20 de lucruri pe care nu le stiai despre... SKODA

Publicat joi, 30.07.2009 18:23 de Sebastian Toma

Stiati ca Škoda este unul dintre cei doar patru constructori auto infiintati inainte de 1900? Aceasta si alte 19 informatii interesante in noul episod "Stiati ca..."

1. Povestea celor doi cehi care au infiintat compania, Vaclav Laurin si Vaclav Klement, a inceput in momentul in care Klement avea nevoie de piese de schimb pentru bicicleta sa germana si nu avea de unde sa le achizitioneze. Nepasarea aratata de catre producatorul german de biciclete i-a facut pe cei doi sa se apuce de reparatia si productia de biciclete. Germanii refuzasera sa ii ofere lui Klement o solutie la problema lui, motivand faptul ca nu inteleg limba in care le-a scris respectiva scrisoare.

2. Incepand cu anul 1890, cei doi au inceput sa produca biciclete, iar 9 ani mai tarziu au inceput sa fabrice motociclete. Motocicletele produse de cei doi erau considerate foarte reusite, acestea inregistrand cateva victorii in competitiile de la acea vreme.

3. Skoda este unul dintre cei patru constructori auto ai lumii care au fost infiintati inainte de 1900.

4. In anul in care au inceput sa produca automobile, 1905, compania vindea vehicule sub numele de Laurin&Klement automobile, iar primul model a fost denumit Voiturette A. In anul 1925, compania Laurin&Klement a fuzionat cu Pizen Skodova si si-a schimbat numele in Skoda.

5. Pe langa biciclete si motociclete, Škoda a produs si avioane, dar si utilaje agricole, cum ar fi pluguri motorizate.

6. Desi compania se numea Škoda, toate modelele fabricate pana in anul 1929 si-au pastrat denumirea Laurin&Klement. Ulterior, toate modelele fabricate de companie au fost vandute sub marca Skoda. Totusi, in anii care au urmat dupa preluarea facuta de Volkswagen, unele modele Skoda au primit si indicativul Laurin&Klement, acordat versiunilor de echipare de varf.

7. Denumirea Octavia a intrat in nomenclatura contrustorului ceh inlocuind clasicul Skoda 440. "Octavia" nu enumele unei persoane, ci semnifica faptul ca acesta era al optulea model dezvoltat de constructorul ceh de la incheierea Celui de-al Doilea Razboi Mondial.

8. Nava-amiral a flotei britanice, Queen Mary, avea numeroase componente fabricate de producatorul ceh Skoda.

9. Desi erau extrem de slabe din punct de vedere calitativ, modelele Skoda 105/120 au reusit sa obtina numeroase victorii in Campionatul de Raliuri din Anglia in anii 1970 si 1990. Mai exact, modelele Skoda au castigat titlul din clasa in care concurau pentru 17 ani la rand. Modelele de competitie erau echipate cu un motor de 1.289 centimetri cubi, care dezvolta 130 CP – o putere litrica impresionanta pentru acea vreme.

10. Volkswagen nu este primul grup german in care intra Skoda. Pana la preluarea din anul 1991, producatorul fusese preluat in timpul celui de-al doilea Razboi Mondial de catre armata germana care ocupase Cehoslovacia. La acea vreme, fabrica Skoda a primit numele "Hermann Goering Werke".

11. La momentul intrarii in Grupul Volkswagen, Skoda era al patrulea brand din portofoliul germanilor, dupa Volkswagen, Audi si Seat.

12. Skoda are legaturi adanci in sponsorizarea a diferite competitii sau echipe sportive. Marca ceha este una dintre primele companii care au "rebotezat" o echipa de fotbal din lume. Se intampla in 1991, in Grecia. De atunci, echipa de fotbal a orasului Xanthi se numeste oficial Xanthi Skoda.

13. Skoda este partenerul oficial al Campionatului Mondial de hochei pe gheata, eveniment de care compania ceha si-a alaturat numele in 2009 pentru a 17-a oara consecutiv.

14. Legatura Skoda cu sportul nu se opreste insa aici. Incepand cu 2004, Skoda este principalul partener al celui mai important eveniment anual din lumea ciclismului, Turul Frantei. Marca ceha pune la dispozitia oficialilor si invitatilor din caravana Turului circa 250 de exemplare ale modelelor din gama sa. Pe langa asta, Skoda este sponsorul principal al tricoului alb, pe care il poarta cel mai bun tanar sub 25 de ani prezent in Turul Frantei.

