Nemţii au creat maşina electrică perfectă: 600 de kilometri cu o singură alimentare!

Publicat miercuri, 27.10.2010 12:45 de Mircea Meșter

Un Audi A2 transformat în maşină electrică de două companii germane a reuşit să parcurgă distanţa dintre Munchen şi Berlin fără să realimenteze. Secretul său: noile baterii litiu-ion-polimer.

Două companii germane şi-au unit forţele pentru a realiza un proiect care a dat naştere unui automobil electric cu autonomie asemănătoare cu cea a unui model clasic pe benzină. DBM Energy şi Lekker Energie au dotat un Audi A2 cu un motor electric şi cu baterii care beneficiază de o nouă tehnologie, pentru a parcurge 600 de kilometri după o singură alimentare.

Bateriile litiu-ion-polimer utilizate de versiunea electrică a modelului A2 creată de cele două companii beneficiază de o tehnologie nouă de stocare, denumită Colibri, şi sunt mai uşoare cu 40% decât cele utilizate de modelele electrice de azi. Cele mai interesante cifre sunt cele ale autonomiei şi mai ales cele ale timpului de încărcare, bateriile putând fi complet alimentate în doar 20 de minute de la o priză normală.

Primul test încununat de succes al bateriilor create de DBM Energy şi Lekker Energie a avut loc între Munchen şi Berlin (circa 600 de kilometri), maşina neavând nicio problemă reală pe parcursul călătoriei. Maşina a fost aşteptată la Berlin de Rainer Bruederle, Ministrul Economiei din germania, care a spus că reuşita celor două companii este "o piatră de hotar" şi că aceasta trebuie urmată de un succes global.

Modelul a parcurs cei 600 de kilometri pe timp de noapte, viteza medie pe autostradă fiind de 90 km/h. Audi-ul nu a fost modificat radical, având la dispoziţie un portbagaj utilizabil, servodirecţie, scaune încălzite, sistem audio şi senzori de parcare. La sosirea la Berlin, computerul de bord arăta faptul că bateria era încă incărcată în proporţie de 18%.

"Tehnologia funcţionează şi poate fi adaptată imediat pentru intrarea în producţia de serie. Mingea e în terenul industriei auto, care poate să facă un salt uriaş în ceea ce priveşte tehnologia electrică", a declarat Hahnemann, şeful DBM. 


via | Lekker

  • lol, miercuri, 27.10.2010 13:12

    ei da! Asa mai merge. 600km si incarcare in 20 minute. Prima masina electrica viabila din punctul meu de vedere.

  • C-G-C, miercuri, 27.10.2010 13:12
    Veste buna

    Asta da o veste buna, 600km pt 20 de min... parca mai suna a masina electrica. P.S.: Mircea vezi "două comăpanii" si "noil baterii"

  • Marius, miercuri, 27.10.2010 13:31
    OK, dar ce ne facem iarna?

    Pe de o parte, masinile electrice nu polueaza, sunt mai simplificate si nu mai au mii de piese si de zorzoane, autonomia lor a crescut, incarcarea se face rapid si nu mai este nevoie neaparat de cabluri electrice (se pot incarca prin inductie sau rezonanta). Pe de alta parte, cei de la Porsche au instalat prima baterie lithiu -ion pe o masina, in locul clasicelor baterii cu acid sau a celor uscate. Au fost extrem de multumiti, insa mai au o singura problema care nu a putut fi rezolvata - INGHETUL. La temperaturi sub zero grade, orice acumulator isi pierde din proprietati, intre 25-75%. Deci, ce te faci iarna?

  • Dr Felix, miercuri, 27.10.2010 13:33
    ASA MAI MERGE

    Ce repede se misca lucrurile!!! Si bine!

  • vxf, miercuri, 27.10.2010 13:36
    Tot nemtii

    Dupa Herr Otto si Herr Diesel , iata ca nemtii au reusit sa faca o masina electrica utilizabila .

