BMW X5

3.0 Diesel Turbo (M50d) 400CP 4x4 Aut8

Tinuta de drum

5.0

Înainte de a intra în detalii tehnice despre suspensie și alte drăcii electronice care țin mașina asta exemplar pe șosea, o să vă spun cum se simte totul la volan, fără să ai habar de tot mecanisumul care lucrează sub tine. Cel mai important SUV din gama BMW a devenit mai rafinat. Asta e senzația pe care o ai atunci când rulezi liniștit, iar suspensia își face datoria în estomparea gropilor și a denivelărilor.

Încă mai simți o urmă de rigiditate în anumite situații, dar nu e nimic deranjant. E doar un reminder că mașina asta poate merge și tare pe viraje, atunci când te hotărăști să ieși din starea de amorțeală. Suspensia este bine antifonată și îți oferă constant o senzație premium. Dacă bifezi și amortizoarele adaptive din lista de opționale, atunci ai șanse să te bucuri de și mai mult confort în modul de rulare care poartă același nume.

Poți trece oricând în Sport pentru a cunoaște și fața agresivă a lui X5. Aici lucrurile se schimbă. Suspensia devine mai rigidă, cutia schimbă alert, iar direcția... Oh, direcția. Spre deosebire de Audi Q7, Volvo XC90 și Volkswagen Touareg, direcția chiar vorbește cu tine despre fiecare centimetru pe care îl parcurgi și despre fiecare unghi al roților. Este ușor greoaie în oraș, dar pe viraje este o adevărată plăcere. Te implică fantastic de mult în ceea ce se întâmplă sub tine și îți oferă o senzație de încredere pe care nu o credeai posibilă într-un SUV.

Spre deosebire de Bentayga, aici nu te mai lupți cu o inerție mare pe viraje și nu ai o senzație artificială de rigidizare a direcției. Doar Porsche Cayenne este capabil să-ți livreze un nivel asemănător de implicare. Spre deosebire de Cayenne, însă, comuniunea dintre om și mașină se realizează mult mai rapid. Intuiești mult mai bine și mai rapid ce se întâmplă cu mașina.

Ca și Cayenne, BMW X5 poate fi comandat opțional cu o direcție activă pe puntea spate. Ea ajută în oraș, când ai de făcut manevre dificile, pentru că reduce raza de bracare prin orientarea roților spate în sens invers celor față. La viteză mare însă, traiectoria este uluitor mai bine intuită, grație roților față și spate care virează în aceeași direcție. De asemenea, pentru a garanta clienților cu apetit sportiv că X5 nu se înclină pe viraje și că ruliul este anulat aproape complet, BMW a folosit un set de bare stabilizatoare, acționate electronic.

BMW X5 vine în standard cu o suspensie pe arcuri. Opțional, clienții primesc una adaptivă M, tot pe arcuri, dacă vor ca mașina să capete un comportament sportiv. Dacă nici asta nu e de ajuns, pot opta pentru o suspensie adaptivă M Professional, care vine și cu un diferențial împrumutat de la M5. Această configurație, disponibilă și pe mașina mea de test, a fost responsabilă pentru urlete, onomatopee și o gură până la urechi din momentul în care am dezactivat sistemul DSC.

Pentru cei care rămân indiferenți la astfel de plăceri vinovate, BMW le pune la dispoziție și o suspensie pneumatică cu amortizoare adaptive. Aceasta pune accentul pe confort și pe o izolare cât mai bună a habitaclului. Dacă cea testată de mine era extrem de rafinată la acest capitol, nu vreau să-mi imaginez cum e cea pneumatică. Probabil simți că plutești.

Nu am uitat nici de cei care vor să plutească în off-road. Pentru ei există tot acest tip de suspensie pneumatică, la pachet cu o serie de elemente care pregătesc mașina pentru ieșiri în teren accidentat. Este vorba despre niște protecții pentru partea inferioară a caroseriei și pentru dedesubturi, despre un diferențial central blocabil și despre mai multe moduri de rulare în teren accidentat: nisip, zăpadă, stânci și macadam.

