4. De înțeles, pt. că altfel nu i-ar mai chema nimeni la lansări în străinătate sau, mai rău, s-ar trezi că nu mai primesc mașini la teste așa cum au pățit câțiva vloggeri români imparțiali de pe YT.

  • dan_grc, joi, 13.06.2024 16:57

    Este clar c-am îmbătrânit și devin demodat, cu idei preconcepute, dar după mine o navă amiral nu poate fi altceva decât o limuzină, berlină, sedan . Renault a mai avut Vel Satis, care nu a avut o caroserie convențională, dar macar echiparea și motorizarea de top erau demne de vârf de gamă, acest model Rafale, care este avion doar după numele avionului de vânătoare pe care Franța îl are și astăzi ( foarte bun de altfel), nu are nicio legătură cu vreun vârf de gamă, arată bine la exterior, ok la interior, dar atât, un Talisman cu-n motor pe benzină de 1.6 de 225 cai, la ora actuala, adică second, în echiparea Initiale Paris este parfum original, la jumătate de preț, ca noi nouțe nu mai sunt . Și uite așa navele amiral rămân la alți constructori.

  • Diana Șosoacă, joi, 13.06.2024 17:17

    dan_grc Ai fost doar neatent, n-ai pentru ce sa invoci senectutea. Motorul de 225 CP aflat pe Talisman are 1800 cm3, nu 1600 cm3. Cel de 1.6L ofera "doar" 200CP.

  • doarovorba, joi, 13.06.2024 21:39

    Avion fara aripi ... Mega scump ptr ce ofera!

  • DAN, joi, 13.06.2024 23:28

    Pacat de designul interior / exterior excelent al ultimelor modele Renault si chiar Dacia. Fiindca motoarele lor au devenit o gluma. Chiar nu inteleg de ce nu se mai propun motoare puternice, chiar la preturi mai maricele. Numai si numai motoare de rasnita. Acest sistem hibrid de 200 CP nu ofera deloc senzatii dinamice conform acestei puteri, iar cutia multimodala e lipsita de rafinament. Daca pe Austral ai 0-100 in 8.4 secunde, pe Rafale e mai lent evident, la 8.9. Interesant e ca pana si marele "SUV" Espace oferit pe alte piete, dispune si el tot de acelasi maret sistem hibrid de 200 CP. Nu e jalnic? Inteleg ca urmeaza un plug-in-hybrid de 300 CP pe Rafale, dar, ce sa vezi? tot bazat pe acest 1.2 cu 3 cilindri si 130 CP. De ce oare tot insista cu motorul asta? Sa fie doar cerintele de reducere a emisiilor? Oricum e o nebunie.

  • Tavi, vineri, 14.06.2024 09:30

    @Dan mai degraba reducerea costurilor fiind o singura linie de asamblare avand un singur motor. Nu cred ca la un sistem plug in(si inca unul cu autonomie electrica mare) faptul ca e un motor de 1.2 sau 1.8 ar afecta emisiile intr un mod mai mult decat neglijabil

  • ds, vineri, 14.06.2024 10:49

    Un fel de Arkana, mai scump și, probabil, mai evoluat. Continui să cred că suv-urile coupe sunt cel mai mare eșec al creatorilor. Va trebui să ne obișnuim cu sistemele hibrid, acestea sunt noul turbo, cum am mai spus-o și, personal, cred că astea sunt viitorul. Permit deplasarea în oraș în mod rezonabil electric și nici nu necesită încărcare de la priză. Că la modelul ăsta hibridul mai are și sincope probabil este din cauza setarilor dar, una peste alta, numai cine nu a condus un hibrid nu-i vede beneficiile. Mă rog, unii continuă să viseze cai verzi pe pereți cu motoare de 2000 și j-de mii de cp și Nm de zici că se pregătesc zilnic de Le Mans, când ei de fapt duc copiii la grădiniță și stau blocați în trafic cu zilele.

  • Ionuț, sâmbătă, 15.06.2024 08:58

    Ca design frumoasa. In ce priveste motorul este o bătaie de joc. Subdimensionat față de greutatea mașinii. Motorizarile de 1.2 L în trei pistoane eșec total. Oare câți kilometrii vor parcurge

  • ds, sâmbătă, 15.06.2024 09:59

    @08.58 păcat că nu se pot pune fotografii în comentarii să vezi kilometrajul înregistrat de un Sandero 2 cu peste 900.000 km la bord. Motoare în 3 se produc de o grămadă de ani, dacă nu și-ar fi arătat fiabilitatea ar fi fost istorie de mult timp.

  • Banditos, sâmbătă, 15.06.2024 12:15

    "Motorizarile de 1.2 L în trei pistoane eșec total" motiv pentru care, in anul 2024, este oferit, in diverse configuratii, de toti constructorii.

  • StM, miercuri, 03.07.2024 14:15

    @Banditos: Faptul ca e oferit de toti constructorii nu il face automat si bun si fiabil. Ca e un rezultat al politicii asa zis verzi a celor de la Bruxelles, da, asta poate fi cea mai buna explicatie. In rest, nu. Nu pentru o astfel de caroserie, nu vorbim de Clio sau Twingo aici. Dar cata vreme se vor cumpara vom tot vedea astfel de motoare de stergatoare puse pe caroserii unde nu au ce cauta.

  • Seriff, miercuri, 10.07.2024 15:04

    Din cate observ, nu mai e chiara asa, VW a scos 1.0 de pe golf, exista doar 1.5 benzina si 2.0 diesel. Hyundai la fel, a scos de pe Kona 1.0 t si este inlocuit cu 1.6 t, deci se poate, Honda la fel, avea 1.0 pe Civic, nu mai exista asa ceva. Pun pariu ca vor disparea de tot mizeriile astea de motoare in 3.