Volvo a dezvoltat panourile de caroserie care pot stoca energie, înlocuind astfel bateriile

Publicat joi, 17.10.2013 12:16 de Bogdan Mirică

Volvo a contribuit la cercetarea unui material inovativ care poate înmagazina energie asemeni unei baterii. Materialul poate fi modelat şi folosit pentru a crea elemente de caroserie.

V-aţi gândit măcar o dată la posibilitatea de a schimba maşina actuală pe una electrică? Probabil că da, însă aţi fost descurajaţi ba de preţul mare, ba de lipsa infrastructurii de încărcare, ba de autonomia prea mică, ba de bateriile prea scumpe.

Aceste impedimente există, fiind dublate de alte probleme care apar şi viaţa reală, de zi cu zi. Probleme de care ne-am convins şi noi după ce am petrecut aproape o săptămână alături de Opel Ampera.

Opel Ampera - test de incompatibilitate cu viaţa reală din România

În ciuda acestor probleme, viitorul promite mult din punct de vedere tehnologic. Iar Volvo poate fi un pariu pe care mulţi nu mizau, dar care s-ar putea dovedi câştigător. Suedezii studiază o modalitate ingenioasă de a alimenta motoarele electrice fără ajutorul clasicelor baterii litiu-ion, care cresc foarte mult masa totală, necesită un timp de încărcare îndelungat şi nici nu oferă o autonomie mai mare de 200 de kilometri.

Soluţia celor de la Volvo vine după ce mai multe cercetări şi arată că se poate crea un material capabil să stocheze energie. Acesta este compus din fibră de carbon, răşini polimerice şi supercapacitoare nanostructurate. Compoziţia ar putea permite stocarea de energie.

Având în vedere că materialul poate fi modelat, nu pare deloc ciudat să vedem o uşă de portbagaj capabilă să înmagazineze energie. Până acum, compoziţia a fost modelată sub forma unei capote pentru portbagaj şi a unei carcase pentru roata de rezervă. Volvo susţine că o capotă de acest tip poate înmagazina suficientă energie pentru a substitui banalele baterii care ne echipează astăzi maşinile. Masa ar fi astfel redusă, iar spaţiul ar creşte.

A fost încercată şi crearea unei componente din cadrul sistemului de aerisire. Aceasta a reuşit să înmagazineze suficientă energie pentru a permite renunţarea la bateria adiţională necesară sistemului start-stop. După ce au tras linie, cercetătorii au aflat că prin folosirea acestei componente se reduce masa sistemului start-stop cu 50%.

După trei ani de cercetări şi experimente, Volvo a folosit materialul revoluţionar pe vârful său de gamă, S80. Prototipul a dovedit că există posibilitatea utilizării acestui component în producţia de serie. Masa totală a scăzut de la 1585 de kilograme la 1348 de kilograme. Mai mult, suedezii susţin că materialul ar putea reduce cu 15% masa totală a unui vehicul electric. El ar urma să se încarce convenţional, de la orice priză, sau cu ajutorul sistemului de regenerare a forţei folosite la frânare.

Proiectul care a dat naştere materialului a fost dezvoltat cu ajutorul unor fonduri europene de către nouă companii, dintre care Volvo este singura din domeniul auto. Suedezii au participat pentru că vor să reducă masa vehiculelor electrice şi pentru că văd un viitor pentru vehiculele cu emisii zero.

via autocar

  • Vasilica, joi, 17.10.2013 12:19

    Asta da inovatie!In sfarsit Volvo vine cu ceva. Erau prea in spate!

  • eu, joi, 17.10.2013 13:36

    Si daca ai un accident ce se intampla? Ati incercat sa strapungeti o baterie vreodată. ? Arde rau

  • @Vasilica, joi, 17.10.2013 13:40

    In spatele cui ? Prea in spate la ce ? Daca vorbim de siguranta, cred ca multi sunt in spatele lor. Daca vorbim de fiabilitatea motoarelor, iarasi multi stau la coada. La forme au evoluat destul de mult. V60-ul plug-in hibrid este cu mult peste multe alte hibride de pe piata. Au investit mult si in dezvoltarea unor motoare noi si nu mai vor sa le ia de la altii. Deci mie mi se pare ca vine cu INCA CEVA, nu doar cu ceva. Bravo lor. Sa speram ca va fi si utila descoperirea.

  • mda, joi, 17.10.2013 14:00

    Deocamdata doar vorbe... vreau sa vad si eu pe strada circuland un astfel de vehicul... toamna...pe ploaie...nu cine stie ce conditii mai "extreme".

  • panoul solar, joi, 17.10.2013 14:10

    dupa doar 3 ani si 100kg reducere de masa? pai n-au stat degeaba! @mda.......numai copii tampiti ca tine ies extrem de usor din bautura si nu doar "din vorbe". Cand tara asta de imbecili va intelege ca totul se reduce la munca, munca si iarasi munca?