  • the hep, miercuri, 27.10.2010 13:37

    asa da, o masina electrica valabila pentru orice conditii de deplasare

  • razvanis, miercuri, 27.10.2010 13:39
    Prima masina electrica

    Asta e prima masina electrica , restul pana acum au fost si sunt experimente . Asta da , este utilizabila , sa o incarci o data pe saptamana 20 min , la trafic birou-acasa-market , mi se pare acceptabil .

  • aTo, miercuri, 27.10.2010 13:40
    20 de minute

    intrebarea mea e: da in alea 20 de minute de stat la o priza normala cat curent trage din retea? ca daca trage 100KW (e o cifra ipotetica, stiu ca nu e posibil de la o priza normala) pai atunci nu are rost ca o sa ma coste curentul mai mult decat benzina

  • Vasilon, miercuri, 27.10.2010 13:48

    Nu erau bre niste gusteri care ziceau ca numai japonejii au tehnologie necesara??!!ce dracu' facu astia ca parca era cei mai prostii din domeniul ingineriei.Chiar si un "inginer" ruman din fata monitorului ii da rusine....mda asta e...

  • demin2609, miercuri, 27.10.2010 13:48
    treaba sună bine... şi eu aş vrea să îmi upgradez maşina... să trec pe baterii fără a fi nevoie să schimb maşina!

    Acest lucru ar fi cel mai tare!

  • Ion, miercuri, 27.10.2010 14:06
    Cum asa!!!

    De la o priza normala nu poti sa tragi mai mult de 2Kwh in 20 de minute, iar cu 2 kwh poti merge cel mult 25 de kiometri. Nu stiu cum v-a iesit articolul dar ceva nu se leaga.

  • Polybaci, miercuri, 27.10.2010 14:08
    Aproximare consum energie electrica

    Bateriile Li-poli au un "specific de energie" de maxim 200 W*h/kg. O baterie mai grea de 200kg nu ar fi practica, deci ar putea stoca maxim 40kWh. Consumul de la priza pentru un plin ar fi cu tot cu pierderi maxim 50kWh. Deci la 0,5 lei/kWh te-ar costa cam 25 lei. Problema este costul bateriei care se invarte la 500$/kWh deci 20000$ pentru o baterie de 40kWh! Ca sa-ti faci o idee: baterie de telefon(3,7V-1000mAh) inmagazineaza doar 0,0037 kWh si costa cat china.

  • Enake, miercuri, 27.10.2010 14:40
    Romanul tot Roman!

    Una doua...ia sa calculam ia sa vedem...ia sa dregem...Toma necredinciosul...chiar nu ne putem bucura doar ca apar inovatii noi...in domeniul auto - electric? Doar sa ne bucuram si sa asteptam si concretizarea acestor inventii efectiv pe masini..!! Ce rasa de imputiti mai suntem!Urata specie..!

  • .marius., miercuri, 27.10.2010 14:51
    Bravo!

    Hehe.. Treaba de neamt.

  • Ion, miercuri, 27.10.2010 14:54
    Crede si nu te intreba

    Chestiunea cu crede si nu te intreba functioneaza doar atunci cand pupi icoane, orice om cu minime cunostinte de fizica isi pune niste intrebari si cauta explicatii asa cum a incercat sa faca si Polybaci.

  • Donau, miercuri, 27.10.2010 15:00

    In sfarsit o masina electrica cu adevarat viabila!

  • edi80, miercuri, 27.10.2010 15:57
    mda

    nu zice k tre sa fie doa run pasager sau sa aiba max 70 kg?:))) ei nu sunt in stare sa faca masni premium...de au sia cum masini cu manivela pe spate la geamuri(a6) in standard...si vor sa faca ei masini electrice..!! cele hibride nu mai zic ca sutn fumate de ei..:))) daca una normala costa asa de mult va inchipuiti cat costa asta electrica...

