Motor / Transmisie
În urmă cu două săptămâni, Rafale a primit o nouă motorizare plug-in hybrid, care oferă 300 de cai putere și o autonomie pur electrică de până la 100 de kilometri. Această nouă versiune va fi comercializată începând cu toamna acestui an.
Până atunci, clienții au la dispoziție o singură configurație pur hibrid, fără încărcare la priză. Pe aceasta am condus-o și noi în Spania.
Sistemul de propulsie este preluat de la modelul Austral și are la bază un motor termic, de 1.2 litri, cu 3 cilindri, care dezvoltă singur 130 de cai putere și 205 Nm cuplu.
Unitatea termică este asistată de două motoare electrice: cel principal este capabil de 70 CP și 205 Nm, iar cel de-al doilea are rol de starter generator și dezvoltă 25 kW și 50 Nm
Acesta din urmă pornește motorul termic și gestionează schimbarea treptelor în cutia de viteze multimodală, care are 4 rapoarte pentru motorul termic și două pentru unitatea electrică. Arhitectura este una de tip serie-paralel.
În total, ansamblul dezvoltă 200 de cai putere. Din pachet face parte și o baterie de 2 kWh, cu arhitectură la 400V. Această capacitate, la prima vedere redusă, are un avantaj major și anume că acumulatorul se încarcă foarte repede, astfel că poți să parcurgi o distanță destul de mare cu motorul termic oprit.
Ca la majoritatea hibrizilor fără încărcare la priză, de la padelele montate în spatele volanului nu schimbi treptele, ci reglezi nivelul de regenerare al energiei.
Dacă selectezi nivelul care trimite cea mai multă energie către baterie, frânarea este destul de agresivă, dar sistemul nu funcționează până la oprirea completă. Așadar, nu poți să conduci, cel puțin în oraș, cu o singură pedală.
Chiar și așa, dacă te apropii de un sens giratoriu și nu folosești frâna, sistemul va încetini îndeajuns încât să ieși din sens utilizând doar motorul electric. La fel se întâmplă și la pornirile de pe loc, acolo unde motorul termic este, de cele mai multe ori, oprit.
În ceea ce privește cei 200 de cai putere ai sistemului hibrid, i-aș denumi mai degrabă ponei. Sau cai mai leneși. De la volan, Rafale nu se simte ca un SUV sportiv atunci când calci pedala de accelerație mai hotărât. Cel puțin nu pe măsura designului exterior.
Dacă lași sistemul să își facă treaba în ritmul său, nu vei observa acest lucru. Dar, la câteva depășiri și chiar la urcarea unor pante, unde am apăsat mai tare pedala de accelerație, sistemul hibrid a fost destul de ezitant și uneori chiar am experimentat unele întreruperi de putere.
Înțeleg că inginerii Renault au calibrat sistemul hibrid al lui Rafale pentru a fi cât mai eficient, dar, cu siguranță, nu i-ar strica puțin mai mult elan.
Modul Sport, pentru că ai și un mod de rulare Sport, nu ajută foarte mult. Direcția devine puțin mai precisă și turațiile cresc, dar nu într-atât încât să simți vreo diferență majoră. În schimb, modul Eco "adoarme" și mai mult sistemul hibrid.
Planor da ! Avion, cu siguranta, niciodata ! Renault chiar a intrat in vrie, și-a pierdut identitatea.