Motor / Transmisie
Un șase în linie de trei litri care a debutat în gama BMW în 2015. Da, despre B58 vorbesc. Un propulsor care a înlocuit fabulosul N55. A debutat în gamă pe BMW 340i F30. Este unul dintre produsele politicii modulare de propulsoare BMW.
Adică? BMW s-a oprit la cilindreea de 500 cmc pentru un cilindru, iar de aici compune. Vorbim despre:
B38 - un trei cilindri în linie regăsit pe modelele construite pe platforma cu tracțiune față a grupului
B48 - un patru cilindri în linie, de 2 litri, probabil cel mai popular motor din grupul BMW
B58 - acest șase cilindri în linie, de 3 litri, mai popular în gama BMW decât propulsorul diesel de 3 litri
Și acum să complicăm și mai tare situația. S58 este versiunea de înaltă performanță a civilului B58. Un motor care a debutat în 2019 pe X3 M și X4 M, în versiune a de 480 CP. Ajungem cu pași domoli la anul 2021, când acest motor bifează pragul de 510 CP pe declinările Competition.
Poate fi considerat o crimă să vorbești despre acest motor și să nu amintești de tehnologia M TwinPower Turbo. Adică avem două turbocompresoare cu răcire indirectă a aerului de supraalimentare, un sistem de admisie a aerului cu debit optimizat şi un sistem de injecție directă pe benzină, care funcționează la o presiune maximă de 350 bar.
Folosind Google Translate pentru fraza anterioară, am primit următoarea interpretare: în versiunea Competition, S58 livrează 510 CP la 6.250 rpm, un cuplu motor de 650 Nm disponibil între 2.750 și 5.500 rpm, iar regimul maxim este de 7.200 rpm.
Niște cifre seci, care te pot impresiona dacă îți aduci aminte că acum mai puțin de 10 ani aproape jumătate din această putere era suficientă pentru un hot hatch.
Motorul ăsta trage din orice poziție, zici că este vedeta unui show de Shaolin Kung Fu. Sparge cărămizi, rupe bețe, îndoaie fierul, merge pe săbii. Poți să-i ceri orice și el zice OK. Să nu pară că pic așa într-o contemplare tâmpă, parcă duc dorul notelor metalice ale vechiului 6 în linie, S55. Dar când lucrurile se întâmplă atât de repede, doar grija urechilor nu o mai am.
Ce iubesc, însă, la acest propulsor este și liniaritatea livrării puterii. Da, ea este livrată în cantități masive, dar faptul că nu sunt momente în care este livrată în mod excesiv îți permite să dezvolți un stil fluid, cursiv de condus, fie că este vorba de circuit sau stradă.
Cât despre transmisie, eu sunt împăcat cu adoptarea unității ZF 8HP. Am auzit voci care regretă unitatea cu dublu ambreiaj și 7 trepte de pe F80. Personal, nu!
De ce? Pentru că nu fac parte din procentul celor care sunt deranjați de cele 5 kg în plus pe care le are M3 comparativ cu M4. Este extrem de competentă și rapidă. Dacă se întâmplă să sesizez o urmă de ecou (care poate fi considerat întârziere), atunci el va fi acel mic repaos acordat procesorului uman pentru a privi după viraj și a anticipa ce urmează.
Pentru un plus de dramă, cutia are altă grilă. Levierul stă în poziția neutru, stânga sus se găsește marșarierul, iar din poziția neutru este suficient un impuls în dreapta pentru a ajunge în grila D/DS, loc unde poți selecta și manual treptele. Lucru posibil și prin intermediul padelelor amplasate pe volan. Este interesantă operarea levierului, îl simți mai greu, îți lasă impresia că ascunde un cuplaj mecanic în spate. Drăguță această tușă. Tot de pe el poți selecta ferocitatea cutiei, în trei trepte.
Nu am întâlnit până acum o propulsie de peste 500 CP care să îmi ofere atâta încredere. Acum să nu vă imaginați că puteți trata pedala de accelerație ca în vorba aia românească, cu surdul și clopotul.
Nu că ar conta, de fapt la cât scoți din cont pentru mașină nu prea te interesează ce bani dai pe benzină dar, cu un consum de 50% pe circuit, depășește consumul unui monopost F1. Îmi place punctul patru de la "Ne-a plăcut" - Faptul că poate fi utilizat zilnic. Și... să nu uit, culoarea tapițeriei: oribilă!