Timbrul de mediu ar putea fi transformat în impozit anual, dar va fi mai mare decât în prezent
Timbrul de mediu va fi înlocuit cu un impozit anual care va creşte la fiecare 12 luni pe parcursul a 15 ani, însă valoarea totală de plată va fi mai mare decât cea din prezent, potrivit unui proiect de lege.
La doi ani de la introducere, timbrul de mediu are toate şansele să fie înlocuit din 2016 cu un impozit anual care să fie plătit timp de 15 ani de la prima înmatriculare a maşinii.
Suma anuală de plată va creşte însă gradual la fiecare 12 luni: cel mai mic impozit va fi plătit în primul an de la înmatricularea maşinii, iar cel mai mare în cel de-al 15-lea an. În cazul în care proprietarul vinde maşina, noul proprietar va continua practic plata impozitului.
Perioada de 15 ani pentru plata impozitului a fost stabilită ca urmare a faptului că aceasta este durata medie de utilizare a unei maşini, conform datelor furnizate de Registrul Auto Român (RAR). La fel ca şi până acum, calculul impozitului anual se va face în funcţiile de emisiile de dioxid de carbon ale maşinilor.
Proiectul de lege a fost iniţiat de un deputat UDMR şi prevede doar schimbarea modului de calcul al taxei, nu şi valoarea acesteia, însă este cert că suma plătită pe parcursul celor 15 ani va fi mai mare decât valoarea actuală a timbrului de mediu.
Proiectul are ca avantaje faptul că proprietarul maşinii va plăti o taxă eşalonată pe 15 ani în locul unei singure taxe de mare valoare, iar achiziţia de maşini second-hand va fi descurajată, întrucât în cazul acestora impozitul va fi mai mare decât cel al unei maşini noi.
Pentru a intra în vigoare, proiectul trebuie votat de parlament, iar iniţiatorul schimbării afirmă că toate partidele sprijină introducerea impozitului anual.
Via Profit
O mare mizerie, de parcă poluarea se măsoară strict în ani vechime. De fapt se măsoară cel mai corect în litri arși, mai corect nu se poate (aduc iar în discuție vechiul exemplu; taxi de un an euro6 motorină, 40.000 km/ an versus o mașină de om normal, euro 3 benzina, să zicem de 10 ani, care circula 5000 km/an - care polueaza mai mult?). În plus, ăștia se leagă în mod ipocrit doar de emisia de CO2, favorizând motorina, cel mai poluant combustibil. Repet a mia oară: de la Tăriceanu încoace ăștia nu știu cum să mai stoarcă un ban tâlhărit de la noi, n-au nici o legătură cu poluarea nici actuala taxă de înmatriculare nici aceste proiecte mizerabile. Soluția simplă și cea mai corectă e eliminarea taxei de înmatriculare și a accizelor pe combustibil și introducerea unei singure taxe în combustibil, proporțional cu poluarea generată: maximă la motorină, minimă la gaz.