Proiect pentru reglementarea circulației trotinetelor: viteză maximă de 40 km/h și sisteme de iluminare pentru utilizare pe timp de noapte
Circulația trotinetelor electrice ar putea fi reglementată pentru a permite o viteză maximă de 40 km/h și sisteme de iluminare pentru utilizarea pe timp de noapte. Utilizatorii minori vor fi obligați să poarte cască de protecție.
Autoritățile intenționează să reglementeze circulația trotinetelor electrice pe drumurile publice, în contextul în care acestea nu sunt în prezent incluse în Codul Rutier.
Un proiect depus recent la Parlament prevede o serie de măsuri de siguranță, însă nu este nici pe departe unul complet. Astfel, proiectul prevede că trotinetele trebuie conduse pe pistele de bicicliete, acolo unde acestea sunt disponibile.
"Dacă un drum este prevăzut cu o pistă specială destinată circulației bicicletelor și a trotinetelor electrice, acestea vor fi conduse numai pe pista respectivă", se precizează în proiect. Numărul pistelor de biciclete este însă nesemnificativ.
În plus, proiectul nu prevede explicit dacă trotinetele pot fi conduse pe drumurile publice și/sau pe trotuare, în contextul în care numeroși utilizatori preferă să conducă preponderent pe prima bandă a drumurilor și să efectueze manevre riscante prin care pun în pericol ceilalți participanți la trafic.
În plus, proiectul definește trotineta ca un "vehicul cu două sau trei roți a cărui viteză maximă prin construcție nu depășește 40 km/h și care este echipat cu un motor electric a cărui putere nominală continuă maximă nu depășește 2 kW".
În prezent, trotinetele disponibile în București au viteza limitată la 24 km/h, pentru a evita situația în care, potrivit Codului Rutier, ar putea fi asociate mopedelor, vehicule care necesită permis de conducere.
Nu în ultimul rând, proiectul prevede că trotinetele trebuie să aibă "mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisă circulația acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare".
O altă prevedere este că trotinetele electrice să poată fi conduse doar de persoane de peste 14 ani, iar persoanele care nu au împlinit 18 ani trebuie să poarte cască de protecție.
Popularitatea trotinetelor electrice este în creștere semnificativă în România, în special în București. Pe piața locală există deja o serie de furnizori care au intrat pe acest segment, iar printre ei se numără Lime, Flow, Wolf-e sau Bolt.
Via Digi24