15. Skoda are o reputatie extrem de buna in Marea Britanie inca din anii 1980, iar clientii marcii cehe au nominalizat marca Skoda in primele pozitii ale clasamentelor J.D. Power din anii 2000.

16. Skoda a prezentat la editia din 2006 a Salonului Auto de la Paris conceptul unei compacte cu trei usi cu design sportiv. Din pacate, acest model nu a ajuns niciodata in productie. Design-ul acestu model era inspirat puternic din cel al lui Roomster, iar producatorul ceh putea sa atace cu usurinta segmentul compactelor sportive cu trei usi.

17. Din pacate pentru cehii de la Skoda, reputatia marcii nu a fost la fel de buna de-a lungul anilor, mai ales in unele tari din Europa. Spre exemplu, bancurile cu Skoda erau extrem de populare in Polonia in anii 1960-1970. Acestea erau axate pe fiabilitatea scazuta a modelului MB1000, care era supranumit de polonezi ca fiind "modelul cu 1.000 de probleme".

18. Versiunea Skoda Octavia lansata in 1996 a fost primul model al constructorului ceh care putea fi echipat si cu o transmisie automata. Acest model a fost raspunsul Volkswagen la puzderia de automobile ieftine produse si dezvoltate in China. In anul 1999, Octavia a devenit primul model Skoda disponibil si cu tractiune integrala.

19. Fabrica Skoda din Mlada Boleslav este considerata a fi una dintre cele mai eficiente fabrici din Europa, in ciuda faptului ca nu este extrem de automatizata. Unul dintre avantajele acestei fabrici este lumina naturala prezenta in abundenta in toate zonele fabricii, un lucru cerut special de angajatii companiei.

20. Promovarea primei generatii a modelului Skoda Octavia in Marea Britanie a costat aproape 12 milioane de lire sterline. Cea mai mare provocare pentru agentii de vanzari ai marcii cehe a fost de a-i convinge pe potentialii clienti sa testeze pe sosea acest model. Britanicii care au mai detinut o Skoda s-au aratat extrem de interesati de aceste teste, iar multi dintre acestia si-au cumparat o noua Octavia in favoarea vechii Skoda pe care o detineau.

  • magarul, joi, 30.07.2009 20:29

    pc. 5 inclusiv tancuri

  • Prius, joi, 30.07.2009 20:42
    Skoda

    Skoda a produs si produce inclusiv locomotive electrice care circula pe caile ferate din Bulgaria , Cehia , Slovacia , tarile care au compus ex URSS . Celebrele trenuri transsiberiene de la Moscova la Pekin sau Ulan Bator , sunt remorcate de locomotive electrice fabricate de Skoda .

  • Vasi27, joi, 30.07.2009 21:20
    da, da, da... stim povestea...next!

    Unii mai au putin si spun ca fondatorii skoda au inventat motorul in 4 timpi )) Adevarul e ca doi pasionati biciclisti s-au gandit ca ar putea castiga mai bine daca bicicletele lor ar purta titulatura de automobile. Asa ca si-au deschis o firma si dupa ce au facut rost de un motor le-a luat inca 10 ani ca sa puna inca 2 roti. Filosofia a ramas acceasi si in prezent: facem tot biciclete ca prostii n-or sa-si dea seama!

  • Vasi27, joi, 30.07.2009 21:23
    @magarul

    Degeaba fabricau tancuri daca pentru pornire trebuiau impinse... de ce crezi c-au pierdut razboiul nemtii intr-un final? era o veste teribila si pentru soldatii germani cand aflau ca sunt repartizati pe tancuri cehesti skoda pentru ca stiau ca e sinucidere curata! intr-un razboi cel mai injositor e sa fii omorat de pietre si nu de gloante:)) asta s-a intamplat in razboiul cu rusii... ca aia n-aveau arme :))

  • cozappz, joi, 30.07.2009 21:31
    Afacerea SKODA

    "Afacerea SKODA – cum a fost numita in presa vremii a ramas cunoscuta in istoria proceselor celebre din Romania perioadei interbelice – a fost una dintre afacerile in care escrocheria si coruptia au atins culmi inimaginabile, in dauna Statului roman si a contribuabilului de rand." "Fundalul afacerii Skoda a fost constituit de comenzile militare facute de Romania in strainatate in vederea dotarii armatei, prilej cat se poate mai nimerit pentru unii politicieni romani sa isi rotunjeasca averile fara scrupule, subminand interesele tarii."

