Laurens van den Acker, Director de Design Renault: "Atunci când vezi noul Duster pe stradă, înțelegi cât de mult s-a schimbat"
Dacia a prezentat astăzi oficial noua generație a SUV-ului Duster, unul dintre cele mai de succes modele ale gamei. Automarket a avut ocazia de a discuta în avanpremieră cu designerul-șef al Grupului Renault despre liniile noului Duster.
Automarket a avut ocazia de a discuta față în față cu Laurens van den Acker, directorul de design al grupului Renault, în cadrul unui eveniment secret care a avut loc acum două luni la Paris. Am avut ocazia de a admira pe larg și de aproape noua generație Dacia Duster și de a afla câteva detalii interesante despre filosofia de design a mărcii Dacia de la însuși omul care conduce echipele de designeri însărcinați cu definitivarea liniilor exterioare și interioare ale lui Duster.
Este prima parte a unui interviu care va continua în 12 septembrie, ziua în care veți afla informații tehnice și veți afla mai multe detalii despre interiorul lui Duster 2.
Laurens van den Acker despre...
...evoluția designului exterior pe Dacia Duster 2
Dezvoltarea noii generații Duster a fost un proiect foarte interesant, pentru că, să fim sinceri, nu am mai făcut niciodată asta. De când am venit la Renault, abordarea pe care am avut-o în legătură cu schimbările de modele era una aproape mecanică: schimbăm totul.
În acest caz, este clar că nu am schimbat ADN-ul mașinii, iar asta a reprezentat o mică revoluție pentru noi. "Revoluția lipsei unei revoluții", dacă-mi permiteți. Asta înseamnă, în același timp, faptul că am avut nevoie de o abordare matură a subiectului design pe Duster. A trebuit să înțelegem exact care sunt elementele statutare ale lui Duster și care nu sunt. Și cum putem să le îmbunătățim pe primele în contextul în care am fost nevoiți să lucrăm între anumite limite.
Din acest punct de vedere, abordarea la nivel de design a fost diferită. A fost nevoie de oameni care înțeleg foarte bine suprafețele și care sunt capabili să scoată acele ultime 5-10 procente din absolut fiecare aspect al mașinii.
Chiar dacă am căutat o abordare nouă, a fost clar încă de la început că era nevoie să menținem personalitatea lui Duster. Designerii au încercat să mențină acest aspect simpatic și dur deopotrivă.
Atunci când vezi mașina pe stradă și te apropii de ea, vei înțelege cât de mult s-a schimbat în comparație cu vechea generație. Am sperat să schimbăm modul în care privesc clienții modelele Dacia. De obicei, intri în mașină și vezi micile inadvertențe și spui "Da, se vede că au economisit de aici sau de dincolo". În cazul noului Duster, sper să schimbăm aceste reacții. Să nu fie evident unde am economisit bani și unde nu.
...evoluție versus revoluție în designul modelelor Dacia
Abordarea evolutivă și nu revoluționară pe anumite modele ale gamei Dacia - Duster sau Sandero Stepway, de exemplu - este clară. Vorbim de modele-nucleu în cazul cărora nu e nevoie de o schimbare radicală. Dar dacă privim alte modele ale gamei, cum este Lodgy, ne putem întreba dacă soluția este o abordare asemănătoare sau de una nouă. Până la urmă, vorbim de o afacere care trebuie să funcționeze. Iar în industrie se spune că cea mai frumoasă gamă de mașini este cea a cărei cifre de vânzări sunt întotdeauna în creștere.
...caracterul de simbol al lui Duster în gama Dacia și în industrie
Nu poți să desenezi un simbol. Un produs desenat devine un simbol ulterior procesului de dezvoltare. Nu poate fi niciodată un scop atunci când începi lucrul la un nou model. Cea mai bună dovadă în acest sens este modul în care noi, compania, am subestimat succesul lui Duster și succesul Dacia în general. Nu ne-am pregătit în niciun moment pentru așa ceva. Iar asta înseamnă că putem să ne prefacem că suntem foarte inteligenți și să spunem că am știut exact ce facem, dar nu cred că treaba asta ar fi corectă. Adevărul este că Duster a atins o coardă sensibilă a multor clienți la momentul potrivit. Iar acum este treaba noastră să construim pe baza acestui succes. Să ne asigurăm că transformăm această reușită într-un succes major.
...ce înseamnă "succes" în cazul lui Dacia Duster
În cazul lui Duster, vânzarea a 50.000 de mașini era considerată un succes. Vânzarea a 200.000 de mașini era de asemenea considerată un succes. Pentru că nu știam exact să definim ce însemna ca Duster să fie o mașină de succes. Acum înțelegem și vedem că avem pe mâini un produs de valoare și trebuie să-l respectăm.
