UTILE: 10 ponturi pentru curăţarea interiorului la un preţ derizoriu

Publicat vineri, 29.04.2011 10:04 de Sebastian Toma

Automarket îţi prezintă zece sfaturi utile pentru îngrijirea interiorului maşinii tale. Uită de serviciile scumpe de detailing şi află din timp ce trebuie să protejezi ca să îţi aperi investiţia.

Interiorul este unul dintre cele mai importante elemente ale unui automobil. Fie că vorbim de un low-cost sau de un model de lux, contează foarte mult cum arată interiorul acestui vehicul. Trecând peste aspectele legate de design şi calitatea materialelor utilizate, interiorul unui automobil poate să aibă un punct comun pentru toate automobilele fabricate vreodată: curăţenia. Deşi pare un aspect neimportant, curăţenia unui interior este unul dintre cele mai neglijate elemente la un automobil. Din păcate, curăţenia nu este reglementată de nicio lege, cu excepţia normelor bunului simţ.

Fie că vrei să-ţi vinzi maşina sau doar vrei să o păstrezi în stare cât mai bună, trebuie să dai atenţie interiorului. Habitaclul unui automobil spune multe despre proprietarul unui autovehicul, în special dacă este singura persoană care a folosit acel automobil. Doar dacă te uiti la interiorul unui automobil folosit în fiecare zi, sau cel puţin des, poţi vedea dacă respectiva persoană este un fumător, este dezordonat, neatent, grăbit, are ticuri şi care este standardul său de viaţă.

Să trecem peste aceste aspecte şi să vedem care sunt cele zece "trucuri" care vă vor aduce interiorul la o stare cât mai apropiată de momentul în care a plecat vehiculul din fabrică.

1. Covoraşe şi podea

Covoraşele unui automobil sunt mai importante decât vă imaginaţi. În primul rând, acestea separă încălţămintea purtată de şofer şi de pasageri de podea şi de materialul care acoperă podeaua. Acesta din urmă este destul de subţire, iar întăriturile din cauciuc montate din fabrică se uzează în timp. Locurile în care această uzură este cel mai uşor de observat sunt cele în care stau picioarele şoferului. Spre exemplu, veţi găsi o urmă cu o lungime de câţiva centimetri în apropierea pedalei de acceleraţie. Respectiva urmă se formează în timp atunci când şoferul stă cu piciorul pe acceleraţie şi marginea pantofilor săi zgârie podeaua. Excepţie fac încălţările speciale pentru condus, cu talpă din cauciuc şi cu margine rotunjită.

Cum putem rezolva această problemă? În primul rând, trebuie să aspirăm atât podeaua, cât şi covoraşele, să curăţăm ambele elemente şi să înlocuim covoraşele uzate din timp. Dacă vreţi să păstraţi automobilul în stare cât mai apropiată de cea în care a părăsit fabrica, optaţi pentru covoraşe originale, sau măcar covoraşe realizate de un producător independent pentru acel automobil. Cele mai ieftine covoraşe de pe piaţă sunt prea subţiri, sunt realizate dintr-un material textil ieftin sau din cauciuc prost şi îi dau automobilului un aspect mai ieftin. În plus, acestea sunt prea mari sau prea mici şi riscaţi să vă deranjeze atunci când conduceţi.

***

2. Parbriz, lunetă şi geamuri laterale


Suprafeţele vitrate ale automobilului sunt esenţiale la condus, iar starea acestora trebuie să fie bună în fiecare moment al exploatării. Spre exemplu, un parbriz crăpat sau montat incorect va duce la funcţionarea incorectă a airbag-urilor în caz de accident. Între timp, chederele crăpate, tăiate sau desprinse pot duce la infiltraţii de apă şi pot înlesni accesul hoţilor în automobil. Pentru un plus de protecţie, puteţi apela la o companie specializată în detailing, care va aplica la cerere un set de folii transparente antiefracţie. Evitaţi aplicarea abţibildurilor pe geamuri dacă acestea nu sunt obligatorii şi îndepărtaţi rapid elementele vechi odată ce acestea nu mai sunt valabile – exemplu: abţibild-ul furnizat odată cu asigurarea RCA şi vechile roviniete. Evitaţi atingerea parbrizului cu mâinle goale şi nu folosiţi substanţe de curăţat care au o altă destinaţie specifică.