  • Prius, joi, 30.07.2009 22:31
    Skoda 2

    Am uitat sa specific faptul ca nu Skoda a inventat locomotivele electrice . Cele fabricate de Skoda au fost si sunt in marea familie a locomotivelor , ceea ce este Skoda pe piata auto . Adica nu ceva de top , dar iti faci treaba cu ele .

  • magarul, joi, 30.07.2009 23:06

    @Vasi27 tancul fabricat de Skoda va fi redenumit Panzer 35t. Si a jucat un rol important in prima parte a razboiului. Ca dupa aia a fost inlocuit de P38 si variantele asta e altceva. Delatfel Skoda/Panzer 35 era un tanc usor si nu a fost folosit de catre germani decat in limita celor 219 tancuri confiscate de la cehi. So, prietene "pistolar" nemtii nu au pierdut razboiul datorita celor 219 tancuri skoda care, oricum erau mai mult decat Ok tinand cont de penuria de senilate din perioada imediat urmatoare anexarii Cehiei. In iunie 1941 ma indoiesc ca macar un singur P 35 sa fii intrat in Uniunea Sovietica dar vorba ta: " oricum prostii nu-si dau seama"

  • bbb, vineri, 31.07.2009 00:31

    Oricum nimic interesant in toata istoria skoda. Nimic demn de luat in seama.

  • Marian, vineri, 31.07.2009 08:53

    Astia faceau orice ca sa scoata bani. Am vazut intr-un atelier la o scoala profesionala un strung marca Skoda.

  • Vasi27, vineri, 31.07.2009 09:19
    Priviti cu atentie skoda! Reminiscentele bicicletei se observa si-n ziua de azi !

    @magarul anglofon aka "talentatul" Tinere magar, nici nu ma asteptam sa-ti dezminti reputatia, dar cu toate ca sunt un mare iubitor de animale, NU sunt prieten cu tine! Sa-ti intre bine in cap! Ce te-a facut sa crezi asta? Arata mesajele de mai sus ca as empatiza eu cu tine ? Daca nu faci diferenta dintre un pistol si o pusca de asalt automata, nu vad cum ai putea face deosebirea dintre o bicicleta si un automobil ... Kalashnikov e mai mult decat o arma, e un simbol ! Este un simbol al miscarilor revolutionare, al libertatii, al creativitatii, al geniului (ceva ce skoda nu va fi niciodata), iar popularitatea sa nu poate fi cuantificabila. Prin comparatie skoda e un ilustru necunoscut... Oricum, ceva mai plictisitor decat ce vad aici, n-am mai citit demult... Parerea mea e ca existenta ta e la fel de inutila ca cea a skodei.

  • magarul, vineri, 31.07.2009 09:53

    @vasi27...am sa incerc sa fiu scurt si la obiect 1. ghilimelele din jurul lui "prietene" erau atat de evidente incat numai un infatuat propagandistic ca tine nu le putea vedea. De putina diplomatie ai fi putut da dovada si sa accepti in liniste , "prietene", ca ai fost bagat usor in corzi; ai fi avut parte de o "moarte glorioasa" si toti si-ar fi adus aminte de un "tanar" de 27 ani pe care il mai ia valul si mai greseste din cand in cand. 2. In avatarul tau, TINERE vasi, cele doua arme sunt Pistoale Mitraliera cu Pat Rabatabil, calibru 7.62. In Armata Romana (pentru ca suntem In Romania) militarii cei ce au in dotare (ca arma principala) aceasta arma se numesc "pistolari". Pentru a fi mai concis: daca vrei sa vorbesti despre sex, macar fa-o dupa ce ai pus mana pe un fund de femeie. 3. Vrei sa ma lasi cu simbolistica unei arme care in afara de crima si nenorociri nu a adus nimic altceva? Nu insemna ca restul unlteleor de razboi nu fac altceva. Dar, te rog, propaganda militarista sa ti-o pagi in dos. In rest...n-ai decat sa te lovesti cu poponeata de pamant cat vrei.

