Codul Rutier aduce noi sancţiuni: şoferii vor fi amendaţi dacă minorii nu poartă centura de siguranţă
Legislaţia rutieră autohtonă are noi reglementări, care includ acum obligaţia şoferilor ca toţi copiii din maşină să fie asiguraţi cu centuri de siguranţă potrivite pentru ei. Şoferii care nu vor respecta această regulă vor fi sancţionaţi de agenţii Poliţiei Rutiere.
Codul Rutier a fost din nou modificat printr-o ordonanţă a Guvernului, titrează cei de la Avocatnet.ro. Aceasta a fost publicată deja în Monitorul Oficial şi a intrat în vigoare, fiind deja aplicată în România. Modificările aduc o serie de schimbări care ar trebui să fie simţite pe şoselele din ţara noastră, urmând să fie sancţionaţi şoferii care nu au grijă ca toţi copiii din maşinile lor să fie asiguraţi cu mijloace corespunzătoare. Începând cu data de 28 septembrie a.c., şoferii care transportă copii cu vârsta de până la trei ani în maşină fără ca aceştia să fie aşezaţi în siguranţă în scaune speciale pentru copii vor fi sancţionaţi cu 3 puncte de penalizare.
Niciun copil fără centură în maşină
Dacă până de curând, Codul Rutier nu era extrem clar în ceea ce priveşte obligaţia şoferului de a folosi centura de siguranţă de către pasagerii minori, lucrurile s-au schimbat în bine odată cu noile reglementări, preluate direct de la Uniunea Europeană pentru alinierea la normele acestora. Noua regulă dictează ca pasagerii minori cu vârsta de peste trei (3) ani şi înălţimea de până la 150 centimetri să poată fi transportaţi în autovehicule fără scaune speciale pentru aceştia dacă ocupă orice alt loc în afară de cel din faţă, cât timp poartă centura de siguranţă. În cazul copiiilor cu vârsta de până la trei ani, şoferii au obligaţia să îi aşeze în scaune omologate, fixate conform instrucţiunilor dedicate pentru aceştia. Singurele excepţii de la regulă sunt vehiculele destinate transportului în comun şi taxiurile, cu menţiunea că locul din dreapta al taximetrului nu poate fi ocupat de un copil mai scund de 150 centimetri sau mai mic de trei ani. Necunoaşterea legii nu îi scuză pe şoferi sau pe pasageri de efectele acesteia, deoarece conducătorii auto vor fi obligaţi să-şi informeze pasageiri cu privire la obligaţia legală de a purta centura de siguranţă în timpul circulaţiei pe drumurile publice.
Probele biologice pot fi recoltate şi în ambulanţe
În cazul în care un conducător auto este controlat de un echipaj al Poliţiei Rutiere cu aparatul etilotest şi rezultatul anunţă conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice sau al altor substanţe care afectează capacitatea de a conduce, recoltarea probelor biologice ale şoferului poate fi efectuată şi într-o ambulanţă sau autospecială aparţinând Serviciului mobil de urgenţă, pe lângă unităţile de asistenţă medicală autorizate şi unităţile medico-legale. Asta înseamnă că este mai facilă recoltarea de probe biologice în vederea obţinerii unui rezultat clar al efectului acestora asupra capacităţii de conducere a şoferului respectiv, ceea ce va permite mai multe controale în trafic pentru a găsi şi sancţiona conducătorii care se urcă la volan după ce au consumat alcool sau substanţe care afectează capacitatea de a conduce. Autorităţile speră ca măsura să descurajeze şoferii de la conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice, o abatere care pare să fie penalizată prea blând în România în raport cu efectele pe care aceste acţiuni le pot avea asupra celorlalţi participanţi la trafic, pe lângă riscul la care se supune respectivul conducător auto.
Noi reglementări şi pentru permisul de conducere
Cetăţenii care aveau permisul de conducere anulat în baza unei hotărâri judecătoreşti definitive de condamnare pentru o faptă care nu mai este prevăzută de legea penală. Mai exact, dacă fapta pentru care acesta a fost condamnat nu mai există în legislaţia penală adoptată la 1 februarie 2014, titularul permisului de conducere anulat se poate prezenta de îndată la examen pentru obţinerea unui nou permis de conducere. În plus, permisele de categorie A, B, C şi D sunt valabile din oficiu şi pentru subcategoriile aferente, precum şi pentru categoria Am (specifică mopedelor cu motorizare de până la 49 cmc) - categorie care nu necesita permis de conducere până la schimbarea normelor metodologice din 2013 privind obţinerea permisului de conducere pentru motocicluri.
Două modificări importante propuse de MAI în 2013 încă nu au fost aplicate
Anul trecut, cei de la Ministerul Afacerilor Interne au publicat propunerea unui proiect de lege privind modificarea codului rutier. Acesta aducea sancţiuni mai mari pentru şoferii care încălcau flagrant regulile de circulaţie şi scăderea unor amenzi pentru anumite contravenţii. Printre cele mai îngrijorătoare puncte ale acestei propuneri era reducerea sancţiunilor pentru şoferii care conduc sub influenţa băuturilor alcoolice şi pentru şoferii care erau prinşi conducând cu o viteză care depăşeşte cu peste 60 km/h viteza maximă admisă pe respectivul segment de drum. Acestora li s-ar fi suspendat dreptul de a conduce pentru 180 de zile şi ar fi avut o sancţiune maximă de până la 4.500 de lei conform celei mari recente variante a propunerii de lege.
Tot cei de la MAI au sugerat în 2013 schimbarea modului în care decurge procedura de vânzare a unui autovehicul. Aceasta implica o obligaţie suplimentară pentru proprietarul vehiculului, care era nevoit să declare identitatea noului proprietar în maximum cinci zile lucrătoare de la finalizarea tranzacţiei. Noul proprietar trebuia înscris şi în documentaţia vehiculului, respectiv în cerificatul de înmatriculare (cunoscut în popor sub numele de talon), la rubrica "înstrăinat către", iar cumpărătorul avea, la fel ca şi până acum, obligaţia de a declara achiziţia noului vehicul şi de a-l înscrie în circulaţie sub numele său. În situaţia în care noul proprietar nu ar fi făcut acest lucru, ar fi fost stopată de drept înmatricularea vehiculului, ceea ce ar însemna că respectivul ar circula cu un vehicul neînregistrat în circulaţie, deşi ar avea plăcuţe de înmatriculare şi documentele aferente acestora. Pentru contractele de leasing, compania care gestiona contractul are obligaţia legală de a realiza această procedură.
Via Avocatnet.ro
In sfarsit ceva care are sens.