Sunt şanse ca Tesla să producă maşini electrice în România? Vicepremierul Borc: "Negociem cu un constructor de vehicule electrice"

Publicat marţi, 26.04.2016 16:30 de Daniel Popescu

România este în discuţii preliminare cu un producător de maşini electrice pentru construirea unei fabrici, potrivit vicepremierului Costin Borc, care sugerează că ar putea fi vorba despre Tesla.

Renault şi Ford sunt singurii constructori auto care au în prezent fabrici în România, însă lista scurtă s-ar putea îmbogăţi în viitorul nu foarte îndepărtat cu un nou nume care să producă aici maşini electrice.

Cel puţin aşa susţine vicepremierul şi ministrul Economiei, Costin Borc, care a dezvăluit că România a început negocierile pentru construcţia unei fabrici de maşini electrice. Întrebat de reporterii Hotnews dacă este vorba despre un producător european sau american, Borc a sugerat că ar putea fi vorba despre Tesla Motors. "Există ceva discuţii la nivel incipient. Mai lipsea să mă întrebaţi dacă este o companie al cărei nume începe cu "T" şi se termină cu "esla". S-ar putea. S-ar putea", a precizat Borc.

Potrivit acestuia, componenta Rabla Plus din cadrul programului Rabla 2016, care permite obţinerea unui voucher de 20.000 de lei pentru achiziţionarea unei maşini electrice, a fost concepută inclusiv cu scopul de a atrage un constructor vehicule electrice în România.

Programul Rabla 2016 include şi o a treia componentă care vizează finanţarea infrastructurii pentru maşini electrice. Pentru moment nu este clar ce buget va avea aceasta componentă şi nici cum se va aplica, dar nu este exclus ca aceasta să existe tocmai pentru a încuraja un constructor să deschidă o fabrică în România.

De ce ar deschide Tesla o fabrică în România?

Pe de altă parte, Borc nu a explicat în mod concret dacă negocierile se desfăşoară cu un constructor auto tradiţional care are în gamă şi maşini electrice, aşa cum este Renault, sau cu un producător care realizează exclusiv maşini electrice, aşa cum este Tesla.

Cert este că ipoteza unei fabrici Tesla Motors în România nu poate fi exclusă, în condiţiile în care constructorul american doreşte să construiască o fabrică în Europa, pe lângă linia de asamblare pe care o deţine în Olanda. De altfel, Tesla negociază în prezent cu Franţa, care a oferit producătorului american oportunitatea de a deschide o uzină pe terenul unei centrale nucleare pe care o va închide la sfârşitul acestui an.

Tesla are nevoie de creşterea semnificativă a capacităţii de producţie pentru a face faţă celor aproximativ 400.000 de comenzi pe care le-a primit pentru noul Tesla Model 3, a cărui producţie va începe la sfârşitul anului viitor în SUA, urmând ca lansarea europeană să aibă loc în 2018.

Via Hotnews

  • MRC, marţi, 26.04.2016 17:20

    Nu se va intampla. Fara autostrazi nu se mai face nimic. Poate doar prin vestul tarii dar si acolo este o mare problema: lipsa fortei de munca.

  • Sandu al-III-lea, marţi, 26.04.2016 20:08

    Ar putea sa vina marii producatori auto in Romania,pentru ca la noi se ofera salarii de mizerie fata de vest.Ar iesi in castig chiar daca nu le convine lipsa infrastructurii.