  • calin, vineri, 31.07.2009 10:49
    pt Vasi27

    Ce legatura au bicicletele de acum 100 de ani cu masinile din prezent? Esti inapt sa gandesti? Cred ca tu ai o masina facuta de o firma care acum 100 de ani culegea orez, in china sau coreea. Daca nu ai bani nici de o skoda inseamna ca stai tare rau. Cat despre pistoale, impusca-te!!!

  • calin, vineri, 31.07.2009 10:52
    pt Vasi27

    esti tu un fel de "povestitor"? unde ai vazut tanc pornit prin impingere? chiar trebuie sa debitezi tembelenii?

  • lexion, vineri, 31.07.2009 10:59
    shcoda

    http://skoda-jokes.blogspot.com/2008/02/skoda-jokes.html What’s the difference between a Skoda and a Jehovah’s Witness? You can shut the door on a Jehovah’s Witness. What do you call a Skoda with twin exhausts? A wheelbarrow Punctul 18 raspunde la toate intrebarile mele legate de calitatea si dezamagirea adusa de Skoda. Este o masina facuta sa se bata cu Geely, Datsun, Chery, Zhongxing si pentru asta nu e nevoie de nimic special. Cum zicea cineva mai sus, nu este absolut nimic special in istoria Skoda.

  • g3org3l, vineri, 31.07.2009 11:32

    skodele noi sunt niste masini super ok , raport calitate / pretz / dotari / asta datorita VW , eu folosesc o Octavia 2 tdi , si e foarte ok masinutza . Nu se compara cu coupe-ul , dar pt viatza de zi cu zi chiar nu-ti trebuie mai mult . Ai spatiu , ai conditii , ai consum mic si nu este nici o masina stricacioasa , revizii ieftine , piese aftermarket ieftine , so skoda e ok .

  • Christar, vineri, 31.07.2009 11:45
    stema

    Puteai sa scrii si ce reprezinta stema marcii Skoda... dak shtii.... ;)

  • Dan, vineri, 31.07.2009 12:43
    pt g3org3l

    gresesti ! sunt nesimtiti la pret...

  • rares, vineri, 31.07.2009 12:48
    skoda

    E de indiviat totusi ca niste oameni au incercat...si au facut tot felul de lucruri incepand cu piese pentru biciclete , strunguri, motociclete, locomotive, masini, etc.... unde au vazut ca e loc ...s-au bagat...pana la urma si cei de la BMW sau Audi tot pentru bani o fac. Nu multi sunt cei care au atata initiativa...mai ales la noi in Ro. Nu am skoda dar imi place si chiar asteptam acest articol ca nu aveam timp sa fac eu cautari pe net. Deci...multumesc, si totusi ..emblema reprezinta ceva mai special???

  • pt rares, vineri, 31.07.2009 12:51
    emblema

    da rares din cate stiu eu emblema reprezinta o sageata inaripata da nush mai multe :-??

  • Paul, vineri, 31.07.2009 12:52

    Cei care spun ca Skoda nu s-a evidentiat cu nimic sunt niste ignoranti si dau dovada de o incultura automobilistica ingrozitoare. Doar un exemplu: 1000 MB a fost primul automobil de serie cu motorul fabricat din aluminiu. Numai succesul si notorietatea de care s-a bucurat modelul asta a dus la dublarea suprafetei fabricii din Mlada Boleslav. Mai pe scurt, cand VW se juca cu obiectul in nisip, Skoda facuse deja cateva modele de lux. Dar de ce ma mai mir, de la o asemenea natie de inculti, ce pretentii sa ai?

  • magarul executat, vineri, 31.07.2009 13:05

    @Paul and others http://new.skoda-auto.com/com/about/tradition/logo/Pages/Logo.aspx

  • Vasi27, vineri, 31.07.2009 15:39
    ganglioni inflamati :))

    @Paul wow! da' ce realizare ! au construit o masina cu motor, cutie de viteze si volan (ghidon camuflat, nu va lasati pacaliti) pentru care au trebuit sa mute gardul fabricii 2 metri mai inspre gradina... incredibil ! Observati ca intre punctul 4 ce priveste crearea primei biciclete cu 4 roti (alea din Mamaia sunt hi-tech ! ) in 1905, pana la punctul 10 ce face referire la preluarea de catre VW , sunt aproape 90 de ani in care cei de la skoda au pleznit maimuta ! -da! e adevarat ! skoda a batut maimuta Cheetah din "Tarzan" - motiv pt care a fost si reclamata la protectia animalelor... si Bubbles era s-o pateasca! .. Nu au nicio aparitie notabila in peisajul auto, nu au nicio inventie, nu au nicio sclipire... Lipsa de creativitate a trebuit compensata cu ceva si asta a fost disponibilitatea de a se injosi, de a se terfeli pe coate pentru un banut in plus...

