Tinuta de drum
E clar pentru toată lumea că mașina asta se conduce excelent. Prin urmare, o să vă povestesc despre noutatea mondială pe care o introduce 911 Cabrio. Pentru că mulți clienți pot să piardă foarte ușor aderența pe asfalt ud, mai ales în cazul versiunii testate de mine, Carrera S, Porsche s-a gândit la un mod special pentru astfel de situații. Se numește Wet și poate fi activat prin rotirea butonului de pe volan, responsabil și cu celelate moduri de rulare: Normal, Sport, Sport Plus și Individual.
Ce este atât de special la modul Wet? În primul rând detectarea suprafeței de rulare cu aderență redusă. Un senzor montat în pasajul roților față detectează sunetul apei sau al zăpezii și îi recomandă șoferului să activeze rapid modul Wet. Am probat abilitățile mașinii pe un circuit udat din abundență și este fantastică abilitatea acestuia de a menține traiectoria. Chiar și cu o accelerare inconștientă la ieșirea din virajul ud. Livrarea resurselor se face gradual, cutia nu bruschează, iar sistemele electronice intervin serios pentru a te menține pe trasa ideală. N-am avut nici urmă de supravirare în cadrul experimentului și pot spune, cu mâna pe inimă, că Porsche a făcut un progres uriaș în materie de siguranță.
După ce m-am jucat cu modul Wet, era timpul să mă ud cu adevărat. Pe circuit. Alături de Porsche 911 Coupe. A fost momentul în care s-a făcut lumină. Am înțeles că varianta cu acoperiș fix poate fi abuzată fără milă, în vreme ce decapotabila ar fi scrâșnit serios din dinți și nu ar fi afișat aceeași încredere. De ce? În primul rând pentru că 911 Cabrio este ceva mai relaxat. Nu într-un mod neplăcut sau nesigur. E doar mai boem, mai visător, mai mult poet și mai puțin matematician în viraje. Dar este savuros și el dacă ajungi pe circuit.
Atunci când am rulat pe drumurile nu tocmai excelente din jurul Atenei, 911 Cabrio a păstrat o ținută de drum destul de rigidă, omogenă, bine antifonată. Decapotabila o să te cam zgâlțâie, dar parcă e ceva mai bine decât vechea generație.
Și tot mai bine e și atunci când vorbim despre manevrabilitate. Clienții pot opta pentru un pachet denumit Power Steering Plus, menit să ușureze învârtirea volanului în zonele aglomerate. Va da o mână de ajutor în astfel de situații și direcția integrală, care acum virează roțile posterioare cu numai două grade pentru a îmbunătăți fie parcarea, fie abordarea virajelor.
Porsche oferă clienților săi și o versiune cu tracțiune integrală: Carrera 4S. În cazul acesta, sistemul 4x4 este ca un prieten de nădejde, care nu prea te lasă să greșești pe circuit. E genul acela de mașină care te pune pe o șină invizibilă, de pe care e greu să deraiezi.
Porsche 911 Cabrio vine cu mai multă putere comparativ cu vechea generație. Dar nu uită nici de frâne. Diametrul discurilor spate a crescut de la 330 mm la 350 mm. Ele opresc fantastic, însă, dacă plănuiești multe drumuri pe circuit, ți-aș recomanda pachetul cu frâne din carbon ceramic. Nu doar că galbenul etrierilor dă bine cu orice culoare, dar și frânarea se simte mult mai hotărâtă. În cazul unei utilizări normale, cotidiene, diferențele nu prea există. Prin urmare, bifați opționalul acesta doar dacă sunteți un petrolhead adevărat.
Dacă în privința frânelor ar trebui să cântăriți bine ce alegeți, în cazul suspensiei inteligente PASM nu trebuie să stați pe gânduri. Bifați opționalul pentru că merită să aveți un 911 Cabrio cu mai multe fețe și mai multe setări ale suspensiei.
Setări multiple are și eleronul posterior, cu o suprafață mult mai mare decât cel al vechiului model. Poate avea mai multe roluri, implicit pe cel de a influența pozitiv consumul. Peste 90 de km/h începe să ofere mai multă apăsare aerodinamică, iar dincolo de viteza maximă pe autostradă se ridică automat în poziția sa maximă. Chiar și în modul Wet are o poziție specială, menită să îmbunătățească aderența.
@pipo: Vezi, AM îți dă exact ce ai cerut -- un test c-o mașină de volum, populară, pentru *normalos* ca noi. :-) Ceva mai serios, testul oricărui 911 e interesat fie și doar de amorul artei. Mai ales când e și bine scris, așa cum Bogdan ne-a obișnuit de fapt. ...Și la fel de bine ilustrat (bun venit cu ocazia asta foto-profului Radu Chindriș, ceva mai ecologist poate acum decât cu Forester-ul său din vremile Motorpresse. ;-)) Fără să (re)intru în detalii, nu-s fanul actualei generații -- pe care oricum o doare-n eșapamente de părerea mea și se va vinde la fel ca înainte, în ciuda prețului umflat (par mulți 160.000 € cu Sport Chrono? -- un cabrio poate trece ușor de 210.000 cu alte opțiuni). Pe clienții Porsche nu-i interesează oricum că vreo 30.000 € din 160K sunt profitul VAG și tot atâtea jdemii merg la stat (TVA.) ...Și sigur destui se vor da pe circuit și cu cabrioletul, chiar de-i mai greu și mai puțin rigid decât coupe-ul. În care, btw, doi pasageri nu prea bine-crescuți :-) pot sta, spre deosebire de căușele cu rol de portbagaj în plus ale decapotabilei.