Renault: "După Megane RS ne gândim la un SUV RS, dar trebuie să fie o mașină sportivă adevărată"
Automarket a discutat la Frankfurt cu Patrice Ratti, directorul diviziei Renault Sport care s-a ocupat de dezvoltarea noului Megane RS. Am aflat detalii tehnice legate de noul Hot Hatch, dar și despre planurile de viitor ale sub-brandului francez.
"Provocarea noastră a fost să dezvoltăm o mașină mai bună decât generația precedentă Megane RS", spune Patrice Ratti, directorul diviziei Renault Sport, exact la începutul discuției pe care Automarket a avut-o la Frankfurt cu omul care conduce destinele uneia dintre cele mai apreciate divizii sport din industria auto. Concentrați pe dezvoltarea versiunilor de performanță ale modelelor din gama Renault, cei de la Renault Sport au dezvăluit la Frankfurt noua generație a lui Megane RS, Hot Hatch care oferă 280 de cai putere și vine într-o variantă net îmbunătățită la nivel tehnic.
Patrice Ratti despre...
...sistemul de direcție integrală 4Control:
Scopul nostru principal în dezvoltarea lui Megane RS este atingerea unui nivel ridicat al ceea ce noi numim "Cornering Talent", adică al unei eficiențe de top în viraje. În acest sens, primul punct de discuție este șasiul. Am introdus în premieră pe un RS sistemul de direcție integrală 4Control, care este foarte eficient pe de o parte la viteze reduse, în virajele strânse, oferind o agilitate de top, și care, pe de altă parte, oferă stabilitate la viteze ridicate.
Cu ajutorul 4Control, sistemul de direcție nu suferă niciun fel de compromisuri, deci vorbim despre un beneficiu direct. Există și beneficii indirecte, cum ar fi faptul că acest sistem face ca Megane RS să nu aibă nevoie de bare anti-ruliu care să rigidizeze puntea față sau spate. Tehnologia sistemului 4Control este aceeași cu cea prezentă deja pe versiunea GT a lui Megane, dar setările sale sunt diferite. Setările sunt diferite și pentru sistemul Multi-Sense, care îți permite să alegi unul dintre modurile Comfort, Normal, Sport sau Race. De exemplu, pe modul Race strategia electronică a sistemului 4Control este diferită.
...4Control plus tracțiune integrală
Nu am investigat această posibilitate pe Megane RS. Dar tehnic este posibil. Am făcut asta pe mașinile de curse din Trofeul Andros.
...o eventuală apariție a lui 4Control pe Clio RS:
Introducerea sistemului 4Control înseamnă o investiție majoră care trebuie decisă foarte devreme. Pentru că e vorba de o decizie de platformă. În cazul lui Megane s-a decis asta la nivel de platformă, deodată cu dezvoltarea lui Espace, deci a venit natural. Nu cred că e tehnic posibil să dezvoltăm un sistem 4Control pe Clio.
În plus, Clio se află într-un segment inferior, vine cu o masă proprie coborâtă, iar asta înseamnă că mașina are o agilitate naturală.
Din ce știm noi, doar Renault și Porsche oferă în acest moment acest tip de sistem pe modelele de serie. Iar în cazul celor de la Porsche e mai ușor de dezvoltat pentru că mașinile lor se vând la prețuri mult mai mari. În plus, noi suntem singurii care au dezvoltat acest sistem pe o punte spate de tip twist beam, pentru că în cazul Porsche vorbim despre un sistem sofisticat pe o tehnologie Multilink.
...celelelate modificări de șasiu ale noului Megane RS:
Pe Megane RS este oferită o tehnologie nouă la nivelul suspensiei, care integrează o componentă capabilă să limiteze hidraulic compresia rapidă pentru a proteja amortizorul. Tehnologia este adusă din lumea raliurilor și înlocuiește părțile mecanice care făceau asta până acum în sistemul de suspensii. Rezultatul este un confort îmbunătățit pe ambele punți.
Al treilea punct de interes la nivelul șasiului este apariția unui nou diferențial cu alunecare limitată de tip Torsen. E un element nou apărut pe RS și foarte eficient la stabilirea unui echilibru foarte bun al mașinii la intrarea în viraje.
Adițional, Megane RS oferă în mod tradițional două variante de setări pentru trenul de rulare: Sport și Cup. Prima este dedicată în special rulării sportive pe șosea, în timp ce a doua e rezervată utilizării pe pistă.
...noul motor 1.8 Turbo și cele două versiuni de transmisie:
Avem un nou motor. Un 1.8 litri turbo cu injecție directă care oferă 280 CP și 390 Nm, o valoare a cuplului foarte ridicată în acest segment. În premieră, motorul lui Megane RS poate fi comandat cu două tipuri de transmisie. Una manuală cu șase trepte, la fel ca în cazul vechii generații, alta automată EDC, de asemenea cu șase trepte. Am pus la dispoziția clienților aceste alternative pentru că avem două tipuri de pasionați care-și doresc un RS. Unii vor manuala clasică, alții preferă cutia EDC cu padele în spatele volanului.
Cele două versiuni de transmisie sunt disponibile atât pe Megane RS cu șasiu Sport, cât și pe cel cu șasiu Cup. Pentru versiunea Trophy, care va fi lansată în 2018 cu 300 CP, nu au fost încă stabilite detaliile finale legate de transmisie.
