BMW M4 CS

3.0 Benzină Biturbo

Tinuta de drum

5.0

Știi că întâlnirea cu M4 Club Sport va fi una extremă și ai impresia că ești pregătit. Însă nimic nu te pregătește pentru o întâlnire cu diavolul. E și normal. Până ieri aveai impresia că nu există. Oricât ai fi de pregătit, M4 CS are un singur plan cu tine: să-ți rupă capul.

Oricât de golănesc ar suna, fix asta se va întâmpla, pentru că mașina asta îți anulează orice spirit de conservare. Nici măcar atunci când simți că spatele nu mai ascultă de tine și are propria traiectorie. Caracterul supravirator al acestui instrument înspăimântător recomandă abuzurile doar pe circuit, acolo unde există o zonă de degajare suficient de generoasă pentru derapajele și „piloții” scăpați de sub control. Și spun asta, fie că te decizi sau nu să dezactivezi ESP-ul.

Mașina dispune de un diferențial electronic pe puntea spate. Asemeni motorului și cutiei, suspensia are tot trei moduri de funcționare. În Sport+ este incredibil de rigidă, căutând să rămână lipită de asfalt chiar și atunci când încerci să desprinzi roțile de la sol în mod intenționat. În plus, modul Sport+ dezleagă lanțul invizibil al sistemului de control al tracțiunii și stabilității și coupe-ul devine permisiv la abuzuri.

Setarea șasiului este similară cu cea a unui M4 echipat cu pachet Competition, adică aceeși rigiditate a arcurilor și amortizoarelor, aceleași bare antiruliu. Doar anvelopele sunt preluate de la M4 GTS, cea mai hardcore versiune pe care o poți cumpăra în familia M4. Este vorba despre un set de anvelope Michelin Pilot Sport Cup 2, montate pe jante forjate de 19 inch pe față și de 20 de inch pe spate, pe care nu le-am testat în regim de circuit, dar cu care mașina se simte destul de bine pe drum. Probabil, în regim de circuit, după câteva tururi de încălzire, aderența lor crește considerabil.

Ca să înțelegeți cât de importante sunt ele, vă spun doar că divizia M a dezvoltat setările amortizoarelor adaptive și ale direcției electronice pentru a stoarce totul din anvelopele Michelin. Cele două moduri M1 și M2, selectabile cu ajutorul butoanelor de pe volan, sunt niște scurtături către cele două stări nebune ale mașinii. Apăsarea butonului M2 afișează o întrebare simplă: „ești sigur că vrei să renunți la ESP?”. E ca și cu țigările. Ești anunțat încă de pe ambalaj că provoacă un miliard de boli, dar le cumperi, în cel mai rău caz, cu ochii închiși.

Dezactivarea ESP-ului e colț cu nebunia, mai ales dacă ai un picior mai greu. Aici, aderența anvelopelor pică pe locul doi, mai ales dacă ai un picior greu și abuzezi direcția. Lucrurile pot scăpa de sub control destul de ușor în modul M2, de aceea recomand folosirea lui doar pe circuit.

Cum se simte BMW M4 CS atunci când nu vrea să te impresioneze? Nu prea știu. Au fost rare momentele astea. Pot să spun doar că suspensia rigidă te va face să îți muști limba de nervi de fiecare dată când o să nimerești o groapă. Din fericire, jantele de 19 inch de pe puntea față și talonul mai mare al anvelopelor, par să te ferească puțin de eterna problemă a unei pene.

Direcția o să pară destul de greoaie în oraș, atunci când ai de executat manevre în parcare, dar ăsta e un moft pe care ți-l asumi.Pe circuit va fi cea mai precisă armă cu care ai tras vreodată. Dacă închizi ochi și strângi bine de volan, o să-ți dai seama că M4 CS este cel mai apropiat BMW de un Porsche.

Dacă ar fi să trag o concluzie, pot spune că BMW M4 CS face un M4 standard să pară o mașină banală, pentru începători. Potențialul șasiului, al direcției și al motorului este exploatat magistral cu ajutorul versiunii CS. Diferența dintre cele două mașini este similară cu diferența dintre un film erotic și unul porno. Dacă îmi este permisă comparația.

  • Kirotractor, luni, 08.10.2018 10:21

    Bine găsit titlul, deși la modul obiectiv ar fi fost mai corect *Asasin SUPRA-plătit*, din moment ce un M5 (600 CP, 4x4) costă mai puțin. Și aici cred că-i vorbirea de o demonstrație de forță/tehnologie din partea BMW. Clar însă că bavarezii nu l-ar produce nici pe M4 CS dacă n-ar exista... cerere - inclusiv din partea unor pasionați (era să scriu maniaci :-)) de genul americanului ăla cu M4 CS cireașă pe tortul unui M2 - dacă nu cumva, doamne feri, bomboană pe colivă. Acu nu știu cîți practicanți ai turelor pe circuit(ele ungurești) sînt pe la noi, dar se va vinde probabil și aici. Rămîn totuși la părerea că și un *modest* M140i îți poate *rupe capu* cu maxim succes. Și cu cheltuială mult mai mică.

  • SIMPLE MINDS, luni, 08.10.2018 10:52

    Daca unii dintre noi o aleg pe Sylvia Kristel (evident la zenit :-)) in dauna Alinei Plugaru n-o sa insemne ca se afla sub nivelul marii dpdv al abordarii auto ?:-)) Nu m-as hazarda sa afirm ca atatea declinari ascendente ale puterii si implicit cuplu motor (eu avand cunostinta de vreo patru pentru CP si vreo doua ptr. cuplu) in cazul celebrului coupe de clasa medie nu au fost facute fortuit ,ci doar pentru a contracara concurenta care n-a ezitat sa vina chiar cu valori de peste 500 CP. Ca un sedan milanez a fost mai *harnic* pe Ring cu sase secunde decat M4 CS si mai *prietenos * cu portofelele noastre cu echivalentul unui 114d reprezinta detalii care chiar meritau sa fie *uitate* de mentionat in articol. De salutat oricum prezenta unui BMW *asortat* c-un Otto pe AM fiindca nu faceti altceva decat o propaganda excelenta normalitatii.

