PREVIEW Malaezia 2010: O noua confruntare pe ploaie
Fiabilitatea monopostului Red Bull va tine capul de afis al Marelui Premiu al Malaeziei, alaturi de furtunile preconizate la Sepang pentru acest weekend.
Malaezia gazduieste la finalul acestei saptamani un Mare Premiu de Formula 1 care se anunta interesant din cel putin doua motive.
In primul rand, fanii Formulei 1 asteapta cu nerabdare sa vada daca Red Bull Racing a rezolvat problemele de fiabilitate care l-au impiedicat pe Sebastian Vettel sa obtina doua victorii in debutul sezonului. In al doilea rand, furtunile anticipate pentru acest weekend prefateaza o cursa plina de spectacol, asa cum a fost cazul si la Melbourne cu numai o saptamana in urma.
Inaintea acestui Mare Premiu, Fernando Alonso continua sa fie liderul clasamentului general cu 37 de puncte, urmat de Felipe Massa (33 puncte) si Jenson Button (31 de puncte). Ferrari domina si clasamentul constructorilor, acolo unde are un avans de 16 puncte in fata celor de la McLaren, in timp ce Mercedes GP ocupa pozitia a treia.
PREDICTII
Rezultatele finale din cadrul cursei de la Sepang sunt dificil de anticipat cu 24 de ore inainte de inceperea Marelui Premiu. Circuitul de la Sepang are caracteristici diferite fata de Sakhir si Albert Park (vezi detalii mai jos), iar vremea va juca un rol decisiv in stabilirea configuratiei clasamentului.
Singurul lucru cert este ca Red Bull Racing detine in acest moment cel mai rapid monopost, insa Ferrari are avantajul unei fiabilitati exemplare, in ciuda unor mici probleme cu motoarele dupa calificarile din Bahrain. In schimb, cei de la McLaren au admis ca nu detin inca un monopost de top, in timp ce Mercedes GP cauta inca reteta succesului pentru a obtine cel putin un podium la Sepang.
Restul plutonului este relativ compact, insa un lucru cert este ca Force India a devenit una dintre revelatiile noului sezon, reusind sa castige puncte in ambele curse ale anului. De asemenea, Hispania Racing a reusit sa treaca linia de sosire de la Melbourne, astfel ca Virgin Racing este singura dintre noile echipe care nu a terminat nicio cursa.
CIRCUITUL DE LA SEPANG
Circuitul de la Sepang este primul de mare viteza pe care vor concura pilotii in acest sezon. In acest context, eficienta aerodinamica a monoposturilor va juca un rol crucial in stabilirea performantelor, iar McLaren ar trebui sa profite din plin de sistemul de ventilatie, prin prisma celor doua linii drepte foarte lungi de la inceputul si, respectiv, finalul turului de pista.
In ciuda acestor caracteristici, circuitul de la Sepang nu ofera foarte multe oportunitati de depasire: cele mai pretabile in acest sens sunt primul si ultimul viraj, pozitionate la finalul celor doua linii drepte principale ale circuitului.
Iata un tur virtual de pista pe circuitul Sepang din Malaezia la volanul unui monopost Williams:
VREMEA
Ploaia si-a facut aparitia in toate cele patru zile ale acestei saptamani, insa cele doua sesiuni de antrenamente libere de vineri se vor desfasura in mod aproape cert pe un circuit uscat la o temperatura ambientala de 32 de grade.
In schimb, exista riscul ca sesiunea de calificari de sambata sa se incheie sub spectrul unei furtuni, intrucat activitatea pe circuit se va desfasura pana la ora 17:00, ora locala. Prima parte a cursei se va desfasura pe canicula si cer senin, insa clima locala favorizeaza aparitia furtunilor in a doua parte a cursei, exact asa cum s-a intamplat si in sezonul precedent.
DATE CIRCUIT
Lungime tur | 5.543 km |
Tururi parcurse | 56 |
Distante totala | 310.408 km |
DATE TEHNICE
Consum de combustibil* | 2.34 kg/km |
Timp pierdut din cauza benzinei | 0.07 secunde pe tur |
Viteza maxima | 300 km/h |
Viteza medie | 210 km/h |
Temperatura ambientala | 34 grade Celsius |
Temperatura pistei | 44 grade Celsius |
Timp pierdut pe linia boxelor | 18.8 secunde |
Lungimea liniei boxelor | 420 metri |
Safety Car (medie) | 0.3 pe cursa |
REZULTATE IN ULTIMII CINCI ANI
Patru echipe au reusit sa se impuna in Malaezia in ultimii cinci ani, iar Fernando Alonso si Jenson Button sunt singurii dintre pilotii actuali care au trecut primii linia de sosire pe circuit de la Sepang.
Sezon | Castigator |
2005 | Fernando Alonso (Renault) |
2006 | Giancarlo Fisichella (Renault) |
2007 | Fernando Alonso (McLaren) |
2008 | Kimi Raikkonen (Ferrari) |
2009 | Jenson Button (Brawn GP) |
ALTE STATISTICI PENTRU MARELE PREMIU AL MALAEZIEI
- Ferrari nu a mai obtinut niciun pole position din Marele Premiu al Braziliei din sezonul 2008 - Jenson Button nu a mai plecat din prima linie a grilei de start de la Marele Premiu al Turciei din iunie 2009 - Pentru prima oara in istorie, o echipa malaeziana va concura pe circuitul de la Sepang. Este vorba despre Lotus F1 Racing - Ferrari a obtinut sapte pole position-uri la Sepang in perioada 1999-2009 - Michael Schumacher a obtinut cinci pole position-uri pentru Ferrari, castigand de trei ori marele Premiu al Malaeziei
PROGRAM
Iata programul complet al Marelui Premiu al Malaeziei, cu mentiunea ca acesta este afisat pentru fusul orar al Romaniei:
Eveniment | Ziua | Ora |
Antrenamente libere 1 | Vineri, 2 aprilie | 05:00 |
Antrenamente libere 2 |
Vineri, 2 aprilie | 09:00 |
Antrenamente libere 3 |
Sambata, 3 aprilie | 08:00 |
Calificari | Sambata, 3 aprilie | 11:00 |
Cursa | Duminica, 4 aprilie | 11:00 |
chestia cu statistica circuitului e tare. as vra sa o vad mereu inainte de fiecare etapa. daca F1 va prelua si va da pe post cu miki maimutica jucausha a celor de la TVR va si fi recunoscator. chestia cu statistica e leid cu cea din motogp. baietii de acolo o dau la fiecare cursa pentru familiarizarea cu recordurile si noutatile sau depresiile unora. mi-ar placea sincer sa vad la F1