Sistemele GPL, alternativa la combustibilii clasici
În contextul creşterii continue a preţurilor carburanţilor, o soluţie de alimentare vine atât în ajutorul şoferilor, cât şi în ajutorul mediului. Alimentarea cu GPL este o alternativă de luat în considerare.
Costurile în creştere ale carburanţilor i-au făcut pe mulţi să aleagă o instalaţie GPL. Automarket vine în ajutorul tău şi îţi explică dacă îţi este utilă o instalaţie GPL, ce îţi trebuie ca să o foloseşti în siguranţă şi care sunt criteriile după care trebuie să o alegi. În unele ţări, cum este Italia, mai mulţi constructori oferă o instalaţie GPL montată în fabrică drept echipament opţional, pe când în ţara noastră pot fi număraţi pe degetele de la o mână producătorii care oferă această opţiune din fabrică. De data aceasta, vom vorbi despre conversiile GPL aftermarket, care au loc din considerente economice. În primul rând, ai nevoie de o instalaţie de alimentare cu Gaz Petrolier Lichefiat. Fără această instalaţie nu îţi poţi alimenta automobilul cu GPL.
CE ÎNSEAMNĂ O ÎNSTALAŢIE GPL?
O instalaţie GPL reprezintă un ansamblu de echipamente care ajută la depozitarea şi alimentarea cu GPL eficient şi în siguranţă. Elementul comun al tuturor instalaţiilor este rezervorul. Acesta poate să fie cilindric (se montează în portbagaj) sau toroidal (se montează în locul roţii de rezervă). Rezervoarele sunt realizate dintr-un aliaj de aluminiu şi sunt extrem de rezistente - neexistând până un prezent un accident în urma căruia să fi explodat o asemenea instalaţie. Practic, ai mai multe şanse ca rezervorul de benzină să ia foc înainte ca rezervorul GPL să prezinte urme de avarie.
Apoi, instalaţiile GPL se împart în mai multe categorii: pentru automobilele alimentate prin carburaţie, pentru automobilele cu injecţie monopunct şi instalaţiile secvenţiale care au mai multe injectoare. În timp ce prima categorie reprezintă cea mai ieftină şi cea mai simplă instalaţie, cea din urmă reprezintă cea mai performantă, eficientă şi scumpă instalaţie. Din fericire, "scumpă" este un termen relativ în cazul acesta, ceea ce înseamnă că "muritorii de rând" pot să cumpere o asemenea instalaţie cu o investiţie destul de mică.
CE TREBUIE SĂ FACI CA SĂ O FOLOSEŞTI?
Odată ce aţi montat instalaţia GPL într-un service autorizat (preferabil locul din care aţi cumparat-o) veţi alimenta de la cea mai apropiată staţie şi vă întoarceţi la service pentru reglaje mai precise. Deoarece ne vom concentra pe instalaţiile secvenţiale, pe care le şi recomandăm, vă spunem că reglajele respective se fac cu ajutorul unui laptop conectat la unitatea ECU a instalaţiei GPL. Instalaţia GPL secvenţială are propriul său calculator de injecţie, care comandă injectoarele şi poate să fie programată în funcţie de necesităţile şoferului.
După ce aţi montat şi reglat instalaţia, trebuie să o omologaţi la RAR. Fără această omologare, nu veţi trece de inspecţia ITP şi nu veţi avea voie să folosiţi legal instalaţia GPL. În cazul în care circulaţi cu o instalaţie GPL neomologată, riscaţi să primiţi o amendă şi să rămâneţi fără certificatul de înmatriculate (n.r. talon). În plus, există riscul ca instalaţia să nu funcţioneze corespunzător sau să aveţi nevoie de un reglaj, caz în care se recomandă o instalaţie a cărei provenienţă o cunoaşteţi şi care a fost montată de profesionişti.
AVANTAJE ŞI DEZAVANTAJE
Primul avantaj este legat, în mod evident, de costul carburantului. Mai precis, un litru de GPL este cu 50% mai ieftin decât un litru de benzină C.O. 95. Această proporţie s-a păstrat mai bine de zece ani, iar acest lucru este în favoarea şoferilor. De asemenea, GPL-ul este un combustibil mai ecologic şi mai sigur decât benzina. După cum vă spuneam mai sus, rezervoarele de GPL sunt extrem de sigure şi au trei măsuri de protecţie împotriva scurgerilor. Chiar şi la flacără deschisă şi supus temperaturilor ridicate, rezervorul de GPL nu va avea scurgeri. Chiar dacă furtunele de alimentare cu GPL prezintă scurgeri, instalaţia va detecta diferenţa de presiune şi va închide fluxul de gaz direct de la rezervor. Un alt avantaj ar fi creşterea autonomiei vehiculului - graţie faptului că se pot folosi două rezervoare de carburant.