  • unckle, miercuri, 27.10.2010 16:17

    @automarket -- s-ar putea sa mai cercetati un pic conditiile in care acea masina a parcurs 600km ... si conditiile in care acea masina se poate realimenta in 20min pentru a mai parcurge inca 600km ?? Dintre aplicatiile comerciale existente, autonomia cea mai mare o au masinile americanilor de la Tesla. Masinile Tesla sunt construite pentru a fi electrice ( presupun ca sunt mai eficiente decat un A2 modificat.. ) si au un consum de cam 26kWh/100mile ( nu am gasit si conditiile, dar presupun ca au cosnumul asta intr-un ciclu extraurban ) Aceasta masina a parcurs 600km ( cam 360 de mile ) cu un "plin" deci a consumat cam 80-100kWh. Ca sa incarci in 20 de minute, de la o priza de 220V, un acumulator de 100kWh ( neluand in calcul randamentele ) rezulta un curent necesar de 1350A. Ca sa avem o "comparatie" accesibila omului de rand, un aparat de aer conditionat, despre care toti romanii au aflat ca consuma "enorm" are nevoie in timpul functionarii de cam 5A. undeva, ceva nu se leaga, motiv pentru care ori ma apuc sa invat germana ori va rog pe voi sa mai cercetati :P

  • Rio, miercuri, 27.10.2010 16:35

    Super. @Vasilon nu te impacienta, japonejii au deja o masina electrica pe care au condus-o pe un circuit pe o distanta de 1000 km.

  • syktasy, miercuri, 27.10.2010 16:46
    @edi80

    Esti pe langa subiect.

  • ciurik, miercuri, 27.10.2010 16:51
    multe comentarii. imi place

    fantastic. intr-adevar niste calcule nu ies. ma bucur ca nu e 1 aprilie si ca, daca e adevarat articolul, i-a asteptat ministrul german al economiei, e ceva loc de treaba buna. sper sa faca presa presiuni si sa revina oamenii cu multe detalii, eu ma bag la cercetari si ma las de facultatea mea care....studiaza la greu motoare de tractor.

  • Marius, miercuri, 27.10.2010 21:36
    Masini electrice

    Un banal LED, acum 40 de ani, costa sute de dolari. Astazi, este pomana. Asa va evolua si tehnologia auto, si masinile electrice, si bateriile. Maine poimaine auzi la televizor ca un inginer dement, care s-a incuiat in podul casei o saptamana si a stat cu picioarele in ligheanul cu apa rece.......a decoperit o baterie revolutionara......care mai apoi a fost patentata de americani sau japonezi :P Totusi, lumea uita ceva. Chiar daca s-ar aproba motorul cu apa, si deci teoretic nu l-ar costa nimic pe sofer........tot vor gasi astia o modalitate sa il taxeze. Chiar credeti ca ne lasa astia asa, de capul nostru, fara sa cotizam? :P

  • Flo, miercuri, 27.10.2010 23:00
    300 Km !!!

    Efortul este laudabil , dar nu este nici pe departe chiar asa de extraordinar , pt ca distanta e de 300 km ( " dreihundert Kilometer " - inseamna 300 Km ) NU 600 km .... Avand in vedere ca , firmele concurente au scos automobile pe care se pregatesc sa le bage in productia de serie , si au o autonomie ( doar pe baterii ) de aprox. 150 km => cei 300km parcursi de A2 constituie cu adevarat un record.

  • unckle, joi, 28.10.2010 00:43

    ciurik - nu uita ca aia care proiecteaza acum acel 3.0tri-turbo de la BMW sau acel 1.8 biturbo mercedes de o sa stea pe S au studiat la inceputurile carierei cum se construiesc motoarele de tractor ;) @AM - chiar ar fi interesanta o revenire cu detalii asupra subiectului ;)

  • stefanel, joi, 28.10.2010 09:58

    Cine a scris stirea asta a pus de la el din burta aia 600 km? Pana si in clipul video lumea zice 300 km, iar pe odometer arata clar 323 km. Un pic de atentie n-ar strica. Si nici nitica logica.

