Ministrul Mediului: "Luăm în considerare renunţarea la Rabla în 2014"

Publicat marţi, 16.07.2013 16:29 de Sebastian Toma

Rovana Plumb, Ministrul Mediului, se declară nemulţumită de rezultatele obţinute prin programul Rabla şi a anunţat posibilitatea renunţării la acesta din 2014.

Înmatriculările de automobile noi au scăzut cu 46% pe piaţa din România, relatează Greenreport citând o analiză realizată de Auto.ro. Mai precis, în prima lună în care programul Rabla 2013 a fost activ în România, au fost înmatriculate 3.970 automobile noi. În comparaţie cu luna mai a anului curent, nu vorbim despre o scădere atât de mare, a cincea lună a anului având 4.110 înmatriculări noi, dar vorbim despre o diferenţă considerabilă faţă de cele 7.330 automobile înmatriculate în România în iulie 2012. Printre vinovaţi se numără şi programul Rabla 2013, care a debutat târziu şi a adus condiţii mai stricte şi reguli noi. În aceste condiţii, Ministerul Mediului a demarat o analiză internă şi a pornit discuţiile pentru a renunţa la programul Rabla pentru anul următor.

Ediţia 2013 a programului Rabla a schimbat numărul de tichete maxim permise, de la trei la unul, a crescut valoarea voucherului la 6.500 lei şi a redus numărul total de vouchere distribuite. Situaţia a fost complicată ulterior şi prin împărţirea voucherelor în funcţie de numărul de vehicule rulate mai vechi de zece ani dintr-un judeţ, precum şi introducerea unui termen de valabilitate strict al voucherelor şi restricţionarea dramatică a tranzacţionării acestor tichete. În prima fază a programului Rabla 2013, a fost distribuit un număr limitat de tichete, pentru a favoriza împărţirea acestora doar la centrele eficiente, explicau reprezentanţii Ministerului Mediului.

"Se va lua în discuţie stoparea programului Rabla, de la anul. Din punctul meu de vedere sunt decisă să nu se mai deruleze. Hotărârea mea ca ministru este că acest program nu este eficient nici pentru mediu, nici pentru parcul auto, nici pentru cetăţean", a declarat Rovana Plumb, Ministerul Mediului, în cadrul unei conferinţe la care a participat la începutul lunii curente, citează Green-report.ro. Ministrul nu a discutat despre întârzierile care au dus la demararea programului rabla la aproape trei luni distanţă faţă de data cu care s-au obişnuit consumatorii. Mai mult decât atât, reprezentanţii Ministerului Mediului nu vor discuta despre efectul pe care l-au avut schimbările aplicate Programului Rabla 2013, unele dintre ele sugerate chiar de membrii APIA, care au dus la inducerea în eroare a consumatorilor.

Via Greenreport

  • maserati, marţi, 16.07.2013 18:22

    Guvernantilor nu va e rusine?Dupa ce ati facut harcea-parcea programul rabla comentati ca nu e eficient?Nu aveti bani si de aia gasiti motive sa renuntati la el!Tichete foarte putine in anumite judete unde e mare nevoie,imparteala pe gasti de interese,intrari peste rand,reguli proaste,rusine sa va fie!

  • Cristi, marţi, 16.07.2013 18:31

    Lasand criza la o parte, dat fiind noile criterii nu se astepta sa scada numarul. Doar utilizarea unui vaucher in loc de trei facea o aceasi masina mai scumpa in 2013 fata de 2012 cu valoarea unui Vaucher (diferenta intre valoarea a trei cumparate la jumate din valuare fata a unuia cumparat la jumatate din valuare). Sau cand erau trei vauchere permise se presupunea ca oamenii caseaza cele trei masini, proprietate personala, toate vechi....ca in 90 asa isi lua tot omul cate trei. Chiar si cu crestere valorii vaucherului nu es compara...asta putea fi, pt unii, o chestie decisiva intre noua si SH. Pornind mai tarziu cu trei luni, timpul de asteptare (pana la inmatriculare) la unele masini (in fct de marca si raportul capacitate/vanzari, dotarile modelului) poate ajunge la mai multe luni si deci inca sa nu includa vanzarile din iulie toate voucherele disponibile din mai. Si in ultimul rand as vrea sa zic pacat...eram pe o directie buna, un motivator sa mai dispara din gunoaiele Europei in favorul masinilor noi.

