Porsche Panamera Sport Turismo

4.0 Benzina Biturbo 550CP 4x4 Aut8 Turbo

Motor / Transmisie

5.0

Noul Panamera Sport Turismo poate fi comandat în 5 versiuni de motorizare. Toate dispun de tracțiune integrală în versiunea standard și vin în variante care pleacă de la 330 CP (Panamera 4 Sport Turismo) și ajung la 550 CP (Panamera Turbo Sport Turismo). Între acestea ai la dispoziție o versiune hibridă (4 E-Hybrid, cu 462 CP), una intermediară pe benzină (4S, cu 440 CP) și o variantă diesel (4S Diesel, 422 CP). În gama "break"-ului Panamera nu există decât motoare V6 Turbo și Biturbo sau V8 Biturbo, iar asta îți dă din start o idee legată de poziționarea pe piață pe care o oferă modelul german.

În testul care a avut loc în America de Nord am avut la dispoziție versiunea diesel și versiunea turbo a lui Panamera Sport Turismo. Voi lăsa dieselul pentru un test pe larg care va avea loc ulterior în România și mă voi referi la versiunea Turbo, un monstru de 550 CP și 770 Nm care oferă performanțe de supercar, confort de mașină de lux și spațiu de mașină de familie.

Și nu exagerez când spun că avem în față un monstru. Cu un V8 Biturbo de 4.0 litri sub capotă, Panamera Turbo Sport Turismo este o uzină de putere care te face să uiți încă de la prima apăsare a pedalei de accelerație că în spate duci după tine un portbagaj de 520 de litri, o imensitate în care încape probabil un Boxster demontat și cu piesele așezate ca la Tetris. 

Dar să începem cu începutul. Te așezi la volan, învârți "cheia falsă" din contact așezată tradițional în partea stângă și ești întâmpinat de un huruit amenințător înainte ca motorul să se așeze pe turația de ralanti, undeva pe la 1500 rpm. Apasă pedala un milimetru și vei avea în mâini 770 Nm (disponibili de la 1960 rpm), cuplu îndeajuns de serios încât să te arunce în scaun fulgerător dacă ai pedala grea și vrei să pleci de pe loc lăsându-ți colegii de trafic în praf. 

Cel mai fermecător aspect al motorului V8 Biturbo este însă sunetul la turații ridicate. Pe la 4500-5000 rpm, zgomotul se aliniază cu polii plăcerii din organism, iar corpul îți este inundat de o explozie orgasmică de note groase. Combinate cu explozia dinamică pe care o simți la nivel structural, mașina te transformă. Pentru că ți se pare că totul este posibil în condițiile în care orice apăsare a pedalei de accelerație se preface în torpilă.

Există însă și o viață alternativă a motorului V8 Biturbo de pe această versiune a lui Panamera Sport Turismo: atunci când vrei să călătorești în tihnă și nu ai chef de senzații tari (în cazul nostru, asta s-a tradus prin respectarea limitelor de viteză de pe șoselele canadiene pe care a avut loc testul internațional), mașina este cât se poate de docilă și de liniștită. "Curge" urmând liniile desenate pe asfalt și păstrează turometrul într-o zonă de unde șoferului îi este oferit atât un potențial dinamic latent imens, cât și siguranța faptului că nu va fi nevoit să treacă pe la fiecare benzinărie de pe traseu. Secretul constă parțial în tehnologia de dezactivare a cilindrilor care transformă motorul V8 într-unul cu patru cilindri la viteze de croazieră, adică atunci când piciorul șoferului nu apasă pedala și nu e nevoie de putere. Nu vă faceți griji, modificarea este imperceptibilă sonor și motorul revine la starea "normală". Dezactivarea cilindrilor 2, 3, 5 și 6 are loc oriunde între 950 și 3500 rpm dacă situația o permite.

Transmisia oferită de Porsche pe Sport Turismo Turbo este un PDK cu opt trepte sensibil la atingere precum coaja sculptată a unui ou. De fiecare dată când ai nevoie de resurse și înfigi piciorul în pedală, cutia retrogradează două sau trei trepte, motorul urlă apocaliptic și tu pleci de pe loc brusc și fără ca prea multe mașini aflate în vânzare pe piață să aibă șansa de a se ține după tine. Asta chiar dacă tu conduci o mașină de familie prin definiție.

  • benzin power, vineri, 28.07.2017 11:05

    Ooo, daaaa ! Asta da motor ! Super motor, super masina ! Un vis.

  • Adrian C, vineri, 28.07.2017 11:54

    Cel mai frumos break de pe piata. Imi place interiorul maro....daca avea si coroana volanului din lemn inchis era si mai frumos. Pacat ca nu are si o versiune allroad...inalta gen V90 C.C