Astfel de escapade se pot face cu o gardă la sol înălțată cu 4 centimetri, mulțumită suspensiei pneumatice. Tot suspensia pneumatică poate coborî garda la sol cu până la 4 centimetri, față de nivelul standard de 21.4 centimetri. Suspensia pneumatică are și un mod automat de funcționare, care coboară garda la sol cu 2 centimetri atunci când viteza de rulare depășește 138 de km/h.

  • Corocsenie Adrian, joi, 15.11.2018 14:26

    Nu inteleg de ce ai configura un X5 pana in 122.612 €....la banii astia urci in S coupe care e alta mancare de peste (alta lume) ! X5 mai mult de 70 de mii nu isi justifica banii.

  • 1325634, joi, 15.11.2018 14:58

    o hardughie agresiva prin atitudine si de o inutilitate maxima. care incita si la atitudini agresive in sofat pe unii romanuti mai de neam prost ok, are lux, calitate si tehnologie, dar e groteasca - raman deci la aceeasi parere pe care mi-am facut-o cand am vazut prin `98-`99 in autopro pentru prima data prototipul unui viitor SUV BMW. fara sa o dau in "mafiotisme" cred ca mai degraba treci drept domn intr-un Landcruiser decat intr-un X5, indiferent ca asta are 4 turbine si ca ia curbele mai altfel

  • Kirotractor, joi, 15.11.2018 15:12

    La faza cu căprioara detectată-n loc de mârțoagă, e posibil să fi fost cu senzoru setat pe *Turbo-Weichnachten* și să vadă un ren al lui Mosch Krătchun făcînd deja ore suplimentare. :-) Ceva mai serios: mașina-i (aproape) perfectă, deși inutilă și prea... swarowskiană pentru sărăntoci ca Je. Orice critică ar fi deci interpretată drept invidie subliminală, așa că mă abțin Totuși, cele 2,2 milioane de X5-uri vândute până acum mă fac să cred că, la fel cum se zice că obezii îți sapă groapa cu dinții, și omenirea și-o sapă (parțial măcar) cu megaSUV-urile....

  • vianu, joi, 15.11.2018 16:10

    pozele (majoritratea lor) mi se par extraordinar de bine facute (1, 8 si penultima...pentru a enumera doar cateva)

  • andrei, joi, 15.11.2018 16:20

    Afisajul digital este o tableta ieftina facuta in China si care va arata desuet in doi ani. Ceasurile de bord analog, lucrate cu atentie la detalii, arata net mai bine si au mult bun gust. X5 e o masina foarte capabila pe sosea, insa la peste doua tone nu e nimic distractiv la ea (X5 40d am condus, modelul anterior), de altfel, tot ce este mai mare/greu decat serie 3/4 sacrifica placerea condusului pentru mofturi inutile. Motoare, cutie, scaune, finisari etc toate foarte bune, dar trebuie lucrat si la fiabilitate sau achizitionat pachetul cu service inclus pe mai multi ani, masina era sensibila .

  • SIMPLE MINDS, joi, 15.11.2018 16:44

    Primul gand care mi-a trecut prin minte cand am sesizat diferenta dintre pretul de baza/ pretul versiunii testate a fost acela al unui Megane RS.:-)) Culpa-i in totalitate a mea ,viitorii posesori ai unor astfel de edificii vor gasi intotdeauna alte zeci sau chiar sute de variante ,cert mai lucide :-) in ceea ce priveste utilitatea celor 30.000 euro. Poate ca si tocmai d-asta eu inca mai astern pe AM iar respectivii ,sper macar , o sa-mi ocoleasca fortuit comment-ul.:-) dupa ce am avut neobrazarea sa amintesc o marca banala de volum intr-un test-drive al unui model a carei utilitate nu-i alta decat sa copleseasca din deja prea multe puncte de vedere.

