Poveştile Formulei 1: Rascasse 2006: Momentul Schumacher
Circuitul de la Monaco a găzduit în 2006 una dintre cele mai mari controverse din Formula 1 din ultimul deceniu: Michael Schumacher a blocat pista în mod deliberat pentru a-l împiedica pe Fernando Alonso să obţină pole position-ul, însă nu şi-a recunoscut niciodată greşeala.
Marele Premiu al statului Monaco de la sfârşitul săptămânii trecute a generat o controversă majoră între Lewis Hamilton şi Nico Rosberg, cei doi piloţi Mercedes care luptă pentru titlul mondial.
În urma unei erori de pilotaj în ultimul său tur rapid din calificări, Nico Rosberg a fost nevoit să parcheze monopostul la porţiunea îngustă de asfalt de la ieşirea din virajul Mirabeau. Comisarii de traseu au fost nevoiţi să afişeze steagurile galbene, motiv pentru care Hamilton a fost în imposibilitatea de a efectua un ultim tur rapid prin care să obţină pole position-ul în detrimentul coechipierului său.
Britanicul l-a acuzat indirect pe Rosberg că eroarea sa a fost de fapt premeditată, element care a readus în atenţia fanilor un incident asemănător petrecut pe acelaşi circuit în 2006. La vremea respectivă, protagoniştii au fost însă Michael Schumacher, pe atunci în ultimul sezon petrecut la Ferrari, şi Fernando Alonso, pe atunci pilot al echipei Renault, ambii implicaţi însă în lupta pentru titlul mondial.
Un loc de parcare în virajul Rascasse
În ultima parte a calificărilor de la Monaco, Schumacher ocupa provizoriu primul loc, însă timpul său era cu numai 0.1 secunde mai bun decât cel al lui Alonso. Cu circa 60 de secunde înainte de expirarea timpului regulamentar, toţi cei 10 piloţi ajunşi în această fază a calificărilor erau pe circuit, cu scopul de a-şi îmbunătăţi timpii, iar pilotul Scuderiei Ferrari era primul pe traseu.
Încercarea germanului de a-şi îmbunătăţi timpul precedent începuse deja să eşueze după ce performanţa pe primul sector nu a fost la înălţimea aşteptărilor. Ajuns în apropierea virajului Rascasse, Schumacher a încetinit, însă în loc să vireze la dreapta pentru a aborda virajul a mers înainte şi a oprit monopostul cu puţin înainte de a lovi barierele de protecţie.
Întrucât monopostul se afla într-o zonă care putea genera accidente din cauza circuitului îngust, comisarii de traseu au fluturat steagurile galbene, astfel că restul piloţilor au fost în imposibilitatea de a-şi îmbunătăţi timpii. În momentul producerii accidentului lui Schumacher, Alonso stabilise deja un timp mai bun pe primul sector, însă nu a putut continua în acelaşi ritm din cauza steagurilor galbene.
Flavio Briatore, şeful său de la Renault, a fost însă mult mai tranşant decât pilotul spaniolul. Nu numai că l-a făcut "trişor" pe german, dar a fost convins că acesta nu va păţi nimic pentru atitudinea nesportivă de pe circuit.
"Este incredibil. Acesta este Monaco, aceasta este Ferrari, aşa că nu se va face nimic. Este o ruşine. Dacă era prima lui cursă putea fi catalogată drept o greşeală, dar nu a fost o greşeală şi nu este prima lui cursă. Este un septuplu campion mondial. A trişat? Da", a explicat italianul în stilul său caracteristic.
Incidentul nu a fost însă criticat doar de cei de la Renault, aflaţi în luptă directă cu Schumacher pentru titlul mondial, sau de alţi piloţi, ci şi de fostul campion mondial Keke Rosberg. Într-un interviu acordat presei internaţionale, finlandezul a afirmat că acesta a fost cel mai urât moment din istoria Formulei 1.
"Ar trebui să-şi dea demisia din Asociaţia Piloţilor şi să nu mai menţioneze niciodată cuvântul siguranţă. Dacă era un bărbat adevărat parca monopostul pe mijlocul pistei şi pleca. Am crezut că este mai bun de atât. A fost cel mai urât lucru pe care l-am văzut în Formula 1. Am crezut că s-a maturizat, dar este un trişor ieftin. Ar trebui să lase Formula 1 oamenilor sinceri", spunea el.
Comisari: "Schumacher a oprit în mod deliberat monopostul pe circuit"
În cazul unor astfel de incidente, echipele rivale pot depune o plângere la comisarii de cursă, însă în acest caz nici măcar nu a mai fost nevoie. Comisarii au bănuit că ceva nu este în regulă şi, catalogând incidentul drept "ciudat", au decis să-l investigheze, astfel că au solicitat informaţii detaliate Scuderiei Ferrari. Decizia nu a fost însă una uşoară, element demonstrat inclusiv de faptul că anunţul oficial a fost făcut abia la ora 22:22, la mai mult de şapte ore după finalul calificărilor.
