Viziunea Renault pentru mașini electrice: "Nu suntem Tesla, mizăm pe modele ieftine"
Renault nu are nicio intenție să devină un rival pentru Tesla, întrucât strategia vizează îmbunătățirea gamei de mașini electrice accesibile. Francezii nu plănuiesc lansarea unui nou model electric în următoarea perioadă.
Dacă mergi la Salonul Auto de la Geneva în acest an, vei observa că Renault are standul în imediata apropiere a expozantului Tesla Motors, cu ale sale Model S și Model X. Este însă doar o simplă coincidență: chiar dacă are în ofertă mașini electrice, constructorul francez nu intenționează să devină un rival pentru Tesla Motors.
Spre deosebire de constructorul american care mizează pe modele performante echipate cu tehnologii care permit inclusiv operarea autonomă a anumitor funcții, Renault are o filosofie complet diferită. Strategia vizează furnizarea unor mașini electrice cât mai accesibile pentru clienți care să aibă o autonomie suficient de mare pentru ca reîncărcarea bateriei să nu reprezinte o bătaie de cap.
"Vrem să aducem tehnologie la un cost rezonabil. Nu suntem Tesla. Nu este prioritatea noastră să facem un competitor pentru Tesla, nu este punctul nostru forte și nu este în ADN-ul nostru. Ne concetram pe nucleul pieței. Mă bucur că ei construiesc mașini electrice, dar noi nu putem vinde o mașină electrică cu 80.000 de euro. Prin urmare, ne concentrăm să aducem tehnologie la un cost rezonabil, în beneficiul consumatorului", ne-a spus Eric Feunteun, directorul programului de vehicule electrice din cadrul Renault, în cadrul unei mese rotunde care a avut loc la Salonul Auto de la Geneva.
Niciun model electric nou în viitorul apropiat
În prezent, Renault are un portofoliu alcătuit din patru modele electrice. Pe lângă popularul Renault Zoe, francezii au în gamă Fluence ZE, cvadriciclul Renault Twizy și vehiculul comercial Kangoo ZE. Sunt aceste modele suficiente pentru a acoperi plaja de clienți pe care o are Renault drept țintă? Cel puțin pentru moment, răspunsul este unul afirmativ, întrucât producătorul din Hexagon nu are în plan lansarea unui model nou. În schimb, obiectivul este de a îmbunătăți cu regularitate performanțele și calitățile actualelor modele.
"În acest moment, suntem singurul constructor cu patru modele electrice în gamă. Cred că este cea mai variată gamă de mașini pur electrice, iar prima noastră prioritate este să îmbunătățim aceste patru mașini. De aceea am și anunțat un nou motor în aprilie 2015 care a îmbunătățit autonomia și timpul de încărcare. Continuăm să investim pentru a corecta toate criticile și plângerile. Pentru Zoe vom dubla autonomia până în 2020. Vom face toate acestea înainte să investim într-un nou model", mai spune Feunteun.
Chiria pentru baterie, strategie de succes
Unul dintre motivele pentru care Renault Zoe are succes la public este posibilitatea de a închiria bateria în locul unei achiziții a acesteia incluse în costul final. Prin această strategie, Renault oferă o mașină electrică disponibilă pentru numai 20.000 de euro, cu 7.000-8.000 de euro mai puțin decât dacă bateria ar fi fost inclusă în preț. Cât de atrași sunt însă cumpărătorii să plătească o rată lunară pentru baterie? Poate părea surprinzător, dar rețeta Renault are succes dintr-un motiv banal: clientul final consideră că, în loc să dea bani pe benzină sau motorină, mai bine plătește o chirie lunară fixă pentru acumulatorul lui Zoe.
"Nu vedem niciun beneficiu real să cumperi bateria. Întregul risc tehnic este asumat de noi, iar în al doilea rând este vorba despre prețul mașinii. Dacă ți-aș spune că poți cumpăra Zoe pentru 28-29.000 de euro, ai spune că poți avea un Clio sau un Sandero pentru o sumă de trei ori mai mică. Dacă ți-aș spune că este 21.000 de euro-bonusuri de la stat, vorbim de altă categorie. În plus, dacă plătești lunar benzină, îți poți plăti și rata la baterie", adaugă Feunteun.
Metode de creștere a vânzărilor
Prin urmare, Renault mizează pe o creștere de popularitate a mașinilor electrice prin furnizarea unor modele accesibile. Pentru a avea însă succes, francezii, la fel ca toți ceilalți producători de mașini electrice, au nevoie de sprijin direct din partea autorităților. Nu vorbim despre ajutoare de stat, ci doar despre dezvoltarea unor rețele publice și private de puncte de încărcare suficient de frecvențe pentru ca autonomia relativ scăzută a acumulatorilor actuali să nu mai prezinte probleme. În plus, autoritățile pot contribui și prin facilități fiscale la achiziționarea unor mașini electrice sub formă unor bonusuri care scad prețul final plătit de cumpărător.
În prezent, România contribuie doar cu un bonus de 20.000 de lei la achiziționarea unei mașini electrice, adică echivalentul a circa 4.400 de euro sau o reducere de aproape 25% în cazul unui Renault Zoe. În schimb, rețeaua de puncte de încărcare este extrem de firavă și dificil de accesat. În acest context, afirmațiile lui Feuteun par mai degrabă să reprezinte un optimism exagerat decât prefatarea unui viitor al mașinilor electrice în țara noastră: "M-am uitat pe cifrele de anul trecut și sunt aproape ridicole. Sper să putem vedea mai multe mașini electrice în România în curând"
Și noi sperăm, dar preferăm să nu ne facem iluzii.
Eu zic că sunt pe drumul cel bun. Oricum, electricele se vor dezvolta și fără încetineala din România. Cel mai probabil, o rețea serioasă de stații de încărcare va apărea la noi abia după ce în Vest vor fi demult implementate.