BMW Seria 5

4.4 Benzina Biturbo (M5 Competition) 625CP 4x4 Aut8

Motor / Transmisie

5.0

Pentru a vorbi despre motorul de sub capota lui M5 Competition trebuie să vorbim despre motorul de pe M5-ul "clasic". Pentru că e vorba, în mare, de același V8 Twin Turbo de 4.4 litri. Cei 25 de cai putere în plus nu sunt însă un artificiu "din pix", ci au venit cu o serie de modificări inginerești pe care le vor înțelege cu adevărat în special fanii hardcore ai mecanicii. 

La prima vedere, M5 Competition nu ar avea mare logică în gama BMW. Are doar 25 de cai în plus (625 în loc de 600), iar cuplul maxim este identic: 750 Nm de care mașina asta se folosește între 1800 și 5800 de rotații pe minut. Pasionații de statistică vor observa că în cazul cuplului se schimbă doar plaja de turații pe care e disponibil momentul maxim (până la 5800 rpm în loc de 5600 rpm pe M5). Cutia este un Steptronic M cu opt trepte recalibrat pentru noile cerințe dinamice ale motorului.

Dar M5 Competition nu este construit pentru a fi cumpărat de cei care-și doresc sprint pe linie dreaptă, chit că la nivelul accelerației vorbim de 3.3 secunde, deci de o îmbunătățire de 0.1 secunde față de M5. Imaginați-vă un Usain Bolt care, pe lângă faptul că sprintează fabulos, a primit un echipament de concurs special care-l ajută să reușească timpi asemănători, dar alergând în zig-zag. Pentru că asta e M5 Competition: un alter ego ceva mai agil al lui M5. O mașină care pe lângă faptul că "duce" la nivel de accelerație, se agață de viraje cum nu s-a agățat niciodată un M5 în toată istoria acestui model. 

M5 Competition nu iese însă în evidență neapărat prin viteza maximă sau prin accelerație, ci prin faptul că mașina îți permite, prin câteva artificii despre care vom vorbi mai ales la categoria Ținută de drum, să intri în viraje cu o viteză mai ridicată, să păstrezi o viteză superioară în viraj și implicit să accelerezi de la un nivel superior de viteză. Așa că nimeni nu va cumpăra M5 Competition pentru că este un "M5 mai puternic", ci pentru faptul că, pentru niște mii spre zeci de mii de euro în plus (prețul nu e cunoscut încă), vor avea la dispoziție cel mai agil M5 construit vreodată de bavarezi.

Probabil că un nume mai bun pentru M5 Competition ar fi fost M5 Apex Edition. Sau M5 Cornering Edition. Sau M5 Track Edition. Înțelegeți voi ideea.

În rest, rămâne cum s-a stabilit deja în testul Automarket cu M5: când ai la dispoziție un cuplu monstruos, de 750 Nm, imediat după ce piști pedala de accelerație, singura nevoie pe care o resimți este cea de a găsi șoselele perfecte pentru a stoarce calitate din mașina asta. Noi am avut la dispoziție atât circuitul Ascari în ritm susținut de un pace car pilotat de nimeni altul decât pilotul BMW Bruno Spengler, campion în DTM cu marca germană (ne puteți urî nelimitat pentru asta, înțelegem perfect), cât și un drum de munte virajat și îngust pe care M5 Competition s-a descurcat admirabil. Chiar și în contextul în care testul a avut loc în paralel cu cel al "balerinului" M2 Competition, despre care vom scrie într-un articol ulterior. 

Cât despre sunetul baritonal al V8-ului propus de BMW prin sistemul de evacuare M Sport modificat, lucrurile stau cât se poate de sănătos. Dacă tot nu-l mai putem asculta live pe Freddie Mercury, măcar de sub capotă să vină sunete paradisiace.

  • Corocsenie Adrian, miercuri, 08.08.2018 13:19

    Citez ,, Nu ne-a placut - design interior conservator '' Pai cum vreti sa arate ? Ca un Lexus aiuristic si obositor sau ca un Audi cu 3 monitoare strambe la bord ?

  • SIMPLE MINDS, miercuri, 08.08.2018 15:12

    @mircea mester Viteza maxima +350???Alibiul tau e starea de beatitudine generata de acest monstru mecanic dar si de adjectivul ''probabil''folosit in articol.Cu certitudine nu va atinge viteza de 350km/h!Pesemne ca te-ai referit la valori pur teoretice in treapta a 8-a a cutiei de viteze dar care in realitate nu au nici un fundament.

