POVEŞTILE FORMULEI 1: Toto Wolff, pilotul de curse transformat în coproprietar de echipe
Înainte de a deveni directorul de motorsport al Mercedes, Toto Wolff s-a făcut remarcat prin victoriile obţinute în cursele de 24 de ore de la Nurburgring şi Dubai.
Mercedes a ţinut capul de afiş al începutului de săptămână după ce l-a recrutat pe directorul executiv al echipei Williams, Toto Wolff. Achiziţia germanilor este cu atât mai importantă pentru Formula 1 cu cât austriacul a fost numit director al departamentului de motorsport în locul lui Norbert Haug, dar şi director executiv. În plus, el a preluat 30% dintre acţiunile echipei Mercedes, devenind astfel al doilea cel mai important acţionar după Daimler, care deţine 60%.
Privit mai degrabă ca un prosper om de afaceri datorită faptului că deţine şi 16% dintre acţiunile Williams, dar şi 49% dintre acţiunile HWA, compania care gestionează programul de DTM al Mercedes, Toto Wolff este în realitate un fost pilot care, chiar dacă nu a bătut la porţile Formulei 1, a ieşit în evidenţă prin victorii în cursele de anduranţă de la Nurburgring şi Dubai, dar si printr-un record pe Nordschleife.
CARIERA DE PILOT DE LA 20 DE ANI
Pe numele său complet Torger Christian "Toto" Wolff, austriacul s-a născut în 12 ianuarie 1972 şi şi-a început cariera în sporturile cu motor la 20 de ani, vârstă la care alţi piloţi sunt deja prezenţi în Formula 1. În plus, el a început cu cursele de turisme, participând în competiţia locală Seat Ibiza Cup, însă în acelaşi an concurează şi în Formula Ford Austria şi Formula Ford Germania.
Cursele de monoposturi par să fie pe placul său prin câteva victorii şi podiumuri obţinute pe parcursul anului, fapt ce îl determină să continue în Formula Ford şi în următorii doi ani. În plus, pe lângă Formula Ford Germania, Wolff pleacă tocmai în Noua Zeelandă pentru a participa în câteva curse de Formula Ford din această ţară. Între timp, el lucrează şi ca instructor la Walter Lechner Racing School.
CURSA DE 24 DE ORE DE LA NURBURGRING
În 1994, Wolff decide să facă pasul într-o competiţie de anduranţă, iar alegerea sa este celebra cursa de 24 de ore de la Nurburgring. Chiar dacă pe parcursul ultimilor ani obţinuse victorii sporadice în Formula Ford, nimeni nu anticipa rezultatele pe care le poate obţine într-o cursă atât de dificilă din punct de vedere fizic: Wolff s-a înscris la clasa 2500 cc şi a reuşit să câştige cursa.
În mod surprinzător, victoria obţinută la Nurburgring nu l-a ajutat să-şi continue cariera în sporturile cu motor din cauza faptului că nu avea sprijin financiar, astfel că următorii patru ani îi petrece într-o bancă austriacă cu sediul în Polonia şi la un producător de oţel din Viena. În 1998 îşi deschide propria afacere prin înfiinţarea firmei de private-equity Marchfifteen.
A DOUA CARIERĂ ÎN MOTORSPORT
Banii câştigaţi prin intermediul firmei de private-equity l-au ajutat pe Wolff să-şi finanţeze o nouă participare în sporturile cu motor. Prea "bătrân" pentru a concura în competiţiile de monoposturi, Wolff a ales ca punct de plecare cursele de turisme, astfel că în sezonul 2001 participă în Euro Endurance Touring Car Series. Absenţa de şapte ani din motorsport nu s-a observat însă, întrucât austriacul a terminat sezonul pe locul doi în clasamentul general.
În 2002, el a trecut în competiţia FIA NGT, a obţinut o victorie, însă a terminat doar pe locul şase în clasamentul general. Ulterior, s-a transferat în FIA GT/GT1, competiţie în care a participat în 2003 şi 2004. În paralel, el a rămas puternic implicat în mediul de afaceri, iar în 2002 a fondat o companie de management pentru piloţi împreună cu dublul campion mondial Mika Hakkinen. Doi ani mai târziu, acelaşi Wolff fondează o nouă companie, de data aceasta de investiţii, botezată Marchfifteen Investments.
O NOUĂ VICTORIE ÎNTR-O CURSĂ DE ANDURANŢĂ
Apetitul pentru competiţii al lui Wolff nu se estompează însă deloc, iar în 2006 se înscrie în ediţia inaugurală a Cursei de 24 de ore de la Dubai alături de echipa Duller Motorsport.
Aflat la volanul unui BMW M3 CSL pe care l-a împărţit cu fostul pilot de Formula 1 Hans-Joachim Stuck şi cu conaţionalii săi Dieter Quester şi Philipp Peter, Wolff câştigă cursa de anduranţă după 519 tururi parcurse.
În acelaşi an, participă în Campionatul Austria de Raliuri şi termină sezonul pe locul doi în clasamentul general, însă în următorii trei ani alege însă se se concentreze pe afaceri.
NURBURGRING 2009: RECORD PE TUR ŞI ACCIDENT ÎN ACEEAŞI ZI!
Ziua de 15 aprilie 2009 este probabil una dintre cele mai importante din viaţa lui Wolff. Aflat la volanul unui Porsche 997 RSR, Wolff a stabilit un nou record pe circuitul de la Nurburgring Nordschleife în clasa GT. Austriacul a trecut însă de la extaz la agonie, întrucât în turul următorul pneul dreapta spate a explodat şi a suferit un accident, însă nu a suferit răni majore.
IMPLICAREA ÎN FORMULA 1
Accidentul suferit la Nurburgring l-a determinat pe Wolff să renunţe la participările în competiţiile din lumea sporturilor cu motor, însă se implică din ce în ce mai mult din punct de vedere financiar.
Împreună cu partenerul său Hans Werner Aufrecht, el deţine 49% dintre acţiunile HWA, compania care gestionează programul Mercedes în DTM, iar în 2009 cumpără 10% dintre acţiunile Williams, ocazie cu care îşi face debutul în acţionariatul unei echipe de Formula 1. În acelaşi timp, devine director fără rol de execuţie, rol care anul trecut este schimbat în director executiv prin implicarea directă în Consiliul de Administraţie.
În ciuda faptului că trasează un amplu plan pentru redresarea echipei britanice, Wolff nu rezistă tentaţiei de a-l înlocui pe Norbert Haug în fruntea departamentului de motorsport al celor de la Mercedes. Austriacul a fost ofertat parţial datorită implicării sale din DTM prin intermediul HWA, însă şi datorită acordului prin care a preluat 30% dintre acţiuni. În plus, el a fost numit şi director executiv al echipei, devenind astfel unul dintre cei mai importanţi oameni din conducerea Mercedes.
PROVOCAREA DE A READUCE MERCEDES ÎN TOP
Pentru Wolff, noile funcţii deţinute la Mercedes reprezintă probabil cea mai mare provocare pe care a avut-o până în prezent. Echipa beneficiază de fonduri consistente din partea celor de la Daimler, însă până în prezent a obţinut o singură victorie în trei ani. În plus, Wolff va avea ingrată misiune de a clarifica strucutura de conducere, în condiţiile în care în prezent există nu mai puţin de opt şefi la echipă, mulţi dintre ei având roluri mai mult sau mai puţin clare.