PREVIEW F1 2013: Cei cinci magnifici - debutanţii sezonului 2013 în Formula 1
Cinci piloţi vor concura pentru prima oară în Formula 1 în acest sezon, însă doar doi au ajuns în competiţie mai degrabă datorită talentului decât a sprijinului financiar.
Criză economică care a izbucnit în a doua parte a anului 2008 şi interzicerea testelor în timpul sezonului începând din 2009 au avut un puternic efect asupra modului în care echipele îşi selectează piloţii cu care concurează în Formula 1.
Pe de o parte, echipele de top nu şi-au mai permis luxul de a promova tinere talente în Formula 1 în condiţiile în care acestea nu puteau fi evaluate în mod corespunzător decât în cele trei zile ale sesiunii de teste pentru tineri piloţi de la sfârşitul sezonului, astfel că pretendentele la titlul mondial au preferat să mizeze pe piloţi experimentaţi şi, în general, şi-au conservat liniile de piloţi în ultimii ani.
Pe de altă parte, echipele mici s-au confruntat cu o scădere drastică a bugetelor din cauza retragerii a numeroşi sponsori din competiţie ca măsură de reducere a costurilor. Prin urmare, aceste echipe mici, care oricum beneficiază de sume infime din drepturile comerciale ale Formulei 1, s-au văzut nevoite să angajeze preponderent piloţi care sunt sprijiniţi financiar de sponsori.
Cel mai elocvent exemplu din ultimii ani rămâne Pastor Maldonado, care contribuie cu aproximativ 35 de milioane de euro anual la bugetul echipei Williams. Sezonul 2013 marchează însă o afluenţă fără precedent de piloţi cu bani în istoria recentă a Formulei 1, nu mai puţin de cinci debutanţi absoluţi urmând să fie prezenţi pe grila de start.
Dintre ei, trei au ajuns la echipe mici şi foarte mici în primul rând datorită aportului financiar, în timp ce alţi doi reprezintă pariurile pe talent a două echipe de referinţă din Formula 1, Ferrari şi Williams.
ESTEBAN GUTIERREZ (SAUBER)
La numai 21 de ani, Esteban Gutierrez va fi unul dintre cei mai tineri piloţi de pe grila de start în 2013. Mexicanul este sprijinit puternic din punct de vedere financiar de grupul de telecomunicaţii Telmex, aflat în proprietatea lui Carlos Slim, unul dintre cei mai bogaţi oameni ai planetei, şi este al doilea pilot din cadrul acestui program de promovare a talentelor din Mexic, primul dintre ei fiind nimeni altul decât Sergio Perez, ajuns între timp la McLaren.
Considerat un "pay-driver", Gutierrez a arătat însă în mai multe rânduri că are şi talent: în 2008, la numai 17 ani, a devenit cel mai tânăr mexican care câştigă o competiţie internaţională, şi anume Formula BMW Europa.
În plus, el a câştigat în 2010 şi ediţia inaugurală a competiţiei GP3 pentru ART Grand Prix, însă şi-a trecut în cont şi sezoane mai puţin prolifice: în 2009 a ocupat un modest loc 9 în Formula 3 Euroseries, iar în 2011 a terminat doar pe 13 în GP2. În acel an a devenit însă şi pilot de rezervă la Sauber, graţie parteneriatului pe care echipa elveţiană îl avea deja cu Perez, şi şi-a păstrat acest rol şi în 2012, atiunci când a ocupat locul trei în GP2 şi şi-a trecut în cont trei victorii.
Confruntată cu plecarea lui Perez la McLaren, Sauber l-a promovat pe Gutierrez ca pilot titular pentru a-şi putea păstra colaborarea financiară cu Telmex.
GIEDO VAN DER GARDE (CATERHAM)
Ajuns la vârsta de 27 de ani, olandezul Giedo van der Garde este o figură relativ cunoscută în lumea Formulei 1 şi şi-a petrecut cariera în numai trei competiţii inferioare. A început cu Formula 3 Euroseries în 2004, acolo unde doi ani mai târziu i-a avut drept coechipieri pe Sebastian Vettel, Paul di Resta şi Kamui Kobayashi.
În 2007 se transferă în Formula Renault 3.5 Series şi devine pilotul de rezervă al celor de la Spyker, parţial datorită fondurilor aduse la echipă, parţial pentru că împarte aceeaşi naţionalitate cu echipa constructorului olandez. Anul de referinţă al carierei sale rămâne 2008, când a continuat să fie pilotul de rezervă al celor de la Force India (urmaşa Spyker) şi a câştigat titlul în Formula Renault 3.5 Series.
