Constantin Stroe: "Maşinile noi ar trebui vândute fără TVA, pentru stimularea pieţei"

Publicat vineri, 22.05.2015 11:45 de Sebastian Toma

Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România, propune eliminarea TVA-ului pentru maşinile noi în vederea stimulării vânzărilor.

Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România şi fost vicepreşedinte al Dacia, a sugerat introducerea unei excepţii la plata TVA-ului pentru maşinile noi cumpărate din România. Declaraţia a venit în cadrul unui eveniment organizat de ACAROM şi reprezintă o simplă propunere a preşedintelui acestei organizaţii, de care să beneficieze un număr limitat de clienţi. Motivaţia din spatele acestei sugestii a lui Constantin Stroe este legată de reducerea preţului final de achiziţie al automobilelor noi în ţara noastră pentru a descuraja importurile second-hand fără a îngrădi achiziţia celor din urmă. Cu toate că Automobile Dacia nu a cerut Guvernului să introducă TVA zero la achiziţia de maşini noi, reprezentanţii companiei încurajează toate măsurile care permit creşterea pieţei de maşini noi din ţara noastră.

La momentul derulării conferinţei ACAROM, Constantin Stroe a sugerat vânzarea unui număr limitat de maşini noi cu TVA zero, fiind propusă o cotă de 50.000 de unităţi. Preşedintele ACAROM a explicat că reprezentanţii Ministerului Finanţelor vor contracara propunerea sa printr-o explicaţie legată de pierderea de bani la buget, aferentă încasării TVA-ului pentru vehiculele respective, dar Constantin Stroe motivează sugestia sa prin beneficiile mediului fiscal aduse de vânzarea respectivelor maşini. Altfel spus, maşinile nou vândute în România asigură taxe şi impozite separate de TVA, locuri de muncă în diferite domenii conexe vânzării şi producţiei de maşini şi alte contribuţii. În plus, clienţii de maşini noi s-ar bucura de un beneficiu consistent, prin achiziţia unui automobil nou, cu garanţie, în locul unei maşini rulate.

Dacia, cel mai mare exportator al ţării, a avut o creştere a vânzărilor de 19% în 2014, totalizând 511.000 de autovehicule. Cea mai mare piaţă pentru marca din Mioveni rămâne cea din Franţa, unde a vândut 105.893 de unităţi. În România, Dacia a vândut în 2014 29.625 de unităţi, ceea ce reprezintă o creştere de 19% faţă de anul 2013 şi o cotă de piaţă de 31.2%, marca argeşeană fiind liderul pieţei indigene de maşini noi.

Via Hotnews | Sursă foto 

  • someone, vineri, 22.05.2015 12:13

    este o idee buna pentru mediul de afaceri, pentru economie in general. dar pentru client, din punctul de vedere al alegerii, hmmmmm, e discutabil. as alege o dacia noua in detrimentul unui second de afara, dar largiti oferta de motoare de ex..... as vrea un duster diesel mai puternic, sau un sandero benzina peste 120 cai.....de ce aceste modele nu sant pe piata autohtona? lucru valabil si pentru ford: avand in vedere ca ei asambleaza in romania numai b-max, poate ca ar trebui sa isi largeasca gama ca romanii sa cumpere "la greu" forduri fabricate in romania. pentru ca in acest caz nu ar trebui sa va mai mire ca oamenii isi iau masini second de afara

  • vaca, vineri, 22.05.2015 12:25

    Cum adica? La mancare sa platim 9% TVA iar la masini 0%? Nenea asta e cu vaca rau de tot. L-am vazut intr-o emisiune acum vre-un an si haba n-avea cum se calculeaza taxa auto. Habar n-avea ca in 2006 el facea loganuri cu euro 3 si ca practic masinile alea nu mai pot fi vandute dupa ultimile forme ale taxei auto. O tinea sus si tare cu innoirea parcului auto cand el a vandut masini care economic vorbind nu pot fi reinnoite. Aici ma refer la loganurile euro 3 diesel sau benzina care nu pot fi nici casate, pentru ca sunt in stare foarte buna, nici vandute pentru ca e taxa mai mare decat valoarea masinii. Halal manager care, daca ne uitam in fotografia de mai sus, tine in mana o bricheta. Nu l-am vazut pe Sergio Marchione care, fumator fiind, sa se pozeze cu un muc de tgara in coltul gurii. Halal manager care n-a reusit sa-si tina salariile reduse pentru competitivitate. Halal manager care dupa atatia ani n-a reusit sa convinga guvernele ca Pitesti-Sibiu este cu siguranta cea mai utila autostrada din Romania. Defapt el nici nu e manager. e un simplu executant care s-o intamplat sa fie la locul potrivit cand au venit francezii.

