Scandal în Franţa: guvernul francez a blocat înmatriculările a patru dintre modelele de bază Mercedes-Benz

Publicat marţi, 09.07.2013 11:52 de Mircea Meșter

Pentru că Mercedes-Benz a decis să ignore o decizie a Uniunii Europene legată de interzicerea unui gaz refrigerant utilizat pe sistemele de climatizare ale modelelor A, B, CLA şi SL, administraţia franceză a blocat înmatriculările maşinilor în cauză produse după 12 iunie 2013.

Discuţii aprinse în industria auto din Franţa după ce guvernul francez a blocat ieri vânzările a patru dintre modelele produse de constructorul german din cauza gazului refrigerant utilizat neconform cu normele europene. În discuţie se află toate exemplarele A-Klasse, B-Klasse, CLA şi SL construite după 12 iunie 2013, acestea utilizând gazul refrigerant R134a, interzis la începutul acestui an de Uniunea Europeană din cauze ecologice.

DE UNDE A ÎNCEPUT POVESTEA?

Povestea interzicerii gazului refrigerant R134a este una mai lungă, discuţiile începând acum patru ani. Atunci, Uniunea Europeană a anunţat că toate maşinile noi vândute pe Bătrânul Continent începând cu anul 2013 trebuie să evite gazul R134a şi să folosească o alternativă la acesta din cauze ecologice. Conform reprezentanţilor comisiei de mediu a Uniunii Europene, gazul R134a prezintă un risc de reîncălzire climatică (PRP) de peste 150 (echivalent al 150 de kilograme de CO2), ceea ce contravine cu normele metodologice în vigoare în 2013 în Europa.

Dacă toţi ceilalţi producători auto au decis să înlocuiască - în unele cazuri încă din 2008 - gazul refrigerant R134a cu gazul HFO-1234yf (produs de Honeywell şi Dupont şi care vine cu un PRP 4), Mercedes-Benz a anunţat în luna septembrie a anului trecut că nu are de gând să modifice maşinile sale din cauza faptului că gazul cel nou este periculos, fiind extrem de inflamabil şi emiţând gaze toxice în atmosferă în cazul în care ia foc. Chiar dacă testele ulterioare ale Uniunii Europene şi ale celor de la Opel au contrazis poziţia Mercedes, germanii de la Mercedes-Benz au continuat să utilizeze gazul vechi, R134a, pe unele dintre cele mai vândute modele ale sale. 

ÎNCĂPĂŢÂNAREA MERCEDES AR PUTEA AFECTA POLITIC GERMANIA

Franţa devine din această săptămână primul stat european care a luat măsuri împotriva celor de la Mercedes-Benz, cele patru modele care nu mai pot fi înmatriculate în Hexagon reprezentând 55% din vânzările totale ale mărcii în această piaţă. Mai mult, problema nemţilor s-ar putea generaliza în toată Europa: Antonio Tajani, Comisarul European pe probleme de Industrie, le-a cerut miniştrilor germani să rezolve problema cât mai rapid, în caz contrar urmând să fie deschisă o procedură de infringement împotriva Germaniei.

Mercedes-Benz a anunţat printr-un purtător de cuvânt că rămâne pe poziţii şi că a cerut un nou test independent pentru a se lămuri dacă noul gaz refrigerant, HFO-1234yf, este sau nu periculos pentru sănătatea pasagerilor. Rezultatele acestui test vor veni însă abia în luna septembrie, iar până atunci nici Franţa, nici Mercedes-Benz nu vor să cedeze. Dacă guvernul francez a declarat că respectă normele europene în vigoare, Mercedes-Benz spune că reţeaua de dealeri din Franţa dispune de stocuri ale modelelor în cauză care sunt eligibile pentru înmatriculare, fiind produse înainte de 12 iunie. Mai mult, Mercedes a cerut o reomologare a celor patru modele la nivel european, iar confirmarea ar suprascrie deciziile luate de o singură ţară în cazul omologării maşinilor. "Totuşi, dacă se va dovedi că gazul refrigerant HFO-1234yf nu este periculos, ne vom reanaliza poziţia", a declarat ieri un purtător de cuvânt al Mercedes-Benz.

Până la rezolvarea situaţiei, francezii care comandă unul dintre cele patru modele interzise de guvernul francez vor primi din partea dealerilor Mercedes-Benz maşini de schimb în condiţii de costuri zero. 

  • harsht!, marţi, 09.07.2013 12:07

    nemtii demonstreaza ca au oOOo comisia europeana in schimb are cutitul

  • mbz, marţi, 09.07.2013 12:35

    doar 4 modele folosesc r134a iar hfo1234yf nu folosesc ca e toxic. ce pun cei de la mercedes in restul modelelor?