  • mircea, miercuri, 08.08.2018 15:37

    @Simple Minds Evident că nu e 350. Am încurcat cifrele la tastare: e 305 în loc de 350 (cu pachetul M Driver opțional, se ridică limitarea). Mea culpa.

  • SIMPLE MINDS, miercuri, 08.08.2018 16:00

    In ceea ce priveste pretul este echivalentul a zece topuri de hartie si o suta de agrafe intr-o institutie publica romaneasca.Sa indrazneasca careva sa ma contrazica!

  • Kirotractor, miercuri, 08.08.2018 18:15

    @S.M: Nu te contrazic, doar te completez: tot atîta costă și achizițiile tip ciocan + 100 cuie din scriptele unei armate mai pentagonal-democratice ca a noastră cică. ;-) Se fură enorm deci pe toate meridianele - d-aia se și pot vinde mașini de calibrul... și prețul ăsteia de fapt. Care, și mai dihai decît la testul cu M5-ul *normal*, aș fi tentat să zic că-i o inutilitate. Dar nu-i. Chiar dacă aproape nimeni nu va duce pe circuit un uber-bull cu inerție pe măsură, iar pe șosele și M-ul *normal* e mult prea potent pentru a fi utilizat măcar la 50% din capabilități (adică vreo 300 CP.) M5 Competition îmi pare deci o nouă hiper-vitrină tehnologică a bavarezilor - cărora, ca simplu chibiț, le acord totuși mai mult credit pe felia asta decît diviziei AMG a concurenței (btw, E 63-S-ul a realizat doar 3,2 s pt sprintul 0-100 în comparativul a-m-s vs. M5 - autorul unui f. onorabil 3,3 s, fiind și mai ușor decît în fișa tehnică - 1.917 kg pe cîntar și nu 1.930.) Valori irelevante oricum în viața reală - ba chiar și pe circuit -, ținînd de o nu tocmai nouă habotnicie aproape psihotică a unor fan-clubiști, în stare să se păruie pentru numitele zecimi. În fine, pe lîngă exhibarea resurselor firmei, un rol în lansarea unor asemenea *monștri* (atribut des folosit și-n articol, care prin el însuși confirmă anormalitatea vehiculului) e și alimentarea continuă a vanității unei anume categorii de clienți. Pentru care pierderea a 60K euro în 3 ani doar uitîndu-se la mașină îi afectează la fel de puțin ca ratele de leasing cît 10-15 salarii medii. Mă opresc totuși aici, ca să nu fiu suspectat de invidie malignă, :-) dar și fiindcă psihanaliza deșartei măriri (camuflată sub sintagme inocente tip *adevărată pasiune auto*) e oricum o pierdere de timp inutilă. Să nu mai zic că cei 5-6 potențiali cumpărători de M5 / Comp. de la noi nu intră never-ever pe AM - care nici nu prea înțeleg de ce a simțit nevoia unui test în plus față de al M5-ului.

  • Alex.Seremet.BMW, miercuri, 08.08.2018 18:24

    @Kirotractor, la întrebarea ta, de ce testul, ţi-ai răspuns singur cu ce spuneai în primele paragrafe. ;)

  • SIMPLE MINDS, miercuri, 08.08.2018 19:04

    @ kiro In urma cu vreo 10 ani bavarezii isi ironizau concurenta de la Stuttgart cu intrebarea retorica daca sl 65 amg este o masina sport(630 cp 1000 Nm).Dar cum in viata numai prostii nu-si schimba opiniile ne-am procopsit din partea munchenezilor cu valori de-a dreptul vulgare ''doar'' dintr-o cilindree de 4.4l.Clarkson a avut o replica geniala in anii 2000 cand afirma ca asemenea valori de putere si cuplu te ajuta sa readuci la viata o planeta moarta.

  • nume, miercuri, 08.08.2018 22:53

    Cica nu ne-a placut consumul, dar dam patru din cinci stele posibile, Note la fel de amuzante s-au dat si pentru interior, si pentru pret.