  • @someone, vineri, 22.05.2015 12:32

    Potentiali clienti cu pretentii ca ale tale sunt 5% restul de 95% cumpara in general motorizarile entry-level fie ele benzina sau diesel. De ce s-ar chinui cu motor de 120 cai? Pentru 3 exemplare cumparate de niste lunatici? Deschide ochii ca sa vezi ca exista deja o lume in jurul tau si nu e aceiasi pe care ti-o imaginezi tu.

  • someone, vineri, 22.05.2015 12:58

    @@ someone: ai dreptate in tot ceea ce zici, nu te contrazic....lumea ( auto sau nu ) e diferita de ceea ce imi imaginez eu...... dar pe banii munciti greu de mine eu nu o sa cumpar masinile care vor ei sa le vanda, ci o sa cumpar masina care ma satisface material sau emotional. si daca o sa am de ales intre un logan 1.2 sau un b-max si un astra 1.7 cdti de 130 cai ( de exemplu) la aceeasi bani, o sa ma gandesc f bine inainte sa iau o masina noua doar pt ca nu are tva.

  • LauCalin, vineri, 22.05.2015 13:01

    @someone, nu se ofera mai mult pentru ca piata este oricum slaba. Raportate la numarul de masini fabricare in Romania, vanzarile sunt foarte mici. Oferirea unor motoare mai mari sau dotari mai bune, insusi faptul ca ai aceste optiuni, pentru un constructor inseamna niste costuri in plus. Cand in Romania vanzarile vor fi mai bune, atunci nu vom plange a o data la 10 ani avem Logan cu comenzi ale geamurilor pe usi, cu semnalizare in oglinzi etc. @vaca, atunci cand il vezi pe omul asta, asa dobitoc cum il crezi, ai trebui sa-l pupi. Pentru ca daca nu era el, Dacia ajungea o ruina demult. Asa cum au ajuns Roman, Tractorul Brasov sau Rocar datorita unor "hiene" din anii '90.

  • lulu, vineri, 22.05.2015 14:30

    Sunt de acord ca TVA-ul e mare, dar faptul ca ei vand masini de 7000 Euro cu 10000 nu-l intereseaza? Sau poate mai vrea ceva profit pentru stapanii lui (a se vedea cum au crescut unii pretul la produsele la care urmeaza sa scada TVA-ul la 9 %)

  • @someone, vineri, 22.05.2015 15:35

    Ti-ai raspuns singur. Daca de banii munciti de tine iti doresti un motor mai bun si optionale mai multe, ai iesit din gamele de pret de la Dacia si ai intrat in cele enumerate de tine. La fel ar face foarte multa lume si asta e si motivul pentru care Dacia face masinile pe care le face si cu motorizarile pe care le stim. Si trebuie recunoscut ca in gama lor de pret, Daciile sunt absolut imbatabile.

  • vaca, vineri, 22.05.2015 15:53

    @LauCalin Nu-l cred chiar dobitoc dar nici nu ma inclin in fata lui. In schimb in fata lui Renault ma inclin pentru ca a reusit ceva ce n-a mai reusit nimeni in Europa: au creat cea mai ieftina masina ok de pe piata europeana dupa standardele europene (masini ieftine mai exista in lumea asta dar nu pupa standardele europene de constructie, siguranta si emisii). Sunt foarte multe motive pentru care fabrica Dacia inca exista si nu a fost rasa in anii 90 si nu multe se datoareaza lu nenea asta. Discutia asta e mult mai lunga.