  • gogu, vineri, 31.07.2009 16:21
    O minte sclipitoare!!

    Daca nici astia nu reprezinta nimic in industria auto ce sa mai zicem industria auto frantuzeasca un 0 barat. P.S In aceste zile grele vad ca pe zi ce trece apar multi care au mintea odihnita!Bravo lor macar ei traiesc in lumea lor.

  • Sturmgewehr, vineri, 31.07.2009 16:48

    Vasi27 scuteste-ne de simbolul Kalasnikov, e o copie a StG44 care e prima arma de asalt automata facuta vreodata. Ferruccio Lamborghini s-a ocupat cu achizitioanrea de vehicule militare vechi pe care le transforma in tractoare. Asta inseamna ca Lamborgini sunt varza ca si BMW care fabricau avioane si etc. SKODA fara nici o inventie la activ si-a castigat un nume si este printre putinele branduri (low cost) care au un bun raport calitate/pret.

  • Fulger, vineri, 31.07.2009 17:31
    low cost...my ass

    Mey..de unde ai scos-o p-asta cu low-costu? e scumpa, mai ales versiunile cu motoare cumintzi. Gama RS e ok la pret. Pentru cei care spun ca e vai de ea masina....niste prosti. Eu am RS pe benzina si pot sa le dau lectii la toti frustratii care au postat comentarii mai inainte si care au, cu siguranta, golf SH sau, si mai rau, BMW seria 3 SH si sepcutza alba...sa fie tabloul de cocalar intregit.

  • Decimus4u, vineri, 31.07.2009 18:49
    ???

    Pana la urma care sunt alea 20 de lucruri?

  • lexion, vineri, 31.07.2009 18:55
    Shcoda 1.2

    @Vasi27: "Nu au nicio aparitie notabila in peisajul auto, nu au nicio inventie, nu au nicio sclipire... " TRUE TRUE! Masinile Skoda NU AU absolut nimic special, nu poti cumpara o skoda cu suflet pentru istoria ei si inventiile aduse, asa cum faci cu un Mercedes , Volvo sau Jaguar. Cumperi Skoda ca sa nu cumperi Logan si ca sa faci umbra la asfalt. BTW: Skoda Fabia 1,2 HTP este MUUUUUUULT sub logan, sandero etc. Mai slaba masina ca si aia nu am vazut in viata mea! 3 pistoane, 64 cp, 1500 kg (era combi), am coborat o bordura mai puternic si s-a indoit planetara, avea 60 000 km si cat timp a stat la mine, becul de motor nu s-a stins, orice testare si piese am schimbat pe ea. Skoda RS este alt rahatel, nu sta in fata unei Fieste ST, este grea si inceata.

  • doar o vorba sa-ti mai spun, vineri, 31.07.2009 23:23

    Dupa ce am citit comentariile nu imi aduc aminte decat vorba aia veche si care se aplica multora si suna cam asa "Capetele multor oameni au produs ceva in viata insa capetele lu lexion si vasilica nu au produs decat matreata.

  • lexion, sâmbătă, 01.08.2009 11:01

    si ai vreo replica care sa combata ce am zis noi? Sau doar te dai mare intelept cu vorbe din popor scapate pe internet? Asa poate vorbi si un papagal, ca x si y este prost, dar dovedeste-mi tu ca ce am zis eu este gresit si nefondat.

  • LauCalin, duminică, 02.08.2009 15:16
    Skoda...