  • Kirotractor, joi, 09.08.2018 07:58

    @Alex.Seremet.BMW.:Hai că ești simpatic - dar îți dai seama ce IQ extraterestru am, dacă-mi răspund la întrebări încă nepuse? :-))) Serios și f. sincer acu, pentru mine cel puțin M5 rămîne un summum de calități, dar și o inutilitate - nu prin prismă strict utilitaristă, ci a unui ex-jurnalist auto/moto deloc mogul care, fără să excludă plăcerea conducerii sportive, preferă să scoată el untul dintr-o mașină și nu invers. ...Adică *monstrul* să mă bage-n trepidații cu transpirații :-) (cum s-a întîmplat cînd am condus E60-ul V10 de *numai* 507 CP.) Care, btw, atinge 328 km/h fără limitare - deci, teoretic cel puțin, la 625 CP sînt posibili și 350 km/h, cei 305 km/h (sau 190 mph) ai versiunii F90 cu pachet M-Driver fiind TOT cu limitare !!! @SIMPLE MINDS: Eu aș zice, spre deosebire de Clarkson, că ai putea să omori o planetă vie cu asemenea motoare. :-) Dar mdeh, nu-s genial ca el așa că nu mă luați prea-n serios.

  • mircea, joi, 09.08.2018 10:13

    @nume Citim și textul sau ne uităm la steluțe și dăm din maxilar?

  • Snow, joi, 09.08.2018 10:33

    1940 kg ? Aici am o problema ... in rest masina cumuleaza toate superlativele ! Asteptam M5-ul non-Competition pe piata de masini folosite in 4-5 ani la 45-55 K Euro ...

  • Kirotractor, joi, 09.08.2018 10:55

    Completări pt cei care oscilează între AMG 63S și M5 (offtopic: iar am aflat că nu-s infailibil - un cunoscut chiar capabil, nu doar teoretic interesat să-și tragă monstruleți d-ăștia rugîndu-mă să-i caut detalii... după ce a citit testele d-aici.) ...Eu i-am recomandat Parusan :-) - pardon, M5-ul. Deci, stimabile Alex.BMW, rămâi dator de-o cinste cînd/dacă mai trec pe la Auto.Bavaria. Nu cu celebrul Dan Năstase însă, că prea-i vorbă lungă. ;-) - M5 are garda la sol de 132 mm - Competition implicit doar 125 mm, cu cîțiva mm mai mult decît AMG (și acceptabilă comparativ cu cei doar 104 mm ai A-Klasse de exemplu.) - AMG e mai greu cu fix 113 kg (2.030 vs. 1.917 - M5) - dar cuplul max. mai mare (850 vs 750 Nm) face ca performanțele lor să fie practic egal de... monstruoase :-) (reprize egale la zecime, respectiv 60-100 km/h în 1,6 s și 80-120 în 2,0 s !!!) - și consumul mediu e comparabil (cca 12 l/100 km ambele-n test), însă cu un avantaj d-un litru pt BMW (9,2 vs 10,2 l) la condus economic - dar cine-și ia așa ceva să meargă ca melcul?! Criteriul decisiv ar fi însă dinamica efectiv/ obiectiv mai bună a M5-ului dovedită-n diversele probe de slalom, manevrabilitate etc. ...Și prețul mai mic cu 7-8.000 euro poate?! Naah, asta-n niciun caz.

  • hazard, joi, 09.08.2018 11:19

    "nu ne-a placut - consum" :D:D:D hahahahahah

  • SIMPLE MINDS, joi, 09.08.2018 14:34

    @ kiro Referitor la M5 e60 viteza maxima fara limitare parca era de 207 mph,deci vreo 332 km/h.Slava Domnului ca n-am facut conversia in mile marine :-) ca cine stie la ce valoare dodoloata ajungeam pentru elicea bavareza!

  • andrei, joi, 09.08.2018 15:50

    Astept testul cu M2 Competition, asta e un GT (prea mare si prea greu). Actualul M2 e genial.

  • Cineva, joi, 09.08.2018 19:19

    @andrei Da. M2 e genial dar are stopurile prea urate pt. a da o gramada de bani pe el.

  • mircea, joi, 09.08.2018 19:19

    @andrei Săptămâna viitoare.

  • adi_10, sâmbătă, 11.08.2018 00:16

    prea mult...prea multi cai, prea mare motorul, prea mare pretul....prea multi de prea. un motor de 3.0 si vreo 200 si ceva de cai e mai mult decat ai nevoie.