EuroNCAP: 5 stele pentru Tesla Model S, noua Fabia, BMW 2 Active Tourer şi Nissan Pulsar. Megane facelift urcă la patru stele după retestare
Cele mai recente rezultate EuroNCAP aduc patru noi maşini care primesc maximum de stele posibile şi una care adună doar trei stele. În plus, retestarea lui Renault Megane urcă rating-ul modelului francez de la 3 la 4 stele.
EuroNCAP a publicat astăzi rezultatele unei noi serii de teste organizate pe platformele de crash-test ale organizaţiei independente europene. Sub lupa belgienilor au intrat cinci modele recent lansate în Europa, Tesla Model S, BMW Seria 2 Active Tourer, Skoda Fabia, Nissan Pulsar şi Suzuki Celerio, un al şaselea model testat de EuroNCAP fiind Renault Megane în versiunea sa facelift. În cazul modelului francez vorbim de fapt o retestare după ce Megane facelift a primit doar trei stele într-un test anterior EuroNCAP, compacta din Hexagon reuşind de această dată să atingă patru stele după ce inginerii Renault au remediat una dintre problemele sesizate anterior: lipsa unui indicator pentru legarea centurilor de siguranţă în partea din spate. Să vedem cum s-au comportat cele şase maşini testate de EuroNCAP.
Unul dintre cele mai interesante modele lansate în Europa în acest an, Tesla Model S, a adunat cinci stele EuroNCAP, chiar dacă punctajele reuşite de modelul full-electric american nu au fost extrem de ridicate la cele patru categorii principale de notare. Cu 82% din punctele totale posibile la capitolul Pasageri Adulţi, 77% la Pasageri Copii, 66% la Protecţia Pietonilor şi 71% la Sisteme de Asistenţă şi Siguranţă, Model S este unul dintre modelele care au reuşit in extremis să se califice ca punctaj total general la cinci stele. Cele mai mari lipsuri ale lui Tesla Model S au fost subliniate la testul de impact lateral cu stâlpul, acolo unde protecţia la nivelul pieptului este considerată mediocră, şi la protecţia pasagerului din dreapta, care din cauza unei probleme de umflare a airbag-ului loveşte bordul cu capul la impactul frontal. Conform celor de la EuroNCAP, Tesla Motors a rezolvat problema pe toate maşinile vândute clienţilor, cauza fiind legată de setările necorespunzătoare ale software-ului de calibrare. Nu în ultimul rând, Model S a fost penalizat pentru lipsa unui sistem de frânare automată la viteze de croazieră pe şosea şi autostradă.
Un model foarte relevant pentru piaţa românească testat de EuroNCAP este noua generaţie Skoda Fabia. În testul recent apărut pe Automarket vă spuneam că inginerii mărcii din Cehia au aşteptări mari de la modelul lor la capitolul siguranţă, iar speranţele lor se dovedesc acoperite de un rezultat excelent al modelului de segment mic. Cu 81% din punctele totale posibile la Protecţia Pasagerilor Adulţi şi la Protecţia Pasagerilor Copii, Fabia reuşeşte 69% la capitolele Protecţia Pietonilor şi Sisteme de Asistenţă, ceea ce califică modelul mărcii cehe la rating-ul maxim, de cinci stele. Singurul capitol la care Fabia a punctat foarte slab a fost protecţia la nivel cervical pentru pasagerii din spate în cazul unui impact din spate, inginerii EuroNCAP notând faptul că acest lucru se datorează geometriei banchetei posterioare. De asemenea, Fabia nu a primit punctele pe care EuroNCAP le acordă pentru sistemele de asistenţă la părăsirea accidentală a benzii, pentru că modelul ceh nu dispune de acest tip de pachet.
