4.1
de Silvian Irimia, Foto: Dragoș Savu, vineri, 25 iulie

Apogeul Dacia

Consider că evoluția mărcii Dacia în ultimii 20 de ani este printre cele mai interesante și ar trebui să fie printre cele mai apreciate din industria auto. Spun asta deoarece nu doar că a renăscut sub tutela celor de la Renault, ci a ajuns practic la un apogeu. Și nu cred că mulți oameni și-ar fi imaginat că Dacia ar putea ajunge la acest nivel, nici cei mai optimiști.

Renașterea Dacia a început la sfârșitul anilor 90, mai exact pe 2 iulie 1999, când este încheiat un nou acord între Dacia și Renault, producătorul francez cumpărând 51% din acțiunile Dacia. Prima colaborare a acestui contract prevedea industrializarea, sub marca Dacia, a unui automobil accesibil pentru toată lumea, de 5.000 de euro.

Acesta a apărut în 2004 și s-a numit Logan. Chiar dacă a ajuns să fie ceva mai scump de 5.000 de euro, Logan era cel mai accesibil vehicul pentru piața din România. Deoarece Logan a avut un mare succes la debut, doar 2 ani mai târziu apare și primul model derivat din Logan, adică varianta MCV. În 2007 și 2008, modelul românesc mai primește două variante, adică VAN și Pick-Up.

Tot în 2008 modelul Sandero își face apariția, urmând să fie foarte apreciat. De fapt, atât de apreciat încât ajunge în topul vânzărilor de mașini în Europa. Totuși, lovitura cea mai importantă vine în 2010, când Duster, primul SUV al mărcii românești, iese de pe linia de asamblare. Acesta devine primul model al mărcii produs în peste un milion de unități.

Un alt moment important a fost apariția modelului Spring, primul vehicul electric al mărcii. Iată că acum am ajuns într-un punct la fel de important. După ce Duster a „cucerit” segmentul B de SUV-uri din Europa, cei de la Dacia s-au ambiționat pentru a cuceri și segmentul C.

Încercarea lor se numește Bigster, adică „cel mai cel” model Dacia făcut vreodată. Cel mai mare, cel mai echipat, cel mai spațioș și desigur, cel mai piperat la preț.

Noi am luat la test ce consider eu că va fi cea mai dorită versiune de români, adică cea cu tracțiune integrală. Pentru a înțelege mai bine toate aspectele legate de această mașină, v-am pregătit și o prezentare video.

PREZENTARE VIDEO CU NOUA DACIA BIGSTER 4X4

  • Matei_cel_nou, vineri, 25.07.2025 11:23

    O mașină extrem de reușită, deja se vinde peste toate așteptările. Designul, proporțiile, prețul. Poate la siguranță se putea mai bine dar sigur ar fi crescut prețul.

  • Jian de la Calafat, vineri, 25.07.2025 12:20

    ANPC-ul doarme si la aceasta ora ?!? Smallster se impunea sa se numeasca, Bigster reprezinta o grava insulta la adresa consumatorului. 1)- motoare obscen de minuscule (3 pistoane), dovedite betege daca nu-s mentinute exclusiv in plaja de cuplu maxim, care-i si aceia intr-atat de ingusta incat tre' sa posezi aptitudini de echilibrist. 2)- siguranta activa este o notiune abstracta pentru 2025, recentul moose-test -64km/h patetici- a dovedit ca produsul este un real pericol pentru soferii care n-au absolvit cursurile unei scoli de pilotaj. D-le Irimia, constat ca sanctionati zestrea redusa a stelelor la EuroNCAP. Nu va pun la zid, este optiunea dvs, doar ca tre' sa revenim insa la esenta. Macar cea activa sa se fi regasit la cote mai mult decat rezonabile, dar, ce sa vezi, acolo e chiar jale.... 3)- privarea obsesiva de singura motorizare care-ar scote Dacia nu doar din letargie, ci, vital pentru Dacia, tocmai din anonimat. Evident, este vorba de delicioasele dCi. Cu un viril 2.0 dCi (160- 190 CP) sub capota, parca merita sa poarte titulatura de Bigster, cu un rahitic 1.2 Tce, Smallster este unica optiune, asta doar pentru a nu face o notiune abstracta din deferenta minimala care se impune sa fie oferita consumatorului. ANPC, wake up !!!

  • dan_grc, vineri, 25.07.2025 12:50

    Într-adevăr, Bigster reprezintă apogeul gamei, prețul în segment este foarte bun, poate ar merge si-un motor cu 4 cilindri pe viitor, măcar benzină, cu putere ceva mai mare, știu că există în varianta de top, sistem hibrid cu 1.8 aspirat, dar acest motor turbo până în 200 cai ar fi ceva ce Dacia n-a avut niciodată și s-ar potrivi pe o mașină mare .

  • nsrei, vineri, 25.07.2025 13:56

    producatorul sa ne explice de ce vinde dacia duster 2025 la moldoveni cu motorul 1.5dci. Auzi apogeul marcii , poate hipogeu. ANPC, sub umbrela noii conduceri trebuie sa se indrepte de indata cu controale asupra firmei dacia care face masinile la limita de jos a sigurantei, si atat de proaste ca nu pot trece in mod satisfacator nici macar testul elanului.