  • Marian, joi, 28.10.2010 12:11

    Nu stiu ce scrie pe odometer, ce zice unu si altu eu din articol am inteles ca s-a parcurs distanta dintre Munchen si Berlin. Am cautat pe net si zice ca ar fi 311 mile sau 501 km. http://www.mapcrow.info/Distance_between_Berlin_GM_and_Munchen_GM.html In legatura cu ce se zice despre masina asta...era la radio o replica dintr-un film romanesc: "Mai da-le dracu, mai taie din ele" :D

  • ovinic, joi, 28.10.2010 21:55
    EV

    S-ar putea sa fie cava adevarat.Dupa spusele unuia dintre inventatorii bateriei,Mirko Hannemann, aceasta poate fi reancarcata de la orice priza dar daca se utilizeaza o sursa de inalta tensiune de curent continuu reancarcarea completa dureaza doar 6 min. Dupa spusele aceluiasi personaj pretul nu-l depaseste pe cel al unei baterii li-ion obijnuite.

  • Paul, vineri, 29.10.2010 16:03
    600 km, bagati la cap!

    Inainte sa sariti in sus nu uitati ca mai exista si ocolisuri, deci puteau sa faca 600 km, va place sau nu! Mai e de zis ca era vorba de 300 km pentru masinile de pana acuma, da fratilor, daca mergeai incet puteai ajunge la 300 de km cu masina electrica (max 40 km/h si fara lumini aprinse sau caldura sau radio)! Nu va uitati la clip, cautati si alte surse, vor confirma cei 600 de km! A, baieti, inainte de asta Tesla au facut o masina care a mers 500 de km!

  • leo, vineri, 29.10.2010 18:34
    sal

    presupun k va fi soooooooooper scumpa!

  • Paul @Marius, sâmbătă, 30.10.2010 01:48
    Autonomie Iarna

    Crezi ca la frig nu creste consumul la masinile cu combustie interna? Vezi ca exista baterii care functioneaza pana la -30 de grade C, de tipul NiMH, adevarat, dar asta e partea a doua! E un nou tip de baterie, nu se stie cum reactioneaza iarna, insa nu m-ar surprinde sa functioneze chiar bine!

  • Adyy, marţi, 16.11.2010 17:00
    sure...

    Pentru astia care cred asemenea stiri: luati la rasfoit un manual de fizica de clasa a 11-ea (electrica)... si unu' de ... clasa a 9-a (cred) in care este prezentata pe scurt legea conservarii energiei... o sa va fie utile! Nu contest deloc performantele bateriei pe care au utilizat-o (pe odo' erau 300+ km nu 600 iar germana nu stiu!)... desi sunt convins ca pretul de producere e mult prea mare pentru a "sensibiliza" industria auto. INSA, sa poti declara ca incarci un acumulator cu asemenea cantitate de energie (necesara deplasarii unui A2 greu si nu prea aerodinamic cu 90 km/h pe 600 km) in 20 de minute de la o priza normala e dezastruos! Trezirea! Masinile electrice nu au sanse momentan din 2 motive: 1 > nu exista pe piata vre-un ultracapacitor miraculos cu densitati foarte mari de energie acumulata pe kilogram (si nici nu o sa existe ... cel putin nu prea curand poate doar dupa ce asta nu va mai fi cea mai buna solutie de moment). Bateriile de genul Litiu-Polimer nu rezista mai mult de cativa ani la atatea cicluri de incarcare/descarcare si inlocuirea lor tot nu e o solutie! 2 > nu exista infrastructura pentru incarcarea lor (desi standarde internationale incep sa apara... asta e primu' pas:) ), foarte scumpa de altfel. Priza normala nu e o solutie si asta e evident!

  • Paul, luni, 22.11.2010 22:33
    Adyy nu esti prea destept, desi te crezi destept!

    Crezi ca tipii nu au mai facut pauze timp de 600 de km? Trebuie sa te mai si misti un pic! Vad ca te crezi destept, rasfoieste tu un manual de clasa a 9-a sau a 11-a si ramai cu cunostintele care ti le da ala! Esti sigur ca a incalcat legea conservarii energiei? Omule, secretele industriale nu se divulga. Mai e faza ca nu este singurul model de baterie care se reincarca in mai putin de jumatate de ora! Oricum este vorba de niste prototipuri! Se vor mai imbunatatii si mai exista solutia pilelor de combustie!

