PREVIEW: Avancronica Marelui Premiu al Australiei
Marele Premiu al Australiei va oferi primele indicii privind potenţialul echipelor în noul sezon şi modul în care noile reguli influenţează spectacolul.
Sezonul 2011 al Formulei 1 începe în acest weekend în Australia după o pauză suplimentară de două săptămâni cauzată de amânarea Marelui Premiu al statului Bahrain. Chiar dacă pauza forţată nu este benefică pentru economia Formulei 1, Australia reprezintă locul ideal pentru debutul noului sezon, datorită atmosferei speciale de la Melbourne comparativ cu deşertul plictisitor al Orientului Mijlociu.
La capătul celor patru sesiuni de teste din această iarnă, echipele sunt pregătite să-şi demonstreze abilităţile într-un sezon care se anunţă încă de pe acum captivant şi lung, iar anticiparea rezultatelor finale este dificilă, dacă nu chiar imposibilă.
Sebastian Vettel are misiunea de a-şi păstra titlul mondial cucerit anul trecut, însă Fernando Alonso se anunţă a fi cel mai periculos adversar. Lupta pentru primele poziţii va fi însă una echilibrată, iar Mark Webber, Lewis Hamilton sau Jenson Button sunt pregătiţi să profite de greşelile rivalilor, la fel ca şi Felipe Massa sau Michael Schumacher.
NOUTĂŢI TEHNICE
Din punct de vedere tehnic, echipele nu vor aduce noutăţi majore pe monoposturi, cu excepţia celor de la McLaren. Cele mai noi update-uri aerodinamice au fost deja evaluate în cel puţin o sesiune de teste, motiv pentru care echipele cunosc în mare parte potenţialul acestora, chiar dacă raportarea la concurenţă este încă dificilă. Prin performanţele obţinute în teste, Red Bull şi Ferrari au sugerat insistent că deţin cele mai rapide monoposturi de pe grila de start, în timp ce McLaren a decis să renunţe la sistemul de evacuare extravagant în favoarea unui convenţional, în speranţa că va obţine un avantaj de cel puţin o secundă.
CIRCUITUL DE LA MELBOURNE
În mod obişnuit, circuitul de la Melbourne a oferit curse pline de spectacol, însă rezultatele înregistrate aici sunt mai puţin relevante pentru restul sezonului şi nu ţin foarte mult cont de performanţele din teste. Principalul motiv este legat de configuraţia diferită a circuitului comparativ cu pistele pe care au avut loc testele de iarnă şi pe care se desfăşoară majoritatea curselor euroepene. De exemplu, circuitul Albert Park din Melbourne este foarte solicitant pentru partea din spate a monoposturilor, în timp ce în teste cea mai afectată parte a fost cea frontală.
Iată principalele caracteristici ale circuitul de la Melbourne:
Caracteristici tehnice ale circuitului de la Melbourne:
Lungime tur |
5.303 km |
Numar tururi |
58 |
Distanta totala |
307.574 km |
Viteza maxima |
305 km/h |
Viteza medie |
210 km/h |
Nivel maxim forta g |
4.5 g |
Forta de apasare aerodinamica |
ridicata |
Uzura franelor |
ridicata |
Acceleratie la maxim |
69% din tur |
Apasarea pedalei de frana |
14% din tur |
STRATEGII DE CURSA
Spre deosebire de anul trecut, strategiile de cursă vor fi variate şi vor aduce un plus de spectacol în Formula 1. Pirelli susţine că echipele vor opta pentru două sau cel mult trei opriri la boxe, însă inginerii anticipează ca cei mai mulţi piloţi vor efectua trei schimburi de pneuri, fără a exclude ipoteza unei a patra opriri pentru piloţii care nu sunt foarte precauţi în gestionarea pneurilor. În plus, reintroducerea sistemului KERS şi utilizarea unei aripi spate ajustabile vor contribui la extinderea strategiilor în funcţie de beneficiile aduse de aceste noi reguli.
