Avancronică Le Mans 24h - Lupta titanilor între Audi şi Toyota
Audi este principala favorită la victorie în Cursa de 24 de ore de la Le Mans, însă Toyota speră să producă surpriza prin câteva avantaje într-un eveniment care marchează şi revenirea brandului Alpine în competiţie după 35 de ani.
În istoria sa recentă, Cursa de 24 de ore de la Le Mans a fost sinonimă cu marea rivalitate dintre Audi şi Peugeot, astfel că anunţul retragerii constructorului francez din toate competiţiile de anduranţă făcut în ianuarie 2012 părea să lase un gol uriaş.
Cine să mai aibă curajul să-şi pună reputaţia la încercare cu un constructor german care, înainte de ediţia de anul trecut, înregistrase nu mai puţin de 10 victorii în ultimele 12 curse? Colegii de la Porsche din cadrul concernului Volkswagen îşi anunţaseră deja
revenirea în competiţie pentru 2014, însă raza de speranţă era reprezentată de Toyota, atrasă în competiţie încă din 2012 de posibilitatea de a utiliza tehnologia hibridă.Japonezii au considerat însă de la bun început că ediţia din 2012 este un simplu antrenament pentru asaltul programat în 2013 cu ocazia aniversării a 90 de ani de la prima ediţie a celebrei curse de anduranţă. Este însă constructorul japonez pregătit să oprească supremaţia Audi la clasa LMP1?
CLASA LMP1 - AUDI ESTE FAVORITĂ, DAR TOYOTA ARE ATUURI
Constructorul german abordează Cursa de 24 de ore de la Le Mans cu acelaşi prototip Audi R18 e-tron quattro dotat cu motor turbodiesel V6 de 3.7 litri, însă acesta a fost îmbunătăţit comparativ cu anul trecut şi oferă acum o putere mai mare. De altfel, diferenţa de putere dintre motorul prototipului Audi şi unitatea V8 pe benzină de 3.4 litri care echipează Toyota TS030 Hybrid este de aproximativ 80 CP, comparativ cu cei "numai" 60 CP care făceau diferenţa anul trecut.
Pe lângă rezultatele modeste din cele două curse de 6 ore de la Silverstone şi Spa-Francorchamps din cadrul Campionatului Mondial de Anduranţă, acesta este unul dintre motivele pentru care Toyota minimalizează şansele de a câştiga la Le Mans. "Aşa cum stau lucrurile în prezent, şansele noastre la Le Mans sunt foarte, foarte mici", a precizat recent Pascal Vasselon, directorul tehnic al Toyota.
Japonezii au însă cel puţin două motive să fie optimişti. În primul rând, cu rezervorul plin, Toyota TS030 Hybrid are un consum de carburant mai mic şi se anticipează că piloţii vor putea parcurge un tur în plus pe circuitul de 13.6259 km de la Le Mans. "Dacă pot merge cu un tur în plus, atunci trebuie să fim cu cinci-şase zecimi de secundă mai rapizi pe tur pentru a recupera. Dacă pot merge cu două tururi mai mult, deja sunt 1.2 secunde", avertizează Oliver Jarvis, unul dintre piloţii Audi.
Al doilea avantaj al celor de la Toyota stă în sistemul KERS (Kinetic Energy Recovery System) care acompaniază motorul pe benzină, întrucât este poziţionat pe puntea spate şi poate fi utilizat în orice moment. În schimb, cei de la Audi mizează pe un sistem de tip flywheel dezvoltat de Williams care este montat pe puntea faţă. Conform regulamentului, un astfel de sistem poate fi utilizat doar la viteze de peste 120 km/h dacă este poziţionat pe puntea faţă.
Pe lângă performanţele prototipurilor, liniile de piloţi joacă de asemenea un rol important în ecuaţie, iar aici Audi este de asemenea avantajată.
CLASA LMP1 - KRISTENSEN, ÎN CĂUTAREA REVANŞEI
Danezul Tom Kristensen a doborât toate recordurile după ce şi-a trecut în palmares nu mai puţin de opt victorii la Le Mans, dintre care şase consecutive în perioada 2000-2005. Cu toate acestea, ultimul său succes datează din 2008, iar în ultimii doi ani victoriile au fost adjudecate de echipajul Audi format din Andre Lotterer, Marcel Fassler şi Benoit Treluyer.
Astfel, chiar dacă puţini anticipează că Toyota va lupta pentru victorie, cursa ar trebui să fie animată de rivalitatea internă dintre cele două echipaje care poartă numerele 1 şi 2, în timp ce echipajul cu numărul 3 este format din foştii piloţi de Formula 1 Marc Gene şi Lucas di Grassi şi pilotul de DTM Oliver Jarvis.