  • john_range, marţi, 09.07.2013 12:44

    Intr-un fel m-as bucura sa le poata demonstra intradevar cei de la Mercedes,ca acest gaz propus de uninune sa fie mai periculos si la le dea peste nas asa frumos,daca intradevar vor dovedi ca poate fi mai periculos!!!

  • Claudiu, marţi, 09.07.2013 13:21

    @ mbz - Directiva se aplica doar masinilor noi lansate incepand cu acest an, de asta din gama Mercedes, doar cele 4 modele au fost lansate mai nou de 1 ianuarie si trebuie sa respecte noile norme. In schimb, celelalate modele folosesc in continuare r134a si doar cand vor fi reinnoite, vor fi nevoite sa renunte la el. Pe langa Mercedes, si BMW si grupul VAG sustin folosirea lui r134 adin aceleasi motive de siguranta.

  • @john_range, marţi, 09.07.2013 13:28

    " Chiar dacă testele ulterioare ale Uniunii Europene şi ale celor de la Opel au contrazis poziţia Mercedes, germanii de la Mercedes-Benz au continuat să utilizeze gazul vechi "

  • _steli, marţi, 09.07.2013 13:32

    Oare de ce nu ma mira faptul, ca la un scandal de genul: "se schimba gazul ca strica Ozonul", apare si numele DuPont ?

  • john_range, marţi, 09.07.2013 13:58

    Si de ce tocmai francezii,s-au legat de Mercedes???....Pt ca Mercedes are o mare vanzare pe teritotiul Frantei,si atunci normal ca intervine si politica guvernului,ca o scuza...Fiindu-le frica ca le vor afecta foarte mult marcile autohtone!!!Pot sa bag mana in foc ca si asta este un motiv al guvernului mult mai important decat cel legat de gaz!Probabil daca ar fi dupa ei au bloca mai multe marci germane si nu numai care se vand bine la ei,doar sa nu le afecteze piata autohtona!!!

  • gelu, marţi, 09.07.2013 14:10

    mercedes activeaza pe alte nivele de pret decat producatorii francezi. Eu as gandi,ca dimpotriva, atat timp cat renault este in parteneriat cu mercedes o astfel de decizie ar dauna si industriei nationale

  • Vasilica, marţi, 09.07.2013 14:34

    Doar intreb ce rival au francezii pentru A classe? Ma refer la rival serios nu DS sau alte balarii clio,206 etc A classe este cu multi ani in fata celor din clasa asta low de volum

  • gelu, marţi, 09.07.2013 14:57

    @vasilica...inainte de vorbi (balarii) vezi putin vanzarile in franta si cotele de piata ale lui mercedes (printre altele) iar balariile gen clio dar care se vand ca painea calda numai am ce adauga

  • Ducu, marţi, 09.07.2013 14:58

    @Vasilica, daca nu sti ce inseamna gama DS si care e istoria "DS"-ului atunci nu-ti mai da cu parerea.

  • bob, marţi, 09.07.2013 15:02

    Procedeul de înlocuire a fost planificat încă de la sfârşitul anului 2011 şi se va extinde până în 2017, R134e fiind interzis de acum inainte, fiindcă are consecinţe nocive asupra stratului de ozon. Dimpotrivă, HFO-1234yf are enormul avantaj că e capabil să reducă cu 99,8% emisiile de gaz cu efect de seră. Problema e că ar putea pune în pericol viaţa şoferilor şi pasagerilor. Având în vedere temperatura de autoaprindere foarte joasă riscurile de incendii sunt reale în caz de accident. Şi atunci, acest gaz produce fluorura de hidrogen, care se transformă apoi în acid fluorhidric, substanţă cu grad înalt de toxicitate şi foarte corozivă. O inflamaţie cât palma unei mâini poate să se dovedească mortală, dacă nu se intervine imediat. Mercedes au preferat să nu folosească noul sistem de aer condiţionat pe nici un model al constructorului

  • bob, marţi, 09.07.2013 15:11

    Mai baieti voi credeti ca aia de la Mercedes sunt prosti cand faci un asemenea scandal trebuie sa ai dovezi si cam au dreptate si chear imi place ca sunt primi si cei care nu tac niciodata pt ca au tupeu unde este Audi si BMW dc tac din gura unde sunt aia tari la fel si cu limita de viteza pe autostrada in Germania tot Mercedes a facut gura stati linistiti ca astea au dovezi nu se joaca cand este vorba de asa ceva si vor demonstra treaba asta.

