Motor / Transmisie
Lexus a scris istorie cu RX încă de la începuturile sale. SUV-ul de mărime mare a devenit primul asemenea model din gama Lexus atunci când a fost dezvăluit inițial, în 1998. La acel moment, compania mamă, Toyota, se lupta cu primele motorizări hibride, intuind un apetit pentru astfel de soluții cu mult înaintea celorlalți jucători din industrie.
Ulterior, în 2005, RX devenea primul vehicul premium hibrid disponibil pe piață, iar lansarea acestuia a venit și cu un exercițiu extrem de curajos: Lexus concura cu un astfel de model în cursa de 24 de ore de la Nurburgring.
Așadar, în acest moment, Lexus RX se află la a patra generație de propulsoare hibride și, de-a lungul timpului, japonezii au rafinat această tehnologie până la perfecțiune. În România, modelul este oferit doar în versiune RX450h, adică doar ca un hibrid self-charging, care are la bază un motor de 3.5 litri, V6, pe benzină.
Alături de acesta vei mai găsi două motoare electrice propulsoare, unul pe puntea față și unul pe puntea spate. Împreună, aceste 3 unități pot livra până la 313 CP și se asigură că vei beneficia de avantajele unui sistem cu tracțiune integrală de fiecare dată când vei avea nevoie.
Practic, în lipsa unui cardan care să transfere puterea de sub capotă și la roțile spate, Lexus a instalat un motor electric pe axa posterioară care pornește atunci când sistemele mașinii îi dictează asta. O soluție eficientă și foarte capabilă, chiar și în off-road.
Transmisia este asigurată de un sistem e-CVT care variază constant raportul de multiplicare, în funcție de nevoile mașinii. Partea electrică a lucrurilor este alimentată de un acumulator compact, ce poate fi găsit deasupra axei spate. Acesta este alimentat prin frânare regenerativă sau folosind resursele motorului cu combustie internă.
Sună destul de complicat, sigur, dar în folosirea zilnică nu vei observa toată această armată de elemente și modul în care sunt ele orchestrate de computerele mașinii. Cert este că puterea se livrează foarte liniar, fără niciun fel de smucituri, chiar și atunci când mașina trece de la deplasarea asistată de electroni, pe cea bazată pe combustibil.
Pornirea motorului termic se face în liniște, acesta fiind perceptibil doar la accelerații mai puternice, unde sunetul specific mașinilor echipate cu transmisii CVT se va face observat. Plecările de pe loc sunt făcute mereu în mod electric, iar mașina are destul zvâc în orice moment pentru o depășire din scurt.
Sistemul hibrid se află la a patra generație. Inginerii Toyota și Lexus au reușit să creeze un produs rafinat, fără niciun fel de probleme. Integrarea celor trei motoare electrice (2 propulsoare, unul generator) alături de motorul termic este făcută fără cusur.
Deși, în teorie, este un sistem destul de complicat, comparativ cu unul clasic, bazat exclusiv doar pe un motor termic, în practică totul se mișcă la unison sub tine, fără a necesita vreun doctorat în electro-mecanică pentru a putea conduce mașina. Totul este orchestrat de computerele mașinii și funcționează impecabil. Compania japoneză e atât de încrezătoare în tehnologia sa, încât oferă până la 10 ani garanție pentru modulul hibrid și 7 ani pentru restul mașinii.
Nu prea inteleg mirarea autorului articolului in ce priveste raritatea modelului pe strazi (raritate prin toata Europa nu numai la noi). Raspunde la intrebarea asta tot articolul. Ar trebui sa consume mai putin dar se pare ca nu e deloc asa. Interior invechit si batranesc si celelate chestii enumerate. Voila, astea sunt motivele pentru care oamenii care si permit asemenea masini aleg nemtoaicele si nu faptu ca au sechele din comunism. Sunt pur si simplu mai dezirabile chiar daca nu neaparat mai bune :)