Noua formulă a examenului auto scumpeşte şcoala de şoferi cu până la 50%
Propunerile poliţiştilor de modificare a examenului pentru obţinerea permisului de conducere duc la creşterea preţului de şcolarizare cu până la 50%. Cei mai afectaţi sunt candidaţii care urmează categoriile A, A1, A2 şi AM.
Propunerea poliţiştilor de modificare a procedurii de şcolarizare şi examinare în vederea obţinerii permisului de conducere le provoacă dureri de cap atât candidaţilor, cât şi directorilor şcolilor de şoferi din România. Deşi unele modificări afectează toţi candidaţii, cele mai importante sunt schimbările pentru mopede şi motociclete, vizate de categoriile AM, A1, A2 şi A (mopede şi motociclete). În timp ce iniţiativa în sine nu este deloc o idee rea, aceasta promiţând să furnizeze conducători mai bine pregătiţi, modul de aplicare a acesteia, sau mai bine zis lipsa metodologiei de şcolarizare şi examinare este elementul care creează probleme.
După cum ne-a explicat Marius Teodorescu, directorul şcolii de şoferi Teo, încă nu există un cadru legal pentru finalizarea procesului de şcolarizare a elevilor în vederea obţinerii permisului pentru categoriile AM şi A2, noutăţile introduse de poliţişti la începutult anului, iar procesul de examinare pentru categoriile A1 şi A, existente anterior, a fost blocat din cauza aceloraşi probleme.
Altfel spus, schimbarea legii fără implementarea din timp a normelor metodologice a blocat procesul de obţinere a permiselor de conducere pentru mopede şi motociclete încă din ultima parte a anului precedent. Singurii candidaţi care au obţinut permisul de conducere pentru categoriile respective au fost cei care au promovat partea teoretică a examenului înainte de intrarea în vigoare a noii legislaţii.
PERMISUL PENTRU CATEGORIA AM, INDISPONIBIL
În tot acest timp, conducătorii mopedelor care nu aveau permis de conducere pentru nicio altă categorie s-au trezit obligaţi să-şi lase vehiculele în parcare, deoarece conducerea acestora devenea ilegală în lipsa unui permis de conducere. În ciuda faptului că legislaţia existentă nu include metodologia obţinerii respectivei categorii, există deja sancţiuni pentru cei care încalcă legea, fiind emise o serie de dosare penale pentru cei care au încălcat această prevedere şi au condus mopede pe drumurile fără să deţină un permis de conducere. Potrivit lui Marius Teodorescu, cei mai afectaţi de noua măsură sunt cetăţenii cu venituri modeste, care foloseau mopedele în cadrul slujbei, mulţi dintre ei fiind nevoiţi să recurgă la alte mijloace de transport în imposibilitatea de a obţine permisul de conducere pentru categoria AM.
Pe lângă amânările nedefinite cauzate de metodologia inexistentă, candidaţii care vroiau să obţină permisul de conducere pentru mopede sau motociclete au în faţă cheltuieli mai mari, spune directorul general al şcolii de şoferi Teo. Astfel, tarifele pentru categoriile A1 şi A au crescut cu 42.5%, urcând de la 700 la 1000 lei. Costurile ridicate sunt datorate atât numărului crescut de ore de conducere, fiind implicate şi şedinte în trafic, dar şi de amorsarea cheltuielilor cu echipamentele care trebuie achiziţionate pentru a oferi acest pachet. Din păcate, candidaţii care urmează în prezent cursurile pentru categoriile meţionate mai sus un pot participa la orele de şcolarizare care vor fi derulate în trafic, neexistând un cadru legal pentru derularea acestor şedinţe.
CAMERELE VIDEO LA EXAMENUL PRACTIC, O IDEE EXCELENTĂ
Introducerea camerelor video la examenul auto este o idee excelentă, spune Marius Teodorescu, directorul şcolii de şoferi Teo. Deşi măsura nu a intrat încă în vigoare, directorul respectivei şcoli de şoferi spune că măsura aduce o serie de beneficii, deşi va implica anumite costuri în vederea implementării. Printre beneficii se numără posibilitatea introducerii contestaţiilor pentru proba practică, deşi aceasta nu a fost încă stipulată de poliţişti, alături de cel mai important beneficiu: eliminarea posibilităţilor de fraudare a examenului. Alături de partea teoretică derulată prin mijloace informatice, introducerea camerelor video la partea practică a examenului auto este una dintre cele mai bune măsuri propuse de Poliţia Română.
Marius Teodorescu ne-a declarat că măsura va ajuta şcolile de şoferi care au o rată bună de promovabilitate, acestea urmând să aibă o dovadă clară a capacităţii candidaţilor care le-au urmat cursurile. Mai mult decât atât, Teodorescu ne-a explicat faptul că noul proiect de lege, discutat ieri la Ministerul Transporturilor, va include o clauză care permite suspendarea licenţelor pentru şcolile de şoferi care nu au o rată bună de promovabilitate, eliminând "fabricile de infractori pe patru roţi", cum le-a numit domnul Teodorescu.
traim in Romania.........eu nu inteelg un lucru de ce iti face desar penal ca folosesti un moped pe strazile public Atata timp cat nu exista Metodologia obtineri categoriei respectime(AM) au trecut 3 luni de la implementarea ideei si in tot acest timp nu sa facut nimik.........si probabil nu se va face nimik in privinta asta pentru inca cateva luni.......... si atunci ma intreb.......de ce te mai amendeaza(sau aresteaza)politia cand te prinde cu mopedu pe strada.......ce drept au daca momentam nu exista nici un mod de a participa la un test in a lua respectiv CATEGORIE........... @Automarket........ne puteti explica cum sta treba la capitolu asta.... chiar e obligata lumea sa nu circule cu mopedele?????????