Tinuta de drum

5.0

Ford Ranger Raptor este un animal de pradă în off-road. Pândește momentul și se cațără pe cele mai dificile trasee. Organizatorii testului ne-au pus la dispoziție vreo câteva hectare de teren accidentat, croit cu greu prin relieful muntos de pe lângă Barcelona. Am avut mereu alături un instructor de off-road, care ne-a ajutat să escaladăm niște stânci imposibil de privit, darămite de urcat.

Am început cu ceva ușor și plăcut: cu cei 2 kilometri de drum neasfaltat, pe care am rulat cu 100 de km/h, în modul Baja. V-am povestit mai sus și despre aceas săritoare. E o senzație fantastică. S-ar putea ca tu să sari din scaun, însă mașina aterizează cu multă siguranță pe sol. În modul Baja, totul e minunat: de la modul în care sunt livrate resursele, până la sunetul motorului. Nu mai spun de posibilitatea de a glisa elegant în viraje.

După ce m-am bucurat de Baja, m-am înhămat la ceva mai dificil. Am trecut în 4Low, după ce am pus transmisia în modul Neutru. Apoi am selectat modul de rulare Mud/Ruts și ne-am pus pe urcat o serie de stânci. La un moment dat, pentru a evita patinarea pe stâncile care nu ofereau niciun fel de aderență, am cuplat și diferențialul față. Cu ajutorul indicațiilor oferite de afară, am reușit să pun roțile unde trebuie și să nu ating praguri sau ceva pe dedesubt. Oricum, totul este acum ranforsat și bine protejat. Inclusiv în partea din față ai un scut din oțel, gros de vreo 2.3 mm.

Ford Ranger Raptor vine și cu alte moduri de rulare, care setează diferit tracțiunea. Pe lângă Baja și Mud/Ruts, mai ai Slippery (recomandat iarna), Sand (mi-aș fi dorit niște dune), Normal și Sport. După cum ați intuit din ce am scris mai sus, ai și un diferențial spate și unul față, care pot fi blocate.

Pe stradă, Ford Ranger Raptor se conduce ca orice pick-up cu o masă considerabilă, care depășește 2 tone. Adică are inerție mare pe viraje și nu e cazul să te ia valul de fiecare dată când auzi motorul ăla de 3.0 litri. Însă, e drept, Ford Ranger Raptor e ceva mai sportiv decât alte pick-up-uri de pe piață. Pentru că ținuta de drum e ceva mai țeapănă. Unde mai pui că poți să setezi cât de rigidă să fie suspensia și cât de precisă să fie direcția. Ai două butoane pe volan care te ajută să faci asta. Se simt modificări de fiecare dată când le apeși. În plus, tot pe volan, ai un buton R (de la Raptor), care selectează cea mai agresivă setare a mașinii. Un fel de buton M ca la modelele diviziei de performanță BMW.

Cât privește amatorii de off-road pur, aș vrea să dau și câteva picanterii. Mașina vine cu amortizoare Fox 2.5 și pe față și pe spate. Acum, ele sunt umplute cu un mix de ulei și Teflon, care poate reduce frecarea cu până la 50%. Garda la sol este de aproximativ 27 de centimetri, iar capacitatea de traversare a unui vad cu apă este de 85 de centimetri. Unghiul de atac este de 32 de grade, iar cel de degajare de 24 de grade.

  • Chevyrolet, joi, 17.11.2022 16:27

    Îmi place că testele Automarket sunt din ce în ce mai bune.

  • Ford Ranger, joi, 17.11.2022 18:07

    Cea mai bună mașină din clasa sa în Europa.

  • Deleagu, joi, 17.11.2022 20:58

    Cei care au dau voturi negative celui dinaintea mea cred ca nu au vazut ca omul a specificat clar "din clasa sa". In clasa pick-up-urilor medii, Raptorul nu are rival. Oricat v-ar placea Hilux, sau L200 sau orice altceva, niciuna nu rezista la ce rezista un Raptor. Nici nu se pot compara cu un Raptor. Asta pentru cine priveste obiectiv, si poate trece peste mitul obsesiv ca "Ford nu e bune, stiu eu... ca am avut eu un Ford care se strica mereu". Daca ii intrebi ce Ford, sigur e vorba de vreun Focus, Mondeo sau Fiesta... Inutil sa le explici orice..