Prognozele de vânzări pentru transmisia manuală și cea automată arată că vom vorbi mai mult sau mai puțin de 50-50%, dar procentele vor varia în funcție de țară. De exemplu, în Japonia vorbim de 80% automată, în timp ce în Marea Britanie cifrele sunt invers.
Nu în ultimul rând, trebuie să spunem că am îmbunătățit designul axei frontale la nivel tehnic și am introdus o nouă variantă a sistemului de telemetrie on-board RS Monitor.
...Megane RS versus concurenții direcți din segmentul Hot Hatch:
Numărul cailor putere este un aspect, dar trebuie să fim atenți și la nivelul cuplului maxim, care la 390 Nm este unul dintre cele mai înalte din segment. Apoi, provocarea noastră nu a fost să punem din ce în ce mai mulți cai putere pe această mașină. Era simplu să punem un motor foarte puternic cuplat poate cu un sistem de tracțiune integrală. Dar ținta noastră a fost să dezvoltăm comportamentul în viraje. Iar asta se reflectă în performanțele mașinii, pentru că Megane RS își bate mulți rivali mai puternici pe un circuit precum Nurburgring datorită vitezei de top în viraje.
Unul dintre scopurile noastre a fost să batem recordul pe Nurburgring pe parcursul duratei de viață a diferitelor generații Megane RS. Nu vom putea face asta cu modelul lansat astăzi, însă va exista o versiune ulterioară care are potențialul să facă asta.
...un viitor Megane RS hibrid sau electric:
Toate mașinile din viitor vor primi un anumit nivel de electrificare. Deci probabil că acesta este ultimul Megane RS care oferă un sistem de propulsie clasic pe benzină. Dar asta nu înseamnă că viitoarea generație va avea atât un motor termic, cât și unul electric. Există multe posibilități pentru a face asta, și soluția micro-hibridă este una dintre ele. (n.r. Un sistem micro-hibrid sau Mild Hybrid captează și reutilizează energia cinetică pierdută în mod normal la frânare, înmagazinând-o ca energie electrică într-un pachet de baterii de capacitate redusă. Nu există un motor electric, energia electrică ajutând însă motorul termic să consume mai puțin la turații ridicate sau la pornirea de pe loc).
...un potențial Sandero RS:
Am avut oportunitatea de a dezvolta o versiune Sandero RS în America de Sud cu ajutorul motorului pe benzină de 2.0 litri. Dar în Europa nu vom putea oferi acest motor din cauza emisiilor. Nu avea sens tehnic, deci nu am investigat subiectul mai departe.
...faptul că Megane RS e disponibil exclusiv în versiune cu 5 uși:
Am lucrat foarte mult la capitolul design și sperăm că fiecare pasionat de mașini sport de acest tip simte ceva special atunci când vede noua mașină. Am avut în vedere acest aspect la începutul dezvoltării mașinii, dar am decis să lucrăm mai mult la design pentru a dezvolta linii dinamice astfel.
La nivelul vânzărilor, observăm că versiunile coupe ale acestui tip de mașină scad din ce în ce mai mult și ne așteptăm să vindem mai mult astfel decât am făcut-o când RS avea doar trei uși.
...un viitor SUV sau sedan Renault RS:
Ne gândim la această posibilitate, dar nu s-a decis nimic până acum. Dacă se va produce, acesta trebuie să fie un Renault Sport, adică să-ți ofere acea plăcere la condus pe care o ai când te afli într-un RS. Iar cu un SUV nu e atât de ușor să rezolvi acest aspect. Un SUV RS nu ne este interzis, dar nu-l vom face dacă nu iese ce trebuie.
Mărcile premium au dezvoltat deja SUV-uri sport, însă asta pentru că au mai mulți bani de investit și produsele pot să coste mai mult fără probleme. Întrebarea e, de fapt, dacă se poate dezvolta un SUV sport cu caracteristicile corecte la nivel de direcție și suspensii cu un buget mai mic. E provocarea pe care o avem în față.
De fiecare dată când Renault lansează o nouă mașină, noi, cei de la Renault Sport, ne punem întrebarea dacă se pretează unei modificări de acest tip. Trebuie să construim un business case, apoi trebuie să obținem bugetul pentru dezvoltare. Iar aceși pași înseamnă timp. Nu cred că vom dezvolta vreodată un monovolum RS, de exemplu. Dar un SUV sau orice tip de sedan sau de hatchback? De ce nu? Dar e vorba de o analiză de la caz la caz.
...tehnologie versus sportivitate
Dacă le punem această întrebare clienților mai în vârstă, aceștia vor spune că nu au nevoie de tehnologie, pentru că vor să simtă mai bine și mai natural mașina și șoseaua. Pe de altă parte, clienții tineri sunt născuți în lumea jocurilor video și iubesc tehnologiile de ultimă oră. De exemplu, sunt foarte mulțumiți de RS Monitor.
Dacă vorbim despre sisteme care vor duce la șofatul autonom, evident că e un subiect diferit, Pentru că mașinile care se conduc singure sunt prin definiție contra plăcerii de a conduce. Din acest punct de vedere, da, există o contradicție între aceste aspecte.
Viitoru' sună bine