ADAC: Topul celor mai bune taxiuri din Europa
ADAC a testat serviciile de taximetrie din 22 de oraşe europene. Barcelona este oraşul care a impresionat plăcut, iar Ljubljana codaşul clasamentului.
Nemţii de la ADAC sunt recunoscuţi pentru testele lor de impact, de stabilitate sau de calitate. Puţini ştiu însă că, anual, specialiştii germani întocmesc un clasament al celor mai corecţi şoferi de taxi din Germania. Anul acesta ei şi-au extins activitatea şi au vizat acest tip de transport în 22 dintre cele mai importante oraşe de pe Bătrânul Continent. ADAC a testat comportamentul şoferilor la volan în timpul unei curse obişnuite.
Evaluarea ADAC a avut loc în patru oraşe din Germania şi în alte 18 din Europa. Au fost incluse pe listă: Bruxelles (Belgia), Berlin, Hamburg, Munchen şi Koln (Germania), Paris (Franţa), Milano şi Roma (Italia), Zagreb (Croaţia), Luxemburg (Luxemburg), Amsterdam şi Rotterdam (Olanda), Oslo (Norvegia), Salzburg şi Vienna (Austria), Lisabona (Portugalia), Geneva şi Zurich (Elveţia), Ljubljana (Slovenia), Barcelona şi Madrid (Spania) şi Praga (Cehia).
Clientul: un turist îmbrăcat la costum, vorbitor de engleză
Testele s-au desfăşurat pe cinci rute tipice în fiecare oraş. Fiecare rută a fost acoperită de două ori, ceea ce a făcut ca la finalul testului specialiştii ADAC să totalizeze 220 de curse cu taxiul. Orele de desfăşurare au fost între 6:00 dimineaţa şi 21:00 seara, exceptând orele de vârf, în care traficul este aglomerat. Nu a lipsit nici un traseu de noapte, înregistrat între orele 22:00 şi 5:00.
De fiecare dată, în taxi a urcat un bărbat, vorbitor doar de limbă engleză, îmbrăcat la costum. Specialistul transporta un bagaj de mână, nu se arăta grăbit să ajungă la destinaţie şi alegea întotdeauna al treilea taxi din coloană. La urcarea în maşină, clientul întreba dacă poate plăti cu cardul. Dacă acest lucru nu era posibil, plata era făcută întotdeauna cu bancnote de 50 de euro, respectiv 20 atunci când traseul era mai scurt.
ADAC a punctat curăţenia, engleza şoferului sau respectarea regulilor de circulaţie
Pentru a puncta cât mai bine fiecare cursă, presupuşii clienţi evaluau abilităţile şoferului (40%), starea vehiculului (20%) şi corectitudinea rutei (40%). Pentru a se asigura de acest ultim aspect, clienţii aveau întotdeauna cu ei un GPS care indica traseul cel mai scurt. La finalul fiecărei evaluări, ruta ideală şi cea reală erau comparate. Nu de multe ori s-a întâmplat la traseul să se dubleze.
Specialiştii au mai evaluat şi capacitatea şoferilor de a purta o conversaţie în engleză şi de a oferi indicaţii despre principalele atracţii turistice. Fişa de observaţie stabilea şi dacă maşina era curată, dacă şoferul afişa corespunzător licenţa şi tarifele practicate sau dacă şoferul respecta regulile de trafic.
Multe curse au fost notate cu zero puncte atunci când şoferul a făcut un ocol sau s-a abătut de la traseu fără motiv, când tariful a crescut foarte mult fără motiv sau dacă cel de la volan a refuzat o cursă pe motivul unei distanţe prea mici.
Cele mai bune servicii de taxi sunt în Barcelona
Evaluarea a durat mai bine de o lună şi a scos la iveală faptul că Barcelona este oraşul cu cei mai buni şoferi de taxi şi cu cele mai bune servicii de acest gen. Pe locul doi s-a plasat Munchen, însă cel mai prost punctaj a fost înregistrat la Ljubljana. Barcelona a câştigat decisiv, deşi la capitolul "cei mai buni şoferi" a fost depăşită de Munchen. Clasamentul a scos la iveală taximetrişti eficienţi şi bine pregătiţi în Paris Koln şi Berlin. Cei mai nepoliticoşi şi agresivi au fost întâlniţi însă la Roma.