INFORMAŢII METEO
Primele informaţii meteo indică posibilitatea apariţiei unor ploi slabe din punct de vedere cantitativ în sesiunile de antrenamente libere de vineri, când temperatura maximă va fi de numai 15 grade Celsius. Vremea se va îmbunătăţi însă în următoarele zile, motiv pentru care sâmbătă piloţii vor concura cel mai probabil pe un circuit uscat, chiar dacă cerul va fi temporar noros. În mod cert, meteorologii se aşteaptă la o vreme frumoasă pentru cursa de duminică, zi în care cerul va fi senin, iar temperatura maximă va ajunge la aproximativ 18 grade Celsius.
ŞTIRI ESENŢIALE PE SCURT
- Daniel Ricciardo va concura pentru Scuderia Toro Rosso în prima sesiune de antrenamente libere, însă echipa italiană nu a anunţat încă numele pilotului pe care acesta îl va înlocui dintre Sebastien Buemi şi Jaime Alguersuari;
- Karun Chandhok va urca în cockpitul monopostului Lotus în prima sesiune de antrenamente libere. Nici echipa britanică nu a confirmat încă dacă indianul îl va înlocui pe Jarno Trulli sau Heikki Kovalainen.
REZULTATE ÎN ULTIMII CINCI ANI
Jenson Button şi-a adjudecat ultimele două ediţii ale Marelui Premiu al Australiei, însă misiunea din acest an a pilotului McLaren se anunţă dificilă în faţa lui Fernando Alonso sau Lewis Hamilton, care au urcat la rândul lor pe prima treaptă a podiumului de la Melbourne. Cealaltă victorie din ultimii cinci ani i-a revenit lui Kimi Raikkonen, refugiat între timp în WRC.
Sezon | Castigator |
2010 | Jenson Button (McLaren) |
2009 | Jenson Button (Brawn GP) |
2008 | Lewis Hamilton (McLaren) |
2007 | Kimi Raikkonen (Ferrari) |
2006 | Fernando Alonso (Renault) |
STATISTICI PENTRU MARELE PREMIU AL AUSTRALIEI
- Button a câştigat ultimele două curse de la Melbourne. Singurul pilot care a câştigat de trei ori consecutiv în Australia este Michael Schumacher, în perioada 2000-2002;
- Mark Weber poate deveni primul pilot australian care câştigă Marele Premiu desfăşurat în ţara sa natală;
- În ultimii 25 de ani, McLaren a obţinut 10 victorii în Australia, iar britanicii sunt urmaţi în acest clasament de Ferrari cu şapte succese;
- Pastor Maldonado va deveni primul pilot venezuelean din Formula 1 după Johnny Cecotto în 1984. Sergio Perez va deveni primul mexican din Formula 1 după Hector Rebaque în 1981, iar Jerome d'Ambrosio va fi primul pilot care concurează cu licenţă belgiană după Phillipe Adams în 1994.
PROGRAM
Marele Premiu al Australiei se va desfăşura conform următorului program (toate orele sunt valabile pentru Romania):
Eveniment | Ziua | Ora | TV |
Antrenamente libere 1 |
vineri, 25 martie |
03:30 | DigiSport |
Antrenamente libere 2 |
vineri, 25 martie | 07:30 | DigiSport |
Antrenamente libere 3 | sambata, 26 martie |
05:00 | DigiSport |
Calificari | sambata, 26 martie | 08:00 | DigiSport |
Cursa | duminica, 27 martie |
09:00 | DigiSport |
NOTĂ: România va trece la ora oficială de vară în noaptea de sâmbătă spre duminică, când ora 03:00 va deveni ora 04:00. Astfel, cursa va avea loc la ora 09:00 conform orarului de vară (ora 08:00 conform vechiului orar).
stau într-un campus studențesc (Hasdeu, Cluj), cu netul care merge prost, fără DigiTV. Eu preferam TVR cu toate comentariile de *****. Acuma nu știu unde o să văd cursa! Barurile sunt închise duminică la așa o oră matinală, eventual pe internet dacă pot. Nu știți ceva link-uri utile. Mai multe că în cămin sunt restricții, adică nu merge tot (ex. torrent, sopcast).