Motor / Transmisie

5.0

Un șase în linie de trei litri care a debutat în gama BMW în 2015. Da, despre B58 vorbesc. Un propulsor care a înlocuit fabulosul N55. A debutat în gamă pe BMW 340i F30. Este unul dintre produsele politicii modulare de propulsoare BMW.

Adică? BMW s-a oprit la cilindreea de 500 cmc pentru un cilindru, iar de aici compune. Vorbim despre:

B38 - un trei cilindri în linie regăsit pe modelele construite pe platforma cu tracțiune față a grupului

B48 - un patru cilindri în linie, de 2 litri, probabil cel mai popular motor din grupul BMW

B58 - acest șase cilindri în linie, de 3 litri, mai popular în gama BMW decât propulsorul diesel de 3 litri

Și acum să complicăm și mai tare situația. S58 este versiunea de înaltă performanță a civilului B58. Un motor care a debutat în 2019 pe X3 M și X4 M, în versiune a de 480 CP. Ajungem cu pași domoli la anul 2021, când acest motor bifează pragul de 510 CP pe declinările Competition.

Poate fi considerat o crimă să vorbești despre acest motor și să nu amintești de tehnologia M TwinPower Turbo. Adică avem două turbocompresoare cu răcire indirectă a aerului de supraalimentare, un sistem de admisie a aerului cu debit optimizat şi un sistem de injecție directă pe benzină, care funcționează la o presiune maximă de 350 bar.

Folosind Google Translate pentru fraza anterioară, am primit următoarea interpretare: în versiunea Competition, S58 livrează 510 CP la 6.250 rpm, un cuplu motor de 650 Nm disponibil între 2.750 și 5.500 rpm, iar regimul maxim este de 7.200 rpm.

Niște cifre seci, care te pot impresiona dacă îți aduci aminte că acum mai puțin de 10 ani aproape jumătate din această putere era suficientă pentru un hot hatch.

Motorul ăsta trage din orice poziție, zici că este vedeta unui show de Shaolin Kung Fu. Sparge cărămizi, rupe bețe, îndoaie fierul, merge pe săbii. Poți să-i ceri orice și el zice OK. Să nu pară că pic așa într-o contemplare tâmpă, parcă duc dorul notelor metalice ale vechiului 6 în linie, S55. Dar când lucrurile se întâmplă atât de repede, doar grija urechilor nu o mai am.

Ce iubesc, însă, la acest propulsor este și liniaritatea livrării puterii. Da, ea este livrată în cantități masive, dar faptul că nu sunt momente în care este livrată în mod excesiv îți permite să dezvolți un stil fluid, cursiv de condus, fie că este vorba de circuit sau stradă. 

Cât despre transmisie, eu sunt împăcat cu adoptarea unității ZF 8HP. Am auzit voci care regretă unitatea cu dublu ambreiaj și 7 trepte de pe F80. Personal, nu!

De ce? Pentru că nu fac parte din procentul celor care sunt deranjați de cele 5 kg în plus pe care le are M3 comparativ cu M4. Este extrem de competentă și rapidă. Dacă se întâmplă să sesizez o urmă de ecou (care poate fi considerat întârziere), atunci el va fi acel mic repaos acordat procesorului uman pentru a privi după viraj și a anticipa ce urmează.

Pentru un plus de dramă, cutia are altă grilă. Levierul stă în poziția neutru, stânga sus se găsește marșarierul, iar din poziția neutru este suficient un impuls în dreapta pentru a ajunge în grila D/DS, loc unde poți selecta și manual treptele. Lucru posibil și prin intermediul padelelor amplasate pe volan. Este interesantă operarea levierului, îl simți mai greu, îți lasă impresia că ascunde un cuplaj mecanic în spate. Drăguță această tușă. Tot de pe el poți selecta ferocitatea cutiei, în trei trepte.

Nu am întâlnit până acum o propulsie de peste 500 CP care să îmi ofere atâta încredere. Acum să nu vă imaginați că puteți trata pedala de accelerație ca în vorba aia românească, cu surdul și clopotul.

  • ds, luni, 07.02.2022 11:35

    Nu că ar conta, de fapt la cât scoți din cont pentru mașină nu prea te interesează ce bani dai pe benzină dar, cu un consum de 50% pe circuit, depășește consumul unui monopost F1. Îmi place punctul patru de la "Ne-a plăcut" - Faptul că poate fi utilizat zilnic. Și... să nu uit, culoarea tapițeriei: oribilă!

  • UPU, luni, 07.02.2022 11:40

    Masina performanta, cu materiale de calitate si aspect ok, CU EXCEPTIA Partii FRONTALE, care e HIDOASA si nu ma pot obisnui cu ea, oricat incerc. Varianta normala de Seria 3 arata bine, spre exemplu.