Potrivit testului ADAC, şoferii sunt cei care influenţează cel mai mult scorul final, ei fiind o adevărată problemă: ignoră luminile semaforului, oferă chitanţe false, fac un ocol nejustificat, vorbesc la telefon fără sistem "mâini libere" depăşesc viteza regulamentară sau refuză cel mai scurt traseu. Mai bine de jumătate din totalul celor 22 de oraşe au punctat sub standardele minime în ceea ce priveşte competenţa şoferilor.
Acelaşi studiu a scos la iveală şi o serie de alte deficienţe ale transportului cu taxiul: chitanţe completate incorect, lipsa cărţii de identitate a şoferului, respingerea plăţii cu cardul şi preţurile exagerate, cauzate de ocoliri nejustificate.
Zurich, oraşul cu cel mai scump taxi
ADAC a trecut în revistă şi cele mai scumpe oraşe pentru cei care preferă să folosească taxi-ul. Koln a fost cel mai ieftin oraş german, un traseu de şapte kilometri cu un timp de aşteptare de 5 minute fiind taxat cu 15.70 euro. Cu toate acestea, un traseu similar a fost taxat cu doar 7.98 euro în Lisabona. Aici s-a dovedit a fi şi cea mai ieftină soluţie de deplasare, urmată îndeaproape de Zagreb, Barcelona şi Praga. A existat însă şi reversul medaliei. Cum era probabil de aşteptat, Zurich a fost oraşul cu cea mai scumpă călătorie: 31.35 euro.
Roma - cea mai îngrozitoare experinţă cu taxiul
Specialiştii ADAC au ţinut să povestească şi despre ea mai bună experienţă în postura de client. S-a petrecut în Barcelona, pe un traseu care lega aeroportul de gara centrală. Şoferul a fost aproape exemplar, apropiindu-se de punctajul maxim.
De cealaltă parte, cea mai îngrozitoare experienţă a fost înregistrată într-un taxi din Roma, pe un traseu care leagă gara centrală de un târg. La final, ADAC nu a oferit decât 11 procente din cele 100 din cauza ocolului făcut, din cauza sumei mai mari percepute de şofer (69 de euro în loc de 62.90 cât indica aparatul), din cauza lipsei aerului condiţionat, din cauza zgomotului motorului, din cauza unui geam spart şi din cauza unor şerveţele folosite, lăsate în interior.
Poziţia | Oraşul | Calificativul ADAC | Procentajul obţinut |
1 | Barcelona | Bun | 84.61% |
2 | Munchen | Bun | 82.89% |
3 | Koln | Bun | 82.38% |
4 | Milano | Bun | 81.34% |
5 | Berlin | Bun | 81.30% |
6 | Paris | Bun | 80.96% |
7 | Lisabona | Bun | 80.96% |
8 | Salzburg | Acceptabil | 79.22% |
9 | Oslo | Acceptabil | 79.17% |
10 | Rotterdam | Acceptabil | 78.46% |
11 | Hamburg | Acceptabil | 76.99% |
12 | Geneva | Acceptabil | 73.53% |
13 | Bruxelles | Acceptabil | 73.12% |
14 | Zagreb | Acceptabil | 72.78% |
15 | Zurich | Acceptabil | 72.72% |
16 | Madrid | Dezamăgitor | 69.98% |
17 | Praga | Dezamăgitor | 67.76% |
18 | Viena | Dezamăgitor | 67.57% |
19 | Amsterdam | Dezamăgitor | 67.49% |
20 | Luxemburg | Dezamăgitor | 67.38% |
21 | Roma | Dezamăgitor | 65.98% |
22 | Ljubljana | Dezastruos | 53.08% |
Calificativele ADAC: Foarte bun, Bun, Acceptabil, Dezamăgitor, Dezastruos
De-a dreptul interesant acest studiu, insta nu stiu cat de relevant este, poate doar din privinta costului.