  • razvanis, marţi, 16.07.2013 18:56

    A fost intentionat dat peste cap, toate tichetele au fost emise la diferenta de maxim 2 saptamani intre primul si ultimul, toate expira la finalul lui august, si romania ca piata auto nu poate absorbi 17mii de masini noi in 2 luni, asta e si ideea, sa nu mearga ca sa aiba motiv sa renunte, cand au vrut sa fie util a fost in anii trecuti. Magari alesi de noi sau altii ca noi care ajung acolo si uita cum au ajuns.

  • gugu, marţi, 16.07.2013 20:14

    Se pare ca nu mai avem ziaristi in Romania. Se preia o declaratie a unui "ministru" de doi lei fara a se analiza. Ce inseamna 20,000 de vouchere fata de cele 3,203,976 autovehicule eligibile pentru programul respectiv? Exact, frectie! Agitatie pentru cei disperati sa scape de vechituri, si sursa de profit pentru colectorii avantajati de redistribuirea restului de 75% dintre tichete pe principiul "primul venit, primul servit". Si cine putea sa vina sa solicite vouchere decat cei care in prima faza au primit cate 7 sau 9 vouchere? Pentru ca trebuiau sa se prezinte cu dosarele complete pentru cele distribuite in prima faza! Formula a functionat, fraierii s-au agitat, cine trebuia a beneficiat. Solutia? a)Daca vrem sa strangem rablele, valoare fixa in numerar pentru proprietar, undeva pe la 1,000, maxim 1,500 lei, si nu mai aveam discutia legata de intermediari. Nu vad totusi de unde ar fi gasit acest guvern sau altul fondurile pentru cei interesati. N-ar fi fost 3 milioane, dar totusi cateva sute de mii, da. b) Daca vrem sa incurajam vanzarile de masini noi, ar fi cazul sa se deblocheze piata second-hand, de unde ar veni principalii potentiali clienti de masini noi, care vor sa-si innoiasca vehiculul. Cum? Bineinteles, eliminand mega-giga-extra-super-ultra taxa "timbru de mediu", care nu permite echilibrarea pietei. Cine nu-si permite vehicul nou, nu vrea sa-i plateasca fiscului o taxa stupida doar pentru ca vrea sa cumpere un vehicul pe care si l-ar permite fara ea. Nu vorbesc despre cele nou introduse, ci despre cele inmatriculate deja, cumparate din tara. Proprietarii de Logan-uri stiu despre ce vorbesc. Nimeni nu vrea sa plateasca o taxa egala cu valoarea bunului achizitionat. Ar fi stupid. Sau sa fie niste ecologisti naivi, care sa creada ca prin plata timbrului respectiv, in Romania chiar s-ar face ceva pentru mediu. Pentru ca, cu siguranta si marmota invelea ciocolata in staniol! Parerea mea!

  • f, marţi, 16.07.2013 20:17

    PSD

  • pieton, marţi, 16.07.2013 20:20

    propun sa interzica si circulatia pe strazi ca si asa nu are Romania infrastructura si nici bani de benzina sa fie treaba clara...

  • LauCalin, miercuri, 17.07.2013 00:01

    De-asta e frumoasa Romania. Se schimba in prost ceva ce merge binisor si totusi nimeni nu se gandeste sa revina la vechea metoda. Mai bine renunta. Dar in tara in care 52 de km de autostrada costa 2 miliarde de euro, va mai mira smecheriile care se fac cu programul Rabla? Oricum din start ceva batea la ochi, modul cum se acordau tichetele si faptul ca era doar 1 in loc de 3 si acela cu valoare mai mica, in conditiile in care toti importatorii si producatorii se plangeau de vanzari mici... parca a fost condamnat la moarte programul asta. Ca sa nu mai amintim ce haos e si cu taxa de inmatriculare: cu cat masina e mai veche si polueaza mai mult, cu atat taxa e mai mica. Bun asa!

