20 de lucruri pe care nu le stiai despre... AIRBAG-URI
Stiati ca airbag-urile nu au fost inventate de Mercedes? Dar ca acestea se deschid cu 300 km/h? Acestea si alte 18 informatii interesante, in noul episod "Stiati ca..."
1. Primul producator care a gandit, proiectat si testat airbag-urile nu este Mercedes, asa cum considera majoritatea iubitorilor marcii germane. Inventatorul airbag-ului este considerat americanul Allen Breed, care a dezvoltat un sistem de declansare si umflare bazate pe senzori a unei incinte pline cu aer. Desi Breed le-a vandut celor de la Chrysler inventia, prima flota de airbag-uri experimentale a fost construita de Ford, in 1971.
2. In acelasi an, Mercedes a inregistrat si patentat in Europa un sistem aproape identic. Germanii nu au construit insa un model care dispunea de airbag-uri decat noua ani mai tarziu, cand S-Klasse primea, in 1980, un astfel de sistem de siguranta.
3. Primul model vandut in lume care dispunea de airbag-uri este Oldsmobile Toronado. Se intampla in 1973.
4. Airbag-ul nu a fost vazut ca un element de siguranta complementar centurii de siguranta. Inventatorul airbag-ului l-a gandit initial in scopul declarat de a inlocui centurile, considerate extrem de putin confortabile.
5. Prima masina din lume care dispunea de airbag-uri frontale in dotarea standard a fost Porsche 944 Turbo, in 1987. In acelasi an aparea pe piata prima masina japoneza pe care au fost montate airbag-uri: Honda Legend.
6. Japonezii au dat insa dovada de o repeziciune uimitoare in adoptarea noului sistem. Toyota Avensis a devenit, in 1998, prima masina vanduta in Europa care dispunea de un maxim de noua airbag-uri.
7. Audi s-a miscat extrem de greu in adoptarea airbag-urilor. Primele modele ale germanilor dotate in standard cu acest tip de sistem de siguranta au aparut abia in 1994.
8. Masinile de familie cu pret abordabil din Europa (modele ale Opel, Rover, Peugeot, Renault, Fiat, Volkswagen sau Ford) au inceput sa fie dotate cu airbag-uri doar la mijlocul anilor ’90.
9. Airbag-urile laterale (“ascunse” in scaune, destinate sa protejeze zona pelviana) au fost patentate de compania suedeza Autoliv AB, fiind utilizate in premiera pe Volvo 850, in 1994.
10. Airbag-ul cortina (care protejeaza capul impotriva unui impact cu geamul lateral) a aparut in forma actuala in 1998, pe modelul Toyota Progres. Cu un an inainte, BMW introducea stramosul airbag-ului cortina: acesta avea forma cilindrica, si avea acelasi rol, de protectie a zonei superioare. Nivelul de protectie oferit a fost insa net depasit de airbag-ul de tip cortina, astfel ca BMW a preluat tehnologia din mers.
11. Airbag-ul pentru genunchi ("ascuns" sub coloana de directie) a fost montat in premiera pe Toyota Avensis, in 2003.
12. Computerul care apreciaza utilitatea declansarii airbag-ului ia aceasta decizie intr-o perioada de timp care variaza intre 15 si 30 de milisecunde de la producerea impactului. Airbag-ul este complet umflat la 0.04 secunde de la impact, de cinci ori mai repede decat timpul de care are nevoie ochiul pentru a clipi (0.2 secunde).
13. Viteza efectiva de deschidere a unui airbag este de circa 300 km/h.
14. Gazul care umfla airbag-ul este azotul. Acesta este produs fie in urma unei reactii chimice intre o azida de sodiu (NaN3) si nitrat de potasiu (KNO3), fie dupa descompunerea termica a azidei de sodiu (NaN3) in sodiu metalic si azot. In acest ultim caz, sodiul metalic (extrem de reactiv) este neutralizat cu ajutorul unor substante alcaline precum potasiul.
15. In cele mai multe masini, airbag-urile nu se declanseaza din cauza vitezei de impact sau a gradului de distrugere a masinii in urma accidentului, ci din cauza senzorilor de decelerare. De aceea, o masina cu un design nepotrivit poate fi distrusa aproape complet in partea frontala fara ca airbag-urile sa se declanseze. La fel, airbag-urile unei masini pot sa se declanseze daca masina este oprita de un obstacol care o agata de dedesubt.
16. Indiferent de marca si model, airbag-urile se declanseaza in eventualitatea unui incendiu atunci cand temperatura la nivelul capsei ajunge la 150-200 grade Celsius. Auto-declansarea are loc pentru ca temperaturile ridicate sa nu genereze explozia intregului modul airbag.
17. Dupa ce un airbag se declanseaza, azotul iese prin orificiile speciale din materialul textil din care acesta este produs. Particulele de praf care apar la nivelul airbag-ului ulterior dechiderii acestuia nu sunt iritante decat daca pasagerul ramane mult timp cu geamurile inchise dupa impact. In principal, “praful” este de fapt pudra de talc si are rol de lubricant pentru ca deschiderea airbag-ului sa aiba loc usor si rapid. Singurii pasageri care pot sa aiba reactii negative sunt astmaticii, care pot sa sufere un atac daca inhaleaza pudra.
18. Airbag-urile montate prost pe o masina pot sa produca accidente cu urmari grave. De aceea, transportul partilor componente ale unui astfel de sistem se afla, in unele tari, sub influenta unor reguli foarte stricte. In Germania, transportul airbag-urilor este echivalat legal cu cel al substantelor explozive, mecanicii care se ocupa de acestea fiind nevoiti sa aiba instruire specifica.
19. Din 1990 pana in 2008, 175 de persoane si-au pierdut viata in SUA din cauza declansarii incorecte a unui airbag, 104 dintre victime fiind copii. Varful deceselor a avut loc in 1997, cand 53 de persoane si-au pierdut viata din aceasta cauza. In 2008, doi copii au cazut victime acestui tip de accident.
20. In medie, la nivel global se declanseaza anual 607 milioane de airbag-uri.
Foarte interesant.Tineti-o tot asa ,si o sa castigati multi vizitatori. Mai asteptam si alte curiozitati .