***

3. Ceasurile de bord

În cazul ceasurilor de bord, nu sunt multe lucruri de făcut. Şoferul trebuie doar să cureţe periodic geamul de protecţie al acestora cu o cârpă umedă. Pe această suprafaţă se adună doar praf, iar o cârpă uscată ar risca zgârierea suprafeţelelor. În cazul în care doriţi să schimbaţi becurile din bord, apelaţi la un profesionist care utilizează unelte specializate, zgârieturile aplicate pe geamul de protecţie fiind dificil de eliminat.

***

4. Volanul şi schimbătorul de viteze

Volanul este unul dintre cele mai importante elemente ale interiorului. Motivul? Şoferul îl atinge în permanenţă atunci când conduce, deci suprafaţa acestuia este predispusă la murdărie, uzură şi mici zgârieturi. Volanele automobilelor second-hand au aspectul de "ros", aspect care se formează în timp din cauza expunerii la soare şi a frecării cu palmele şoferului. Cea mai bună metodă de protecţie este curăţarea frecventă şi utilizarea unui parasolar. În cazul în care materialul în care este îmbrăcat volanul s-a deteriorat, apelaţi la un atelier specializat pentru a-l îmbrăca în piele. Evitaţi albul şi combinaţiile ciudate de culori, deoarece albul se murdăreşte rapid, iar nuanţele neobişnuite ar deranja eventualii clienţi la revânzarea automobilului. Excepţia? Automobilul este vopsit într-o culoare deosebită, iar volanul se asortează cu exteriorul. Chiar şi în situaţia respectivă, totul ţine de gusturi.

O altă problemă a volanului este faptul că este unul dintre cele mai neglijate elemente ale unui automobil. Mai precis, acesta găzduieşte numeroase bacterii, iar şoferul riscă să se îmbolnăvească dacă nu îl curăţă şi pe acesta cu atenţie. Adesea, şoferii curăţă doar bordul şi feţele de uşi, volanul fiind lăsat în urmă, ca şi cum nu ar exista.

Schimbătorul de viteze este un alt element important al interiorului, deoarece şoferul îl va atinge la scurtă vreme de la urcarea în vehicul şi de fiecare dată când schimbă treapta de viteză. În cazul uzurii excesive a manetei de schimbare a treptelor de viteză, evitaţi elementele aftermarket din plastic şi chiar elementele din metal care nu respectă design-ul iniţiat de constructor. În unele cazuri, aceste ornamente arată dizgraţios şi "strică" aspectul interiorului. Cea mai bună soluţie ar fi schimbarea acestui ornament cu o piesă originală, în cazul în care uzura sa este evidentă.â

***

5. Plafonul

Materialul textil care îmbracă plafonul are o nuanţă deschisă în cele mai multe cazuri şi se murdăreşte destul de uşor. Fie că vorbim de praf, de grăsimea de pe mâinile unor pasageri sau chiar de un suc acidulat care "zboară" dintr-o sticlă agitată în prealabil, aspectul plafonului este foarte uşor de avariat. În unele cazuri, găsim plafoniere arse de ţigară, cu pete ciudate şi chiar cu zgâieturi. Cea mai neplăcută situaţie este desfacerea materialului textil de plafon. Problema este cauzată de spuma aplicată pe partea interioară a plafonului, care se usucă în timp şi duce la desprinderea adezivului folosit la îmbinarea cu materialul textil care o acoperă. Lipirea este doar o soluţie temporară, rezolvarea problemei constând în restaurarea tapiţeriei plafonului şi a stratului de spumă de protecţie. Această operaţiune este prea complicată pentru a fi efectuată pe cont propriu, fiind nevoie de asistenţă specializată.

