Tinuta de drum
Înainte de a intra în detalii tehnice despre suspensie și alte drăcii electronice care țin mașina asta exemplar pe șosea, o să vă spun cum se simte totul la volan, fără să ai habar de tot mecanisumul care lucrează sub tine. Cel mai important SUV din gama BMW a devenit mai rafinat. Asta e senzația pe care o ai atunci când rulezi liniștit, iar suspensia își face datoria în estomparea gropilor și a denivelărilor.
Încă mai simți o urmă de rigiditate în anumite situații, dar nu e nimic deranjant. E doar un reminder că mașina asta poate merge și tare pe viraje, atunci când te hotărăști să ieși din starea de amorțeală. Suspensia este bine antifonată și îți oferă constant o senzație premium. Dacă bifezi și amortizoarele adaptive din lista de opționale, atunci ai șanse să te bucuri de și mai mult confort în modul de rulare care poartă același nume.
Poți trece oricând în Sport pentru a cunoaște și fața agresivă a lui X5. Aici lucrurile se schimbă. Suspensia devine mai rigidă, cutia schimbă alert, iar direcția... Oh, direcția. Spre deosebire de Audi Q7, Volvo XC90 și Volkswagen Touareg, direcția chiar vorbește cu tine despre fiecare centimetru pe care îl parcurgi și despre fiecare unghi al roților. Este ușor greoaie în oraș, dar pe viraje este o adevărată plăcere. Te implică fantastic de mult în ceea ce se întâmplă sub tine și îți oferă o senzație de încredere pe care nu o credeai posibilă într-un SUV.
Spre deosebire de Bentayga, aici nu te mai lupți cu o inerție mare pe viraje și nu ai o senzație artificială de rigidizare a direcției. Doar Porsche Cayenne este capabil să-ți livreze un nivel asemănător de implicare. Spre deosebire de Cayenne, însă, comuniunea dintre om și mașină se realizează mult mai rapid. Intuiești mult mai bine și mai rapid ce se întâmplă cu mașina.
Ca și Cayenne, BMW X5 poate fi comandat opțional cu o direcție activă pe puntea spate. Ea ajută în oraș, când ai de făcut manevre dificile, pentru că reduce raza de bracare prin orientarea roților spate în sens invers celor față. La viteză mare însă, traiectoria este uluitor mai bine intuită, grație roților față și spate care virează în aceeași direcție. De asemenea, pentru a garanta clienților cu apetit sportiv că X5 nu se înclină pe viraje și că ruliul este anulat aproape complet, BMW a folosit un set de bare stabilizatoare, acționate electronic.
BMW X5 vine în standard cu o suspensie pe arcuri. Opțional, clienții primesc una adaptivă M, tot pe arcuri, dacă vor ca mașina să capete un comportament sportiv. Dacă nici asta nu e de ajuns, pot opta pentru o suspensie adaptivă M Professional, care vine și cu un diferențial împrumutat de la M5. Această configurație, disponibilă și pe mașina mea de test, a fost responsabilă pentru urlete, onomatopee și o gură până la urechi din momentul în care am dezactivat sistemul DSC.
Pentru cei care rămân indiferenți la astfel de plăceri vinovate, BMW le pune la dispoziție și o suspensie pneumatică cu amortizoare adaptive. Aceasta pune accentul pe confort și pe o izolare cât mai bună a habitaclului. Dacă cea testată de mine era extrem de rafinată la acest capitol, nu vreau să-mi imaginez cum e cea pneumatică. Probabil simți că plutești.
Nu am uitat nici de cei care vor să plutească în off-road. Pentru ei există tot acest tip de suspensie pneumatică, la pachet cu o serie de elemente care pregătesc mașina pentru ieșiri în teren accidentat. Este vorba despre niște protecții pentru partea inferioară a caroseriei și pentru dedesubturi, despre un diferențial central blocabil și despre mai multe moduri de rulare în teren accidentat: nisip, zăpadă, stânci și macadam.
Astfel de escapade se pot face cu o gardă la sol înălțată cu 4 centimetri, mulțumită suspensiei pneumatice. Tot suspensia pneumatică poate coborî garda la sol cu până la 4 centimetri, față de nivelul standard de 21.4 centimetri. Suspensia pneumatică are și un mod automat de funcționare, care coboară garda la sol cu 2 centimetri atunci când viteza de rulare depășește 138 de km/h.
Nu inteleg de ce ai configura un X5 pana in 122.612 €....la banii astia urci in S coupe care e alta mancare de peste (alta lume) ! X5 mai mult de 70 de mii nu isi justifica banii.