...o versiune Duster cu 7 locuri
Ne gândim la tot felul de variante și versiuni în momentul în care desenăm o nouă mașină, pentru că rolul nostru este acela de a propune lucruri în fața celor care decid. Astfel că am desenat toate variantele care puteau fi dezvoltate pe această platformă. Iar la mijloc au fost mai multe variabile: bugetul investiției, limitele platformei de producție, ce putem și ce nu putem să facem pe Duster, cum putem să așezăm sau să reașezăm celelalte modele din gamă. În general, abordarea noastră se centrează pe mașina pe care o dezvoltăm, dar și pe familia de modele a mărcii. Iar speranța noastră este ca, încetul cu încetul, să dezvoltăm gama de modele. Dacă o mașină nu are succes, încercăm s-o schimbăm. Dacă o mașină are succes, o tratăm cu dragoste și respect.
...cum a schimbat Dacia o percepție veche de pe piață
Dacă te uiți la studiile de marketing pe care le dezvoltă colegii noștri în diferite piețe ale lumii, vezi că toți clienții vor mașini mai mari, mai încăpătoare, mai dotate. Dar să coste 5000 de euro. Cred că ideea de acum 20 de ani - o mașină mică era ieftină, una mare era scumpă - nu mai e de actualitate.
Dacia dovedește că poți să produci mașini mai mari care pot fi cumpărate cu mai puțini bani. Mini, de exemplu, demonstrează că poți produce mașini mici care se vând pe mulți bani. Dacia se instalează serios pe piață pe locul său, celebrele picnicuri organizate acum în toată Europa demonstrează că există o comunitate care crede în acest brand, iar clienții au nevoi diferite. Sunt absolut convins că vom putea dezvolta gama de modele și că vom avea succes.
Trebuie să fim lucizi în final și să conștientizăm că atunci când vorbim espre viitorul unui anumit model, vorbim de asemenea despre viitorul brandului în sine. Deci, dacă putem îmbunătăți gama de modele, o vom face. În unele cazuri trebuie să abordezi radical problema, în alte cazuri nu.
...opiniile, sesizările și plângerile clienților
Ascultăm cerințele clienților. Iar când aceștia cer în număr mare introducerea unui element nou, o facem, pentru că vrem să-i mulțumim. Dar nu uităm că întotdeauna trebuie să păstrăm ADN-ul brandului: accesibil, fiabil și durabil. Iar din acest motiv filosofia noastră este aceea de a introduce pe modelele mărcii doar tehnologii deja testate și confirmate.
...caracterul 4x4 al noului Duster
Capacitățile 4x4 ale mașinii sunt în continuare absolut senzaționale. iar majoritatea vânzărilor lui Duster se concentreză pe versiuni 4x4. Iar una dintre cererile pe care le-au avut clienții noștri a fost simplă: "Atunci când reînnoiți Duster, păstrați capabilitățile sale în off-road". Iar păstrând platforma e o metodă bună de a avea o mașină ușoară, de a păstra unghiurile și de a face față cerințelor clienților.
Nu vom putea vedea o transmisie EDC pe versiunile 4x4 pentru că tehnologia utilizată pe transmisia EDC este incompatibilă cu sistemul de tracțiune integrală.
...Dacia și testele de siguranță EuroNCAP
Filosofia Dacia la nivelul siguranței este de a plasa modelele în media pieței. Asta în condițiile în care mulți dintre clienții noștri vin dinspre zona mașinilor second-hand, iar Dacia devine o alternativă reală la mașinile uzate. Și atunci, întrebarea care se pune este: sunt clienții noștri mulțumiți de nivelul de nsiguranță oferit de Dacia în comparație cu piața de mașini second-hand? Ei bine, răspunsul este simplu: da. Sunt foarte mulțumiți cu ce le oferă o mașină nouă în comparație cu ceea ce găsesc pe piața de vehicule uzate. Nu suntem la cel mai înalt nivel, pentru că nu adăugăm o armată de sisteme electronice. Deoarece nu acesta este spiritul Dacia. Dar, la nivel de siguranță, ne aflăm la media industriei auto și pe un nivel superior pieței de mașini second-hand.
Nu trebuie să uităm că această medie se schimbă cu timpul. Altfel spus, media siguranței industriei auto de ieri nu e aceeași cu cea de mâine. Două stele EuroNCAP de astăzi pot fi echivalente cu 5 stele EuroNCAP de acum câțiva ani.
Astăzi, pentru a avea 5 stele EuroNCAP, trebuie să instalezi camere, să introduci radare, să montezi o mulțime de elemente care sunt fantastice, dar costă o avere. Și asta ar duce mașina într-o zonă de preț în care clienții nu ar mai fi interesați.
...lansarea lui Duster sub brandul Renault pe anumite piețe
Noul Duster va fi disponibil în prima fază sub brandul Dacia la finalul acestui an, începutul lui 2018. Ulterior, la distanță de câteva luni, va apărea și versiunea Renault a lui Duster, care însă nu e important pentru piața din Europa.
CITEȘTE ȘI:
● REPORTAJ Strict Secret: Noul Dacia Duster s-a dezbrăcat de secrete la Paris în fața Automarket
● GALERIE FOTO OFICIALĂ: A doua generație a lui Dacia Duster este aici
Aiurea ca nu va fi EDC cu 4X4....In rest masina arata bine, de abia astept sa vad si interiorul.