  • LauCalin, vineri, 22.05.2015 16:14

    Si cine i-a adus in Romania pe cei de la Renault? Cu cine a negociat Renault contractul? Te pomenesti ca au negociat cu cei din cabinetul Radu Vasile sau Victor Ciorbea. Si desi pare greu de crezut, pentru a-si realiza visul din anii '90, dinainte de a intra Dacia pe fir, cei de la Renault au avut intr-un fel nevoie de uzina de la Pitesti. Sa nu uitam ca atunci cand Renault a venit in Romania, nu a modificat in totalitate uzina Dacia, ci au inceput sa fabrice SupeRNova, Dacia "papuc" cu motoare diesel, apoi Solenza. Deci a fost si o adaptare a lor la conditiile de atunci ale uzinei.

  • LUCCI, vineri, 22.05.2015 23:52

    Daca uzine trece in subordinea Patriarhiei, regula se aplica de a doua zi. Poate francezii mai taie si ei un pic din profit, mai lasa statul si TVA-ul la 9%, sa zicem, si castiga toata lumea, adica noi, clientii,adica NU SE VA APLICA.Punct.

  • MPT, sâmbătă, 23.05.2015 01:34

    Scutirea de TVA s-ar aplica la masinile noi cumparate din Romania...deci nu doar la Dacia. Perfect. Eu sunt de acord. Abia astept!

  • logan, sâmbătă, 23.05.2015 18:39

    sunt posesor de logan 2 1.5 dci 75 CP fabricat in mai 2014 (cumparata de noua). am cu ea 8000 km rulati... ar fi multe de spus... dar ma rezum la doua aspecte: 1. Cea mai buna parte: consumul de combustibil... la drum lung computerul de bord imi arata cam 3.5... fara aer conditionat si mers la consum (cam la 2000 rpm) 2. Cea mai proasta parte: suspensiile! par rudimentare. zici ca mergi cu caruta... mai rau de asa nu sunt decat arcurile cu foi... am condus mult timp si Dacia 1300 si inclin sa cred ca aceea are suspensiile ceva mai de calitate... per ansamblu sunt suficient de moi incat masina sa subvireze aproape in orice situatie (in ”colaborare” cu centrul de greutate ridicat)... si suficient de tari (sau tari-e proste) incat sa troncane grosoloan in orice mica denivelare... mi se par rudimentar gandite... e cumplit (si inca ceva... daca intri cu viteza mai mare decat mersul la pas intr-o ridicatura tipica romaneasca dintr-un drum betonat, uneori ai impresia ca toata puntea fata se deplaseaza spre spate si intra sub masina... e o senzatie subiectiva desigur... dar daca totul ar fi ok nu ar aparea nici senzatia) BONUS cutia de viteze este prost etajata... nu favorizeaza decat consumul... in rest rapoartele de viteze sunt prea lungi iar din aceasta cauza iti da impresia ca nu se coreleaza turatiile pinioanelor cand schimbi treptele... parca mergi cu Volga M21 in 3 viteze... ex. un Renault Clio 1.5 dci cu aceeasi motorizare are in viteza a 5-a la 90 km/h cam 2100 rmp... loganul meu in viteza a 5-a la 90 km/h are cam 1800 rpm iar motorul maraie a nemultumire (riscand sa stric injectoarele)... PS as mai cumpara eu un logan nou acum? nu stiu... e prematur... dar uneori ma gandesc ca la 9-10 000 euro sunt masini second foarte bune...

  • LauCalin, luni, 25.05.2015 13:35

    Credeam ca spui ca ti s-a stricat ceva si cei de la ganantie au strambat din nas cand te-ai dus peste ei. Pana la urma este un low cost. Sa zici merci ca ai o masina fiabila si nu te lasa in drum. Chestia cu suspensia e veche si este cam adevarata. Insa nu este vazul sa ridici pretentii de genul asta. E simplu: vrei ceva mai confortabil, stabil si placut la condus? Mai cauta-te de niste bani prin portofel. A, stai, ca nici asa nu e bine.

