Mult praf, 100% spectacol - corespondență de la etapa WRC din Portugalia (2)
Mult praf, dar foarte mult spectacol și imagini unice. Aceasta este rețeta prin care Raliul Portugaliei atrage fanii dornici de aventură. Am petrecut a doua zi pe macadam și vă povestim cum e la WRC.
După o primă zi de competiție în care am asistat live la superspeciala de pe Stadionul Algarve, a venit vremea ca piloții să-și arunce mașinile în mediul lor natural din Portugalia - macadamul. Spectacolul și măreția de pe asfaltul construit artificial pe gazonul stadionului portughez a fost astfel înlocuit de o combinație de praf, sunet și viteză pe drumurile neamenajate din zona rurală a Portugaliei de Sud.
REZULTATELE DE AZI
Dacă Mikko Hirvonen (Ford) reușise ieri să câștige superspeciala și a plecat cu un avantaj minim în fața urmăritorilor, ziua a doua i-a adus în prim-plan pe piloții Citroen care în mod normal se află în plan secund, în spatele multicampionului Sebastien Loeb. Este vorba de Sebastien Ogier (Citroen Junior) și de Dani Sordo (Citroen WRC), cei doi dictând ritmul pe parcursul tuturor celor șase probe speciale care au avut loc astăzi. La finalul zilei, Ogier se află pe prima poziție, francezul fiind urmat de Sordo ( 26.6 secunde), de Loeb ( 44.8) și de Hirvonen ( 46.9).
WRC-UL E PENTRU AVENTURIERI
Dar nu rezultatele fac deliciul publicului la o etapă de WRC. Am asistat live la două din cele 6 probe speciale (a doua și a șasea) și am putut vedea ce înseamnă cu adevărat acest sport pentru fanii săi de pretutindeni. Dacă Formula 1 (și în general sporturile de circuit) se adresează mai ales fanilor cu ștaif, WRC-ul este pentru aventurieri. Pe drumurile secundare care duc înspre punctele destinate spectatorilor, cozile de mașini parcate se întind pe kilometri întregi. Foarte multe dintre acestea sunt însă rulote, iar pe dealurile din jur sunt ușor observabile zeci de corturi ale fanilor care își petrec efectiv weekendul în natură pentru a-i vedea pentru câteva secunde pe preferații lor. Asta pentru că, dacă pe circuit fiecare tur își aduce mașinile în față, la raliuri totul se întâmplă foarte repede.
CE TREBUIE SĂ FACI CA SĂ ÎI VEZI PE HIRVONEN ȘI PE LOEB
Primul pas este să își alegi unul dintre punctele speciale organizate pentru spectatori și listate în programul oficial al Raliului. Urmează drumul până la locul respectiv, asistat invariabil de GPS. Doar localnicii știu cum să ajungă în zona respetcivă fără a se ajuta de sistemele de navigație. Odată ajuns, trebuie să învingi căldura și mulțimea pentru a te poziționa cât mai bine în virajul respectiv. Sau, dacă ai ales inspirat, în virajele respective, pentru că unele zone sunt ceva mai darnice din punctul de vedere al ariei vizuale.
PRAF. MULT PRAF
Apoi încep mașinile. Cele de asistență. Și aici dai piept cu cel mai palpabil produs al unui raliu de macadam: praful gros care se ridică de sub roțile mașinilor și care te acoperă ca într-un film SF care povestește cum extratereștrii distrug orașele americane. Tocmai de aceea, spectatorii vin pregătiți: măști faciale de tipul celor care au făcut furori la noi pe vremea gripelor de tristă amintire, ochelari de soare care se tranformă pe loc în ochelari de praf și îmrăcăminte care să împiedice praful să se îmbibe în țesături. Unii găsesc și metode creative de a se apăra de norii de praf, cum ar fi ascunderea sub o umbrelă închisă.
SPECTACOL ȘI SPECTATORI
Apoi vin piloții. Unul câte unul, la distanță de 3 minute fiecare de fiecare. Dacă ai fost inspirat să îți alegi un loc cu vedere bună, vezi mașina amestecând praful încă de departe. Dacă nu, principalul indiciu al apropierii este norul de praf care se ridică în depărtare și, evident, sunetul înecat-bariton al mașinilor. Iar fanii reacționează. La Loeb, francezii îmbrăcați în roșu sar și țipă până când alsacianul dispare din raza vizuală a tuturor. La Hirvonen, fanii Ford acoperă sonor atmosfera, ajutându-se de trompete și de alte instrumente care mai de care mai interesante. La Petter Solberg, vechii fani Subaru sar în picioare pentru a-l vedea alunecând pe viraje pe ex-campionul mondial. La Raikkonen, toată lumea se ridică și aplaudă prezența curioasă a fostului campion mondial de Formula 1 în peisaj. Și așa mai departe. Singurii care aplaudă și se distrează încontinuu sunt portughezii, care vin la WRC să facă mult zgomot și să întrețină atmosfera în cele două ore în care încerci să prinzi cel mai bun cadru cu pilotul pe care l-ai admirat până acum din fața televizorului.
FRUMOȘII NEBUNI AI MACADAMULUI
Peste toate sunt însă piloții și mașinile lor. Se aruncă pe viraje cu o viteză amețitoare, vin de departe alunecând pe drumurile pietruite mai rapid decât o facem noi cu orice mașină de șosea pe autostradă. Spectacolul vine în acele de păr, pregătirea virajului și aruncarea mașinii în drift fiind întâmpinate de sute de aparate foto și de ropote de aplauze. Fiecare pilot are stilul său de atac al virajelor strânse, însă toți luptă făcând spectacol. Vorbim de unul dintre puținele sporturi în care eficiența (nevoia unui timp bun) este strâns legată de spectacol (virajele unui pilot care merge în viteză vor fi invariabil spectaculoase). Gândiți-vă la orice alt sport: echipele sau sportivii care vor strict rezultate nu sunt considerați spectaculoși. Aici e invers.
DĂM ȘEPCI CU AUTOGRAFE PENTRU FANII WRC
Nu venim cu mâna goală din Portugalia. Pentru că am avut ocazia de a vorbi față în față cu Mikko Hirvonen și cu Jari-Matti Latvala, am reușit să le luăm autografe celor doi. Și am făcut-o pe șepci originale BP Ford Abu Dhabi Worl Rally Team. Trei dintre voi, cei mai norocoși dintre cei care vor explica în comentariile acestui articol de ce urmăresc Campionatul Mondial de Raliuri, vor pune mâna pe aceste premii.
LATER EDIT: Am tras la sorţi câştigătorii premiilor. Aceştia pot fi văzuţi AICI
Se pare ca in WRC Portugalia Citroen Armata rosie e pe val (de praf) ,da in WRC fanii pot fi aproape de pilotii si chiar pot comunica cu ei ,alfel e pasiunea si trairea unor etape de Rally Ne bucuram ca reusit sa aduceti stiri direct de la fata locului si cu impresi personale :) Credeti ca romania ar putra gazdui in viitor o etapa de WRC? asta ar ajuta mult imaginea Romaniei ,pe siteul unde urmaresc cursele de Formula1 deja prietenii din Europa au auzit de M Marinescu. Transfagarasan cred ca e numai bun pt o etapa de WRC.....