***

6. Portbagajul

Portbagajul este locul potrivit pentru acumularea de microbi şi mirosuri neplăcute. Un prim pas ar fi curăţarea acestuia şi aspirarea prafului din fiecare colţ, inclusiv din spaţiul destinat roţii de rezervă. Pentru protecţia pe termen lung, ar fi indicată achiziţia unui covoraş din cauciuc. Unii producători aftermarket oferă covoraşe din cauciuc potrivite pentru portbagajele modelelor populare. Astfel, puteţi găsi un element care să se potrivească în portbagaj şi să evite scurgerea apei şi a altor soluţii vărsate în portbagaj. Este indicat să curăţaţi portbagajul la întâlnirea cu potenţialii cumpărători.

***

7. Ornamentele interioare

Unele modele au un interior modest, cu ornamente din plastic şi chiar cu elemente metalice neacoperite. În schimb, alte modele au oranmente din lemn, metal şi chiar fibră de carbon. Lăsându-le pe cele din urmă deoparte, ornamentele respective trebuie îngrijite frecvent cu soluţii dedicate. Cel mai bine este să evitaţi avarierea acestora şi să nu încercaţi să modificaţi interiorul pentru adaptarea unor elemente dizgraţioase. Suporturile de telefon montate în bord au reprezentat, o bună perioadă de vreme, o problemă pentru interioarele unor modele care nu aveau suporturi de pahar şi alte spaţii de depozitare similare.

***

8. Instalaţia de climatizare

Dacă mirosurile neplăcute persistă la interiorul unui automobil, este indicat să curăţaţi şi instalaţia de climatizare. În timp, această instalaţie adună microbi şi germeni, care pot să îmbolnăvească şoferul şi pasagerii. Cea mai bună soluţie este apelarea la profesionişti, deşi există câteva propuneri mai ieftine. Una dintre acestea vizează desfacerea unui flacon special la interior şi setarea aerului condiţionat pe recirculare la nivelul maxim până când respectivul container se goleşte. Soluţia profesioniştilor funcţionează ceva mai direct, vizând un sistem care lucrează direct cu fantele de aerisire şi este mai eficientă.

***

9. Scaunele

După volan şi schimbătorul de viteze, scaunele unui automobil sunt cel de-al treilea element ca importanţă. Retapiţarea acestora este un proces complicat şi costisitor, în timp ce avarierea scaunelor este un proces simplu. Totul ţine de cum urcaţi şi coborâţi din automobil. Abordarea greşită vizează pivotarea pe şezutul scaunul şi ieşirea cu picioarele înainte, în timp ce alţi şoferi zgârie marginea suportului lateral al scaunului atunci când încearcă să iasă din maşină într-o parcare aglomerată. Chiar şi cu o husă, scaunele pot fi avariate prin aceleaşi metodă, singura soluţie pentru protecţia acestora fiind grija la urcarea şi la coborârea din vehicul.

Pentru curăţarea scaunelor, soluţiile şi metodele diferă de la un material la altul. În orice caz, trebuie să încercaţi respectiva soluţie pe o porţiune mică de material, ascunsă vederii, înainte de aplicarea pe întreaga suprafaţă. În multe cazuri, este suficient să aspiraţi scaunele şi să nu vă urcaţi murdari în maşină pentru evitarea murdăriei pe termen lung. Este indicat să curăţaţi interiorul la fiecare două luni, pentru a menţine curăţenia la un nivel corespunzător.

***

10. Cum protejăm interiorul maşinii pe termen lung

Capriciile vremii sunt periculoase pentru automobile. Fie că vorbim de temperaturile scăzute ale iernii sau de caniculă, interiorul trebuie să fie la fel de menajat ca elementele tehnice ale automobilului. Pe timpul iernii, este important să nu lăsaţi zăpada să intre în automobil şi să vă scuturaţi încălţările de praguri înainte să călcaţi pe covoraşe. În caz contrar, zăpada se va topi pe covoraşe şi veţi avea umezeală în automobil. Umezeala respectivă ar putea afecta eventualele componente electronice aflate la nivelul inferior al habitaclului, iar aceasta urcă la nivelul parbrizului şi provoacă îngheţul la interior dacă nu este folosită instalaţia de încălzire pe timp de iarnă.

