Motor / Transmisie
Dupa ce acum doua luni am avut pe mana motorizarea diesel de 140 de cai putere din dotarea lui Yeti, testul efectuat pe inaltimile Bucegilor ne-a pus in mana cel mai puternic motor pe benzina din gama modelulului ceh. Este vorba de unitatea TSI de 1.8 litri care dezvolta 160 de cai putere la 4500 rpm si 250 Nm intre 1500 si 4500 rpm. Motorul s-a dovedit a fi foarte agil, la aceasta senzatie contribuind din plin si cutia de viteze manuala cu sase trepte de care dispunea modelul testat. Practic, motorul pe benzina testat este fata agresiva a unui model care, la nivel estetic, nu impresioneaza prin dinamism si nu da semne ca are scopul de a dinamita un segment in care clientii cauta mai degraba design masiv decat linii cuminti si expresii caracteristici limbajului recent de design Skoda. Revenim insa la unitatea testata, una care ne-a impresionat prin rafinament si a contribuit la o senzatie de compacta inaltata care expira sportivitate moderata prin toti porii. Treptele scurte ale cutiei au reliefat de altfel scopul principal al inginerilor VW/Skoda la dezvoltarea ansamblului motor: vivacitatea ridicata. Treptele sunt gandite astfel incat sa faca bine atat din punctul de vedere al performantelor, cat si din cel al consumului. Cel mai bun exemplu este viteza a treia, care reuseste sa isi extinda "aria de actiune" de la 40 km/h pana inspre 130 km/h in conditiile in care plaja de turatii atinsa in acest interval include momentul maxim de cuplu si ulterior puterea maxima. Reactiile dinamice incep undeva in jurul indicatorului 1600 a turometrului si continua - linear sau abrupt, in functie de apasarea pedalei - pana cand acul se indreapta vertiginos spre zona rosie, care incepe la 6300 rpm. Avantajul unitatii pe benzina de 1.8 litri este legat de faptul ca resursele sale se intind pe intreaga plaja utila de turatii, reusind sa atraga destula putere pentru orice fel de manevra pe care o aveti de realizat in trafic si mai ales in off-road, acolo unde cuplul disponibil foarte jos face adevarate minuni si reuseste sa imprime un comportament mai corect decat cel al versiunii TDI de 170 de cai, cea mai puternica din gama. Evident, motorul nu este nou in gama Grupului VW, fiind utilizat in trecut mai ales sub capota modelelor compacte si medii Volkswagen. Partea buna in aceasta ecuatie - asa cum se intampla de altfel in cazul tuturor marcilor mai mici care imprumuta de la cele mari - este faptul ca scapati de grijile inerente legate de eventualele comportamente negative ale unui motor de generatie noua intrat in gama. Partea proasta este ca un "frate" mai mare aflat intr-un Tiguan (model care este, totusi, cu 20 de centimetri mai lung) va va saluta dintr-un 2.0 TSI de 170 de cai de generatie noua.
tare rau masina asta