  • Kap, luni, 25.05.2015 16:37

    Despre Logan 2 diesel, am mers și confirm că treptele sunt foarte lungi. Dar restul lucrurilor rele mie imi par aberații, eu am tras un pic de unul de 90 CP si nu am ce să-i reproșez. Nici măcar drumurile de pe câmp nu m-au supărat, chestiile alea despre suspensie par răutate gratuită. Și ca să fiu cârco până la capăt: "1800 rpm iar motorul maraie a nemultumire (riscand sa stric injectoarele)" - dacă mă uit eu bine fix la 1750 RPM e cuplul maxim, deci să nu mai vorbim aiurea... Oricum, maşina e decentă la preţul ăla, nu are nevoie de favoritisme de genul scutirii de TVA. De fapt, nu avem nevoie NOI de aşa ceva, sunt atâtea altele la care se pot scădea taxele...

  • logan, luni, 25.05.2015 17:38

    @ lauCalin & Kap aveti si voi dreptate in ce spuneti... dar totul se combina cu senzatia subiectiva (deci fiecare percepem altfel realitatea) intr-adevar stiu si eu ca are 200 Nm la 1750 rpm (220 Nm la varianta 90 CP la aceeasi turatie). totusi nu sunt sigur deparece in alte ”brosuri” am gasit ca de fapt cuplul maxim la varianta 75 CP e la 2000 rpm iar la cea de 90 CP e la 1750... nu sunt sigur deci dar ideea este ca sub 1900-2000 rpm motorul are un alt zgomot... mai brutal, mai infundat (pare subturat in mers)... de la 2000 rpm in sus pare mai agil si inclusiv zgomotul devine mai ascutit... mai altfel... in ceea ce priveste suspensiile iarasi poate fi o problema la masina mea: intr-adevar pe un drum de tara, sau pe camp suspensiile sunt moi si confortabile, garda la sol ridicata (cred ca 145 cm) te face sa treci prin hartoape, iar inaltimea mare a masinii de asemenea te face sa te simti aproape ca intr-un suv mini... problema este ca suspensiile chiar troncane la orice mica denivelare... si troncane rudimentar... nu este zgomotul acela de la o masina dintr-o clasa superioara (in plus se simte in directie un soc la fel de rudimentar in modul de manifestare la orice gropita sau groapa infundata cu asfalt intoarsa pe dos... ca o cocoasa in asfalt cu bordura... cred ca intelegeti ce vreau sa zic)... undeva am citit ca de fapt bosajele rotilor nu sunt deloc antifonate si de acolo se aude zgomotul suspensiei... posibil pt ca si daca treci printyr-o balta auzi cu roata arunca apa in plasticul din bosaj... mai poate fi o problema la masina mea: dupa toate senzatiile alea cu puntea care se deplaseaza spre spate si troncaniturile de rigoare (recunosc ca aveam obiceiul de intram cam tare in zonele denivelate) am urcat o bordura cam de 3-4 cm ceva cam tare intro-o parcare in Craiova... am auzit de la roata dreapta fata un scartait destul de strident... am coborat si nu am obs nimic... mi-am facut treaba si la intoarcere, la iesirea din parcare cu spatele iarasi acelasi scartait care parea ca e ceva de genul ”freaca fier pe fier”... am mers cu ea la dealer-ul de unde o cumparasem si aia nu i-au gasit nimic... a aramas sub obs in ideea sa merg cu ea iarasi la ”doctor” daca mai sesizez ceva... parca s-a mai imbunatatit putin treaba de atunci dar si eu am muklt mai multa grija, merga la pas in denivelari, urca ca melcul bordurile etc. insa in trafic unde merg in acelasi ritm cu ceilati, daca drumul este cariat sau cu gropi, troncanitul se simte...

  • Marian, joi, 28.05.2015 21:52

    Mie o singura chestie mi se pare aberanta in toata treaba asta. Deci propunerea este ca doar primele 50 000 de masini vandute sa fie scutite de TVA. Daca intr-un an se vor vinde 60 000 de masini atunci ce facem cu cei 10 000 ? Nu e discriminatorie decizia? Daca pana in august se vand 50 000 de masini ce fac, astept sa se faca ianuarie sa imi iau masina pentru a nu pica de fazan ca eu platesc TVA?