Motor / Transmisie
Noua generație Renault Megane face un pas important în ceea ce privește sistemul de propulsie. Francezii au optat pentru înlocuirea gurmandului motor de 2.0 litri cu o unitate nouă de 1.8 litri turbo, introdusă în premieră pe Alpine A110. În momentul lansării, motorul pregătit de Renault oferea 280 CP la 6.000 rpm și 390 Nm între 2.400 și 4.800 rpm. Între timp, Europa a trecut la noul ciclu de testare WLTP și la alte norme de poluare, motiv pentru care inginerii constructorul francez au fost nevoiți să vină cu un artificiu tehnic menit să-l țină pe Megane RS în configuratorul fiecărei țări de la nivelul Bătrânului Continent. Astfel, Renault a optat pentru introducerea unui filtru de particule, lucru care la nivelul cifrelor seci se traduce prin minus un cal putere. În rest, valorile anunțate în momentul prezentării rămân neschimbate. Trebuie menționat însă faptul că exemplarul testat nu dispunea și de filtrul de particule amintit anterior, fiind o versiune produsă înaintea schimbărilor.
Pentru testul din România am avut la dispoziție versiunea cu șasiul Sport (Renault pune la dispoziție opțional și o variantă ceva mai rigidă prin șasiul Cup) și transmisia automată cu dublu ambreiaj și 6 trepte (standard, Megane RS vine cu manuală).
Motorul de 1.8 litri propus de francezi reușește să trezească spiritul sportiv chiar și dintr-un șofer care până acum nu a gustat din plăcerile circuitului. Imediat ce pornești uzina de putere aflată sub capotă, evacuarea te răsplătește discret cu un bolborosit scurt. Iar acesta este un semn că francezii nu și-au pierdut din farmec și încă mai pun preț pe micile plăceri ale vieții. Și toate acestea în condițiile în care viitorul se anunță unul încâlcit în ițele conductorilor electrici.
Renault oferă pe Megane RS cinci moduri de rulare (Comfort, Neutral, Sport, Race și Perso), iar propulsorul pe benzină reacționează diferit în funcție de alegerea șoferului. Prin selectarea modului Comfort îi poți administra motorului de 1.8 litri o doză considerabilă de anestezic. Dar nu te grăbi prea tare să tragi concluzii, pentru că o apăsare mai fermă a pedalei de accelerație va anula o mare parte din doza de anestezic primită, iar tu te vei trezi în situația delicată care implică dresarea unui mânz proaspăt înțărcat.
Imediat ce treci pe modul Sport sau pe Race vei vedea cum motorul pe benzină își schimbă radical comportamentul și acel băiat de casă îmbrăcat în helancă și sacou devine un "golan" care poartă șapca întoarsă și lenjeria la vedere. Fiecare dintre aceste moduri propune un instrumentar de bord cu teme diferite, dar și un sunet al evacuării schimbat. Francezii au dezvoltat și un software capabil să anuleze din zgomotele care pătrund la nivel habitaclului. Până acum, nimic care să mă deranjeze. Doar că acele zgomote sunt înlocuite cu un sunet fals de motor.
Motorul pe benzină livrează puterea rapid și fără momente moarte, iar aceste reacții le vei simți, cu precădere, în modurile Sport și Race.
Cutia EDC nu mai are nevoie de prezentări: funcționează fluent, schimbările de trepte sunt realizate fără smucituri, iar situațiile în care o prinzi pe picior greșit sunt foarte rare. Felul în care transmisia cu 6 trepte funcționează este stabilit de aceleași software care controlează și răspunsul motorului. Altfel spus, în modul Comfort te vei bucura de schimbări de trepte line, în timp ce în modul Sport sau Race vei primi impulsuri senzoriale suplimentare. Cei care vor să ducă la limită reacțiile transmisiei sunt invitați să o facă în modul manual prin intermediul padelelor amplasate în spatele volanului.
Și cum tinerii sunt pasionați de tehnologie, Renault a pregătit și un sistem de Launch Control care te ajută să pleci de pe loc în cel mai eficient mod posibil.
O realizare de exceptie a diviziei RenaultSport care chiar si in declinarea mai putin fertila de *doar* 280 CP reuseste sa convinga pe deplin.De salutat deasemenea optiunea pentru cutia manuala pentru cei care mai considera ca (si) EDC -ul se face vinovat de aparitia platfusului la piciorul stang :-)) in abordarea RS. Personal m-as fi asteptat ca la recent incheiatul salon auto sa fie facuta publica *prestatia* pe Ring,ce-i drept pentru varianta Trophy ,doar si pentru a certifica odata in plus beneficiile si implicit utilitatea 4Control , punand totusi aceasta absenta,sper eu :-)) pe sufocarea generata de SUV-urile din Muntii Eiffel si nicidecum pe neputinta celor din Dieppe de a detrona cu ultima lor creatie compacta japoneza.