REPORTAJ: Am ajuns la Budapesta pentru cursa de Formula 1 de la Hungaroring
Automarket este în acest weekend la Budapesta pentru Marele Premiu de Formula 1 al Ungariei. Primul pas a fost să aflăm câteva secrete ale echipei McLaren.
La sfârşitul lunii mai am primit una dintre cele mai bune veşti din acest an: urma să asist pe viu la Marele Premiu de Formula 1 al Ungariei. După mai bine de 60 de zile de aşteptare care au trecut la fel de greu pe cât le-a fost lui Edmund Hillary şi Tenzing Norgay să devină în 1953 primii oamenii care cuceresc Everestul, am ajuns la Budapesta pe calea aerului în dimineaţa zilei de vineri.
Prima surpriză din capitala Ungariei nu a fost lipsa câinilor comunitari, ci absenţa cu desăvârşire a promovării cursei de Formula 1. Deşi aceasta a fost prima zi din cadrul Marelui Premiu al Ungariei, nimic nu părea să anunţe marele eveniment pe drumul de la aeroport la hotelul situat în centrul oraşului, pe malul Dunării.
Oare chiar atât de puţin importantă să fie cursa pentru locuitorii Budapestei? Sau Formula 1 a decis să amâne întregul eveniment pentru că echipele s-au săturat de ploile de la Silverstone şi Hockenehim şi nu mai vor să concureze şi în Ungaria pe circuit umed?
Răspunsul la prima întrebare îl voi afla abia sâmbătă, însă cea de-a doua nu mai are nicio taină, pentru că cel puţin McLaren este prezentă la Budapesta. Echipa britanică a susţinut vineri o conferinţă de presă în care a dezvăluit câteva dintre secretele prin care reuşeşte în mod constant să se numere printre aspirantele la titlul mondial, iar Automarket a participat la eveniment în calitate de invitat al companiei Lubexpert, distribuitor autorizat de uleiuri de motor Mobil 1 în România, Ungaria şi Slovacia.
TONY HARLOW, 17 ANI ÎN SLUJBA MCLAREN
Câţi oameni se pot lăuda că au muncit aproape două decenii pentru un singur angajator? Puţini, dar Tony Harlow este unul dintre ei. În vârstă de 70 de ani, britanicul coordonează verificările tehnice ale motoarelor şi cutiilor de viteze folosite de McLaren încă din anul 1995, atunci când a început parteneriatul tehnic cu Mobil 1 pentru furnizarea uleiurilor de motor.
O prezenţă mai mult decât agreabilă, veteranul a dezvăluit că participă la cele mai multe curse şi nu a ezitat să intre în detalii inedite despre specificul muncii sale.
"Am fost la McLaren din prima zi a parteneriatului cu Mobil 1 şi am fost pe circuit în aproape toate cele peste 300 de curse de colaborare. Împreună cu partenerii de la McLaren şi Mercedes, suntem capabili să furnizăm un nou ulei de motor într-un interval de 10-14 zile şi, dacă suntem norocoşi, putem aduce un produs comercial bazat pe acesta în cel mult 14 luni. Furnizăm aproximativ 2200 de litri de ulei de motor la fiecare cursă şi trei tipuri de lubrifianţi, iar rolul meu este să analizez starea de funcţionare a motorului şi a cutiei de viteze [...] prin intermediul unui instrument care mă ajută să pun un diagnostic în două-trei minute" - Tony Harlow.
Britanicul nu a ocolit nici subiectul noilor motoare turbo V6 de 1.6 litri care vor fi introduse în 2014, afirmând că în acest moment există o problemă fundamentală.
"Este încă prea devreme să tragem concluzii, pentru că nu avem încă un motor pentru 2014 disponibil. Dar credem că motorul turbo de 1.6 litri tinde să să încălzească foarte mult din cauza modului în care este restricţionată tehnologia. Încercam să dezvoltăm un ulei de motor, dar regulile sunt provocatoare pentru că stabilesc viteza de curgere a combustibilului în motor şi cantitatea maximă de combustibil pe care o poţi utiliza într-o cursă. Cred că viteza maximă de curgere a combustibilului este de 100 kg de combustibil pe oră, dar cele mai multe curse durează o oră şi jumătate" - Tony Harlow, referindu-se la faptul că prin regulamentul actual pot fi furnizaţi către motor doar 150 litri pe cursă, deşi un monopost de Formula 1 consumă aproximativ 200 litri de carburant pe cursă.
PITSTOPURI DE SUB DOUĂ SECUNDE?
Alături de Harlow, la conferinţă a fost prezent şi Simon Roberts, directorul de operaţiuni al echipei McLaren. Acesta a comentat recordul mondial de 2.31 secunde stabilit pentru un schimb de pneuri în cursa de la Hockenheim şi crede că o oprire la boxe ar putea dura mai puţin de două secunde.
"Dacă ai o echipă pregatită fizic, poţi obţine pitstop-uri mai rapide. În ultima cursă am stabilit un record de 2.3 secunde, ceea ce este în sine un element fenomenal, dar în realitate credem că este posibil să ajungem la pitstop-uri mai mici de două secunde. Sigur, nu am făcut încă asta, dar după ce am analizat cu încetinitorul clipul video cu intrarea la boxe a lui Button am putut vedea că există o oportunitate să micşorăm şi mai mult timpul, pentru că unul dintre mecanicii de pe partea dreaptă a comis o eroare şi a fost mai lent" - Simon Roberts.
URMEAZĂ CALIFICĂRILE ŞI CURSA
Conferinţa de presă a avut loc la Hotelul Hilton, unitatea la care sunt cazaţi toţi angajaţii echipei McLaren cu ocazia Marelui Premiu al Ungariei. Toţi angajaţii, adică inclusiv Lewis Hamilton şi Jenson Button, motiv pentru care am sperat că îi voi vedea măcar pe holurile hotelului pe campionii mondiali, chiar dacă aceştia nu au participat la conferinţă.
Din păcate, nu am avut oportunitatea să-l felicit personal pe Hamilton pentru stabilirea celor mai buni timpi în ambele sesiuni de antrenamente de vineri, dar nu mă panichez. Şi ştiţi de ce? Pentru că sâmbătă şi duminică voi fi cu ochii pe el şi pe ceilalţi 23 de piloţi din tribuna de pe linia de start-sosire a circuitului de la Hungaroring!
Fericitule! Te invidiez,sper ca in viitorul apropiat sa ajung si eu la un Grand Prix,de preferat un Silverstone,Valencia sau chiar Monza,de ce nu...