Un sfert de secol de succes: Skoda aniversează 25 de ani sub tutela Grupului Volkswagen
Marca Skoda a ieșit în martie 1991 din umbra blocului ex-sovietic și a început un drum lung spre un milion de mașini produse pe an. Momentul de cotitură: intrarea sub umbrela Grupului Volkswagen.
După ce în toamna anului trecut a sărbătorit 110 ani de când compania Laurin&Klement (care avea să fie redenumită mai târziu Skoda) producea prima sa mașină, compania cehă bifează în această primăvară o nouă bornă importantă. De această dată nu e vorba de vreun reper istoric legat de începerea producției, ci de momentul în care Skoda s-a despărțit de istoria veche și a intrat sub tutela Grupului Volkswagen.
În 28 martie 1991, adică acum 25 de ani, se semna contractul prin care Skoda Automobilová Akciová Sploečnost devenea parte a Grupului Volkswagen. În acel moment, Skoda avea în gamă doar două modele, cel mai cunoscut fiind compacta Favorit, care avea și o versiune break denumită Forman. Producția anuală era de 150.000 de mașini (dintre care doar 30.000 erau exportate), însă Skoda avea probleme majore legate de faptul că tehnologiile vechi utilizate la fabricarea motoarelor erau încremenite în timp de 25 de ani, iar producția modelelor era pusă sub semnul întrebării.
Volkswagen a cumpărat în prima fază 31% dintre acțiunile Skoda contra sumei de 620 de milioane de mărci germane, însă ulterior, în anul 2000, a achiziționat întreg pachetul de acțiuni, statul ceh păstrându-și un loc în Consiliul de Administrație al mărcii. Promisiunea inițială a celor de la Volkswagen era de a dubla producția, care urma să ajungă la 350.000 de mașini anual. Astăzi, Skoda produce peste un milion de mașini anual și neste prezentă pe 100 de piețe din întreaga lume. Mai mult, dacă în 1991 modelele mărcii erau fabricate exclusiv la fabrica de la Mlada Boleslav, Skoda își asamblează mașinile astăzi în 14 fabrici de pe două continente.
Câteva informații și cifre legate de Skoda în cadrul Grupului Volkswagen:
- 25 de ani de la semnarea contractului prin care Skoda devenea parte a Grupului Volkswagen.
- Skoda producea în 1991 circa 150.000 de mașini pe an, dintre care 30.000 erau destinate exportului.
- În 2015, Skoda a livrat 1.055.500 de mașini în toată lumea, iar 92% dintre acestea au plecat spre clienți din afara Cehiei.
- China este cea mai mare piață pentru Skoda: constructorul ceh a vândut aici în 2015 peste 281.000 de mașini.
- Skoda este cea mai vândută marcă de import în Germania în ultimii 7 ani. Cota de piață în 2015 a fost de 5.6%, cu 158.700 de mașini vândute.
- Skoda a vândut în Cehia 85.000 de mașini în 2015.
- Skoda are astăzi 28.500 de angajați în toată lumea și este cel mai important angajator din Cehia.
- În 2014, Skoda a generat 4.5% din PIB-ul Cehiei. Marca este responsabilă pentru 8% din exporturile din această țară.
- Grupul Volkswagen a investit în Skoda 11 miliarde de euro de la achiziția mărcii.
tare... cand inca AutoMotor&sport se numea doar AutoMoto...era un articol cu Skoda Felicia lansata recent in Anglia si prejudecatile englezilor fata de marca. Ma gandeam - ca frate intr-u'suferinta (doar estici eram atunci cu totii) - ca "ce pana lu' Hector, englezoii se poarta asa"? Imi era imposibil sa cred totusi ca nu va avea succes (in spate era ditamai concernul) iar mentalitatea de oameni practici trebuia sa primeze. Chiar si la imbacsitii de britishi. apoi a urmat Dacia.... deci, orice brand poate aspira la ajunge sus, orice brand indiferent de origini (natiune ori localizare fizica) poate face o figura faina. din toate alea 6 modele raman la Yeti (chiar daca majoritatea romanilor o urasc) Are designul potrivit unei masini cu destinatie.