Motor / Transmisie

5.0

Are ceva magic un 6 în linie. Putem face câte prosternări dorim în fața unui V8, să divinizăm simfonia unui V10, să invidiem sângele albastru al unui V12, dar când vine vorba de un șase în linie se pot trezi la viață galerii extrem de vocale. Să nu uităm că un șase în linie a fost sau este cult sub capota unui Nissan, Toyota, Ford (prin Australia), Jaguar. Fără a pune la socoteală și BMW, pentru că de acest ”pacient” mă voi ocupa în continuare.

Putem privi lucrurile dintr-o perspectivă banală și lipsită de inspirație când vă spun că sub capota lui M2 avem impresionantul S58B30T0, un șase în linie care se regăsește, după pensionarea lui N55, pe sub capotele multor modele sport BMW. În altă ordine de idei, ar fi o crimă să nu profiți cât mai mult de acest propulsor, așa că... Să trăiești BMW! Să mai faci astfel de motoare și mâine! O mică dedicație pentru cei care și-au plantat ochelari de cal și văd doar electrice în fața ochilor. Progresul este o formă de exploatare a tuturor metodelor de exprimare, nu o dictatură.

Sub capotă avem același propulsor pe care-l regăsim în garderoba lui M3/M4, dar într-o versiune ușor ”domesticită”. În acest caz vorbim despre 460 CP livrați la 6.250 rpm și un cuplu motor de 550 Nm, disponibil între 2.650 și 5.870 rpm. Ușor în glumă, mi-aș permite să vă întreb: Ce putere și cuplu motor are un BMW M3? Bănuiesc că puțini mai știți că există un M3 care are 480 CP și 550 Nm. Mai toți, inclusiv eu, răspund instinctiv la întrebarea asta cu 510 CP și 650 Nm, cât au versiunile Competition. Și uite așa descoperim că acest M2 nu este extrem de departe de un M3 standard.

Acest șase în linie este asociat, în acest caz, cu o cutie automată clasică cu 8 trepte produsă de ZF, cu convertizor de cuplu. Am spus în acest caz, pentru că M2 este singurul model M care poate fi echipat, opțional și cu o cutie manuală cu 6 trepte. Ce vremuri am ajuns să trăiesc, manuala să fie opțională pe un M.

Din start remarci că mașina asta este calmă, puterea este trimisă extrem de eficient la sol, chiar dacă vorbim despre o propulsie. Și de aici o dizolvare a acelui aer huliganic, a senzației că mașina stă tot timpul la pândă să te prindă cu garda jos pentru a te lovi la glezne. Vorbim, evident, de un plus, atât la capitolul ampatament cât și ecartament, și mai adăugăm și ceva kilograme în plus, comparativ cu vechea generație. Aici mai adaug și o distribuție aproape ideală a masei de 50:50.

În altă ordine de idei, DSC-ul mi-a lăsat impresia că acum nu are o calibrare restrictivă, ci una care să te ajute. Un kickdown nu îl vei mai simți atât de nervos, inclusiv la plecarea de pe loc. Până spre un 60 km/h ai impresia că mașina nu are toți căluții acasă. Dar apoi!!! Ai impresia că acest M2 își dă seama că l-ai prins ușor somnoros, se caută de toți caii prin buzunare, mai împrumută câțiva și-i pune la lucru pe toți.

Modul în care mașina câștigă km/h este impresionant. Iar acest lucru este valabil și cu pneuri reci. Vreau să spun că DSC-ul nu mai taie resursele pentru a recăpăta aderența, pare că ajustează permanent puterea livrată spre puntea spate pentru a fi la un 10-15% sub pragul ruperei aderenței. 

Am mai auzit voci care spun că și-ar dori o cutie mai rapidă. În special când vine vorba de retrogradări. Nu pot spune că am resimțit un minus atât de evident, puțină anticipație va rezolva acest minus. Pe cei ușor destabilizați emoțional de această ”latență” a cutiei i-aș întreba ce ar face dacă ar avea o cutie manuală? Ar opri mașina și s-ar da jos? Personal, mi-aș fi dorit padele fixe pentru selectarea treptelor, în mijlocul unui derapaj, dacă vrei să urci o treaptă. Singura opțiune este selectorul de pe tunelul median. 

  • Musk, vineri, 12.01.2024 15:31

    Daca nu e tesla, e degeaba. Pentru IT-stul roman, bogat dar in acelasi timp sarac fara bani de curent, nu conteaza decat tesla. De preferat si incarcare gratuita pe viata, ca deh, e mai cu mot.

  • Small is Better, vineri, 12.01.2024 16:33

    https://youtu.be/UpGLjStrQes?si=RwP9L8kf2KlFfpnu

  • Musk, vineri, 12.01.2024 16:39

    Pana acum, 3 it-isti imi dau dreptate

  • Andrei, vineri, 12.01.2024 19:49

    Pacat, M2-ul original (dar si Comp si CS) au fost niste masini frumoase. Asta nou e urat si prea greu. Iti iei cutie manuala si niste Michelin Cup si poti trece de la groaza rularii pe anvelope reci la o stabilitate excelenta. Am condus doua din modelele M anterioare, sunt delicioase, dar comparatia cu Cayman-ul e ca una dintre un topor si o Katana.

  • Banditos, sâmbătă, 13.01.2024 10:01

    Ne-a placut "Designul exterior" E genul de masina pe care daca ar vedea-o ma-sa (daca ar avea una) ar ascunde-o de ochii lumii si ar ramane nemaritata. Stie sa faca o sumedenie de lucruri de la bine in sus, dar ideea e ca e urata acum si urata va ramane si la batranete. Ne auzim peste 30 de ani.

  • ConstantinCiobanu, luni, 15.01.2024 10:01

    @Andrei Noroc, Andrei! Plăcut surprins să găsesc un cititor care a condus ambele modele - M2 și Cayman GTS și poate veni cu o părere avizată. Așa că te rog să detaliezi care e treaba cu toporul și katana... bănuiesc că vorbești în cunoștință de cauză!

  • Andrei, luni, 15.01.2024 19:28

    Am condus variantele de top de la vechiul M2 si actualul Cayman. M2 (manual) este brutal, violent pe acceleratie si greu de stapanit (automata il face mult mai usor de condus). Trebuie sa ai foarte mare grija cu apasarea acceleratiei si pozitionarea rotilor. Te implica si e nevoie sa fii foarte atent. Cayman, este mult mai precis, mai liniar, motorul aspirat este demential, cutia scoate tot felul de zgomote, sunetul motorului este foarte puternic si fenomenal. Sunt doua masini foarte diferite, atat prin arhitectura cat si prin finete.

  • ConstantinCiobanu, marţi, 16.01.2024 11:12

    @Andrei Iti respect punctul de vedere, din pacate, am dificultati mari in a crede ca ce ai scris acolo este rezultatul interactiunii tale cu acele modele. Asa ca, daca mai aduci “acuze” vis-a-vis de unele alegeri din textele mele, cum ar fi alegerea lui GTS ca rival ptr M2, ar fi bine sa ai temele facute cu grija. Parerea mea… Andrei.

  • Andrei, miercuri, 17.01.2024 21:34

    Eu vorbesc despre comparatia dintre F87 si 718 GT4 RS (aka variantele de top). Modelele sunt foarte diferite din multe puncte de vedere, chiar daca sunt concurente. Cayman-ul este un instrument de precizie, iar M2-ul o bruta. Nu am condus M2-ul actual, am scris doar ca e greu si urat. Nu stiu unde ai vazut tu acele ''acuze'', probabil nu ai inteles ce am scris. E clar, acum?