Motor / Transmisie
Seat oferă modelul Ibiza cu o gamă de şase motorizări. Două dintre acestea sunt motoare otto aspirate, de 1.2, respectiv 1.4 litri, care oferă 70, respectiv 85 CP. Este indicat să alegeţie versiunea de 1.4 litri şi 85 CP în defavoarea unităţii de 1.2 litri şi 70 CP graţie diferenţei foarte mici de preţ între cele două. Automarket a testat versiunea de 1.4 litri şi 85 CP a lui Ibiza, cuplată la o transmisie manuală cu cinci trepte – singura oferită alături de această motorizare. Deşi ar fi fost mai indicat un diesel pentru un model de familie de segment B, am încercat să ne punem în pielea unui utilizator care nu apreciază motoarele diesel şi nu îşi permite unitatea 1.2 TSI. Cu toate că este pe locul patru în segment, în ceea ce priveşte puterea maximă, fiind scurclasat de Renault Clio Estate 1.4 16v cu ai săi 100 CP, de Peugeot 207 SW 1.4 E de 95 CP şi de Dacia Logan MCV cu cei 90 CP furnizaţi de motorul de 1.6 litri, unitatea de 1.4 litri a lui Ibiza ST nu este chiar atât de lentă precum ne aşteptam. În comparaţie cu un Renault Clio 1.4 16v 100 CP, modelul prezintă reprize mai bune şi o elasticitate crescută a motorului. Rivalii de la Peugeot i-au surclasat pe spanioli în materie de cuplu motor, fiind o diferenţă de numai 4 Nm în favoarea motorului de 1.4 litri al lui 207 SW, care dezvolta 136 Nm la 4.000 rpm. Pe de altă parte, motorul lui Ibiza ST furnizează 132 Nm la 3.8000 rpm, aşadar un cuplu motor ce poate fi utilizat mai devreme. Chiar şi cu maşina goală, trebuie să utilizaţi din plin acel cuplu motor maxim pentru a realiza o deplasare cât de cât energică, indiferent de mediul în care rulaţi. Reprizele sunt slabe în comparaţie cu o subcompactă cu acelaşi motor, dar total previzibile pentru un model destinat familiilor şi optimizat pentru un consum scăzut de carburant. Sunetul generat de acest propulsor se face auzit în habitaclu abia după 4.000 rpm, până în acel moment antifonarea dovedindu-se a fi foarte eficientă. Timoneria cutiei de viteze este foarte precisă, asemenea celorlaltor modele din concernul VAG, iar cutia de viteze suportă schimbările de trepte sportive, aşa cum te îmbie acest propulsor să le faci în unele „momente de ambiţie” ale sale. E un lucru bun că timoneria este precisă, deoarece vei avea nevoie să o foloseşti repede şi des, în special atunci când faci o depăşire. Spre exemplu, cei de la Seat spun că această versiune de motorizare a lui Ibiza ST poate să accelereze de la 80 la 120 km/h în treapta a cincea în 18.6 secunde. Evident, o asemenea manevră într-o depăşire ar fi periculoasă pe şoselele româneşti sau pe orice drum mai aglomerat cu o singură bandă pe sens. Singura soluţie pentru o repriză eficientă 80-120 km/h ar fi retrogradarea în treapta a treia şi accelerarea cu pedala la podea, dar modelul nu prezintă nici atunci performanţe deosebite. Evident, cel mai performant propulsor pe benzina din gamă este unitatea TSI de 1.2 litri cuplată unei transmisii DSG cu şapte rapoarte, iar pe locul doi vine unitatea TDI CR de 105 CP.
frumusel