  • bob, marţi, 09.07.2013 15:18

    Problema este ca noul gaz pune in pericol viata omului stratu de ozon se reface dar un om mai greu bine ca in orientul mijlociu dau cu bombe si nimeni nu macane de stratul de ozon si acum vechiul gaz termina stratul sa trezit Franta mare ecologista si in paris ii un jeg la periferie si plin de colorati Rom ca daca le spui tigani se supara si vor si 7000 de euro

  • gelu, marţi, 09.07.2013 15:39

    de ce mi s-a "editat" comentul? cred ca fusesem mai mult decat rezonabil in replica data lui bob si la fel de off-topic

  • bob, marţi, 09.07.2013 19:38

    Da gelu da sa vezi cum se incalzesc cu cauciucuri si peturi iarna si cum colcaie sobolani prin baraci si Franta ii mare tara clar este ceva politic

  • zarnesteanu, marţi, 09.07.2013 20:07

    Cand Mercedes a facut recall la noul SL la cateva luni de la lansare, toata lumea era cu gura pana la urechi. Masina proasta, lansare grabita, netestata, etc. Prea putini stiau de scandalul mocnit din cauza gazului din instalatia de racire. Obligati sa schimbe freonul din cauza normelor de poluare, Mercedes a mers ca toata lumea cu noua formula si ... surpriza. In urma testelor, teste validate si de doua statii de pompieri din orase diferite, noul gaz era foarte inflamabil. Mai ales la contactul cu componentele fierbinti ale motorului. Acum @bob mai sus ne spune ca e si foarte toxic. Nu am verificat informatia asta, dar daca e adevarata, nu face decat sa intareasca pozitia Mercedes si mai mult. Benz a chemat imediat toate masinile in service, a inlocuit freonul cu cel vechi si mai sigur si acum incepem sa vedem reactiile concurentei. Avem doua situatii. Legea naturii si legea umana. Care e mai buna, de care ascultam? De indicatiile uniunii europene sau de faptul ca un lichid se aprinde foarte usor si poate cauza vatamari corporale majore? Eu cred ca Mercedes a procedat corect, pentru ca a pus pe primul loc siguranta ocupantilor masinii in cazul concret si foarte probabil al unui accident. Nu dai zeci de mii pe o masina, poate chiar peste 100 000 si te trezesti ca supravietuiesti unui accident doar ca sa mori sufocat in gaze toxice sau ramai mutilat pe viata pentru ca te-a imporscat lichid aprins de la instalatia de racire. Totul depinde in conflictul asta de veridicitatea informatiilor. Daca Mercedes isi poate sustine cu dovezi clare pozitia, atunci bravo lor, merita aplauze la scena deschisa. Daca nu, atunci doar se joaca inconstient cu focul. Ceea ce totusi nu cred.

  • Emanuel Codausi, marţi, 09.07.2013 23:50

    Asa a fost si cu refrigerantul CO2. SI nu era nici toxic si se gase si pe toate drumurile. Dar.....lucra la presiune ca putea deveni o arma. Asa ca s-a renuntat. Nici eu nu cred ca cei de la Mercedes se joaca. Cred ca au dreptate. Dar... tendinta de coruptie din UE este tot ca si in Romania...da unul bani si i se aproba "otrava" ca sa ni se administreze aceasta in mod oficial si OBLIGATORIU. Nu vi se pare ciudat?

  • arkkan, miercuri, 10.07.2013 00:36

    Imi e greatza de fracezi.

  • Prruteanu', miercuri, 10.07.2013 06:46

    Solidari cu sarmanii francezi, suntem asa de generosi incat le vom dezvalui "metodologia" inmatricularii in Bulgaria.[LOL] Si eventual le-o impartasim si pe cea generatoare de succesul firmelor de "asigurari contra dusmanilor" Carpatica, Astra si Euroins...

  • Vasilica, miercuri, 10.07.2013 09:41

    Pentru ce ai facut cu motarele renault isi merita soarta!! Deci sa fie interzisi!!

  • lorinczi.thomas, miercuri, 10.07.2013 15:37

    Obiectie! SL a fost lansat anul trecut si nu este in niciun caz al 4-lea model al gamei! Dupa A, CLA, B vine clasa C!

  • Mircea, miercuri, 10.07.2013 21:49

    @lorinczi.thomas cine a spus ca este al 4-lea model al gamei? s-a scris faptul ca este unul din cele 4 modele interzise in Franta, inseamna cu totul altceva! Tu esti copilul ala care nici nu are carnet si taicatu are o dacie logan dupa cum pot vedea la profilul tau , ai pus masinile conduse de tatal tau iar masina la care visezi este o Dacia Logan MCV pe care sa o conduca tot taicatu , esti foarte amuzant

  • mda, joi, 11.07.2013 14:22

    Si mie mi-e greata de nemti.