Pe timpul sezonului cald, interiorul trebuie protejat de soare. Mai precis, este indicat să folosiţi un parasolar pentru protecţia bordului şi a volanului, în timp ce un interior din piele necesită ceva mai multă atenţie. Evitaţi parcarea automobilului la soare dacă aveţi interior din piele, deoarece acesta se va încălzi şi riscaţi ca materialul să crape în timp. Respectivele crăpături pot fi temperate dacă sunt tratate cu soluţii speciale, la câteva zile de la apariţie, dar "uitarea" automobilului într-o parcare va duce la daune grave pentru aspectul pielii de la interior.

Aerisiţi periodic interiorul automobilului şi evitaţi consumarea de alimente la bord. Dacă totuşi aţi mâncat în automobil, ştergeţi cu grijă frimiturile pentru a evita pătarea covoraşelor şi a scaunelor şi pentru a evita microbii. Un alt pont ar fi curăţarea mâinilor înainte de a urca la volan, activitate care îţi "fură" doar câteva secunde şi poate fi efectuată cu ajutorul unei soluţii care nu necesită apă. Tocmai de aceea, service-urile profesioniste folosesc întotdeauna huse din plastic pentru scaune şi volan atunci când mută sau probează un automobil. Altfel, orice pată de ulei sau unsoare de pe mâinile şi hainele mecanicului va afecta interiorul automobilului. Vă recomandăm să nu fumaţi în maşină, deoarece această activitate strică interiorul în trei moduri: miros, arsuri şi scrum împrăştiat peste tot.

  • octav71, vineri, 29.04.2011 17:37

    Sebastian, poti te rog sa imi explici afirmatia asta: "Spre exemplu, un parbriz crăpat sau montat incorect va duce la funcţionarea incorectă a airbag-urilor în caz de accident." Multumesc

  • robo, vineri, 29.04.2011 19:24
    intrebare

    ce foloseste tipu' din prima imagine de la punctul 10. ?? (cum protejam interioriul...) cred ca e un aparat cu abur. unde se gaseste asa ceva???

  • Vlad, vineri, 29.04.2011 20:05

    "Abordarea greşită vizează pivotarea pe şezutul scaunul şi ieşirea cu picioarele înainte" Si care e abordarea corecta ? ca in articol nu este precizat

  • razvan, vineri, 29.04.2011 21:17
    nu am inteles nimic

    credeam ca primim sfaturi pt. curatarea automobilului in interior,ce am inteles eu aici este cum sa nu facem mizerie si sa nu deterioram materialele dar cum curatam pana la urma masina in interior?! sau n-am inteles eu bine articolul?

  • newton, vineri, 29.04.2011 23:40
    @octav

    Cred ca se refera la airbag-urile perdea, care, la declansare, ar putea impinge parbrizul inspre exterior (daca nu e montat corect..prea putin adeziv, sau adeziv de calitate mai slaba), sau s-ar putea sa il crape mai tare (daca parbrizul este crapat). In oricare din situatiile de mai sus, pot surveni accidente datorita cioburilor

  • andrei, sâmbătă, 30.04.2011 08:48

    interesant articolul dar acuma o sa fiu putin carcotas. de ce ati spus ca ``din pacate curatenia nu este reglementata de nici o lege``. acuma ar fi culmea sa-mi mai bage lege sa merg numa cu masina curata. cat timp nu deranjez circulatia, nu las dare de noroi dupa mine sau mai stiu eu ce care e problema? cu toate ca in RO nu m-ar mira sa apara imediat vreo lege :)

  • Chelu, sâmbătă, 30.04.2011 14:54
    Prost articol

    Sunt destule greseli de exprimare si sfaturi incomplete, vreo doua sunt scrise in comentarii mai sus. Pe langa asta, cand am citit "sfaturi pentru curatarea.." ma gandeam ca spuneti cu ce solutie sa dam pe tapiseria de piele, cu ce solutie sa stergem parbrizul, si tot asa. Imi aratati poza cu unu care curata niste covorase, imi spuneti sa fac la fel dar nu-mi spuneti cu ce sa dau pe ele. La fel spuma aia care apare in prima poza cea cu bordul, ce e, ce face ? Nu de alta dar articolul se numeste "curatarea" iar eu vreau sa-mi curat bordul ! De toata jena !

