OFICIAL: Monoposturile de F1 vor fi hibride începând cu 2014!
Monoposturile de Formula 1 vor avea două motoare începând cu 2014. Cel cu ardere internă va învârti roţile pe circuit, iar cel electric pe linia standurilor.
Federaţia Internaţională de Automobilism (FIA) a publicat miercuri seară o versiune preliminară a regulamentului tehnic care va intra în vigoare în sezonul 2014.
Regulamentul include schimbările anticipate şi anunţate anterior de forul mondial, şi anume trecerea la motoare în şase cilindri de 1.6 litri limitate la 15.000 de rotaţii pe minut, însă există şi câteva noutăţi majore.
Cea mai importantă dintre ele prevede că monoposturile vor putea utiliza numai energie electrică atunci când se afla în pitlane, aceasta urmând să fie generată de sistemul Energy Recovery System (ERS).
ERS este denumirea sub care va fi cunoscut actualul sistem KERS (Kinetic Energy Recovery System) şi va include energia obţinută în momentul frânarii, dar şi energia captată din căldura degajată prin sistemul de evacuare.
Cu alte cuvinte, piloţii vor fi obligaţi să oprească motorul termic în momentul în care intră în pitlane şi să îl repornească atunci când revin pe circuit, urmând să ruleze la standuri exclusiv pe baza unui generator care preia funcţiile unui motor electric.
Puterea sistemului ERS utilizat din 2014 va fi de 120 kW, dublă decât în prezent, şi va furniza echivalentul a aproximativ 160 CP.
"Modul electric: Monopostul trebuie rulat în mod electric (fără aprindere şi fără furnizarea de combustibil către motor) pe tot parcursul timpului în care monopostul este pilotat în pitlane", precizează articolul 5.19 din Regulamentul Tehnic al Formulei 1 pentru 2014.
Practic, prin acest regulament, utilizarea noului sistem ERS va deveni obligatorie din 2014, însă în acest moment nu este clar ce se va întâmpla în cazul apariţiei unei erori la tehnologie în timpul cursei.
PILOTUL VA PORNI SINGUR MONOPOSTUL
În strânsă legătură cu acest articol de regulament este şi obligativitatea ca pilotul să fie capabil să pornească singur monopostul din cockpit. Astfel, vor fi eliminate complet cazurile în care un pilot abandonează din cauza calării motorului pe grila de start la stingerea luminilor roşii.
"Pornirea motorului: Trebuie să fie posibil ca pilotul să pornească motorul în orice moment când este aşezat normal la volan, fără niciun fel de asistentă externă", precizează articolul 5.18 din Regulamentul Tehnic pentru 2014.
ARIPI FATA MAI MICI
Una dintre criticile aduse regulamentului tehnic introdus în 2009 a fost legată de creşterea în lungime a aripilor faţă, însă FIA a anunţat că va limita dimensiunea acestora de la 1800 mm la 1650 mm începând din 2014.
De asemenea, vor exista modificări minore în privinţa spatelui monopostului şi o accentuare a eliminării 'apendicelor' aerodinamice de pe partea de mijloc a monoposturilor.
În plus, masa minimă a monoposturilor va creşte de la 640 kg la 660 kg, iar masa minimă a motorului şi a sistemului KERS va fi de 155 kg, în creştere de la actuala limită de 95 kg pentru motor. Nu în ultimul rând, cutiile de viteze vor avea în mod obligatoriu câte opt trepte, comparativ cu limitarea actuală de şapte trepte.
Versiunea preliminară a Regulamentului Tehnic pentru sezonul 2014 este disponibilă în format PDF pe site-ul oficial al FIA.
Via | FIA
aoleu o sa adoarma spectatorii la curse ca nu o sa se mai auda zgomotul specific motoarelor V8 care faceau deliciu urechiilor spectatoriilor....