  • rzn.ozn, miercuri, 17.07.2013 13:25

    nu ma mai mira nimic, toata tara e un parc auto de rable aduse dinafara!

  • robert, miercuri, 17.07.2013 14:26

    Mi se pare cel mai prost gandit program de reciclare a parcului auto. Trebuia gandit astfel: Esti proprietar de rabla,mergi la dealer pentru masina noua,iti faci toate actele pentru achizitia masinii noi.Duci rabla in curtea dealerului sau la un remat ce are contract cu dealer-ul respectiv,iei o dovada ca ai predat deseul.Dealer-ul primeste sau elibereaza dovada dupa caz,elibereaza tichetul ON LINE pe numele proprietarului,il tipareste,il ataseaza la dosar si iti face reducerea de 6500 ron ,DOAR LA ACHIZITIE ! Platesti avansul sau integral rabla si gata treaba ! Totul se termina intr-o zi ! Fiecare dealer trebuia intrebat: Cate masini preconizezi ca vinzi in perioada rabla ? Daca vinzi 50 buc,primesti serii on line pentru 50 de tichete.Nu reusiesti sa convingi clientii sa cumepre 50 de rable noi,seriile tichetelelor se anuleaza in prima zi de expirare a programului ! Nu vrei sa iti iei masina,duci masina la Remat si ridici doar contravaloarea pentru fier vechi. Cei ce faceau "afaceri" ar fi disparut,delerii erau interesati chiar de reciclare,pentru ca vindeau cate o masina noua pentru fiecare deseu reciclat. Ieseau din ecuatie intermediarii,bisnitarii,tiganii,remat-urile si toti parvenitii cu limba scoasa dupa inavutire. Atunci se atingea scopul de reinaoire a parcului auto ! Ce folos ca proprietarul a dus o Super Nova din 2000 la remat ,a avandut tichetul si si-a luat o "tesila" din 1995 din Germania cu peste 1.000.000 de kilometrii rulati?A schimbat chilotii vechi romanesti cu unii second hand nemtesti ! Dar cum Romanii suntem cei mai prosti din lumea asta,nu stim sa apreciem ce avem in batatura,asa ne trebuie,cozi ,batai,scandaluri ,tepe si altele ,desfasurate pe la portile remat-urilor ! Din punctul meu de vedere,Rabla a fost un mare esec dintotdeauna !

  • slVW_83, miercuri, 17.07.2013 14:39

    @robert Ai pus punctul pe i, pertinent comentariul. Mai ales partea cu gioarsele aduse din UE, cu banii primiti pe un tichet.

  • Radu, miercuri, 17.07.2013 15:16

    Din 2010 până în 2012, prin Progamul Rabla, o persoană putea cumpăra o maşină nouă folosind pentru a obține reducere mai mare până la trei vouchere ce puteau fi achiziționate de pe piața liberă. Cele trei vouchere insumau aproximativ 2700 de euro. În 2010 si 2011 au fost casate prin Programul Rabla 186.854 + 116641 = 303495 de maşini, fiind cumpărate aproape 63.000 + 40000 = 103000 de maşini noi în 2012 odata cu aparitia guvernarii USL cunoscuta sub numele de Lapte si miere- 1 milion de locuri de munca, au fost scoase din uz doar 45.000 de mașini mai vechi de zece ani, fiind achiziționate 14.000 noi, adica, s-au casat cu 70% mai putine masini decat media celor doi ani ai guvernarii PDL si s-au achizitionat cu 72% mai putine masini noi. Sa va fie rusine la toti care ati votat USL PS : am auzit ca in primele 4 luni, in judetul Mehedinti ( excrocul Frunzaverde) s-a vandut una bucata masina noua- one car - une voiture - ein autos - VA VINE SA CREDETI?

  • CLUBC4.RO, miercuri, 17.07.2013 16:38

    Un program care a facut minuni din 2008-2012, iar acum, si-au batut joc de el. pacat!