  • Adyy, luni, 10.01.2011 04:33
    @ Paul

    cand am zis ca incalca o lege ma refeream la incarcatul acumulatorilor de la priza normala in 20 de minute... ceea ce sunt foarte sigur ca e imposibil:) Nu vreau flame-uri sau alte minuni, nici nu am timp sa-ti dau explicatii, doar am prezentat o idee bazata pe regula de 3 simpla... fara prea multe calcule ca in cazul asta chiar nu ai nevoie de ele si au mai fost expuse in mare mai sus de unkle. Pile de combustie exista... dar nu prea sunt folositoare... (mai ales aia pe hidrogen... consumi la fel de mult curent la hidroliza). Poate in prezent cea mai utila forma de producere a energiei (si probabil cea mai putin "rea" alternativa) ramane fuziunea/fisiunea nucleara, dar din pacate in cazul masinilor nu poate fi aplicata (deseuri + radiatii). Ca solutie de stocare ramane tot bateria Li-Polymer, iar viitorul e incert... poate un Li/O2 ca si asa e testata peste tot bateria asta.

  • vali, sâmbătă, 26.02.2011 09:59
    TOT BENZINA

    IN ALEA 20 DE MIN TE RUPE LA CONTUAR ASA CA TOT ACOLO AJUNGI CU ECONOMIA TREABA E CA NUMAI POALUEAZA ASA MULT

  • doru, duminică, 27.03.2011 11:41
    masini electrice Romania

    ceva ieftin la care ai nevoie doar de baterii, si cele pe plumb sunt bune.

  • georrgee, miercuri, 18.05.2011 15:26
    sal!

    sa vedem pretul masinii electrice laudata de toti nu cred ca o sa mai fiti asa incintati daca nu o puteti avea. Oricum e un pas inainte pentru omenire

  • Radu, marţi, 21.06.2011 16:27
    Cuprul va fi la mare pret

    Dragi baieti, mai ales fetele. Cei mai mari castigatori din treaba asta ies producatorii de Cu. Daca stai sa te gandesti 20 min, 40kWh imi da un cablu trifazic cat mana de gros. Inmultiti acesta mana cu fiecare casa de proprietar de masina electrica si zic sa ne apucam toti de adunat... neferoase...

  • Q, luni, 01.08.2011 22:35
    E acumulator ....

    Calculul cu 1300 A pt incarcare este total eronat, Acumulatorul este un element chimic, energia este produsa prin reactii chimice pe care le "starnesti" incarcand-ul. Nu trebuie sa bagi 1300 A in el la propriu. Astfel pt a incarcarca un acumulator de 1A este necesar un curent echivalent cu 10% din capacitate, adica se incarca cu un curent de 100mA.

  • Marton, vineri, 14.09.2012 14:47

    Baieti puneti putin mana pe fizica si nu mai amestecati lucrurile . Cineva a spus mai sus ca e nevoie de o infrastructura foarte puternica de energie . SI ARE PERFECTA DREPTATE . Am facut un calcul simplu sa vad cata putere este necesara pentru a incarca 5.000.000 de masini (atatea masini pe combustibil fosil sunt azi in Romanika) electrice cu capacitate a bateriilor de 30KWh (625 Ah). Din calcule mi-a iesit ca pentru o incarcare timp de 8 h pana la capacitatea de 30 KWh (625 Ah) ar determina o putere medie aborbita de la retea cam 3,7 KW , la o tensiune pe bornele bateriei de 48 V si un curent de incarcare de 72 A. Deci pentru 5.000.000 de masini ar trebui o putere instalata , in ideea ca toate stau noaptea la incarcat , cam de 18.750 MW ori Romania are o putere instalata cam de 20.000 MW si produce abia 8000 MW. Datele problemei se schimba drastic daca se micsoreaza timpul de incarcare spre exemplu la o ora si sa zicem ca doar 10 % din masini folosesc acest tip de incarcare rapida , ar rezulta o putere instantanee absorbita din retea cam de 31.875 MW cumulat cu celelate ce se incarca 8 h.Fantastic de mult Trageti si voi concluziile. Eu zic ca nu e posibil asa ceva nici in 50 de ani. asta doar daca or sa faca cetrale pe fuziune una langa alta .