Primul monovolum BMW şi primul model cu tracţiune faţă a mărcii germane, Seria 2 Active Tourer, s-a dovedit o maşină reuşită din punctul de vedere al siguranţei la testele EuroNCAP. Noul model de familie al mărcii bavareze a adunat rating-ul maxim, cinci stele, cu punctaje bune la capitolele Pasageri Adulţi (84%) şi Pasageri Copii (85%), în timp ce Pietonii şi Sisteme de Siguranţă au fost notate cu 60%, respectiv 70% din punctele maxime posibile la aceste categorii. BMW Seria 2 Active Tourer este una dintre foarte puţinele modele testate de EuroNCAP care primeşte nota maximă la testul de impact lateral cu stâlpul, un Călcâi al lui Ahile pentru multe maşini din segmente superioare, însă este depunctat pentru că asigură o protecţie marginală la nivelul zonei inferioare a picioarelor şoferului la impactul frontal. Deşi există ca opţiune, sistemul care avertizează la părăsirea benzii nu a fost notat de EuroNCAP din cauza faptului că acesta nu va fi comandat pe majoritatea maşinilor vândute de BMW.
Una dintre apariţiile inedite ale industriei auto europene în această toamnă, noul Nissan Pulsar - rival în zona hatchback-urilor compacte cu Golf, Focus şi Megane - a reuşit şi el să adune cinci stele EuroNCAP după ce testele de siguranţă au reliefat un comportament bun la capitolele Pasageri Adulţi (84%) şi Pasageri Copii (81%). Protecţia Pietonilor a fost notată cu 75%, în timp ce Sistemele de Asistenţă au primit 68% din punctajul potenţial maxim. Pulsar s-a comportat bine la majoritatea testelor de impact, singura zonă în care modelul Nissan a fost notat ca mediocru fiind protecţia la nivel cervical a pasagerilor din faţă. la capitolul Sisteme de Siguranţă, Pulsar a fost privat de punctajele pe care le-ar fi putut primi pentru sistemul de frânare automată în oraş şi pentru cel de avertizare la părăsirea benzii. Ambele sunt disponibile ca opţiuni pe modelul japonez, însă nu au fost luate în calcul pentru că nu vor fi prezente pe majoritatea maşinilor vândute de marca niponă.
Suzuki Celerio, cel mai nou model din gama mărcii japoneze şi înlocuitorul lui Alto în segmentul mini, a primit trei stele EuroNCAP. Punctajul slab se datorează mai ales faptului că modelul nipon nu a primit puncte pentru testul de impact lateral cu stâlpul, EuroNCAP notând că airbag-urile laterale sunt doar pţionale pe acest model. Celerio a primit astfe doar 61% dintre punctele totale posibile la Protecţia pasagerilo Adulţil, fiind de asemenea depunctat pentru protecţia foarte slabă la nivel cervical pentru pasagerii din spate în cazul unui impact posterior. La capitolul Sisteme de Asistenţă, Celerio nu a fost punctat la trei dintre cele cele zone de punctare: limitatorul de viteză, avertizor la părăsirea benzii şi sistem de frânare automată, toate cele trei lipsind din dotarea modelului japonez.
După ce facelift-ul recent primit de Renault Megane a fost testat de EuroNCAP la finalul lunii iunie şi a primit doar trei stele din cinci, cei de la Renault au rezolvat câteva dintre problemele sesizate de organizaţia europeană independentă. La retestare, Megane a adunat acum punctajul necesar pentru un rating de patru stele după ce punctajul acordat la categoria Sisteme de siguranţă a crescut de la 48% la 56%. Motivul: implementarea unui avertizor pentru purtarea centurilor pe locurile din spate care lipsea la testarea anterioară. Toate celelalte note primite de Megane anterior (83% la Protecţia Pasagerilor Adulţi, 78% la Protecţia Pasagerilor Copii şi 60% la Protecţia Pietonilor) rămân nemodificate.
Bravo Skoda! Un model popular, la un pret rezonabil, cu 5 stele EURONCAP! Chiar jos palaria!