  • ConstantinCiobanu, luni, 07.02.2022 11:56

    @ds cei 50% sunt valabili într-un regim ”de calificare”, să zic așa. Dar în viața reală un consum extraurban de 8% este accesibil, de aici și ”faptul că poate fi utilizat zilnic”. În F1 au o limită de 7 litri pentru 2 tururi parcurse în regim de calificare. Se poate merge cu 8% și pe circuit...

  • inexorabil, luni, 07.02.2022 12:02

    Antrenant stilul d-lui Ciobanu. “Curge” frapant. Am citit entuziasmat (de pildă, precum am menţionat şi eu, dacă vă amintiţi: “Personal, consider că BMW oferă printre cele mai bune interioare de pe piață în zona premium” – facem obligatoriu abstracţie de cuvântul impropriu “premium”) până la pasajul “Preţ de achiziţie”. Acolo m-am tăiat ca maioneza. Bine, nu că în cazul concurenţei ai constata altă realitate, dar atunci nu te mai indigna, Mafănikkk, că ne limităm la “cazane”. De fapt, nici tu (oricât de bugetivor ai fi) n-ai de unde să scoţi j’ de mii de iepuroi, dar măcar vezi-ţi lungul nasului înainte de a-i zeflemisi pe (alţi) săraki. Şi, oricum, ridicarea în pod a preţurilor (cam la orice: bunuri şi servicii) nu mai constituie o surpriză pentru nimeni, cum nici AM nu mai vede rostul să le treacă pe lista cu “Nu ne-a plăcut”. PS. Apropo, “multe kg” au fost echivalate de “amatorii” de la IIHS cu “multă siguranţă”.

  • Kirotractor, luni, 07.02.2022 13:07

    Paradoxuri: M3-ul ”normal” cu c.v. manuală are doar 1.635 kg, deci cu 170 kile mai puțin decât ăsta (versiunea 4x4 mai plusează cu 50 kg.) Cutia automată ar fi deci responsabilă de kg în plus -- și probabil de dinamica insesizabil mai bună a M3-ului Comp. (care, matematic vb., are un raport CP/kg ceva mai slăbuț.) În rest, subscriu la aprecierea stilului scriiturii lui C. Ciobanu... dar și a căpoșeniei bavarezilor de a nu hibriz-briz-diza măcar vârfurile lor de gamă.

  • Snow, luni, 07.02.2022 13:28

    Spate frumos, fata urata. Performante serioase. Masa proprie ... cu care nu ma pot obisnui. M3 E46 avea 1570 kg (cu SMG). Modelul urmator 1655 kg. Acum vorbim de 1805 kg ... Greu sa pastrezi manevrabilitatea si performantele la asa o masa proprie. Da, masina e mai tehnologizata si mai sigura decat a fost vreodata. Si puterea si cuplul compenseaza, oarecum. Dar oare e suficient ? Intr-o nota pozitiva as mentiona cilindreea moderata care in tara socialistilor de caviar duce la un impozit de doar 2511 lei/an fata de E90-ul V8 care cerea ... 6753 lei/an. In anul in care ai dat 110.000 de Euro pe masina nu prea conteaza, 10 ani mai tarziu insa incepe sa atarne greu ! Una peste alta: felicitari BMW si nu va opriti aici !

  • ss, luni, 07.02.2022 14:08

    hibridizare nu ar aduce decat multe kg in plus (peste 200). Vezi cazul lui 330e. M3 e facut cu alte scopuri, pt cine stie la ce ma refer

  • jiji, marţi, 08.02.2022 09:45

    Sunt bune ca nu prea am vazut pe strada??!

  • arhitect, marţi, 08.02.2022 10:57

    alternativa la aceesi bani: ALFA ROMEO Giulia Quadrifoglio... mai cu stil, mai frumos, mai zglobiu, mai rosu competizione, mai 3/4 Ferrari...

  • Andrei, miercuri, 09.02.2022 15:19

    Cine a configurat masina aia cu portocaliu la interior, nu cred ca vede bine culorile. Daca adaugi si verdele de la exterior, ti se cam strepezesc dintii, lasand la o parte grila fata oribila. 1800kg un Serie 3, pe cat de mult imi place varianta obisnuita, pe atat de siderat sunt cand vad ca are greutatea unui Serie 5.

  • jiji, marţi, 15.02.2022 10:14

    Best in class!Inca nimic nu egaleaza performantele mai dureaza. Meltenii de la noi stiu ei fara sa vada sau sa se urce in asa capodopera ca e mai buna nus ce vechitura, merita sa traiasca in aceasta tara. P.S Cam mica nota finala.