Toyota abordează cursa cu numai două echipaje, însă fiecare dintre acestea include doi foşti piloţi de Formula 1. Primul are numărul de concurs 7 şi este alcătuit din Alexander Wurz, Nicolas Lapierre şi Kazuki Nakajima, în timp ce Anthony Davidson, Stephane Sarrazin şi Sebastien Buemi vor concura la volanul maşinii cu numărul 8.
Toyota este furnizorul de motoare pentru echipa Rebellion Racing, care utilizează două echipaje şi este favorită să câştige lupta de palmares cu rivalii de la Strakka Racing, cei care sosesc la Le Mans cu un singur prototip HPD ARX-03c cu motor Honda.
CLASA LMP2: BRANDUL ALPINE REVINE
Principala noutate pentru 2013 la clasa LMP2, unde concurează prototipuri cu motoare V8 de maxim 5 litri sau motoare turbo V6 de maxim 3.2 litri, este revenirea brandului Alpine. În acest stadiu nu este vorba despre o implicare directă a constructorului Renault în competiţie, ci doar despre un rebranding al echipei Signatech.
Practic, maşina ORECA-Nissan 03, cu care francezii participă la Le Mans din 2011, a fost redenumită în Alpine-450, însă păstrează caracteristicile tehnice: motor Nissan V8 de 4.5 litri care generează 480 CP. Unicul echipaj este format exclusiv din francezi: Pierre Ragues, Nelson Panciatici şi Tristan Gommendy.
Signatech speră să obţină un rezultat cât mai bun la revenirea brandului Alpine la Le Mans după o absenţă de 35 de ani, însă favorită la victorie este OAK Racing, care utilizează trei echipaje cu prototipuri Morgan-Nissan LMP2.
Principalii rivali vor fi cei de la G-Drive Racing/Delta-ADR cu prototipuri ORECA-Nissan 03, Level 5 Motorsports, care mizează pe un singur echipaj cu prototipul HPD-Honda ARX-03b şi Jota Sport cu prototipul Zytek-Nissan Z11SN.
Tot la clasa LMP2 concurează şi Jann Mardenborough şi Lucas Ordonez, care au devenit piloţi profesionişti după ce au fost crescuţi în Nissan GT Academy în urma performanţelor obţinute pe Playstation în jocul Gran Turismo. Aceştia vor fi sprijiniţi la volanul unui Zytek-Nissan Z11SN al echipei Greaves Motorsport de experimentatul pilot german Michael Krumm.
Tot aici regăsim şi un pilot de sex feminin din Japonia. Pe numele ei Keiko Ihara, nipona va pilota un Lola B12/80-Nissan al echipei Gulf Racing Middle East.
CLASELE GTE PRO ŞI GTE AM
Celelalte două clase de la Le Mans sunt GTE Pro şi GTE Am, unde participă echipe cu maşini de turisme uşor de recunoscut de fanii industriei auto, precum Ferrari 458 Italia, Porsche 911 RSR, Porsche 997 GT3-RSR, Aston Martin Vantage GTE sau Viper GTS-R. În condiţiile în care regulamentul tehnic este identic la cele două clase, diferenţa este făcută în principal de piloţi: profesioniştii concurează la GTE Pro, iar amatorii la GTE Am.
AF Corse aliniază două echipe la clasa GTE Pro şi speră să-şi păstreze titlul cucerit anul trecut cu echipajele formate din Gianmaria Bruni, Giancarlo Fisichella, Matteo Malucelli, respectiv Olivier Beretta, Kamui Kobayashi şi Toni Vilander. Tot cu Ferrari 458 Italia concurează şi Khaled al Qubaisi, dublu câştigător al Cursei de 24 de ore de la Dubai, însă principalii rivali la victoria în clasa GTE Pro se anunţă Corvette Racing şi Aston Martin Racing.
PROGRAM LE MANS 24H
Cursa de 24 de ore de la Le Mans va fi transmisă integral în direct pe posturile de televiziune Eurosport 1 şi Eurosport 2, după următorul program:
Eveniment | Ziua | Ora | Transmisiune TV |
Calificari 1 | miercuri, 19 iunie | 23:00 - 01:00 | Eurosport 1 |
Calificari 2 | joi, 20 iunie | 20:00 - 22:00 | Eurosport 1 |
Calificari 3 | joi, 20 iunie | 23:00 - 01:00 | Eurosport 1 |
Warm-up | sambata, 22 iunie | 10:00 - 11:00 | Eurosport 1 |
Cursa legendelor | sambata, 22 iunie | 11:00 - 12:00 | Eurosport 1 |
Le Mans 24h | sambata, 22 iunie | 15:00 - 15:00 | Eurosport 1 si 2 |
Racing is life Whatever happens before or after Is just waiting The most famous race in the world is about to begin The Le Mans 24 Hours race