Obiectivele de emisii pentru 2021, aproape imposibil de atins: niciun constructor de volum nu le respectă încă
Tesla și Smart sunt singurele branduri care respectă limita de emisii de CO2 de 95 de grame pe kilometru stabilită pentru 2021, iar Toyota este singurul constructor de top care a scăzut sub 100 grame pe kilometru. Dacia are emisii de 120.8 grame pe kilometru.
Constructorii auto trebuie să scadă emisiile medii de dioxid de carbon la nivel flotei de modele până la pragul de 95 de grame pe kilometru până în 2021, conform normelor stabilite anterior de Uniunea Europeană.
Datele statistice compilate de compania de analiză Jato Dynamics a scos însă în evidență că, la sfârșitul anului 2018, doar doi dintre cei 50 de constructori analizați respectau normele europene.
Deloc surprinzător, cel mai bine la acest capitol stă Tesla, care are o flotă formată exclusiv din modele electrice, în timp ce al doilea producător este Smart, ca urmare a faptului că brandul deținut de Daimler are în flotă doar modele de oraș, iar o parte dintre vânzări sunt asigurate de versiuni electrice.
Niciun alt constructor auto nu respectă însă normele care vor fi valabile din 2021. Toyota este cel mai aproape de limita stabilită cu 99.9 grame pe kilometru, în timp ce producătorii francezi Peugeot, Citroen și Renault s-au încadrat de asemenea la categoria sub 110 grame pe kilometru.
Între timp, Dacia face parte din grupul numeroas de constructori care emit în medie între 110 și 130 de grame pe kilometru. Constructorul român a avut anul trecut o medie de 120.8 grame pe kilometru, în creștere cu 3.9 grame pe kilometru comparativ cu anul 2017.
Cele mai mari probleme le înregistrează producătorii de modele sport de nișă, precum Ferrari, McLaren, Aston Martin sau Bentley, care înregistrează emisii de peste 160 de grame pe kilometru.
De asemenea, cei mai mulți constructori au avut în 2018 emisii medii mai mari decât în 2017, iar acest lucru este ușor de explicat prin faptul că vânzările de mașini diesel au scăzut semnificativ în favoarea mașinilor cu motoare pe benzină, care emit mai mult dioxid de carbon.
În plus, o altă explicație este legată de creșterea vânzărilor de SUV-uri, care emit mai mult dioxid de carbon comparativ cu celelalte segmente de mașini.
Jato estimează că, dacă nu vor reuși să îmbunătățească emisiile, constructorii auto vor plăti amenzi totale de circa 34 de miliarde de euro în 2021. Tocmai de aceea, unii constructori încep să apeleze la metode alternative pentru a evita amenzile. De exemplu, presa internațională a relatat că Fiat Chrysler va plăti celor de la Tesla sute de milioane de euro pentru ca vehiculele electrice ale americanilor să fie incluse în flota sa. Astfel, media emisiilor pentru vehiculele FCA va scădea la un nivel tolerat de Uniunea Europeană.
De asemenea, Parlamentul European a adoptat recent o lege care prevede reducerea emisiilor de dioxid de carbon cu 37.5% până în 2030, comparativ cu limitele stabilite pentru 2021.
Via Jato
Pai... incurajam achizitia de masini pe benzina si descurajam diesel, dar penalizam producatorii pentru emisiile de CO2... Uniunea Europeana ar trebui sa se hotarasca ce vrea: emisii mici de CO2 (pentru sanatatea planetei) sau emisii mici de PM (pentru sanatatea oamenilor)... ambele nu se poate. Sau, extinderea infrastructurii de incarcare pentru electrice, dar asta este pe bani multi...