  • nsrei, vineri, 25.07.2025 13:59

    in plus dacia trebuie sa explice numai decat cum o masina ca duster dezvoltata pe o platforma simplificata de sub compacta pe numele ei CMFB-LS ( L:S Low specification) poate sa coste 3 zeci de mii de euro. Este ceva ce trebuie investigat cu ajutorul ANCP

  • Exagerari, vineri, 25.07.2025 14:47

    Silvian, asa'i că cei 3 pasageri aveau împreună 70 de kg? Iar bagajele lor constau în cate o sticla de apa de 0,5 l? Oricât aș vrea să te cred, realitatea dovedește că exagerezi. Dacă ești singur în mașină, merge, dar când pui în mașină 4 adulți, fiecare cu câte o valiză de 10kg, aproape atingi capacitatea maximă de transport și timpul de reactie a motorului se dublează! Plus turație și consum mare, uzura accelerată. Înțeleg că nu ia 5 stele ncap ca'i lipsesc sisteme sofisticate de asistență, dar o protecție a pasagerilor sub 70% este chiar jenant.

  • dan_grc, vineri, 25.07.2025 15:02

    @nsrei Este destul de simplu, Republica Moldova nu este în UE, 1.5 dci este Euro 6, în vreo doi ani intra Euro 7, ar fi devenit si mai scumpă, puteau sa-l ofere până în 2027, poate că merita, poate nu, așa au hotărât.

  • Jian de la Calafat, vineri, 25.07.2025 15:21

    @dan_grc 1.5 dCi se muleaza perfect pe Sandero, Logan, posibil Jogger. Un bicilindru de 730 cm3 dCi este ireprosabil pentru Spring. De ce este cantanota Dacia in jumatati de masura pentru modelele SUV? ...Asta daca motorizarea 2.0 dCi poate fi perceputa ca usor burgheza.... E nevoie de o minima luciditate pentru ca raportul performante/gabarit/satisfactii sa se afle la cote acceptabile, Renault detinand un dCi aproape nou, 1.7dCi, lansat la sfarsitul deceniului trecut, in doua versiuni de putere, 120 si 150 CP. Cu un astfel de motor, capabil sa ofere 340 Nm, lucrurile functioneaza intr-o alta liga pentru potentialul posesor, aceia a firescului, a deplinei normalitati, a atat de dezirabilei ireprosabilitati.

  • eu, vineri, 25.07.2025 15:57

    deja e obositor sa tot vad dileala asta cu dCI... am avut masina diesel si acum am una hibrida si nu m-as mai intoarce la diesel pentru nimic in lume. Si cam asta e trendul si in toata Europa, se vede ca cele hibrid au tot crescut la vanzari pe cand diesel o ia la vale.

  • Bălăceanca, vineri, 25.07.2025 16:12

    Jenică, azi primești doză dublă de siropel, ca să dormi liniștit. Și șervețele să te ștergi de spume la gură.

  • Kap, vineri, 25.07.2025 18:35

    Atâtea comentarii și atâta venin împotriva mărcii românești (da, a Renault, că oricum a prezentat mai mult din modele Renault) nu se explică decât prin interese la concurență, că necunoaștere n-are cum, numai dacă citea comentariile noastre aici la articole despre Dacia, orice om normal se informa cât de cât. Vi s-a-nchis gura cu airbagurile, cu dotările dar tot ar trebui să fie aproape moca orice dacie. De ce nu vă vedeți voi liniștiți de modelele concurente aflate la zeci de procente din preț distanță (mii bune de euro) sau de chilipirurile cu care veniți când vă-ntrebăm și noi profanii care ar fi variantele echivalente la preț comparabil? M-am săturat să combat minciuna de Vitan cu ”dacie de 30k” (Duster poate fi luat cu sub 20.000 EUR) și toate cârcotelile la mintea elanului scornite la adresa modelelor Dacia. De ce vă mai pierdeți timpul de semințe cu noi, mari experți în Ssang Yong și SH-uri? PS: ANCP? Ați înființat Asociația Naționaliștilor Cârcotași la Păcănele?

  • Matei_cel_nou, vineri, 25.07.2025 18:49

    @kap Ai o bere virtuală de la mine.

  • Matei_cel_nou, vineri, 25.07.2025 18:53

    "Un bicilindru de 730 cm3 dCi este ireprosabil pentru Spring" Ninonino :))

  • Al Bundy, vineri, 25.07.2025 22:39

    Bun, se pare că e la moda propulsia hibridă (benzină - curent electric)... E ok în oraș dar nimeni nu spune despre uzura prematură a motorului din cauza repetatelor porniri și opriri ale acestuia (motorul termic). De aici rezultă că parametrii optimi de funcționare nu sunt atinși iar în scurt timp apare fenomenul de diluție ulei cu benzină. Asta e valabil la toate mărcile, inclusiv Toyota. Mai departe nu mai scriu, știți cu toții ce se întâmplă când uleiul nu mai lubrifiază corect lagărele, manetoanele, etc... Nu sunt hater, am scris doar despre problemele întâlnite. Ceea ce se economisește cu consumul de carburant, se pierde la reparațiile capitale.

  • Dizăl Rulz Forevăr, vineri, 25.07.2025 23:31

    Nu e bună. De banii ăștia îmi aduce vărul limuzină dă pă Germania, TDI cu I-ul roșu, 90000km reali-reali. Nici platforma nu o plătesc că are el un tovarăș.