  • Enigmatrix, vineri, 18.11.2022 10:24

    Mașină adevărată pentru poliția de frontieră.

  • Sa fim seriosi..., vineri, 18.11.2022 12:40

    @Deleagu, Nu exista " pick-up'uri medii", Raptor este un Ford ranger cu un tuning de fabrica. Un fel de Vignale la pick-up'uri. In esenta insa, este doar un Ford, cu bune si rele. Oricat de mult ai upgrada in fabrica un Explorer, nu va fi niciodata un Gklasse sau un Range rover, ci tot un Ford. Nu stiu la ce crezi tu ca "rezista" Raptor si ceilalti nu, dar cu siguranta sarcina utila este cu 50% mai mare la Toyota ( +1 to vs.650 la Ford), care are cuplu mai mare la turatii mai mici. De fiabilitate nu are sens sa discutam. Pentru ca la astea te uiti cand iei un pick'up ( + dimensiuni, dar aici nu difera dramatic), nu ca " prinde suta" in 8 secunde si 180 pe autostrada. Daca insa vrei o masina de pus in fata blocului, sa crape vecinii de ciuda ca tu ai pickup cu muschi, in care pui 2 vedre de benzina la fiecare suta, atunci " se merita" 72 mii euro.

  • joe, vineri, 18.11.2022 15:33

    Degeaba fac arabii prin desert ``figuri`` pe dunele de nisip numai cu Toyote si nu cu Raptor?Da,sunt frumoas,impunatoare dar nu si fiabile.A trecut testul,dar cat rezista?

  • Deleagu, vineri, 18.11.2022 15:48

    Raptorul de la Ranger nu este un Ranger tunat, pentru ca are alt sasiu (ramforsat in multe puncte fata de ranger normal), alte brate (din aluminiu si mai late), alta punte pe spate, alte suspensii (amortizoare active de la Fox), arcuri elicoidale pe spate (de asta are sarcina utila mai mica decat un Hilux, etc) si inca ceva: este singurul pick-up din lume care are Watts Link la puntea spate astfel ca puntea nu deviaza in lateral atunci cand "lucreaza". Nu, nu este un Ranger tunat... Nu poti compara niciun pick-up cu Raptorul pentru ca niciunul nu are nimic din ce am enumerat mai sus, fara sa mai punem la socoteala si motorul V6 3.0 de 400 de cai.... Despre fiabilitate ce sa vorbim? Ca abia a aparut generatia asta. Poate sa discutam de cele vechi... Cat despre arabi (daca ei reprezinta un etalon pentru cineva...) ei doar Land cruiser si Patrol conduc... si cele pe care le omoara ei pe dune sunt mega tunate, nu stock...

  • Snow, vineri, 18.11.2022 22:01

    Nu contest calitatile masinii dar scorul pare putin dubios. Imi amintesc ca cele mai entuziasmante masini testate pe-aici n-au trecut de 4,5-4,6. Un pick up (util pt ciobani, vanatori, pescari) cu 4,8 e ... putin neverosimil.

  • CCA, joi, 24.11.2022 08:17

    Cam scump Raptorul asta nou. Si ca pret de achizitie, care se apropie de 70 mii de euro cu taxe si ca pret de exploatare. 3 litri benzina pentru Europa e cam mult. Nu zic ca nu e un motor capabil, dar la teste a dat si 28-34 litri/ 100 km in offroad. Astept motorul de 3 litri diesel, care sper sa nu vina cu mostenirea de trista amintire, avand in vedere ca e motorul pus pe Range Rover, in top ul celor cu probleme. Pentru cei care nu cunosc e difeenta mare intre Raptor si celelalte versiuni. Raptorul are de la alt sasiu si alta suspensie pana la restul lucrurilor, dar nu e facut sa traga sarcini mari sau sa le transporte. Pe echiparea Wildrak am 1100 kg sarcina max in bena si 3,5 tone masa tractabila, fata de un Raptor cu 650, respectiv 2 tone.