Tinuta de drum
Știi că întâlnirea cu M4 Club Sport va fi una extremă și ai impresia că ești pregătit. Însă nimic nu te pregătește pentru o întâlnire cu diavolul. E și normal. Până ieri aveai impresia că nu există. Oricât ai fi de pregătit, M4 CS are un singur plan cu tine: să-ți rupă capul.
Oricât de golănesc ar suna, fix asta se va întâmpla, pentru că mașina asta îți anulează orice spirit de conservare. Nici măcar atunci când simți că spatele nu mai ascultă de tine și are propria traiectorie. Caracterul supravirator al acestui instrument înspăimântător recomandă abuzurile doar pe circuit, acolo unde există o zonă de degajare suficient de generoasă pentru derapajele și „piloții” scăpați de sub control. Și spun asta, fie că te decizi sau nu să dezactivezi ESP-ul.
Mașina dispune de un diferențial electronic pe puntea spate. Asemeni motorului și cutiei, suspensia are tot trei moduri de funcționare. În Sport+ este incredibil de rigidă, căutând să rămână lipită de asfalt chiar și atunci când încerci să desprinzi roțile de la sol în mod intenționat. În plus, modul Sport+ dezleagă lanțul invizibil al sistemului de control al tracțiunii și stabilității și coupe-ul devine permisiv la abuzuri.
Setarea șasiului este similară cu cea a unui M4 echipat cu pachet Competition, adică aceeși rigiditate a arcurilor și amortizoarelor, aceleași bare antiruliu. Doar anvelopele sunt preluate de la M4 GTS, cea mai hardcore versiune pe care o poți cumpăra în familia M4. Este vorba despre un set de anvelope Michelin Pilot Sport Cup 2, montate pe jante forjate de 19 inch pe față și de 20 de inch pe spate, pe care nu le-am testat în regim de circuit, dar cu care mașina se simte destul de bine pe drum. Probabil, în regim de circuit, după câteva tururi de încălzire, aderența lor crește considerabil.
Ca să înțelegeți cât de importante sunt ele, vă spun doar că divizia M a dezvoltat setările amortizoarelor adaptive și ale direcției electronice pentru a stoarce totul din anvelopele Michelin. Cele două moduri M1 și M2, selectabile cu ajutorul butoanelor de pe volan, sunt niște scurtături către cele două stări nebune ale mașinii. Apăsarea butonului M2 afișează o întrebare simplă: „ești sigur că vrei să renunți la ESP?”. E ca și cu țigările. Ești anunțat încă de pe ambalaj că provoacă un miliard de boli, dar le cumperi, în cel mai rău caz, cu ochii închiși.
Dezactivarea ESP-ului e colț cu nebunia, mai ales dacă ai un picior mai greu. Aici, aderența anvelopelor pică pe locul doi, mai ales dacă ai un picior greu și abuzezi direcția. Lucrurile pot scăpa de sub control destul de ușor în modul M2, de aceea recomand folosirea lui doar pe circuit.
Cum se simte BMW M4 CS atunci când nu vrea să te impresioneze? Nu prea știu. Au fost rare momentele astea. Pot să spun doar că suspensia rigidă te va face să îți muști limba de nervi de fiecare dată când o să nimerești o groapă. Din fericire, jantele de 19 inch de pe puntea față și talonul mai mare al anvelopelor, par să te ferească puțin de eterna problemă a unei pene.
Direcția o să pară destul de greoaie în oraș, atunci când ai de executat manevre în parcare, dar ăsta e un moft pe care ți-l asumi.Pe circuit va fi cea mai precisă armă cu care ai tras vreodată. Dacă închizi ochi și strângi bine de volan, o să-ți dai seama că M4 CS este cel mai apropiat BMW de un Porsche.
Dacă ar fi să trag o concluzie, pot spune că BMW M4 CS face un M4 standard să pară o mașină banală, pentru începători. Potențialul șasiului, al direcției și al motorului este exploatat magistral cu ajutorul versiunii CS. Diferența dintre cele două mașini este similară cu diferența dintre un film erotic și unul porno. Dacă îmi este permisă comparația.
Bine găsit titlul, deși la modul obiectiv ar fi fost mai corect *Asasin SUPRA-plătit*, din moment ce un M5 (600 CP, 4x4) costă mai puțin. Și aici cred că-i vorbirea de o demonstrație de forță/tehnologie din partea BMW. Clar însă că bavarezii nu l-ar produce nici pe M4 CS dacă n-ar exista... cerere - inclusiv din partea unor pasionați (era să scriu maniaci :-)) de genul americanului ăla cu M4 CS cireașă pe tortul unui M2 - dacă nu cumva, doamne feri, bomboană pe colivă. Acu nu știu cîți practicanți ai turelor pe circuit(ele ungurești) sînt pe la noi, dar se va vinde probabil și aici. Rămîn totuși la părerea că și un *modest* M140i îți poate *rupe capu* cu maxim succes. Și cu cheltuială mult mai mică.