"După ce au comparat toate datele relevante, comisarii nu găsesc niciun motiv plauzibil pentru care pilotul a frânat într-o asemenea manieră excesivă şi neobişnuită în această parte a circuitului şi, prin urmare, nu au altă alternativă decât să concluzioneze că pilotul a oprit în mod deliberat monopostul pe circuit".
Verdictul era clar, iar Schumacher a fost retrogradat pe ultima poziţie a grilei de start.
Schumacher neagă orice intenţie de producere a incidentului
Ziua de duminică a început cu acuzaţiile presei internaţionale potrivit cărora Schumacher era un "trişor", însă pilotul germanul a avut o reacţie tranşantă înainte de startul cursei.
"Cine crede că am vrut în mod intenţionat să ruinez turul lui Alonso se înşală. Iar pentru cei care cred asta le pot spune doar că îmi pare rău că s-a întâmplat. Cu siguranţă nu asta a fost intenţia, pentru că nici măcar nu ştiam unde este Alonso. Nu am fost în contact radio şi nu eram la curent cu piloţii care concurează", spunea germanul.
Pilotul Scuderiei Ferrari nu s-a oprit însă aici şi a declarat că nimeni nu are dreptul să judece modul în care pilotează, oricât de ciudat a părut incidentul din exterior.
"Fără să fie cunoscută situaţia în care eram şi ceea ce am simţit, nimeni nu este în măsură să judece din exterior ce s-a întâmplat. Trebuie să admit că unele lucruri au fost un pic curioase din exterior, dar au existat motive pentru asta şi nu vreau să intru în detalii. Nu este treaba nimănui", a mai precizat el.
Schumacher avea însă să facă una dintre cele mai bune curse ale sale: plecat din pitlane pentru a evita producerea unui accident la start, germanul a progresat treptat în pluton şi, la capătul unei strategii inspirate pentru schimbarea pneurilor, a reuşit să termine cursa pe locul cinci.
Patru ani mai târziu
În ciuda performanţei sale, nimeni nu a uitat incidentul provocat în mod deliberat de Schumacher, nici măcar atunci când Alonso a câştigat al doilea titlu mondial consecutiv pentru Renault. Povestea a fost aşezată într-un dintre sertarele Formulei 1, mai ales că germanul s-a retras din activitate la sfârşitul acelui sezon.
▶ Poveştile Formulei 1: Retragerea lui Schumacher din Formula 1
Totuşi, povestea a reapărut din nou în 2010, atunci când Schumacher s-a prezentat la Monaco în calitate de pilot al echipei Mercedes, la revenirea în Formula 1 după o absenţă de patru sezoane. În cadrul unei conferinţe de presă organizate de Mercedes, David Croft, unul dintre cei mai apreciaţi jurnalişti de la BBC, a încercat să afle opinia pilotului despre incident la patru ani distanţă. În mod surprinzător, septuplul campion mondial a dat vina pe presă pentru mediatizarea excesivă a incidentului de la Rascasse.
"Bănuiesc că nu am niciun regret, dar nu se schimbă nimic dacă ne întoarcem în trecut, pentru că acum suntem în 2010. O parte din presă este de vină. Haideţi să privim inaintre, nu înapoi", a precizat el.
Intrigat de răspunsul său, jurnalistul de la BBC l-a întrebat de ce este atât de greu să-şi ceară scuze pentru producerea deliberată a incidentului. "Poţi să încerci orice, dar nu mai vorbim despre 2006. S-au spus destule şi nu simt nevoia să intru în detalii", a fost replica sa.
Şi astfel, Rascasse 2006 a rămas în istorie dreptul unui dintre "Momentele Schumacher". Era, de fapt, doar unul dintre incidentele care aveau să marcheze o carieră impresionantă pentru cel mai titrat pilot din istoria Formulei 1.
Rascasse 2006 s-a adăugat practic pe o listă celebră care mai include Adelaide 1994, când germanul a intrat în Damon Hill şi a devenit campion, Jerez 1997, când o manevră similară împotriva lui Jacques Villeneuve nu a avut efectul scontat, sau Silverstone 2004, când Schumacher a provocat în mod deliberat un accident în prima parte a calificărilor pentru a fi ultimul în clasament şi a pleca astfel primul în a doua sesiune cu scopul de a evita ploaia din ultimele minute.
Aceste incidente au definit practic cariera unui septuplu campion mondial care a debutat în Formula 1 printr-o combinaţie de talent, noroc şi bani.
▶ Poveştile Formulei 1: Debutul lui Michael Schumacher în Formula 1
fost geniu ca pilot , 0 barat ca si character ,ca si boul ala de Rosb ,dar tota lumea are ce are cu Alonso