  • Cristi, joi, 17.10.2013 14:19

    Corect, trebuie testat in diferite conditii. Si nu in ultimul rand, trebuie vazut care este 1)costul repararii unor aripi sau a capotei 2) rezistenta si riscurile deformarilor fie plastice fie elastice ale acestor "baterii" care stocheaza energie. Ma refer la conditiile unui acrosaj usor de o simpla indoire pana la impact frontal...totusi rolul acestor componente era principal de protectie mecanica. Ducand la extrema, hai sa nu punem totusi rezervorul ca prim element de impact. Pe de alta parte aplaud inovatia lor si sper sa aiba succes (daca nu macar sa nu-i opreasca din a continua cautarea de solutii)

  • loco, joi, 17.10.2013 14:32

    "Acesta este compus din fibră de carbon, răşini polimerice şi supercapacitoare nanostructurate." Carbon?? Se gaseste pe toate drumurile (creste in copaci) iar in scurt timp nu se va mai gasi deloc! BAFTA!

  • mda, joi, 17.10.2013 14:35

    @panoul solar Din contra, as spune ca invectivele gratuite sunt specifice unor indivizi de joasa speta precum esti tu. Am cerut anormal ca vreau sa vad cu circula o asemenea masina in conditii reale? Eu zic ca nu !

  • agoox, joi, 17.10.2013 15:04

    pentru mine masina ideeala(acuma, nustiu peste 10 ani) ar fi o berlina electrica Volvo, cu autonomie de cel putin 500km autonomie si un pret de pana la 30mii euro. Dar mai am de visat mult.

  • Rares, joi, 17.10.2013 16:00

    Nu stiu cum se face, toti au tehnologii peste tehnologii - dar nu apar pe piata. Toti se lauda ca pot sa faca si ca fac si ca sunt cei mai tari - dar ele nu apar. MINCIUNICI

  • Alex, joi, 17.10.2013 16:45

    Un filmulet era intr-adevar mai edificator. Asa pot promite si eu cate-n luna si-n stele pentru putina poleiala de mare "inovator".

  • webmaster, joi, 17.10.2013 17:47

    Mai mult MARKETING !

  • AndreiRN, joi, 17.10.2013 18:10

    Ideea este excelenta dar sa vedem cum se va comporta la un impact. Explodeaza sau ia foc?

  • iceman, joi, 17.10.2013 19:37

    @andreirn cine a zis ceva de Litiu, din cauza lui iau foc bateriile avariate

  • rlm, joi, 17.10.2013 20:54

    Tesla Model S ia foc. Punct.

  • @AndreiRN, joi, 17.10.2013 20:57

    Eu sper ca in urma unui impact nu face asa: http://www.automarket.ro/stiri/sua-un-tesla-model-s-ia-foc-in-urma-unui-accident-actiunile-companiei-53283.html

  • AndreiRN, joi, 17.10.2013 22:07

    Dupa mine ar putea sa puna "bateriile" si in scaune sau bancheta din spate daca functioneaza. Iceman, tu esti cel ce a zis ceva de litiu. Esti sigur ca numai alea ard? Ia tu o sarma mai groasa de cupru si pune-o lipita de furtunul cu benzina si apoi conecteaza capetele la baterie. Sa ne povestesti cum a fost.

  • LauCalin, vineri, 18.10.2013 00:39

    Este pentru prima data cand intru pe acest site si imi fac cruce de ce citesc. Unii spun ca e marketing, altii spun ca sunt vorbe, altii ca sunt minciuni. Si cu toate astea toata lumea se pricepe la masini. Nu poti sa pui in serie asemena tehnologii acum, pur si simplu este un risc prea mare. Piata nu este pregatita pentru asa ceva. Ca sunt cateva exceptii (foarte putine daca ne raportam la numarul de masini conventionale vs numarul de masini hibride si electrice vandute) e cu totul altceva. Ce vrea Volvo sa demonstreze cu chestia asta e ca au mai dezvoltat ceva si, conform unei stiri de acum cateva zile, cand lumea va fi pregatita si va cere asa ceva in serie, atunci se va lansa pe piata. Nu vad ce e rau in asta. Dar am asa o presimtire ca daca acest lucru nu se spunea despre Volvo ci despre Renault-Nissan sau Tesla, era o super stire.

  • iceman, vineri, 18.10.2013 09:36

    @andreirn genial ce spui tu acolo; se specifica si in articol ca se vrea inlocuirea bateriilor cu litiu, trebuie doar ca ia contact cu aerul sa ia foc, iar ce zici tu acolo este cu totul altceva