FIA renunţă la schimbarea radicală a regulamentului tehnic pentru evacuări

Publicat miercuri, 18.05.2011 10:26 de Daniel Popescu

FIA a renunţat în ultimul moment la schimbarea radicală a regulamentului pentru sistemul de evacuare începând de la Marele Premiu al Spaniei.

Formula 1 este în pragul unei controverse majore pe tema unei schimbări radicale a regulamentului tehnic la care FIA a renunţat în ultima clipă.

Potrivit unor informaţii dezvăluite marţi seară de publicaţia britanică Autosport, forul mondial a notificat echipele după Marele Premiu al Turciei că va modifica radical regulamentul de utilizare a sistemelor de evacuare.

Forul mondial a planificat interzicerea setărilor de calibrare a motorului care permit eliminarea gazelor de eşapament prin eleronul spate chiar şi atunci când pilotul nu apasă pedala de acceleraţie începând cu Marele Premiu al Spaniei din acest weekend, ceea ce ar fi putut conduce la modificarea radicală a performantelor echipelor.


AVANTAJ AERODINAMIC ANULAT PRIN NOUL REGULAMENT

În prezent, numeroase echipe utilizează o calibrare a motorului care permite eliminarea gazelor de eşapament prin eleronul spate chiar şi atunci când pilotul frânează, lucru care îmbunătăţeşte semnificativ forţa de apăsare aerodinamică.

În acest sens, FIA a notificat echipele că pot utiliza aceste calibrări pentru motor pentru a mari cuplul, dar şi nu pentru "performanţa aerodinamică", element ce interzice practic eliminarea gazelor de eşapament prin eleronul spate când pilotul frânează.

Cu toate acestea, la capătul unei întâlniri cu reprezentaţii echipelor, FIA a decis marţi noapte să amâne implementarea noului regulament tehnic. Potrivit unor surse de încredere, forul mondial a luat această decizie din cauza "consecinţelor neprevăzute şi neintenţionate" evidenţiate de mai multe echipe ca urmare a timpului scurt pe care acestea îl au la dispoziţie.

 

MOTIVAŢIA DIN SPATELE SCHIMBĂRII REGULAMENTULUI

Potrivit mai multor surse, FIA ar fi urmat să justifice modificarea regulamentul tehnic prin prisma sumelor mari de bani cheltuite de anumite echipe pentru a calibra motorul astfel încât să permită eliminarea gazelor prin eleronul spate şi atunci când pilotul frânează. Astfel, forul mondial ar fi lăsat să se înţeleagă că vizează exclusiv reducerea costurilor pentru echipe şi că noua regulă ar fi afectat practic toate echipele de pe grila de start.

Totuşi, este cunoscut faptul că eliminarea gazelor prin eleronul spate este unul dintre elementele cheie ale performanţelor obţinute de Red Bull Racing în acest debut de sezon, motiv pentru care există speculaţii puternice potrivit cărora FIA intenţiona de fapt să pună capăt dominaţiei autoritare a echipei austriece. De altfel, întrebat dacă acesta este adevărul, şeful Christian Horner a replicat: "Este o consecinţă inevitabilă şi nefericită a succesului". O altă echipă care ar fi fost afectată de noua regulă este Renault, care utilizează unul dintre cele mai radicale sisteme de evacuări de pe grila de start.

Potrivit Autosport, FIA intenţionează să introducă noua regulă pentru calibrarea motorului imediat ce echipele vor confirma că aceasta poate fi implementata fără a afecta fiabilitatea monoposturilor.

Via | Autosport | Autosport