    Un reportaj interesant si atat. Si asta pentru ca Skoda nu se poate compara cu "greii" industriei auto, datorita mai multor motive (economice, sociale sau chiar politice). Skoda a facut biciclete si tancuri in razboi. Asa, si? Cine nu a facut?! BMW s-a lansat cu fabricarea de motoare de avion, Peugeot si ei tot cu biciclete, Rolls Royce tot cu tancuri.Acum poate o sa spuneti, da, dar a facut si niste locomotive misto. Dar fratilor, haideti sa nu incurcam borcanele, ca divizia auto nu are nicio legatura cu locomotivele. Si Volvo face utilaje grele, motoare de avioane sau rachete, camioane insa asta nu are nicio legatura cu Volvo Cars. Cam asa e si la Skoda. Adevarul e ca Skoda nu a adus mare contributie industriei auto. Este singurul articol in care s-a spus altceva decat ce s-a spus in celelalt. Cat de bune au fost/sunt, cat de apreciate sunt in Anglia... si cam atat. Gogule, intereseaza-te si vei vedea sa francezii nu au fost chiar asa de fraieri in ale masinilor. Iti spun doar atat: intereseaza-te cine a fost De Dion Boutton. Cand tipul asta se zbatea sa faca primul automobil din lume Henry Ford se juca cu lopatica in nisip, iar Benz bea bere cu baietii.

  • magarul, duminică, 02.08.2009 20:10

    are legatura constructia de tancuri cu cea auto. Mai precis avea. Motoarele de tanc erau de provenienta auto/avion. Asta prima la mana, apoi este vorba de aceeasi tehnologie si de incercarea de a optimiza un consum, o greutate, sistemul de transmisie, etc. Ca in momentul de fata motoarele de tanc numai au legatura cu cele de masina e alta poveste. Dar companiile si-au facut mana pe tancuri pe avioane etc....Ca fapt divers: Vuia (si nunumai) aveau la avioanele lor motoare auto. Fiind prea grele constructorii de avioane si-au dezvoltat propriile motoare, si de aici, Porsche a tras concluzii si primele lui motoare nu se deosebeau de cele de aviatie.

  • culae, luni, 03.08.2009 11:29
    pt gogu

    industria frantuzeasca 0 barat? citroenul de unde e goguta? juma din masina moderna e inventat de ei ( vezi Opron).

  • Fulger, luni, 03.08.2009 16:53
    Lexion esti varza

    Lexion...nici macar nu ai vazut bine o octavia RS si iti dai cu parerea despre care e mai buna. Du-te si repara-ti Dacia din 82..

  • calin, luni, 03.08.2009 17:14
    lexion

    Buna, Lexion = frustrat cu un f430 pus in loc de mutra lui de spart becuri.... cum pana mea compari fabia 1.2 cu loganul? are logan motor de 1.2 ( este bou sau vaca) sau seamana fabia a dulap?, sau compari Octavia RS cu fiesta ST, poate ai vrut sa zici Focus ST (cam de aceeasi clasa cu Octavia), de prost ce esti cobori borduri "puternic" se vede ca nu era masina ta... daca o ai ca masina de servici vai si amar de tine, daca este a ta imi pare si mai rau de tine, cand ai cumparat motorul de 1.2 la ce te gandeai? LA BANI ?

  • semtex, luni, 03.08.2009 21:10

    @calin da, are. 1.2 16V 75 cp. Prostu striga "prostu"... esti doar un ignorant care se da mare scula de bascula... nimic deosebit pana acum... ca tine sunt cu miile... Scrii de fabia de parca ar fi cine stie ce frumusete :)) sau motorul ala handicapat in 3 cilindri, 6 valve :)) ar fi cine stie ce realizare... hai du-te la origini

  • erik 1, joi, 06.08.2009 08:38
    pssst

    puteti sa va certati si sa argumentati cat vreti,eu locuiesc la sat si am vazut skoda octavia care a facut aprox.100.000 km in doi ani pe un drum vai de mama lui si nu a avut nici o problema si in ziua de azi merge struna iar restul cu dacii logan,solenza etc si-au schimbat la piese la directie suspensie si altele.Va spun nu se compara.

  • Tibor, miercuri, 09.09.2009 11:58
    Mai puneti mana pe un Almanahe, sa va mai docomentati o tira...