  • VM, marţi, 26.04.2016 20:57

    Ei n-au niciun importator oficial si vor să facă fabrici...Ne-au ignorat ca naţie când a fost vorba să intre în Europa, n-au un singur service, o singură staţie de încărcare dedicată (o Tesla "suge" mult curent, deci are nevoie de mult-prea-slavita-staţie, nu de unde îşi încarcă "amărăştenii" electricele în prezent, tot Gratuit), dar vor o fabrică? Cu ce? unde? cum? de ce? De parcă alţi constructori n-au studiat posibilitatea asta... Cred că fac o greşeală. Eu nu cred că Tesla e profitabilă. Lucrează pe datorii şi banii contribuabilului american. Eu contest abilităţile de management ale lui Elon Musk, acest produs de marketing american, acest copil teribil şi plin de capricii, care lansează în aer bule efemere. Din ce am observat, nici oamenii grei din industria auto nu-l iau în serios, nu-si fac griji in privinta lui, individul fiind mai mult o maimuţică amuzantă şi manevrabilă. Despre politicieni... nimic nou de spus: aceleaşi baliverne populiste, aceeaşi disperare pentru capital de imagine şi voturi.

  • lorinczi.thomas, marţi, 26.04.2016 21:13

    BA FRATE, TERMINATI MACAR JUMATE DIN AUTOSTRADA AIA BLESTEMATA SI APOI NEGOCIATI CE VRETI VOI, poate reusiti sa ii orbiti cu zaharele gen salarii mici, dar nu o sa va/ne placa cand o sa ne faca astia (tesla sau cine o fi) reclama proasta ca n-avem autostrazi, si atunci o sa mai vina la noi straini sa fabrice fix ****.

  • G, marţi, 26.04.2016 21:36

    Povești (electorale?). P.S. Borc? Care Borc?

  • mda, miercuri, 27.04.2016 10:15

    Am un prieten ungur si l-am adus de la aeroport din Bucuresti spre Constanta pe Autostrada Soarelui. Nu mi-am putut abtine hohotele de ras din momentul in care m-a intrebat cu uimire de ce sarim in sus pe autostrada; si mai adauga "sigur e drumul corect?!" Epic!

  • q, miercuri, 27.04.2016 12:37

    In primul rand nu avem autostrazi, asa cum s-a zis. Dar nu avem nici resurse umane calificate pt asa ceva (si cu cultura muncii din vest). Si in al treilea rand, nu avem reputatie; nu cred ca un brand, care se vrea premium, s-ar lauda ca isi asambleaza produsul in Romania. Da, stiu ca Daimler, Continental au fabrici la noi, dar de componente.

  • @q, miercuri, 27.04.2016 13:03

    "Nu avem resurse umane calificate pentru asa ceva". Lucrezi cumva in domeniu ca sa dai un diagnostic atat de categoric? Cum se face atunci ca Ford si Renault au gasit forta de munca? Si nu doar in productie ci si in inginerie (cazul Renault)? Cat despre reputatie: VW Passat fabricat in Slovacia. Audi TT fabricat in Ungaria.. Chiar crezi ca unui olandez sau Italian care cumpara un Ford B-Max ii pasa de faptul ca e asamblat in Romania?

  • Cineva, miercuri, 27.04.2016 17:06

    @q De accord cu cel care ti-a raspuns mai sus. As adauga urmatoarele: Singurul motiv pentru care Mercedes-Benz a ales Ungaria in loc de Romania, e calitatea infrastructurii si mafia imobiliara care si-a facut de cap cu Daimler, fara ca statul roman sa intervina. Daca standardele exista, calitatea premium se poate obtine fara probleme in Romania. Nu-i asta problema. Bani sa fie. Cerinta e din ce in ce mai mare, deci diferenta o face cel cu cele mai multe fabrici si mana de lucru competitiva. Problema e alta si tine de supozitia gresita cum ca Tesla ar fi brand premium. La standardele carei industrii e Tesla marca premium?! La standardele industriei agricole cumva? Pt ca la standardele industriei auto nu-i in niciun caz ! Sa nu facem confuzie intre tehnologia electrica scumpa si produsul in sine per ansamblu ! Asta-i o idee indusa in mod voit de altii, dar complet eronata. Pretul premium il platesti pentru o tehnologie electrica scumpa, nu pentru o tableta in bord sau niste scaune cu piele de troleu pe care ti le poate oferi oricand un constructor de Volum European. De fapt ultimul model de la Tesla exemplifica clar filosofia low-cost a marcii, ce face concurenta la simplitate interioara Daciei 1300: http://www.automarket.ro/stiri/mai-simplu-inseamna-mai-ieftin-interiorul-simplist-al-lui-tesla-model-3-70433.html