  • bogdanm, luni, 08.10.2018 11:17

    Multumim pentru comentariu, @kirotractor. Ne-am amuzat :) Da, BMW face și mașini accesibile care iti pot rupe capul. M140i poate fi una dintre ele.

  • Giulia, luni, 08.10.2018 11:41

    @ Simple Minds, si asa a luat o nota cam micuta, daca mai bagau si Giulia QV in discutie, se mai micsora un pic,macar pe la "Pret" si "Performante" :) aaaa, da, Giulia are 2 usi in plus, d-asta nu au pomenit-o

  • Kirotractor, luni, 08.10.2018 12:14

    @bogdanm: Pentru puțin. Și la mai multe teste bine scrise! Fie și unele ca ăsta, deși nu tocmai utile unor *normalos*... la portofele ca noi. @SIMPLE MINDS & @Giulia: Dacă am lua în calcul nu doar timpii de pe Nurburgerking, :-))) ci și prețul actual (cu discount) al Giuliei QV Aut.8 - 65.866 € - prăpastia monetară se adîncește și mai abitir de la cei deja f. mulți 52K € (125K - 73K = peste prețul unui M140i 4x4 de ex.). ...Și totuși, *badge*-ul contează încă-n segmentul ăsta, dincolo de orice alte argumente logice. Strict subiectiv, și designul BMW îmi pare o idee peste cel al Alfei... deși nu decisiv în sensul justificării supra-evaluării bavarezului. Cum însă nici juma de Giulia nu-mi pot permite...;-)

  • SIMPLE MINDS, luni, 08.10.2018 13:54

    @kiro Stand stramb si judecand inevitabil drept :-)) , dupa verificari amanuntite *onorabilul* de-acuma 114d ,full echipat reuseste sa detroneze pretul unei Giulia Veloce 280 ,admirabil in opinia mea .:-)Daca si aici se poate invoca *badge*-ul las altora optiunea deciziei .Ca au corectat cronometrul pe Ring cu o varianta de 150.000 euro ,dar doar in inevitabila declinare coupe M4 GTS face doar sa reliefeze ingamfarea la adresa rivalilor de peste Alpi,deh latinii prezenti cu o *fiara* la 1/2 pret. P.S.Sa fie oare o coincidenta *dpdv auto* ca italienii numesc capitala Bavariei tocmai Monaco? :-))sau chiar o fi un pui de adevar in toate .;-)

  • Snow, luni, 08.10.2018 14:50

    Frumos reportaj, frumoasa masina, felicitari ! Destul de trist ca trebuie sa calatoresti 2-3 ore (Bucuresti - Paduchosu') ca sa te poti bucura de ea in linistea Transbucegiului (probabil in cursul saptamanii ca in w-e e omor si pe-acolo). Iar pretul ... evident ca conteaza. Probabil ca in Romania sunt trei-patru pasionati care si-o pot permite. Si probabil 200-300 de pasionati care s-ar incadra intr-un buget de 35-40.000 euro. Putine masini noi performante intra aici, dar la mana a 2-a e loc destul. Cum mentioneaza Kirotractor mai sus de M140 i care 'iti rupe capul' putem vorbi si de Golf R, Focus RS, Civic Type R, Megane RS noi. Iar la mana a doua ... e loc pt toata lumea. Raman probleme uzuale, gen: traffc descurajant pt. uz zilnic, garaj necesar pt. parcarea in siguranta etc

  • Corocsenie Adrian, luni, 08.10.2018 22:57

    La 130 de mii prefer oricand un M3 CSL cu cutie SMG. Prietenii stiu de ce ! Chiar daca nu il poti lua decat SH.

  • Andrei, marţi, 09.10.2018 10:48

    E92, V8, cutie manuala. Ultimul M capabil de emotie si caracter. Sau un M2 pentru 95% din performantele acestui M4 CS la mult mai putini bani. La un astfel de buget huliganismul unui M actual nu poate fi ales in fata unui foarte manierat 911 GTS.

  • mo, marţi, 09.10.2018 15:40

    @Corocsenie Adrian: de ce ? si de ce atat de scump M3 CSL?

  • Corocsenie Adrian, marţi, 09.10.2018 16:48

    @mo Atat de scump M3 CSL pt. ca au fost editie limitata. De ce ? Pt. ca e mecanica pura la el si echilibrat perfect. + ca arata a BMW autentic. M4 si-a pierdut identitatea BMW din trecut.

  • adi_10, vineri, 12.10.2018 10:24

    masina asta costa cat un BMW X5 model 2018 (3.0 265 CP 4x4) si un Mercedes clasa C (2.0 190CP 4x4) la un loc. Acum uitati-va la toate 3 masinile si trageti voi concluzia daca merita sau nu. Mai are si 2 usi...( da stiu pt ca e SPORT )

  • vw s-a apucat de facut carnati, sâmbătă, 13.10.2018 11:35

    @ Snow Si inca ceva ptr. cei viseaza cai verzi si multi pe sosea : https://www.hotnews.ro/stiri-esential-22755599-foto-video-dou-persoane-murit-urma-unui-accident-produs-timi-oferul-care-provocat-accidentul-cea-live-facebook.htm

  • Baltaru ionut daniel, marţi, 01.03.2022 13:04

    As vrea un bmw x4 2012