REPORTAJ: 18 ani de eficienţă
Michelin a ales să dovedească eficienţa anvelopelor sale pe un câmp minat: pista de teste ADAC, din Germania.
Cupa Mondială de Fotbal transformă radical o ţară prezentă la competiţie. Fotbalul uneşte spiritele, leagă prietenii şi rupe barierele lingvistice, oferindu-le tuturor un subiect comun de discuţie. Pe parcursul campionatului, oraşele fierb, mulţimea se agită, discuţiile se aprind mai uşor şi berea curge în valuri.
Aşa am găsit Berlinul cu o zi înaintea meciului decisiv pentru calificarea în optimi. O capitală reconstruită în numai 15 ani, care păstrează încă o simbioză bizară între estul comunist şi vestul democrat, preferând să îşi surprindă vizitatorii cu contrastul dintre clădirile noi, futuriste şi vechile sedii ale Gestapo-ului, unde zac statui decapitate ale foştilor ofiţeri fascişti.
Oraşul contrastelor se poate dovedi însă o gazdă bună pentru jurnalişti olandezi, britanici, francezi, balcanici şi scandinavi, strânşi laolaltă de Michelin pentru o demonstraţie de forţă. Semn că nu numai Campionatul Mondial de Fotbal poate reuni o asemenea diversitate etnică.
Liniştea dinaintea furtunii
Cu o seară înainte de evenimentul surpriză, pe care Michelin îl cocea la foc mic, în sala care a reunit presa europeană puteai vorbi de un adevărat Turn Babel. Engleza, germana, franceza, olandeza sau sârba se auzeau din toate colţurile încăperii. Un murmur halucinant, care ţesea posibilul program al zilei următoare.
Am pornit în zori spre Linthe, o localitate situată la mai bine de 60 de kilometri depărtare de Berlin, în vecinătatea căreia aveam să găsim teatrul de desfăşurare a operaţiunilor Michelin. Este vorba despre pista de teste a ADAC. Exact! Acel ADAC care în urmă cu câţiva ani punea la îndoială capacitatea Loganului de a trece testul elanului, acel ADAC care a făcut "pateu" ai multe modele chinezeşti şi acel ADAC care nu demult a declarat că Citroen Nemo este incapabil să treacă acelaşi test al elanului.
Frânare pe carosabil umed
Dumnezeul german al siguranţei în trafic a fost de acord să-i găzduiască pe francezi şi chiar să îi ajute în certificarea performanţelor, alături de nume mari precum TUV Sud sau Dekra. În funcţie de naţionalitate, am fost împărţiţi pe grupe, pentru a putea lua parte pe rând la cele trei ateliere pregătite de francezi, în interiorul complexului german. Plasaţi în aceeaşi urnă valorică cu croaţii, olandezii şi francezii, am descins către scena unde urma să facem cunoştinţă cu prima performanţă a pneului Michelin Pilot Sport: Atelierul de siguranţă.
Trei instructori nemţi de vârsta a doua, rigizi în limbaj şi comportament, ne-au făcut cunoştinţă cu trei exemplare Mercedes E-Klasse identice, dar încălţate cu pneuri diferite. Primul a fost echipat cu pneuri Bridgestone, al doilea cu pneuri Michelin şi al treilea cu pneuri Continental. Am urcat pe rând, la volanul fiecăruia, pentru a ne convinge de capacitatea de frânare pe carosabil umed.
Francezii avertizează însă că modul de utilizare şi tipul de şofat pot influenţa categoric modul de uzare a pneurilor. Chiar şi umflarea corectă a cauciucurilor poate avea un impact major asupra uzurii. O diferenţă de 0.5 bari faţă de cea corectă poate accelera cu 20-30% procesul de uzură.
impresionanta distanta de franare..26.2m pe ploaie..nu e rau deloc