
Motor / Transmisie
Înainte de toate, noul BMW iX3 Neue Klasse este un salt enorm din punct de vedere al tehnologiei. Este, mai degrabă, un calculator pe roți decât o mașină. Și când spun asta, o spun cu toată admirația.
SUV-ul constructorului din Munchen este construit pe o arhitectură electrică dedicată și vine echipat cu a șasea generație a sistemului de propulsie eDrive. Toate sistemele mașinii sunt controlate de 4 supercomputere, unul fiind denumit Heart of Joy, dar despre acest aspect voi vorbi mai încolo pe larg.
Pentru moment, noul iX3 poate fi comandat într-o singură versiune și anume iX3 50 xDrive. Asta înseamnă că ai la dispoziție două motoare electrice, o tracțiune integrală, 469 de cai putere și un cuplu maxim de 645 Nm disponibil instant.
Motorul electric de pe puntea față dezvoltă 167 CP și 255 Nm, iar cel de pe puntea spate dictează totul cu ai săi 326 CP și 435 Nm. De ce au ales germanii ca motorul mai puternic să fie pe puntea spate? Simplu. Pentru ca mașina să aibă ADN-ul unui BMW, să simți cum "împinge" spatele.
De fiecare dată când apeși mai hotărât pedala de accelerație, cei 469 de cai putere se dezlănțuie și fiecare repriză de accelerație este asemănătoare cu un antrenament intensiv în care îți lucrezi mușchii gâtului. Și nici nu trebuie să activezi modul de rulare Sport pentru a experimenta asta.
Pentru a compensa lipsa unui motor termic, producătorii apelează la tot felul de artificii sonore. De cele mai multe ori, acest sunet pare că a ieșit dintr-un sintetizator, dar, oarecum, BMW a reușit să dezvolte o linie melodică, care parcă are ceva din farmecul unui sunet făcut de un propulsor cu șase cilindri în linie.
La fel de surprinzător este și felul în care mașina reacționează la fiecare apăsare a frânei sau accelerației. Ambele sunt legate direct la supercomputerul Heart of Joy, deci nu la motor sau la frâne. La fiecare apăsare a pedalei, semnalul este transmis către calculator, acesta calculează toți parametrii și apoi se întâmplă magia.
Totul se întâmplă în fracțiuni de secundă, astfel că tu nici nu îți dai seama de toate aceste procese din spate. Procese care, surprinzător, par extrem de naturale.
Noul iX3 vine cu o funcție de frânare regenerativă și ea controlată de acest Heart of Joy. Ai trei trepte de intensitate, pe care le alegi prin intermediul display-ului central (da, nu ai padele sau un buton dedicat). Există și situații în care o anumită treaptă este impusă de sistem. De exemplu dacă activezi modul de rulare Sport, sistemul de regenerare va trece automat pe cea mai puternică treaptă.
Dar ai și un mod Adaptiv. Un mod magic, i-aș spune eu. Sistemul reacționează instant, iar frânarea este foarte naturală. Tehnologia propusă de germani "citește" mediul înconjurător, mașinile din față, virajele, stilul tău de condus, cu o viteză incredibilă și reacționează în consecință.
Pot spune că reacționează chiar mai bine decât o faci tu în anumite situații. Tocmai de aceea, dacă utilizezi acest mod Adaptiv așa cum trebuie, pur și simplu te trezești că nu ai mai atins pedala de frână de minute bune.
Sistemul de regenerare este și eficient. La finalul testului nostru, calculatorul de bord îmi arăta că a retrimis în baterie 43 kWh. Ceea ce înseamnă foarte mult.
Multa reclama pentru un r...t nemtesc. Calitatea interiorului din plastic reciclabil numai premium nu este iar depasirile prin privitul in oglinda sunt pur si simplu stresante. O singura data daca sistemul cedeaza devii ingeras. Overengineering specific nemtilor, nu stiu ce sa mai faca sa ramana relevanti.