  • Corocsenie Adrian, joi, 15.11.2018 16:57

    @andrei Perfect de acord cu ceasurile de bord. Nu inteleg noua tendinta a producatorilor de a scoate practic acele ceasuri clasice cu limbi de pe piata. Te simti ca la mansa unui avion acum si asta nu e neaparat un lucru rau. Oricum mie ceasurile de la BMW nu mi-au placut niciodata. In afara de E65 care avea o plansa de bord absolut superba (din cate stiu e unul din cele mai frumoase interioare de BMW din istorie) bordurile de BMW nu mi-au placut deloc. Sunt multi alti producatori care intr-adevar faceau borduri si ceasuri de bord de te lasau masca. Jaguar XJ de ex pana in XJ X358 inclusiv. Sau Audi A8 D3. Nu mai vorbim de Rolls-uri si Bentley-uri care erau si inca sunt artisti in asta. Si multe altele. Asa ca la BMW, sincer il prefer cum e acum digital.

  • Kirotractor, joi, 15.11.2018 17:40

    Revin doar ca să mă-ntreb (poate ca prostu, da-n orice caz nu mi-e greu :-)) ce se-ntîmplă dacă topești una din cele 4 turbine? Le-nlocuiești pe toate? (@Kotegaeshi ne-ar putea lumina.) Oricum, prețul progresului (133 CP/l dintr-un diesel L6 !!!) e complexitatea, dar mă îndoiesc că fiabilitatea are ceva de câștigat.

  • dan_grc, joi, 15.11.2018 17:50

    Pentru iubitorii de SUV-uri pare mașina perfectă, dacă prețul nu este o problemă pentru ei, dar după cum vedem, există milioane de potențiali clienți, imposibil să nu aibă succes, se vinde singură. Aștept testul cu X7, atunci o sa-mi pară prețul rezonabil la acest X5.

  • dan_grc, joi, 15.11.2018 17:52

    @ Kirotractor Pare greu de crezut, dar fostul motor cu trei turbine s-a dovedit a fi fiabil, mai degrabă cutiile de viteză au avut de suferit din cauza cuplului.

  • @kirotractor, joi, 15.11.2018 18:42

    Cele 4 turbine sunt de fapt doua perechi gandite pentru a lucra in ture joase, respectiv in ture inalte. Poate se schimba in pereche ca la becurile de la far :)

  • Kotegaeshi, joi, 15.11.2018 19:41

    @Kirotractor, de ce as putea eu sa va luminez? Parerea mea este ca trebuie sa stau departe de asa ceva.

  • Kirotractor, vineri, 16.11.2018 09:13

    @ Kotegaeshi: Fiindcă noi doar filosofăm / chibițăm p-aici, dar tu mai și umbli-n mațele mașinilor. Mulțam oricum pt opinia că *trebuie sa stau departe de asa ceva*... ;-) Spune multe. P.S. Sînt tare curios dacă BMW va scoate un tricilindru diesel de 1,5 l și 200 CP. Sau, mai știi, de 300 CP dac-o avea șase turbine -- cîte-o pereche pentru fiecare Zylinder, klar. :-p

  • Kirotractor, vineri, 16.11.2018 09:31

    ...Și-o ultimă cârcoteală: Bentayga nu mai e disponibil cu motorizare diesel (Audi V8) de cînd cu... arestările, așa că orice comparație a X5-ului testat cu ciudatul Bentley devine nulă și neavenită.

  • Kotegaeshi, vineri, 16.11.2018 11:04

    @Kirotractor, multam fain. Da, am umblat si inca umblu, dar nu prea ma mai trage inima. Din pacate, masinile in ziua de azi......O gramada de peiese de motor, facute din plastic. Caldura si plasticul nu prea se imbuca .Sunt plecat din tara de 16 ani .In cealalta emisfera. Am plecat de la masini europene, am ajuns la japoneze. Nu sunt rele de loc. Bmw este preferatul. Sau preferata. Dar am renuntat la ele. Am revenit la Nissan.Skyline . Motorul VQ ultima generatie. http://www.goo-net-exchange.com/catalog/NISSAN__SKYLINE/10052341/

  • dany, vineri, 16.11.2018 18:17

    sa zicem ca faci parte din grupul tinta al unui automobil de genul asta... de ce ti-ai lua dieselul asta? exista si V8 benzina care e ”altcevaaaaaaa”