  • VM, miercuri, 27.04.2016 22:25

    Cam aşa este! Pachetul premium înseamnă mult mai mult, de la servicii, asistenţă, soluţii business, finanţări, până la grosimea geamurilor, cusătura de pe bord şi sunetul pe care-l emite închiderea uşii. Implică concepte premium interesante precum "BMW Driving Experience" , "Total ownership experience Infiniti" etc. Aţi prins ideea...Clientul trebuie să fie rege... Tesla nu-i nimic din toate astea. Sau este prea puţin. Se foloseşte de o marketare inteligentă şi de avantajele tehnologiei 100% electrice ce oferă culpu aproape instantaneu şi mult mai mare faţă de un M.A.I. (motor cu ardere internă). Asta şi faptul că are nişte motoare electrice ceva mai mari decât restul ofertelor, i-au ajutat să "justifice" preţul exorbitant prin "liniuţe" bolizi premium, adică "duşmanul" urat mirositor. O asociere inteligentă, dar asta n-o face marca premium.

  • @Cineva, joi, 28.04.2016 08:28

    Renault si Ford au venit si au retehnologizat fabrici existente. Amandoua nu sunt insa marci premium, de fapt ce construiesc aici e low-cost si cu tehnologie nu de ultima ora. Iti imaginezi seria 3, A4, Lexus "made in Romania"? Nu zic ca nu va fi posibil, dar nu in urmatorii ani. Necesita timp pana se castiga experienta, traditie. Si cred ca oamenilor le pasa unde este construit un produs, face parte din reputatia unui brand. Lumea s-a grabit sa judece interiorul de la Model 3 (care nu e versiune finala) dupa niste poze si clipuri facute telefonul. Destul de superficial, iar din parte presei, aproape can-can.

  • Cineva, joi, 28.04.2016 09:49

    S-a intamplat ca Renault si Ford sa gaseasca ce au nevoie aici.N-au legatura calculele si necesitatile Renault si Ford cu discutia de fata. Dieter Zetsche, seful grupului premium Daimler, nu intentiona de nebun sa deschida o fabrica de automobile in Romania. Treaba e ca in noua era a tehnologiei NU conteaza ca scrie pentru unul din SUA , "made in Mexic" sau pentru unul din Germania "made in Romania". Vanzarile vorbesc de la sine. Conteaza disponibilitatea fortei de munca, logistica, infrastructura, cat de usor este sa faci afaceri in acea tara, dis­tan­ta fata de furnizori si clienti. >>Avantaj client ! Exista BMW seria 3 fabricat in China, AUDI cu fabrici in India, Brazilia, Mexic, Indonesia, China si Rusia s.a.m.d. Fabrici de automobile, da! Standarde de inalta calitate in industria auto exista pretutindeni in Romania (Bosch, Valeo, Pirelli, Autoliv etc.), adica componente care se gasesc pe marci premium precum Mercedes, BMW, Mini, Audi, Infiniti, Lexus. Daimler are in Romania la Sebes o fabrica de cutii de viteze, daca nu stiai. Produce si noua transmisie 9G Tronic. Standarde premium Mercedes-Benz!

  • VM, joi, 28.04.2016 13:37

    "Tesla lost money in 2015 – a net $888.7 million, with $716 million being lost on operations. " Tesla a pierdut bani în 2015 -o valoare neta 888.7 milioane dolari, cu 716 milioane $ fiind pierdute in operațiuni. Iata dovada a ceea ce spuneam! Sursa:hybridcars