    Ar fi mai multe de reprosat autorului acestui articol, precum si celor care se tot cearta pe aici: 1 - pt pct 3 --- Skoda nu este unul din cei 4 constructori infiintati inainte de 1900... sunt chiar mai multi la aceasta categorie, si ajung pe la vreo ...13: Daimler-Benz - 1883 (Benz) si 1890 (Daimler) - dar sa nu credeti ca au facut limuzine S, sportive CLK sau SUV-uri ML inca din prima zi... :D Skoda - 1895 (din1899 produce motorete iar din 1905 automobile) Peugeot - 1896 (din 1885 producea bicicelete) Opel - 1862 (din 1899 produce autoturisme) Renault - 1898 (24 decembrie) Ford - 1899 Fiat - 1899 (11 iunie) Audi - 1899 (14 noiembrie) Cadilac - 1902... dar s-a format din dizolvarea companiei Ford de la inceputul secolului trecut, asa ca putem spune ca are cam aceeasi varsta cu marca Ford Mitsubishi - 1875 (din 1927 produce si autoturisme) Iar in ceea ce priveste alti "constructori auto" si cei care produc camioane intra TOT AICI: Tatra - 1850 (din 1897 produce camioane) Scania - 1891 Renault Trucks - 1892 se infiinteaza Fundatia Berliet (condusa de Marius Berliet) avand urmatorul obiectiv: valorizarea istoriei camioanelor, masinilor si autobuzelor de orice marca, precum si a istoriei automobilului in regiunea Rhône-Alpes - este unul din fondatorii Renault Trucks (care s-a format din colaborarea acestei Fundatii cu divizia de camioane de la Renault) Stimate autor, mai ai de invatat inainte de a scrie...istorie 2 - pt pct 9 --- "Desi erau extrem de slabe din punct de vedere calitativ, modelele Skoda 105/120 au reusit sa obtina numeroase victorii in Campionatul de Raliuri din Anglia in anii 1970 si 1990" --- aici se bat 2 afirmatii cap in cap --- unde erau slabe acele masini ??? in Anglia ??? Ce rost are ca o masina proasta sa castige competitii ...17 ani la rand... asta inseamna ca ceilalti competitori (nume celebre dealtfel) aveau masini si mai slabe...:)) Din proprie experienta spun ca tatal meu a avut intre 1997 si 2005 o Skoda 120L fabricata in 1979 (mai mica cu 2 ani decat mine...) iar cat timp a avut-o reparatiile au fost putine si superficiale - jiglere, bobina de inductie, un transformator, placute de frana, un ventilator,...lucruri minore --- o singura hiba avea acel model, la viteze de peste 90 Km/ora intra in functiune si camera 2 a carburatorului (avea 2 camere de ardere) iar consumul ajungea in jur de 9-10% (pana la 90Km/ora lua cam 6,5-7,5 %) - a luat-o cand avea vreo 65.000 km la bord si am inlocut-o pe la vreo 210.000 km (cam 18.000-20.000 km facuti pe an) De mentionat un top facut in anii 1980 in Europa de Est, mai precis in Germania de Est - clasamentul era urmatorul: 1) Skoda 105/120; 2) Lada 1500; 3) Dacia 1310; 4) Polonez 1500 - se refera la fiabilitate motorului si a masinii in general precum si usurinta de reparare... 3 - pt cele mai multe dintre puncte - se vorbeste in mare parte despre prestatiile marcii din Anglia si de preluarea in grupul VW --- restul lumii nu contează ?!?!?! a fost preluat de VW doar din anii '90... in restul timpului a stat in conservare...?!?!?! 4 - pentru toti oamenii cu pareri categorice de aici: TOTI CONSTRUCTORII DE MASINI AU DEPARTAMENTE SPECIALE PENTRU VEHICULE DE LUPTA...TOTI, FARA EXCEPTIE... iar tancurile lor din perioada interbelica erau de tip usor/mediu si au fost create in principal pentru sprijin de artilerie mobila la avansarea infanterie... la fel au fost si Panzer-ele germane model I, II si III (create in aceeasi perioada cu cele de la Skoda) --- tancuri de tip usor/mediu pentru sprijinul infanteriei cu artileria mobila --- toate se inscriau in aceeasi clasa de blinaj si armament - 30-50mm blindaj şi tunuri de 37 mm... 5 - atata timp cat o firma face un produs bun si functional si peste 100 de ani, nu conteaza daca acea firma a facut doar acel produs din acel segment ci doar ca acea companie a fabricat ceva calitativ - masini, motoare, avioane, vapoare, locomotive, vagoane sau ...strunguri - un exemplu ar fi ca Romania desi era "inapoiata" in anii '30 facea la Resita un excelent tun antitanc de 75 mm, iar la Cugir se fabrica pistolul automat Orita Model 1941 cu mult inaintea lui Nea' Kalashinikov (care e o copie mai din topor al lui Her Mauser)...