Când îşi va reveni piaţa europeană de maşini? Specialiştii au păreri împărţite
După o scădere continuă din 2007 până astăzi, piaţa auto din Europa nu dă semne de creştere nici în perioada următoare. Există însă unele scenarii optimiste, la fel cum există opinii ceva mai pesimiste legate de viitorii ani.
După ce vânzările de maşini noi au scăzut în Europa din 2007 până astăzi cu aproape un sfert, ajungând de la 16 la aproape 12 milioane de unităţi, analiştii auto şi reprezentanţii mărcilor aşteaptă cu nerăbdare începutul revenirii pieţei, ceea ce ar echivala cu un an în care vânzările să crească în comparaţie cu anteriorul. Acest lucru nu se va întâmpla în 2013, un an în care doar Marea Britanie e pe plus la capitolul vânzări, aceasta fiind deja un lucru acceptat de întreaga zonă auto europeană. Când ne vom reveni însă şi la ce trebuie să ne aşteptăm în următorii ani? Ei bine, răspunsul la această întrebare este dezbătut de oamenii care conduc lumea auto, opiniile fiind pe cât de diferite, pe atât de interesante.
Stephen Odell, CEO Ford of Europe şi Carlos Ghosn, CEO Renault-Nissan, se află pe poziţii diferite în ceea ce priveşte prognozele pentru următorii ani. Dacă şeful biroului european Ford susţine că există indicii că piaţa o va lua în sus în viitorul apropiat, considerând că vânzările auto au ajuns la nivelul minim posibil în vestul Europei, Ghosn anunţă în continuare câţiva ani de criză: "Piaţa auto europeană se va stabiliza în 2014-2015. Şi mai realist, prevăd că vom asista la o scădere, însă poate nu atât de violentă şi de adâncă precum cele la care am asistat în ultimii ani", spune Carlos Ghosn.
Evoluţia vânzărilor auto în Europa:
AN | UNITĂŢI VÂNDUTE ÎN EUROPA (milioane) |
+/- |
2005 | 14.9 | |
2006 | 15.7 | +3.4% |
2007 | 15.9 | +1.0% |
2008 | 14.1 | -7.9% |
2009 | 14.0 | -1.0% |
2010 | 13.3 | -1.2% |
2011 | 13.1 | -5.6% |
2012 | 12.0 | -1.6 |
2013 | TBA | TBA |
Analiştii auto se află şi ei în poziţii de opinie opuse în ceea ce priveşte acest subiect. Dacă AlixPartners, o companie specializată în restructurări, este foarte pesimistă şi susţine că vânzările auto nu vor mai creşte până cel puţin în 2020, Morgan Stanley se află de cealaltă parte a baricadei: "Din prognozele noastre concluzionăm că vânzările auto vor creşte cu 4% anul viitor, aproximativ acelaşi nivel din 2012". Şi cei de la IHS Automotive au motive de optimism, susţinând că vânzările din Uniunea Europeană plus Islanda, Elveţia şi Norvegia vor creşte până în 2020 la 14.8 milioane.
via Automotive News (înreg.)
Mi se pare mie sau acest subiect tinde să devină exhaustiv?...Toţi analiștii lu' peşte amputat n-au decât să lanseze nonstop la apă previziuni "sumbre", adevărul nefiind de partea lor decât în mod firav, deoarece NIMENI nu se va căzni vreodată să ne explice detaliat, limpede şi răspicat, că există într-adevăr o criză economică de impact global, dar dezechilibrul care trebuie incriminat constă nu atât în patima consumistă deşănţată a majorității oamenilor, care survolează inventarul resurselor naturale şi capacitățile de prelucrare efectivă a acestora, cât în cleptomania speculativă, perversă, contraproductivă, camuflată, dusă la extrem, a elitiștilor, anume a celor care se iluzionează cumplit că Dumnezeu le-ar fi pus în mâini pâinea şi cuțitul, musai lor, pe considerente de boaşe în plus faţă de amărăşteni...Iar între "ciumegii" învestiţi cu Putere şi analiștii a toate şi de fapt a nimic se insinuează puntea ocultă a cozilor de topor plătite gras să îndruge verzi şi uscate la eternul tembelizor (câinii latră înduioșător şi neîntrerupt a frustrare globală şi a solidaritate populară, dar rod şi ei pe ascuns ciozvârtele mai modeste aruncate lor drept răsplată din caravanele tâlhăriei legiferate), de care ne-am lipit noi strașnic mutrele tâmpe (a se înțelege că halim nu pâine şi circ, ci show alias circ...). Restul este can-can sau a vorbi discuţii.