Ruanda ne dă lecții: o zi pe lună fără mașină în centrul capitalei și programe de responsabilizare socială importate din Europa și SUA
Dacă până acum încercam să luăm exemple din Europa de Vest pentru a învăța cum se poate transforma orașul, o țară est-africană este un exemplu fabulos de responsabilizare socială: în capitala Ruandei, mașinile se opresc o dată pe lună, iar oamenii lucrează pentru comunitate.
În timp ce activitățile sportive care blochează în fiecare weekend o jumătate de bulevardul bucureștean Kiseleff au fost interzise pentru că "blochează traficul auto", alte țări considerate mai puțin dezvoltate decât România reușesc să se alinieze la trendul vestic în care orașele sunt lăsate să respire și blochează traficul pentru câteva zile pe an.
Ultima veste de acest tip vine din Ruanda, o țară central-est africană care a blocat traficul auto pe cele mai importante străzi și bulevarde din capitala Kigali în cursul zilei de duminică, 14 august, autoritățile locale susținând că doresc să generalizeze această acțiune. Străzile orașului au fost pline de ruandezi care timp de cinci ore au alergat sau au fost invitați la jocuri cu mingea precum fotbal sau baschet. În plus, cel mai mare stadion din Ruanda a fost transformat în dispensar, autoritățile oferindu-le locuitorilor posibilitatea de a-și testa gratuit acuitatea vizuală sau starea generală de sănătate.
Numele oficial al acțiunii a fost Car Free Day, iar primăria din Kigali susține că își dorește să transforme evenimentul într-o tradiție, urmând ca mașinile să nu aibă voie să circule în oraș pentru o zi în fiecare lună. Kigali este considerat unul dintre cele mai curate orașe africane și se află în fruntea clasamentului mondial al protecției mediului, capitala Ruandei dezvoltând o cultură socială puternică după ce autoritățile au pus în aplicare o serie de măsuri care au rolul de a promova mișcarea printre locuitori.
Între acestea se numără vinerea scurtă, ruandezii care ies la mișcare fiind scutiți oficial de la muncă de guvern dacă își petrec după-amiaza pe terenurile de sport, sau Umuganda (în traducere liberă "Adunarea"), un eveniment care are loc în ultima sâmbătă a fiecărei luni și în care toți adulții între 18 și 65 de ani se alătură unor responsabilități sociale precum curățarea străzilor, a parcurilor, cosmetizarea tufișurilor și a copacilor sau chiar reparația unor clădiri publice cu valoare de patrimoniu.
Acest tip de "pietonizare" a orașelor devine din ce în ce mai întâlnit la nivel mondial, orașe din Europa de Vest, Statele Unite, Canada, Australia sau din țări Columbia, Indonezia și China regăsind plăcerea de a utiliza orașul fără a folosi mașina.
Evoluția socială din Ruanda este cu atât mai lăudabilă cu cât în 1994 aici avea loc Genocidul împotriva etnicilor Tutsi în cadrul căruia un milion de oameni (aproximativ 20% din totalul populației) au fost torturați și uciși pe parcursul a 100 de zile.
Ha ha ha....Ruanda are un PIB/locuitor de 1700 de dolari pe an (si asta in paritatea puterii de cumparare). Doar o parte dintre caile de acces principale sunt asfaltate si nu au nici un km de cale ferata.Despre ce masini si poluare vorbim in situatia asta? Articol de umplutura, in trendul politically correct din zilele noastre...