De altfel, acesta este singurul titlu din palamresul pilotului olandez, care ulterior a dispărut de pe radarul Formulei 1 ca urmare a patru sezoane relativ modeste în GP2. De altfel, cea mai bună clasare a sa în GP2 a fost un loc cinci în clasamentul general în 2011, iar în total el şi-a adjudecat doar cinci victorii în patru ani. Caterham nu l-a ales însă neapărat pentru prestaţiile din plan sportiv, ci mai ales datorită sprijinului financiar din Olanda.
MAX CHILTON (MARUSSIA)
Max Chilton este probabil un caz special pentru Formula 1 prin prisma spirijinului financiar şi a (contra)performanţelor din sporturile cu motor. Chiar dacă a debutat în Formula 3 Marea Britanie la numai 16 ani, britanicul nu a reuşit să impresioneze în niciunul dintre cele trei sezoane pe parcursul cărora a obţinut o singură victorie.
A urmat o nouă aventură de trei ani în GP2, însă nici aceasta nu a fost mai prolifică: doar două victorii acumulate în 2012 şi un loc patru în clasamentul general.
Astfel, fără să câştige nicio competiţie inferioară Formulei 1, Chilton a ajuns în Formula 1 şi va concura pentru Marussia. Secretul succesului său? Este fiul lui Grahame Chilton, preşedintele Aon, una dintre cele mai mari companii de asigurări din lume, care a asigurat o finanţare estimată la 11 milioane de euro pentru bugetul redus al celor de la Marussia.
VALTTERI BOTTAS
Valetteri Bottas este probabil cel mai cunoscut dintre debutanţii sezonului 2013 şi cel care a acumulat cea mai mare experienţă. Cariera finlandezului în sporturile cu motor este gestionată de compania de management deţinută de dublul campion mondial Mikka Hakkinen şi de Toto Wolff, directorul de motorsport al Mercedes.
Şi-a câştigat o bună reputaţie prin faptul că a câştigat trei titluri în competiţiile inferioare: Formula Renault 2.0 NEC şi Formula Renault 2.0 Eurocup în 2008 şi GP3 în 2011. Profitând de intrarea lui Toto Wolff în acţionariatul Williams, finlandezul a devenit pilotul de teste al echipei britanice în 2010 şi şi-a păstrat această poziţie timp de trei ani consecutiv. În plus, anul trecut el a participat la 15 sesiuni de antrenamente libere, astfel că a avut ocazia să cunoască aproape toate circuitele din calendarul competiţional.
Singurul potenţial dezavantaj este că anul trecut nu a concurat în nicio competiţie, astfel că în 17 martie va lua startul în prima sa cursă după o pauză de aproape un an şi jumătate.
JULES BIANCHI
Născut în Franţa în 1989, Jules Bianchi şi-a început cariera în sporturile cu motor în 2007, când a câştigat titlul în Formula Renault 2.0 Franţa, pentru că un an mai târziu să ocupe locul trei în clasamentul general din Formula 3 Euro Series.
2009 avea să fie însă cel mai bun an al său, întrucât nouă victorii i-au asigurat titlul în Formula 3 Euro Series, dar punctul de referinţă va rămâne includerea în Academia de Piloţi Ferrari. Astfel, francezul capătă experienţă datorită programului intensiv de pregătire din cadrul Academiei, însă termină doar pe locul trei GP2 Series în 2010 şi 2011, înainte ca anul trecut să se dedice unei campanii în Formula Renault 3.5 Series.
În această din urmă competiţie a fost la un pas să câştige titlul, însă a fost nevoit să se mulţumească doar cu locul doi în urma unei coliziuni controversate cu rivalul său Robin Frijns.
Ferrari a considerat însă în permanenţă că Bianchi este un pilot de perspectivă, iar pentru 2013 a încercat să-l plaseze la Force India. În cele din urmă, indienii au optat pentru veteranul Adrian Sutil, însă şansa i-a surâs din nou lui Bianchi după ce Marussia l-a concediat pe brazilianul Luiz Razia la numai 23 de zile după semnarea contractului. Francezul va avea astfel oportunitatea să-şi demonstreze abilităţile dezvoltate în cadrul Academiei Ferrari.
Aproape un sfert din grila de start a sezonului 2013 cuprinde piloţi debutanţi şi toţi fac parte din cadrul unor echipe care anul trecut au încheiat sezonul în a doua parte a clasamentului constructorilor. Chiar şi aşa, putem aştepta performanţe rezonabile cel puţin din partea unor piloţi precum Bottas şi Binachi, care şi-au câştigat o bună reputaţie în competiţiile inferioare şi sunt sprijiniţi de nume sonore din sporturile cu motor.