  • dman, duminică, 01.05.2011 01:21
    @andrei

    poti sa circuli cu masina murdara zgariata ruginita la tine in curte cat vrei. dar in spatiul public nu ar trebui sa fie permis, ptr ca pur si simplu denaturezi peisajul. eu nu vreau sa vad coji ruginite si murdare in jurul meu cand circul prin oras. Imagineaza-ti ptr un moment ca toate masinile din jurul tau ar fi asa, ti-ar placea?

  • Ady, duminică, 01.05.2011 14:49

    Cel mai bine este să evitaţi avarierea acestora şi să nu încercaţi să modificaţi interiorul pentru adaptarea unor elemente dizgraţioase. Bine zis. Ganditi-va la masinile care primesc unele "adaptari": ventuze pe parbriz, abtibilduri cu I love you etc si care exista nu de acum ci dinainte de 1989. Aveti de grija de greselile gramaticale si nu mai faceti rabaat de la calitate.

  • andu012, luni, 02.05.2011 08:13
    @ dman

    acuma sa nu exageram, nu ma refeream ca vine taicamiu de la vanatoare cu namolu de 10 cm atarnand sub masina si ma duc asa cu ea prin oras. da daca acu 2 zile de exemplu a plouat si acum e soare si masina arata cum arata dupa o plaie de vara si plina de praf, asta este, nu mi se pare normal sa ma oblige sa o spal, mai ales daca mai urmeaza o ploaie. cine nu are posibilitatea sa o spele personal la el in curte moca in perioada cand o zi ploua 2 sta nimeni nu cred ca vrea sa dea atatia bani la spalatorii.

  • gyafy, luni, 09.05.2011 14:06
    andu012

    In legatura cu spalatul masinilor.... este o lege in Abu Dhabi pentru spalatul masinilor... nu ai voie sa circuli cu masina plina de praf sau noroi... altfel risti o amenda se puncte de penalizare.... asta o stiu de la un client care traieste acolo de vreo 5 ani din cauza locului de munca..deci interesant... in fine masina e imaginea omului care o conduce... daca o tii curat inseamna ca si tu esti la fel... nu ma refer la zile ploioase sau zapada... dar cand e zii frumoasa altfel te simti in masina daca e curata. si interiorul masinii o poti mentine curata oricum o fii afara....aia nu este o scuza ca ploua si de aceea e murdara masina inauntru...

  • cristi, sâmbătă, 02.07.2011 23:49
    curatat masina

    eu sterg masina la interior aproape dupa fiecare drum cu ea(bord, volan, portiere) cu sprayuri speciale. toti zic ca sunt obsedat dar cred ca nu stiu definitia termenului obsedat ( cel putin nu definitia psihiatrica). mie imi place ca interiorul masinii sa arate tot timpul impecabil, fara nici un fir de praf si sa miroasa bine. la exterior, din cauza tarii absolut mizere in care traim, din pacate nu o pot tine tot timpul curata. p.s mie mi se pare ok articolul, ceilalti ziceau ca nu se specifica cu ce sa dea pe bord etc. fratilor, mergeti in orice superkarket la raionul auto si acolo o sa gasiti toate solutiile posibile si imposibile de curatat si piele si jante si plastic si tot ce vreit voi. trebuie doar sa mergeti si sa cascati ochii. numai bine!

  • viorel, vineri, 19.04.2013 13:47

    Stimabile,vorbim de "10 ponturi pentru curăţarea interiorului la un preţ derizoriu", sau batem apa in piua cu sfaturi de doua parale ?!! Recomandarea mea, daca imi permiti,e sa te abtii pe viitor, nu de alta dar strici reputatia celor care intr-adevar se pricep la lucrurile astea. multumesc

  • feraru lucian, vineri, 31.07.2015 16:45

    ce solutii, sau spraiuri sunt folosite pentru a mentine curatenia in interiorul masinii ?

  • Pavel, luni, 01.05.2017 23:33

    O mizerie de articol.