Principalul dezavantaj al instalării unei instalaţii GPL este pierderea spaţiului din portbagaj sau renunţarea la roata de rezervă. În cazul break-urilor, se recomandă folosirea unui rezervor toroidal, pentru a permite plierea banchetei din spate în cazul în care este nevoie de spaţiul suplimentar oferit de această manevră. De asemenea, masa modelului creşte cu aproximativ 50 de kilograme şi motorul nu mai dezvoltă în toate cazurile acelaşi nivel de putere pe care l-ar fi furnizat la mersul pe benzină. În plus, instalaţiile GPL trebuie să primească şi ele revizii, iar intervalele variază între 10.000 şi 20.000 de kilometri. Din fericire, costul unei revizii variază între 50 şi 150 ron pentru instalaţiile uzuale.
PREŢ
Cea mai ieftină instalaţie GPL de pe piaţă costă 900 de lei. Respectiva instalaţie este însă bună doar pentru automobilele alimentate cu carburator. Pentru automobile pe injecţie se poate monta fie o instalaţie cu injecţie monopunct, fie o instalaţie secvenţială. În cazul instalaţiei monopunct, se oferă un plus de siguranţă faţă de instalaţiile destinate motoarelor cu carburator, iar preţul de pornire al unei asemenea instalaţie este de 1.400 de lei. Dacă automobilul are o galerie de admisie din plastic sau respectă normele Euro 3, este necesară o instalaţie secvenţială. Respectiva instalaţie este atât cea mai performantă disponibilă în acest moment pe piaţă, cât şi cea mai ecologică din gama instalaţiilor de alimentare cu GPL.
O instalaţie GPL secvenţială are preţul de pornire de 2.000 de lei - dacă vorbim de o instalaţie Milano, sau de 2.100 de lei dacă vorbim de o instalaţie Tomasetto. Instalaţiile Milano au nevoie de o revizie la fiecare 10.000 de kilometri, pe când instalaţiile Tomasetto au intervalele de revizie la 15.000 de kilometri. O instalaţie marca Landi Renzo costă 3.000 de lei şi are intervalele de revizie tot la 15.000 de kilometri. Instalaţiile Landi Renzo au şi filtrele mai scumpe, o revizie la un service care instalează şi comercializează această marcă de instalaţii GPL costând aproape 300 de lei după spusele acestora.
Preţurile de mai sus includ TVA şi costurile aferente montajului şi reglării. Vă recomandăm să acordaţi o perioadă de timp mai lungă pentru reglajul instalaţiei şi să încercaţi rularea în mai multe condiţii pe care le întâlniţi frecvent pentru a asigura funcţionarea corectă a motorului. De asemenea, vă reamintim că nu trebuie să înlăturaţi bateria autovehiculului după montarea instalaţiei GPL, deoarece unitatea ECU a acesteia va trebui reprogramată, setările făcute de specialiştii de la service-ul GPL fiind şterse. Deşi unitatea ECU originală a motorului va păstra câteva erori în urma cuplării şi a decuplării instalaţiei GPL, aceasta nu va fi modificată în niciun fel şi nu poate fi avariată de utilizarea unei instalaţii GPL.
În funcţie de numărul de kilometri pe care îl parcurge şoferul în fiecare an, o instalaţie GPL poate deveni rentabilă chiar şi în 3-4 luni, dar în majoritatea cazurilor rentabilitatea apare în 6-10 luni. O instalaţie GPL secvenţială de 2.100 lei se va amortiza după 10.000-15.000 de kilometri, în funcţie de consumul de carburant al autoveihiculului în cauză. Dacă tot am vorbit de consumul de carburant al autovehicului, instalaţia de GPL "merită" montată pe modelele care consumă peste 9 litri de benzină la suta de kilometri. Adesea, orice automobil mai mare de segmentul C poate să "găzduiască" o instalaţie GPL fără mari pierderi la capitolul volum portbagaj.
Un banc prost, tipic romanesc.